Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز به بررسی یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد کشور یعنی «فولاد خوزستان» خواهیم پرداخت. شرکتی که اهرم بالایی در سودآوری داشته و با توجه به حرکت رو به جلو در فروش داخلی و صادراتی ، انتظار می رود در کوارتر سوم سال ، عملکرد بهتری نسبت به ٣ ماهه دوم سال داشته و در نهایت سود حدود ...

«بر فراز قله ٩٨ هزار !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته با فشار عرضه های بیشتری روبرو شد و این در شرایطی است که کماکان شاخص گارد صعودی خود را حفظ کرده و نمادهای بزرگی که در رشد اخیر مشارکت نداشتند ، این روزها معاملات چشم نواز و بهتری را تجربه می کنند !! به عنوان مثال ، حتی فارس ، مبین و بفجر هم که برای مدتها از دور توجه بازار به دور بودند ، این روزها عرضه و تقاضای معقول و جالب توجه تری را تجربه می کنند. این وضعیت نشان می دهد که سایر نمادهای بزرگ هم از شرایط فوق منتفع خواهند شد. بنابراین باید گفت که اگرچه عمده رشد بازار در گروه ها و صنایع بزرگ رخ داده اما خبر خوب اینجاست که دست‌کم اکثر نمادهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته و بازدهی معقولی را به ثبت رسانده اند.

نکته مهم دیگر که باید اشاره داشت ، عدم تمایل بازار به اصلاح جدی قیمت هاست. به نظر 2 عامل بهبود وضعیت بنیادی شرکتها در کنار ورود نقدینگی مناسب موجب شده تا معامله گران و سرمایه گذاران چندان تمایلی به فروش های رو پائین نداشته باشند. به عنوان مثال : طی روزهای اخیر نگاهی به وضعیت بنیادی سهام شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با نماد «کچاد» داشتیم. البته معمولا گزارش های ماه به ماه شرکت را به روز می کنیم و در بخش «ماهنامنتال» گزارش روزانه ارائه می کنیم اما هدف از این بررسی این بود که ببینیم کچاد برای سال آتی چقدر سود می تواند محقق کند. جالب است بدانید که با در نظر گرفتن طرح توسعه ، سود شرکت در حالت خوشبینانه می تواند 500 ریال و در حالت فوق بدبینانه 300 ریال باشد. البته مقدار دقیق تر این سود را باید بر اساس «گزارش تفسیری مدیریت» که قرار است بر اساس قانون جدید سازمان بورس توسط ناشر ارائه گردد ، تخمین زد ؛ چراکه در شرایط فعلی اطلاعات کافی برای برآورد eps سال آتی این شرکت در دسترس نیست.

اما هدف از بیان این مساله چه بود ؟ فرض را بر این بگذاریم که کچاد برای سال آتی سود حداقلی و بدبینانه 300 ریالی داشته باشد و برای امسال هم شرکت به 300 ریال eps ( با توجه به رشد فروش در ماه های اخیر ) برسد. بنابراین اگر کچاد با قیمت های فعلی به مجمع برود و تقسیم سود نقدی در سطوح 250 ریالی ( 80 درصد ) باشد ، قیمت تئوریک سهم بعد از مجمع بین 1.750 – 1.800 ریال خواهد بود. این یعنی در شرایطی نسبت قیمت به درآمد کلی بازار از سطوح 7 واحدی عبور کرده که P/e بعد از مجمع کچاد کمتر از 6 واحد ( با فرض عدم رشد و یا عدم افت سهم ) خواهد بود. در بررسی عملکرد بسیاری از شرکت های دیگر هم چنین وضعیتی حکمرانی می کند و حتی در سهم هایی نظیر فولاد مبارکه نیز به اعداد جالب تری می رسیم ! این مساله تائید می کند که حرکت شکل گرفته بر اساس تغییر داده های بنیادی بوده و این خبر خوبی برای کلیت بازار است.

بنابراین این وضعیت موجب شده تا اصلاح احتمالی بازار بیش از اینکه به شکل قیمتی باشد ، تمایلات زمانی داشته باشد. این یعنی بازار برای یک دوره زمانی درجا بزند تا پارامترها برای حرکت رو به جلوی بعدی مهیا شوند. البته منظور از اصلاح زمانی این نیست که بصورت صفر-یک شاهد درجا زدن بازار باشیم ؛ بلکه منظور این است که شیب افت قیمت ها بصورت ملایم و ضعیف رخ داده و عمده اصلاح بازار بصورت افقی و در عرض رخ دهد. خصوصا که اخیرا نقدینگی قابل قبولی ناشی از کاهش سود بانکی و افزایش ارزش دلار وارد بازار شده و تا این حجم از پول در تالار شیشه ای چرخ می زند ، نگرانی خاصی برای بازار وجود ندارد. البته باز هم تاکید می کنیم که سرعت رشد بالا هم برای بازار خوب نیست و بهتر است در این سطوح شاهد دست به دست شدن سهام بزرگ و تاثیرگذار باشیم. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. در بازار امروز گروه هایی نظیر فلزی ، معدنی و پالایشی بیش از سایرین مورد توجه بودند و در سایر صنایع خصوصا خودرویی ها میل به استراحت و درجا زدن بیشتر بود. بازار در فصل تحولات کدالی قرار گرفته و معامله گران و سرمایه گذاران تحولات در این حوزه را به دقت رصد می کنند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 23 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه خودروسازی و زغالسنگ و مثبت 2 گروه کانی های فلزی و فرآورده ای نفتی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا فشار فروش قطعا بیشتر خواهد بود چراکه در نیمه دوم بازار امروز خصوصا در یکساعت پایانی ، قیمت آخرین معامله بسیاری از سهم ها ناشی از فشار فروش ، در سطوحی پائین تر قیمت پایانی قرار گرفت. منفی بودن شاخص اکثر گروه ها نشان می دهد که مثبت شاخص کل با واقعیت معاملات امروز همخوانی ندارد. قبلا هم گفتیم که بازار رشد خوبی کرده و در این مقطع نیاز به استراحت دارد. با این حال باید تحولات کدال و گزارش های ماهانه را زیر نظر داشت ؛ چراکه رسیدن عملکرد آذر ماه شرکت ها ، در روند معاملاتی آنها موثر خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزیرخارجه انگلیس گفت : برجام هنوز زنده است. بوریس جانسون گفت : توافق هسته ‌ای ایران هنوز زنده است اما به حمایت و کار نیاز دارد و اینکه کشورهای 1+5 با یکدیگر همکاری کنند. در سراسر جهان اهدافی وجود دارند که ممکن است کره شمالی موشک ‌های خود را به سمت آنها پرتاب کند. ما نمی خواهیم شاهد این باشیم که ایران نیز چنین قابلیتی داشته باشد. آنها به صورت کاملا محسوس تصمیم گرفته ‌اند که برای آینده ‌ای کاملا متفاوت تلاش کنند اما چنین آینده ‌ای باید شامل یک سری توافقات تجاری ، هسته ‌ای با ایران باشد.

* سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ، گفت : سفر آقای ماکرون در دستور کار دو کشور ایران و فرانسه قرار دارد اما زمانی برای آن تعیین نشده است. وی با اشاره به رفت و آمدهای هیئت های دیپلماتیک ، اظهار داشت : هیچ شروطی در این رفت و آمدها و مذاکراتی که با فرانسوی ها انجام می دهیم ، وجود ندارد. قاسمی ادامه داد : روابط ایران و فرانسه روابط مثبتی است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : متاسفانه آنها گاهی تحت تاثیر القائات معاندین ایران قرار می گیرند که اقدام درستی نیست برخی مواضع آنها و ما می توانیم در مذاکرات آنها را آگاه کنیم به آنچه که در واقعیت منطقه می گذرد. به خصوص در دورانی که آمریکا در حال پیش بردن سیاست های اشتباه است اروپایی های باید دقت بیشتری در اظهار نظرات خود داشته باشند و ما به صراحت مواضع ایران را در مذاکرات خواهیم گفت و یادآوری می کنیم که ایران چه نقش مثبتی را در مبارزه با تروریسم داشته و در ایجاد صلح و ثبات بسیار تاثیر گذار بوده است و اگر نبود این نقش ایران ، نه تنها منطقه بلکه حتی خود فرانسه و اروپایی هم امروز وضعیت نامناسبی را داشتند.

* به نقل از المیادین ، یگان موشکی ارتش و کمیته‌ های مردمی یمن در پاسخ به ادامه تجاوز عربستان ، یک فروند موشک بالستیک از نوع قاهر ام 2 به مرکز تجمع مزدوران عبدربه منصور هادی رئیس ‌جمهور فراری و مستفی این کشور در منطقه الفرضه در بخش نِهم در شمال شرق صنعا شلیک کرد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* وزیرت صنعت ، معدن تجارت با اشاره به هدف گذاری رشد متوسط 8 درصدی سالانه اقتصاد کشور ، تصریح کرد : برای رسیدن به این رشد با در نظر گرفتن سهمی که برای صنعت و معدن در قانون برنامه پیش بینی شده است ، نیازمند جذب سالیانه حداقل 54 میلیارد دلار منابع خارجی هستیم. وی با بیان اینکه بر اساس آمار های بین المللی منتشره رشد جذب منابع خارجی در سال 2016 به میزانی نزدیک به 64 درصد بوده است ؛ افزود : همچنان برای دسترسی به اهداف برنامه نیاز به جهش های فوق العاده است که فضای داخلی و بین المللی برای تحقق آن باید فراهم شود. محمد شریعتمداری با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در دولت دوازدهم ، گفت : در صد روز نخست ­– دولت دوازدهم حوزه جذب منابع خارجی وزارت صنعت ، معدن و تجارت موفق به جذب حدود 2 میلیارد دلار برای 37 پروژه کشور در حوزه صنایع متوسط و کوچک شده است که این میزان علاوه بر جذب منابع خارجی شرکت های بزرگ فولاد ، مس ، خودروسازی ها و نظایر آن هاست. وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان گفت : این آمار نشان می دهد که در فضای پسابرجام علیرغم همه فشارهای آمریکا علاقمندی به سرمایه گذاری در ایران با اقبال کشورهای مختلف سرمایه گذار مواجه است و کافی است تا مقررات و قواعد جذب منابع خارجی را روان ، آسان و در محدوده زمانی اندکی انجام دهیم.

* جواد حسین زاده معاون مرکز آمار گفت : دو دستاورد مهم در مرکز آمار ایران وجود دارد که آن تغییر سال پایه تورم از 90 به 95 در تورم بوده و همچنین به دست آوردن تورم دهک‌هاست. بر این اساس در آذر ماه ، تورم کل کشور به عدد 8 درصد رسیده که شهری 7.8 درصد و روستایی 9.2 درصد بوده است. تورم برای دهک اول جامعه 8.8 درصد و برای دهک دهم 7.4 درصد بوده است. معاون مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد : بر مبنای سال پایه‌ جدید تورم آذر ماه که 8 درصد اعلام شده بود 7.6 درصد محاسبه شده است. حسین زاده ادامه داد : تورم شهری ، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه 95 محاسبه می ‌شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا ، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر ، تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است.

ج) در خبرهای بورسی ، معاون نظارت بر بورس ‌ها و ناشران سازمان بورس ، از آمادگی کامل این نهاد ناظر برای عملیاتی کردن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها و چند دستورالعمل دیگر خبر داد. حسن امیری اظهار داشت : طول دوره توقف‌ ها کوتاه و تعداد آن افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مستلزم برخوردهای انضباطی شدیدتر از گذشته شده و مراتب به اطلاع سرمایه‌ گذاران می‌ رسد. وی ادامه داد : به این ترتیب ، توجه به صورت‌ های مالی و گزارش های میان دوره ‌ای و آمارهای تولید و فروش ماهانه و گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت ضرورت یافته و سرمایه‌ گذاران بالفعل و بالقوه باید درجه تحلیل و توجه به اطلاعات را افزایش دهند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس با اشاره به روند اجرایی دستورالعمل جدید گفت : پس از تصویب این دستور العمل در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای آن آغاز شد و بورس‌ تهران ، فرابورس ایران ، شرکت ‌رایان‌ بورس و شرکت فناوری باید زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای دستورالعمل ‌های جدید را راه اندازی می ‌کردند. وی ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه به افزایش سطح نظارتی بورس و فرابورس تجهیز و آموزش نیروی انسانی و همچنین تفکیک وظایف بین بورس‌ها و سازمان انجام و اکنون آماده عملیاتی کردن دستورالعمل ‌ها هستیم. امیری تمرکز اصلاحات انجام شده را در سه بخش دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس دانست. برای مطالعه متن کامل این مصاحبه ، بر روی لینک «دستورالعمل جدید» کلیک نمائید.

