Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش قیمت فولاد باز هم ادامه یافت اگرچه امروز شاهد کاهش شتاب رشد قیمت ها هستیم که یک نکته مهم محسوب می شود. این وضعیت در کنار عقب نشینی قیمت ها در بازارهای جهانی و البته کاهش بهای شمش این احتمال را مطرح می کند که شاید رشد نرخ ها به روزهای پایانی خود نزدیک شده باشد. نکته ای که می تواند به عقب گرد قیمتی در این بازار منجر شود. این در حالی است که پتانسیل های رشد قیمت ها به تبع معاملات روزهای گذشته در بورس کالا هم خنثی شده که می تواند این شرایط را باز تعریف کند اگرچه دورنمای بازار از اما و اگرهای بسیاری برخوردار است. در بازار پلیمرها اما رشد قیمت ها را شاهد بودیم که نشان می دهد وضعیت این بازار پس از دو هفته کاهش نرخ در مسیر تغییری جذاب قرار گرفته و می تواند نشانه مهمی از ثبات بازار و بازگشت آرامش قیمتی به این بازار مهم باشد. در بورس انرژی هم معاملات نسبتاً آرامی به ثبت رسید ولی خوش بینی های مهمی در حاشیه این بازار وجود دارد...

فولاد بر می گردد؟

بورس24 : افزایش قیمت فولاد باز هم ادامه یافت اگرچه امروز شاهد کاهش شتاب رشد قیمت ها هستیم که یک نکته مهم محسوب می شود. این وضعیت در کنار عقب نشینی قیمت ها در بازارهای جهانی و البته کاهش بهای شمش این احتمال را مطرح می کند که شاید رشد نرخ ها به روزهای پایانی خود نزدیک شده باشد. نکته ای که می تواند به عقب گرد قیمتی در این بازار منجر شود. این در حالی است که پتانسیل های رشد قیمت ها به تبع معاملات روزهای گذشته در بورس کالا هم خنثی شده که می تواند این شرایط را باز تعریف کند اگرچه دورنمای بازار از اما و اگرهای بسیاری برخوردار است. در بازار پلیمرها اما رشد قیمت ها را شاهد بودیم که نشان می دهد وضعیت این بازار پس از دو هفته کاهش نرخ در مسیر تغییری جذاب قرار گرفته و می تواند نشانه مهمی از ثبات بازار و بازگشت آرامش قیمتی به این بازار مهم باشد. در بورس انرژی هم معاملات نسبتاً آرامی به ثبت رسید ، ولی خوش بینی های مهمی در حاشیه این بازار وجود دارد.

آرامش نسبی و خوش بینی 35 هزار تنی در بورس انرژی

باز هم یک روز آرام در تاریخچه فعالیت های بورس انرژی به ثبت رسید و 7.8 میلیارد تومان ارزش معاملات بود. این در حالی است که فردا شاهد عرضه 35 هزار تن نفت کوره هستیم که می توان وضعیت معاملاتی در هفته جاری را جابجا کند. بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، برش سنگین پتروشیمی تبریز و جم و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (5 دی ماه) 4،436 تن و به ارزش بیش از 78 میلیارد و 535 میلیون ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (6 دی ماه 96)، کالاهای آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، پنتان و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، سی اس او پالایش نفت شازند، حلال 410 و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل عرضه خواهد شد. از نکات مهم عرضه های فردا می توان به عرضه 10 هزار تن سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی اشاره نمود که 5 هزار تن از محل انبار پخش منطقه بندرعباس و مابقی از انبار منطقه اراک آماده تحویل به خریداران است.

معامله قریب به 19 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار فیزیکی

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 5 میلیون و 155 هزار قرارداد معادل 78 میلیون و 942 هزار کیلووات ساعت به ارزش 25 میلیارد و 696 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 308، 363 و 334 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 05/11/96 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/09 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/10/09 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغازگردید.