د) در حوزه بازار ، محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن با بیان اینکه رشد هفته های اخیر بازار سهام طبیعی و بر پایه عوامل بنیادی است و نمی توان ادعایی مبنی بر حبابی بودن و افزایش قیمت غیر عادی کرد ، گفت : هر چند نسبت P/E بازار افزایش یافته اما این افزایش متناسب با کاهش نرخ سود بانکی است و مازاد بر آن نیست. البته عوامل دیگری چون انضباط مالی بانکها ، افزایش قیمت های جهانی و قیمت ارز در رشد بازار تأثیر چشم گیری داشتند. وی ادامه داد : بازار، شرایط موجود را به فال نیک گرفته و عمده سهام مورد معامله ، بنیادی هستند. به عبارتی دیگر ، بازار یک دست رشد نکرده بلکه در صنایع پر ظرفیت این رشدها محقق شده است. شیوه داد و ستدها نیز نشانگر این است که نقدینگی کاملاً هوشمند بوده و ورود آن هیجانی نیست. همچنین اکثر سهام رشد کرده از ابتدای سال ، تعدیل های مثبتی در سودهای داده اند که نشان می دهد تحلیل شرایط صنایع و نمادها از واقعیت بازار دور نبوده و همزمان با رشد قیمت ، سود شرکت ها نیز افزایش یافته است.

این کارشناس با بیان اینکه نگرانی در خصوص افزایش قیمت ها و شاخص وجود ندارد، گفت: البته با وجود اینکه رشد بازار در پی عوامل بنیادی رقم خورده ، عرضه های اولیه می تواند کمی از هیجانات را کم و فضای بازار را به سمت تعادل هدایت کند. خواجه نصیری ادامه داد: از رشد 20 درصدی شاخص بورس ، نمی توان به عنوان رشدی زیاد یاد کرد. چون تمرکز شاخص کل بر شرکتهای بزرگ است و به عبارتی همه جانبه نیست. بنابراین آنچه در آینده بازار باید ببینیم تداوم این رشد است که اصلی ترین عامل آن ، تداوم انضباط مالی در نظام پولی بانک ها است. مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن درباره عوامل مؤثر بر تدوام روند فعلی بازار گفت : یکی از کارهایی که می تواند به تدوام شرایط فعلی کمک کند ، مقررات زدایی در ساز و کار عملیاتی بازار است. یعنی محدودیت هایی مثل دامنه نوسان، حجم مبنا یا توقف بازگشایی ها به حداقل برسد که روند بازار و نقدشوندگی را افزایش دهد.

ه) در بازار ارز ، بانک مرکزی نرخ تبادلی 39 ارز را برای امروز اعلام کرد که براساس آن نرخ 34 ارز از جمله دلار ، یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت 4 واحد پولی دیگر کاهش یافت ؛ نرخ لیر سوریه نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (دوشنبه چهارم دی ماه) با 49 ریال افزایش نسبت به روز گذشته 35 هزار و 958 ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با 73 ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه 48 هزار و 51 ریال و هر یورو با 36 ریال افزایش 42 هزار و 632 ریال ارزشگذاری شد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی با رسیدن گزارش آذر ماه شرکت ها ، شاهد آتش بازی نمادهای این گروه علی الخصوص در نمادهای تولید کننده سرب و روی بودیم. قبلا هم بارها به این مساله تاکید شده بود که گزارش آذر ماه می تواند در روند حرکتی رویی ها نقش با اهمیتی داشته باشد. البته اگرچه ما انتظار گزارش های مثبت و قابل قبول داشتیم اما انصافا خود ما هم تصور نمی کردیم که نمادهایی نظیر فاسمین و فسرب چنین فروش های فوق العاده ای را محقق کنند. فاسمین با فروش 964 میلیارد ریالی معادل 26 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده ، در ابتدای ساعت معاملات متوقف شد تا فضا برای قدرت نمایی سایر رویی های بورس تهران مهیا شود.

در این گروه فسرب از نمادهای مورد توجه بود که با معاملاتی پر حجم ناشی از انتشار عملکرد مناسب فروش در آذر ماه درست در محدوده مقاومتی صف خرید تشکیل داد. فسرب در آذر ماه موجودی انبار خود را جارو کرده و موفق شده عقب ماندگی مقداری خود در فروش را جبران کند. با این شرایط ، در صورتی که فسرب موفق به گذر از قیمت های 300 تومانی گردد ، می توان به یک رشد 40 – 50 تومانی دیگر در این نماد رای مثبت داد. اما این پایان کار نبود چراکه رسیدن گزارش مناسب نمادهایی نظیر فرآور ، فاسمین و فسرب موجب شد تا سهامدار عمده یعنی کروی با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید سنگین بنشیند. انتظار می رود هر 4 نماد تعدیلات مثبت سنگینی داشته باشند. در چشم انداز روز گذشته هم گفته شد که شاید فروش فاسمین و جابجایی با کروی که طی مدت اخیر رشدی نداشته ، استراتژی مناسبی باشد.

اما با رسیدن گزارش های مثبت زیر مجموعه های کروی ، شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در سایر نمادها نظیر فزرین ، کیمیا ، باما ، کبافق و ... بودیم. البته باید به این نکته توجه داشت که عملکرد همه شرکت ها نمی تواند مشابه هم و یکدست باشد و خرید هر سهمی منطقی نیست. به نظر باما و کبافق برای فردا عرضه های بیشتری داشته باشند. در این گروه فملی هم معاملات نسبتا خوبی داشت و شاهد تداوم روند صعودی در این سهم بودیم. فملی در حالی تا مقاومت 260 – 265 تومانی فاصله چندانی ندارد که باید دید شرکت طی روزهای آتی چه گزارشی از عملکرد آذر ماه خود منتشر می کند. بدیهی است در صورتی که فروش شرکت مناسب و هم‌تراز آبان ماه باشد ، مقاومت فوق شکسته شود اما اگر گزارش جالب نباشد ، فشار عرضه فزونی خواهد یافت. البته اعتقاد ما بر این است خرید سهم در قیمت های فعلی چندان منطقی نیست و بهتر است کمی صبر کنید.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی ، امروز هم فضای خوبی را شاهد بودیم و البته فشار عرضه در قیمت های مثبت بالا بود. به نظر می رسد قیمت برخی از سهم ها به جایی رسیده که برای ادامه رشد نیاز به دلایل بنیادی قوی تری دارند. ضمن اینکه به لحاظ تکنیکی هم مقاومت های سختی پیش روی سهام این گروه قرار گرفته که تنها 2 عامل پمپاژ پول همراه با خبرهای بنیادی قوی می تواند این سطوح را در هم بشکند. به عنوان مثال کگل و ومعادن در قیمت های 355 و 215 تومانی با سقف های تاریخی خود درگیر می شوند. ارفع برای گذر از سطح مقاومتی 500 – 520 تومانی نیاز به محرک مهمی دارد. کاوه نیز در این قیمت ها دیگر جذاب گذشته را ندارد. در مجموع باید گفت در این گروه دیگر وضعیت مثل گذشته نیست و نمی توان سراغ هر سهمی رفت و باید کمی تحلیلی تر رفتار کرد.

اما در فولاد مبارکه کماکان به لحاظ بنیادی باید گفت که سهم در سطوح جذابی قرار دارد. فولاد مبارکه ای که وارد کانال 300 تومانی شده ، و حالا اهداف قیمتی 340 تومانی را دنبال می کند. در این سهم برخی اعتقاد به سود 65 تومانی برای امسال دارند و برخی دیگر پیش بینی سود 70 تومانی را کرده اند. به نظر 5 تومان چندان با اهمیت نیست و تقریبا اجماع برای کف سود 65 تومانی وجود دارد. بنابراین گزارش تولید و فروش آذر ماه محرک خوبی برای سهم خواهد بود. در این گروه گزارش هرمز هم اهمیت بالایی خواهد داشت. سهمی که کمتر از همگروهی ها رشد کرده و شاید اگر عرضه های آرمان شهر متوقف شود ، فضا برای رشدش تا قیمت های 250 تومانی مهیا شود.

محمود اکبری معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه درخصوص آخرین وضعیت تولید و فروش این شرکت گفت : با توجه به شرایط تولید و فروش شرکت و وضعیت مطلوب بازار این انتظار وجود دارد که سال جاری رکورد 7 میلیون تن فروش را رد کنیم. وی گفت : بیشترین میزان فروش شرکت 6.2 میلیون تن در سال 95 بوده و در سال 96 این رکود به 7 میلیون تن خواهد رسید. اکبری درخصوص فروش سال جاری گفت : 8 ماهه ابتدای سال جاری 3 میلیون و 820 هزار تن فروش داخلی توسط شرکت به ثبت رسیده و همین طور 730 هزار تن فروش صادراتی که در مجموع 4 میلیون و 550 هزار تن فروش را رقم زده است و در عملکرد 9 ماهه این انتظار وجود دارد که فروش مبارکه 5 میلیون و 100 هزار تن را رد کند ؛ بر مبنای این اطلاعات فروش 7 میلیون تن پایان سال دور از انتظار نیست. معاون بازاریابی و فروش مبارکه ادامه داد : با توجه به آمار منتشر شده رشد توزیع در بازار داخل به نسبت سال گذشته حدود 32 درصد افزایش را نشان می دهد که این موضوع از مزیت های کیفی تولیدات مبارکه خبر می دهد و در چند ماه اخیر شاهد کاهش روند واردات بودیم ، علی رغم افزایش نیاز بازار که این امر حاکی از تامین نیاز بازار از سوی مبارکه است.

وی درخصوص فروش مبارکه در بورس کالا گفت : استقبال خوبی برای خرید ورق مبارکه در بورس هست و شرایط خوبی هم برای خریداران فراهم کرده ایم در صورتی که هزینه های مالی از سیستم بانکی در حدود 21 درصد است اما مبارکه فروش شرایطی فولاد برای مشتریان خود را با هزینه 11 درصدی انجام می دهد و این اقدام در راستای حمایت از صنایع پایان دستی است. اکبری گفت : عمده فروش های ما بلند مدت است و حدودا تا بهمن ماه سفارش فروش داریم و نگرانی از بابت فروش و تحقق آن وجود ندارد. وی در مورد ادامه افزایش قیمت الکترود گرافیتی هم گفت : تغییر تکنولوژی چین و وجود 7 – 8 فروشنده برای این نوع از الکترود ها منجر به افزایش قیمت الکترود شد عرضه و تقاضا را به هم زد و در حال حاضر حدود 150 تومان تاثیر بر قیمت تمام شده به ازای هر کیلو داشته است. اکبری در پایان درخصوص قیمت گذاری تولیدات این شرکت گفت : قیمت فروش مبارکه براساس فرمولی است که شورای رقابت تعیین کرده است و متوسط قیمت پایه فروش محصولات مبارکه در حدود 2.400 تومان است و متوسط تمام شده قیمت وارداتی 2.900 تومان است.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، انجمن جهانی فولاد WorldSteel گزارشی در خصوص وضعیت تولید ، مصرف ، واردات ، صادرات فولاد کشورها طی 10 سال گذشته منتشر کرده است. نگاهی به وضعیت ایران در منطقه بسیار جالب است. در سال 2007 ، کشور ما با تراز تجاری منفی 11.6 میلیون تن فولاد اولین واردکننده منطقه بود. اما با تلاش مدیران و متخصصان ، در سال 2016 به تنها صادر کننده مطلق منطقه تبدیل (971+) جایگزین ترکیه است. رشد روند صادرات ایران در سال جاری با افزایش 22 درصدی تناژ همراه بوده که رتبه ایران را در وضعیت مثبت و صدر کشورهای منطقه تثبیت می کند. جالب اینکه مصر با تراز منفی واردات 8.3 میلیون تن فولاد ، اولین واردکننده منطقه می باشد.

در گروه سنگ آهنی ، کچاد خود را برای رشد تا تارگت 230 – 235 تومانی گرم می کند و کگل نیز در یک قدمی سقف تاریخی 355 – 360 تومانی قرار گرفته و بازار را با شایعه انتشار یک گزارش خوب در دوره 9 ماهه امیدوار کرده است. در سوی دیگر ومعادن را داریم که با ثبت یک رشد دیگر به ابتدای کانال 200 تومانی و یک قدمی سقف تاریخی 215 تومانی رسید ! برخی معتقدند که رشد سهم زیر مجموعه ها خصوصا فملی و بحث تعدیل و رشد سود سبب چنین تقاضایی در ومعادن شده در حالی که ما معتقدیم پشت این حرکت دلایل دیگری وجود دارد که ارتباطی به وضعیت بنیادی شرکت ندارد. بازی ترکیب سهامداری محتمل ترین گزینه پیش روی ومعادن است و به نظر خرید بر اساس داده های بنیادی در این مقطع توجیه ندارد. البته کگل و کچاد همچنان از گزینه های بنیادی و آینده دار هستند اما درخصوص ومعادن باید کمی محتاط تر بود ؛ هر چند که در بازار شایعه رشد سهم تا قیمت های 250 تومانی دست به دست می شود.