از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می‌توان به عرضه و معامله برق با دوره تحویل هفتگی دی و دوره مصرف بارپایه توسط شرکت تولید نیروی برق جنوب غرب صبا (خرمشهر) در بازار فیزیکی برای مصرف‌کنندگان بزرگ برق اشاره نمود. شایان ذکر است از 150,000 کیلووات در هر ساعت برق عرضه شده با دوره تحویل دومین هفته دیماه 96، 112,000 کیلووات با قیمت 435 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

مترمکعب

1162.5

456.26

411

دلار(سنا)

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

لیتر

23.25

16816

16816

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

تن

150

14805

14805

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

تن

198

19990

19990

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

تن

0

-

14231

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

تن

1408

15626.88281

14805

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

تن

414

14231

14231

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

تن

1081

14231

14231

ریال

برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا- نیروگاه خرمشهر

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف

-

435

450

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

نگرانی فولادی ها جدی است؟

بازار فولاد امروز کاهش محدودی را تجربه کرد اگرچه همین افزایش نرخ نیز از سوی تولیدکنندگان برای تحویل از درب انبار صورت گرفت و تجار در بدنه بازار قیمت های اعلامی خود برای عرضه از انبار را بدون تغییر اعلام کردند. این در حالی بود که در همین شرایط نیز برخی از واحدها قیمت های خود را افزایش دادند اگرچه همچون روزهای گذشته نرخ ها با تأیید اعلام شد. در خصوص تقاضا در بازار نیز باید گفت که همچون روزهای قبل نبوده و عقب نشینی نسبی در این بازار حکمفرما بود البته نمی توان این شرایط را تضعیف بازار لقب داد.

کاهش بهای شمش در روز سه شنبه شاید مهمترین سیگنال قیمتی امروز بود که نشان داد تقاضا برای واحدهای میلگردی به قوت پیشین نبوده اگرچه نرخ های بالای فعلی هم به عقب نشینی خریداران منجر شده است. تجمیع این موارد نشان می دهد که جریان قیمتی در این بازار به نسبت روزهای قبل تغییر کرده ولی هنوز هم پتانسیل رشد نرخ در بازار وجود دارد. این در حالی است که بخشی از میل بازار به رشد قیمت ها به دلیل سیگنال های قیمتی روز گذشته در بورس کالا بوده ولی امروز شاهد بودیم که این پتانسیل رشد نسبتاً خنثی شد و به معنی آن است که یکی از محرک های مهم افزایش قیمت در بازار فولاد قدرت پیشین خود را از دست داده است. از سوی دیگر روند قیمت های جهانی هم چنگی به دل نمی زند که به معنی آن است که یک محرک دیگر بازار فولاد هم کند شده است.

نکته دیگر آن که روند افزایشی قیمت ها در روزهای اخیر از جهش اعجاب آور نرخ همچون دفعات پیشین برخوردار نبوده و از یک روند نسبتاً آرام تری تبعیت کرده است که همین نکته می تواند از شتاب افت قیمت ها در روند کاهشی آن ممانعت به عمل آورد. در هر حال باید گفت که بازار جهانی فولاد با فرض رشد قیمت نفت از پتانسیل افزایش نرخ های جدیدی برخوردار شده ولی خودنمایی این تأثیرگذاری زمان بر است. به نظر می رسد بازار فولاد به یک عقب نشینی تاکتیکی نیاز داشته باشد تا تجدید قوا کند و گرنه داده های چندانی در این بازار جابجا نشده است.

امروز 2200 تن سبد میلگرد تولیدی فولاد سپید فراب کویر در بورس کالا با قیمت 2100 تومان عرضه و معامله شد که اگرچه این قیمت با واقعیت های بازار نسبتاً همخوانی دارد ولی ذات معامله بیش از 2000 تن برای این کالا نشان می دهد که هنوز هم جذابیت های مهمی در این بازار وجود دارد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد12تا32-A3