مدیرعامل ومعادن با اشاره به جلسه هفته گذشته با «ایان بیگز» سفیر استرالیا در ایران به همراه چند نفر از نمایندگان بلندپایه اقتصادی آن کشور در محل هلدینگ سرمایه ‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت : این مجموعه به‌ عنوان یک هلدینگ فعال فلزی و معدنی به این نتیجه رسیده‌ که تولید و توسعه مجموعه را با استفاده از همه ظرفیت‌ ها و توانمندی داخلی و بین المللی با جدیت دنبال کند ؛ برای سرعت بخشیدن و بهبود فعالیت گروه گسترش همکاری‌های بین‌المللی در بخش های فنی ، سرمایه گذاری و تامین مالی ضروری به نظر می رسد. وی ادامه داد : در این راستا ، رایزنی ‌هایی با نمایندگی استرالیا به‌ عنوان یک کشور توسعه یافته در زمینه معدن و صنایع معدنی انجام شد و با استقبال خوبی از سوی آنان مواجه شدیم.

«عزیزاله عصاری» با اشاره به پیشینه همکاری‌ ها در عرصه‌ های فنی ، تجاری ، مالی و اقتصادی ،‌ تصریح کرد : به‌ عنوان ‌مثال حضور کنسرسیومی مرکب از شرکت‌ های بزرگی چون گل گهر ،‌ چادرملو و‌ فولاد مبارکه در قالب یک تفاهم‌نامه (MOU) در فعالیت‌ های معدنی غرب استرالیا ، اگرچه در مراحل مذاکره است اما تاثیر مثبت این حرکت در نگاه طرف مقابل مذاکرات مشهود بود و نظیر این همکاری ها موجب بهبود اعتماد متقابل و تسهیل روابط اقتصادی و فنی بعدی خواهد شد. وی ادامه داد : در ماه فوریه سال 2018 ( دی – بهمن امسال ) هیات بلندپایه ای از شرکت های صنعتی و معدنی استرالیایی به ایران سفر خواهند کرد و طی جلسات و بازدیدهای تخصصی ، مذاکراتی در زمینه همکاری با شرکت های مجموعه در خصوص موضوعات فنی ، سرمایه گذاری و تجاری انجام خواهد پذیرفت.

ج) در گروه پالایشی امروز هم تقاضای خوبی داشتیم ؛ بطوریکه اکثر نمادها با رشد قیمت در سطوحی بالاتر از قیمت های روز گذشته قرار گرفتند اما فشار عرضه هم کم نبود و همانطور که انتظار می رفت ، در مثبت های امروز ، فروشندگان بیشتری حضور داشتند. امیدواری بازار به رشد قیمت نفت و ثبت قله های جدید در کنار خزش رو به بالای دلار مبادله ای موجب شده تا بازار به گزارش 9 ماهه شرکت ها خوشبین باشد. ضمن اینکه crack spread فرآورده های نفتی در سومین فصل سال در سطوحی بالاتر از سایر فصول قرار داشت. بنابراین انتظار داریم شرکت ها در کوارتر سوم سال ، قوی ترین سود را محقق کنند.

در این گروه پالایش نفت تهران در تلاش برای گذر از مقاومت 430 تومانی است. روزگذشته بطور مفصل درخصوص عملکرد 6 ماهه این شرکت صحبت کردیم و در انتها گفتیم که شتران برای رشد بیشتر قیمت نیاز به گذر از این سد دارد. زمزمه هایی درخصوص اعلام سود 700 ریالی در گزارش حسابرسی شده ماهه در کنار برآورد تحلیلی سود بیش از 800 ریالی توسط تحلیلگران بازار ، از مهمترین دلایل توجه بازار به شتران و قرار گرفتن این سهم پاتخت نشین بر مدار رشد می باشد. در سوی دیگر شبندر را داریم که از قضا او هم در بازار امروز مورد توجه بود و شاهد تسهیل روند حرکتی این سهم برای رسیدن به کانال 800 تومانی بودیم. به نظر شبندر برای رشد قیمت بیشتر نیاز به یک خبر بنیادی جدید نظیر افزایش سود و یا پوشش مناسب سود در دوره 9 ماهه داشته باشد.

در این گروه باید شرکت های تولید کننده روانکار نظیر شبهرن ، شنفت و شرانل را بیشتر زیر نظر داشت. در ابتدای ساعت معاملات امروز ، نماد نفت سپاهان برای تعدیل عایدی متوقف شد. طی روزهای اخیر در بررسی گزارش ماهنامنتال نوشته بودیم که این شرکت پتانسیل سود بیش از 220 تومانی را دارد. بنابراین سایر نمادهای این گروه می توانند از رشد نرخ فروش روانکارها نیز منتفع شوند. لذا توصیه می شود روند تولید و فروش و عملکرد این شرکتها را با دقت بیشتری رصد نمایید.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز به بررسی یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد کشور یعنی «فولاد خوزستان» خواهیم پرداخت. شرکتی که اهرم بالایی در سودآوری داشته و با توجه به حرکت رو به جلو در فروش داخلی و صادراتی ، انتظار می رود در کوارتر سوم سال ، عملکرد بهتری نسبت به 3 ماهه دوم سال داشته و در نهایت سود حدود 1.000 ریالی برای این شرکت محقق شود. فخوز در آخرین گزارشی که منتشر کرده ، سود هر سهم خود را در سطوح 781 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به گزارش قبلی و سود 614 ریالی ، 27 درصد تعدیل مثبت را نشان می دهد. گفتنی است ، فخوز در دوره 6 ماهه نخست 420 ریال معادل 54 درصد از سود خود را پوشش داده است.

پیش بینی افزایش 8.7 درصدی مبلغ فروش عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش از مهمترین دلایل تعدیل مثبت فخوز می باشد. این شرکت همچنین شفاف سازی عملکرد 6 ماهه را منتشر کرد و در این گزارش مقادیر فروش را تفکیک کرد. این گزارش تائید می کند که مبالغ فروش صادراتی در اسلب و بیلت از فروش داخلی کمتر است. در حالی که نرخ فروش داخلی هر کیلو اسلب 18.020 ریال لحاظ شده که نرخ فروش صادراتی 14.459 ریال ذکر شده است. در بلوم و بیلت نیز نرخ فروش صادراتی 15.276 ریال و نرخ فروش داخلی 19.410 ریال است. این اطلاعیه عملا دامپینگی که از آن سخن می گفتیم را تائید می کند.

گفتنی است ، فخوز در دوره 3 ماهه 16.339 میلیارد ریال فروش ، 4.300 میلیارد ریال سود عملیاتی و 267 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. این شرکت در 3 ماه دوم سال 14.686 میلیارد ریال فروش ، 3.094 میلیارد ریال سود عملیاتی و 153 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. موجودی انبار مناسب و فروش طلایی شرکت در فصل اول سبب شد عملکرد 3 ماه تابستان در ظاهر ضعیف باشد اما با توجه به نرخ های فروش سلف ، انتظار می رود فخوز در 3 ماه سوم سال عملکرد قوی تری نسبت به 3 ماه فصل تابستان داشته باشد. ( رشد نرخ های فروش طی ماه های اخیر این انتظار و پیش بینی را تائید می کند. )

اما در ادامه نگاهی به عملکرد 9 ماهه فخوز خواهیم داشت. این شرکت پیش بینی کرده برای سال جاری 63.496 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 1.15 میلیون تن اسلب به نرخ هر تن 16.563.017 ریال مجموعا 19.047 میلیارد ریال + 2.55 میلیون تن بلوم ، بیلت به نرخ متوسط 16.193.496 ریال مجموعا 41.293 میلیارد ریال + 0.9 میلیون تن گندله به نرخ متوسط 3.506.294 ریال مجموعا 3.155 میلیارد ریال ) محقق کند. گفتنی است ، فروش فخوز در فروردین ماه 3.263 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 5.958 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 7.009 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.609 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 5.683 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 5.502 میلیارد ریال ، در مهر ماه 4.303 میلیارد ریال ، در آبان ماه 4.788 میلیارد ریال ، در آذر ماه 7.149 میلیارد ریال و در مجموع 9 ماه ابتدای سال 47.315 میلیارد ریال معادل 74.5 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده که رقم مناسبی است و اثرات رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی را تا حدودی نشان داده است.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن بلوم ، بیلت به عنوان مهمترین محصول این شرکت در حالی در بودجه 16.193.496 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مهر ماه 18.050.769 ریال ، نرخ فروش آبان ماه 21.119.465 ریال ، نرخ فروش مهر ماه 20.065.675 ریال و متوسط نرخ 9 ماه اول سال نیز 15.903.296 ریال بوده است. همانطور که ملاحظه می کنید ، نرخ فروش سلف شرکت از شهریور ماه تا انتهای آبان ماه با یک شیب ملایم افزایش یافته و همچنین نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه بالاتر قرار گرفته است اما در آذر ماه تقریبا رشد قیمت ها متوقف شده است.

در مجموع انتظار می رود فخوز برای سال جاری سود خوبی محقق کند. لازم به ذکر است ، فخوز اکنون در قیمت های 4.800 – 4.900 ریالی و با P/e = 6 واحدی معامله می شود و البته با فرض تحقق سود 950 – 1.000 ریالی ، P/e تحلیلی سهم به کمتر از 5 واحد خواهد رسید و قیمت های فعلی به لحاظ بنیادی ریسک خاصی ندارد ؛ هر چند که به لحاظ تکنیکی ، وضعیت سهم چنگی به دل نمی زند. محدوده 425 تومانی به عنوان حمایت کننده و قیمت های 560 تومانی به عنوان مقاومت سهم محسوب می شوند.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه به سراغ یکی از شرکت های گروه معدنی و فلزی خواهیم رفت. شرکتی که بر خلاف انتظارات ، در دوره 6 ماهه گزارش خوبی منتشر نکرد و نهایت محافظه کاری را در بودجه منتشر شده لحاظ کرد. اما تثبیت قیمت ها در بازارهای جهانی و عملکرد مناسب تولید و فروش آذر ماه می تواند شرکت را وادار کند که در دوره 9 ماهه نه تنها کاهش سود را جبران کند بلکه بخشی از تعدیل خود را رونمایی کند. نمادی که در این گزارش زیر ذره بورس24 خواهد رفت ، «فسرب» نام دارد که طی 2 سال اخیر تغییرات بنیادی خوبی را تجربه کرده و می توان به تقسیم سود شرکت در سالهای آتی امیدوار بود. شرکت «ملی سرب و روی ایران» در جدیدترین گزارش حسابرسی شده ای که منتشر کرده ، سود هر سهم خود را از سطوح 154 ریالی به 147 ریال ( تعدیل منفی 4.5 درصدی ) کاهش داده و در دوره 6 ماهه 40 درصد مقدار تولید ، 42 درصد مقدار فروش ، 43 درصد مبلغ فروش ، 37 درصد سود عملیاتی و 59 ریال معادل 40 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. پیش بینی افزایش مبلغ فروش در ازای عدم رشد مبلغ فروش ( کاهش حاشیه سود ناخالص ) دلیل اصلی تعدیل منفی فسرب بوده است.

فروش و سود عملیاتی فسرب در کوارتر اول سال به ترتیب 170 و 5 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 270 و 13 میلیارد ریال و در مجموع 6 ماه نخست 440 و 18 میلیارد ریال بوده است. این یعنی حاشیه سود شرکت در 3 ماه دوم اندکی افزایش یافته است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره 6 ماهه مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 94 درصدی مبلغ فروش ، 112 درصدی سود عملیاتی و در نتیجه تحقق سود 59 ریالی دارد. گفتنی است ، فسرب در نیمه نخست سال گذشته سودی محقق ( صفر ریال ) نکرد. فعال سازی خطوط تولید متوقف شده به دلیل رفع مشکلات زیست محیطی در کنار رشد نرخ ها در بازارهای جهانی از مهمترین دلایل بهبود عملکرد شرکت می باشد.