تولیدی فولاد سپید فراب کویر

سلف

21,000

21,000

2200

2200

2200

بازگشت تعادلی شکننده به بازار پلیمرها

روز گذشته از احتمال بازگشت بازار پلیمرها به یک ثبات نسبی صحبت کردیم که این ادعا تنها در فاصله یک روز محقق شد تا جایی که شاهد بودیم برخی گریدها با رشد قیمت و برخی دیگر با افت نرخ رو به رو شدند و به معنی آن بود که تقابل واقعی عرضه و تقاضا در این بازار شکل گرفته است. مهمترین ویژگی این روند معاملاتی آن است که کاهش ممتد قیمت ها در دو هفته اخیر فاصله گرفته ایم که سیگنال مثبتی از ورود تقاضای جدید به این بازار به شمار می رود. این در حالی بود که قیمت های پایه هفته جاری نیز با افت نسبی رو به رو بوده که به بازگشت خریداران کمک کرده است. این وضعیت را می توان این گونه نیز تحلیل کرد که حجم تقاضای صنایع پایین دستی افزایش یافته و البته عرضه گریدهای جذاب در بورس کالا نیز تقویت شده که به آرامش بیشتر در بازار کمک می کند. این در حالی است که التهاب رشد قیمتی در گریدهای مختلف PVC کاهش یافته ولی برای گریدهای پلی پروپیلنی هنوز هم به صورت نسبی به قوت خود باقی است. این شرایط نشان می دهد که افزایش عرضه PVC مؤثر بوده و در صورت تداوم این وضعیت برای پلی پروپیلن ها یعنی انتظار رشد عرضه ها می توان به آرامش این بازار خوش بین بود. افزایش حجم معاملات مچینگ برای گریدهای جذابی هم مواد اولیه تولید لوله CRP100 هم یکی از ویژگی های مهم معاملات امروز بود. در هر حال هنوز هم جذابیت گریدهای جذاب اصلی در این بازار به قوت خود باقی است اگرچه این شرایط تعدیل شده است.

رقابت برای پی وی سی ها کاهش یافت

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز به ۲۹ هزار و ۳۸۴تن رسید. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه ها امروز ۳۸ هزار و ۳۴۳ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۴۴ هزار و ۲۶۹ رقم خورد.

به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی، پی وی سی ها، برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند. حفظ حجم عرضه های پی وی سی نقدی و سلف در هفته جاری سبب شد تا رقابت برای این گروه از محصولات کاهش یابد.

در گروه پی وی سی ها، گرید ۶۵ پتروشیمی اروند با ۵۰۰ تن عرضه ۱۲۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۳۹۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزارو ۴۷۳ تومان رقم خورد. این کالا به صورت سلف عرضه شد.

گرید ۶۵ پتروشیمی اروند هم با ۲۵۰۸ تن و به صورت سلف عرضه با ۳۰۳۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۶۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۶۶ تومان رقم خورد.

گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام با ۳۰۱۴ تن عرضه ۵۵۸۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۴۶۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۵۱ تومان رقم خورد.

در گروه پلی پروپیلن ها، پلی پروپیلن نساجیRG۱۱۰۲XLپتروشیمی رجال با ۲۷۳ تن عرضه ۱۹۹۵ تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۲۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۸۸۶ تومان رقم خورد.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱پتروشیمی تندگویان با ۲۰۰۲ تن عرضه ۲۸۳۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه ۴هزار و ۴۵۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۴۹۵ تومان بود.

در همین حال پلی اتیلن سنگین اکستروژنEX۳پتروشیمی امیرکبیر، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰Hپتروشیمی لاله، پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ و پلی اتیلن سبک خطی ۲۲۵۰۱AAپتروشیمی جم و پلی اتیلن سنگین فیلمF۷۰۰۰پتروشیمی مهر وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

44,508

46,765

2200

5742

2200

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,631

36,510

3014

5588

3014

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

34,631

35,777

1980

3432

1980

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

34,631

34,669

2508

3036

2508

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

44,530

44,955

2002

2838

2002

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

34,631

35,613

1000

2500

1000

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

54,250

54,250

2500

2150

2070

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

44,250

48,863

273

1995

273

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

46,728

46,728

2508

1760

1496

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

47,178

48,316

1000

1710

1000

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

47,178

47,590

1000

1340

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,631

35,654

400

1260

400

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

33,938

34,739

500

1240

500

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

38,094

39,932

500

900

500

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی جم

نقدی

45,986

45,986

1012

836

704

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

45,349

45,349

506

814

297

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی آبادان

سلف

34,631

34,752

500

760

500

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

62,574

62,574

750

740

720

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

44,540

44,540

700

590

490

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

46,680

47,025

220

352

220

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

46,680

46,680

1012

319

253

پلی اتیلن سبک فیلم 2420H

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

47,178

47,178

2200

308

242

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

59,145

59,145

650

290

220

پلی اتیلن سبک خطی 22501AA

پتروشیمی جم

نقدی

44,508

44,508

506

286

198

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,631

35,589

50

260

50

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

42,622

42,622

2002

253

253

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,631

35,432

50

210

50

پلی اتیلن سبک فیلم 0030

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

51,896

51,896

330

198

176

پلی اتیلن سبک فیلم 2100TN00

پتروشیمی لاله

نقدی

51,896

51,896

220

176

176

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24