فسرب در گزارشی که جدیدا منتشر نموده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 1.024 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 3.416 تن شمش سرب به نرخ هر تن 77.844.847 ریال مجموعا 266 میلیارد ریال + 7.419 تن شمش روی به نرخ متوسط 101.025.610 ریال مجموعا 749 میلیارد ریال + 8 میلیارد ریال از محل خدمات تولید دستمزدی سرب ) محقق کند. در واقع 73 درصد از وزن سبد محصولات شرکت از فروش شمش روی و 26 درصد از محل فروش شمش سرب تامین می شود. این یعنی فسرب بر خلاف اسمی که دارد ، از تحولات نرخ روی تاثیر بیشتری می پذیرد.

فرضیات پیش بینی 6 ماهه دوم 96 بر اساس LME روی 2.600 - LME سرب 2.000 و نرخ ارز 37.000 ریال در نظر گرفته شده است ! ظاهرا شرکت تصور کرده که سهامداران از پشت کوه آمده اند ! محافظه کاری و احتیاط تا کجا و به چه دلیل !! متاسفانه ناظر سازمان هم این مسائل را می بیند اما به شرکت هشدار نمی دهد ! حسابرسی هم در بند سوم گزارش خود اشاره کرده : فروش های بودجه شده منعکس در اطلاعات مالی پیش بینی شده ( تعدیل شده ) بر اساس سیاست های ابلاغی گروه با در نظر داشتن نرخ های جهانی (LME) پیش بینی گردیده است بررسی ها حاکی از آنست که نرخ های مزبور کمتر از متوسط نرخ جهانی می باشد بدیهی است تغییرات نرخ های جهانی( LME) و سیاست های ابلاغی گروه ، موجب تعدیل اطلاعات اقلام صورت سود و زیان پیش بینی شده خواهد شد.

در ادامه سری به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم زد. فسرب در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.024 ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 57 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 95 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 34 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 80 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 69 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 128 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 48 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 79 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 185 میلیارد ریال و جمع فروش 9 ماه ابتدای سال 775 میلیارد ریال معادل 75.6 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. نکته مهم در فسرب اینکه شرکت در حدود 700 تن شمش روی موجود در انبار دارد و این یعنی اگر این موجودی را در قیمت روز شمش ضرب کنیم به رقم حدود 100 میلیارد ریالی ( 10 درصد از کل مبلغ فروش پیش بینی شده ) می رسیم که رقم جالبی است و نشان می دهد که فسرب در دی ماه هم می تواند گزارش خوبی داشته باشد. ضمن اینکه فسرب در ماه گذشته موجودی انبار بیشتری داشت و انصافا فروش آذر ماه چشمگیر و جالب توجه بوده است.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن شمش سرب در حالی در بودجه 77.844.847 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مهر ماه 87.146.667 ریال ، نرخ فروش آبان ماه 94.115.899 ریال ، نرخ فروش آذر ماه 99.254.545 ریال و متوسط نرخ 9 ماه نخست سال نیز 86.972.374 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش هر تن شمش روی در حالی در بودجه 101.025.610 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مهر ماه 129.881.517 ریال ، در آبان ماه فروش محقق نشده ، نرخ فروش شهریور ماه 123.534.764 ریال و متوسط نرخ 9 ماه نخست سال نیز 114.282.777 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که نرخ های فروش در سطوح پائینی پیش بینی شده و نرخ های فعلی در سطوح بالاتر و خوبی قرار دارند.

با توجه به موارد مطروحه ، اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت از نظر مقدار تولید و فروش مطابق با بودجه عمل کند و متوسط نرخ فروش 9 ماه نخست سال را ( با رعایت احتیاط ) به ماه های باقیمانده از سال تعمیم دهیم ، مبلغ فروش شرکت می تواند تا سطوح 1.150 میلیارد ریالی و در نتیجه سود خالص هر سهم تا سطوح 250 ریالی افزایش یابد. این یعنی سود 147 ریالی پیش بینی شده ، قابلیت تعدیل خوبی دارد. گفتنی است ، فسرب اکنون در قیمت های 2.970 ریالی و با P/e = 20 واحدی معامله می شود. البته به فرض تحقق سود 250 ریالی ، P/e سهم تا محدوده کمتر از 12 واحدی شکسته خواهد شد. محدوده 250 تومانی به عنوان مهمترین سطح حمایتی و محدوده 300 – 310 تومانی مهمترین سطح مقاومتی فسرب محسوب می شوند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه هلدینگی و شرکت های چند رشته ای ، بعد از تاکید به روی نمادهایی نظیر وصندوق ، وغدیر ، پارسان و تاپیکو که خداروشکر به روی غلتک افتاده اند و این روزها رشد خوبی را تجربه می کنند ، باید نیم نگاهی هم به 3 نماد هلدینگ خلیج فارس ، وپترو و پترول داشت. با این وضعیت دور از ذهن نیست که از همین روزها فارس را در مسیر قیمت های 600 تومانی قرار دهند. همچنین وپترو نیز پس از یک دوره نوسان در شرایط خوبی قرار گرفته و می تواند مسیر صعودی جدیدی را در پیش بگیرد. در تایپکو گویا نشست تحلیلی هفته گذشته چندان بازار را به رشد سهم قانع نکرده اما با توجه به چشم انداز مثبت شرکت ، انتظار داریم سهم به مرور در مسیر قیمت های 170 تومانی قرار بگیرد. به نظر می رسد تاپیکو به دنبال بهانه ای برای شکست و عبور از این قیمت ها باشد. هزینه های مالی شرکت با افزایش سرمایه اخیر کاهش خوبی یافته و بازار به دنبال مشخص شدن اثرات پالایش نفت خلیج فارس می باشد.

ب) در گروه پتروشیمی ، شرکت های تولید کننده متانول کماکان می تازند و شاهد رشد پر قدرت این نمادها به دلیل رشد نرخ متانول تا سطوح بیش از 400 دلاری و همچنین انتشار گزارش خیره کننده پتروشیمی خارک هستیم. با این شرایط باید گفت که هر 3 نماد زاگرس ، شخارک و شفن سودهای خوبی در 3 ماهه پایانی سال محقق خواهند کرد. برای زاگرس سود بیش از 700 تومانی و برای شخاک کف سود 450 تومانی را متصوریم. البته شفن هم نمی تواند سود کمتر از 550 تومانی داشته باشد. به نظر متانولی ها پس از رشد 2 – 3 روز اخیر ، در مثبت های فردا موقتا با عرضه های بیشتری روبرو خواهند شد اما مسیر آنها کماکان صعودی بوده و با مقاومت ها در حدود 10 – 15 درصدی دیگر فاصله دارند.

ج) در گروه رایانه و آی – تی ، پرنده پَر نمی زند ! به یاد دارید آن زمان های که چه داستان هایی برای بالا بردن نمادهای این گروه سَرِهَم می کردند ! و امروز می بینیم که همان افراد به دنبال روزنه ای برای خروج و آزاد شدن نقدینگی خود می باشند. در این گروه اگر رتاپ و رکیش یک اصلاح 7 – 8 درصدی دیگر بزنند ، برای خرید جذاب می شوند و البته آپ هم بد نیست اما به لحاظ بازاری در قیمت های بالایی است و دیگر ارزندگی سابق را ندارد. در سوی دیگر اپرداز را داریم که به لحاظ تکنیکی موقعیت خوبی دارد و اگر از مقاومت 920 – 925 تومانی عبور کند ، می تواند قیمت های 1.000 تومانی را هم به خود ببیند. از مهمترین تحولات این گروه می توان به انتشار خبر افزایش سرمایه «به‌پرداخت» اشاره داشت. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 95 میلیارد تومانی به 200 میلیارد تومان ( معادل 110 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اجرای طرح توسعه و اصلاح ساختار مالی افزایش دهد.

د) در گروه خودرویی خودرویی فشار عرضه بالا بود ؛ بطوریکه در پایان ساعت معاملات اکثر نمادها با افت های بیش از 3 درصدی به کار خود خاتمه دادند. رنج های سنگین منفی در نماد ایرانخودرو ، عامل اصلی فشار فروش در گروه مذکور بود. اگرچه برخی اعتقاد دارند ابلاغیه توقف 25 مدل خودرو به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید سبب وقوع چنین وضعیتی شده که به نظر تحولات دیگری در پشت پرده در جریان بوده که بازار از آنها بی اطلاع است. سازمان ملی استاندارد ایران امروز با صدور اطلاعیه‌ ای از توقف تولید 25 مدل خودرو به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید اجرایی شده از ابتدای دی ماه خبر داد.

این خودروها شاملMVM 315 سدان ، MVM 550 ، تیگو 5 ( محصولات مدیران خودرو ) ، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه‌سوز ، سایپا 141 بنزینی و دوگانه‌سوز ، آریو 1500 سی‌سی ( محصولات گروه خودروسازی سایپا ) ، پژو پارس با موتور XUM ( محصول ایران خودرو ) ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700 بنزینی و دوگانه‌ سوز، آسا B 50F ( محصولات گروه خودروسازی بهمن ) و لیفان620 ، لیفان X50 ، لیفان X60 ، جک J5 و هیوندای i10 (محصولات کرمان موتور) و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ ای هستند. البته برخی از خبرگذاریها موضوع توقف تولید خودروهای سواری غیراستاندارد را از شرکتهای تولیدکننده آنها پیگیری کرد که با پاسخ ‌های متفاوتی روبرو شد.

در این زمینه بابک صدرایی – مدیر بازاریابی چری ، گفت : تولید ام‌وی‌ام 550 را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی ام 315 سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می ‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو 5 نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو 5 جدید فیس‌لیفیت در حال تولید است. گروه خودروسازی سایپا نیز با صدور اطلاعیه ‌ای اعلام کرد که خودروی سایپا 141 از چند سال پیش متوقف شده و سایپا 11 و 132 دوگانه‌سوز نیز تولید نمی ‌شود. مجوز شماره‌گذاری آریو 1500 نیز تا دی ماه 97 اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد.

موضع گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه نیز پیگیری شده و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن اعلام کرد که سه مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است خطوط تولیدشان قبلا از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد. همچنین در پیگیری صورت گرفته یکی از مدیران کرمان موتور نیز اعلام کرد که تاکنون ابلاغیه ‌ای مبنی بر توقف تولید برخی محصولات به دست این شرکت نرسیده و تولید محصولات طبق برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد.

ه) در گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم2 نماد مبین و بفجر را داریم که در میان مدت و بلند مدت بازدهی خوبی خواهند داشت. البته مبین اخیرا آهسته آهسته رشد خوبی کرده و به نظر در شرایط فعلی بفجر بواسطه داشتن ظرفیت خالی فروش ، گزینه جذاب تری باشد. معاون مالی هلدینگ خلیج فارس درخصوص شرکت پتروشیمی فجر درباره راه اندازی فاز 2 و وضعیت فعلی فاز 1 این شرکت و معافیت تولید از مالیات گفت : شرکت هایی که در منطقه در حال توسعه هستند از ابتدای آغاز به فعالیت به مدت 7 سال معافیت مالیاتی 100 درصدی دارند. وی ادامه داد : تولید خط 1 این شرکت از زمان مورد نظر برای معافیت مالیاتی خارج شده و در حال حاضر باید مالیات پرداخت کند. اما فاز 2 این شرکت نیز راه اندازی شده و از سال 95 به مدت 7 سال معاف از مالیات خواهد بود. این فاز به تولید رسیده اما هنوز فروشی از آن صورت نگرفته است. به همین دلیل معافیت مالیاتی یا تاثیر آن را در مالیات شرکت و در صورت های مالی نمی بینید. وی افزود : شرکت به اندازه 40 درصد ظرفیت خالی دارد که پتروشیمی فجر در نظر دارد تا از ظرفیت خالی خود برای تولید و راه اندازی و توسعه فاز 2 استفاده نماید. ما از فاز 2 برای پروژه هایی که وارد فضای تولید می شوند ، بیشتر استفاده خواهیم کرد. تلاش ما بر این است که از تولیدات فاز آن استفاده کرده تا بتوانیم معافیت مالیاتی را لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد : کم کم فاز 2 تولید خود را بیشتر از فاز 1 خواهد کرد که این موضوع منجر خواهد شد تا شرکت های زیرمجموعه برای مصرف خود از ظرفیت خالی پتروشیمی فجر استفاده کرده و منجر به تولید هر چه بیشتر شود. وی خبر داد : در نظر داریم تا با وزارت نیرو از سواپ برق استفاده کرده و این موضوع را راه اندازی نماییم. علی نیازی تاکید کرد : ما برای معافیت مالیاتی و کاهش مالیات در سال 96 اقدام کرده ایم که منجر به کاهش مالیات به اندازه 30 تا 40 درصد در سال 96 خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا پتروشیمی فجر می تواند از قانون رفع موانع تولید و تبدیل وام ارزی به ریالی و در نتیجه کاهش زیان تسعیر ارز استفاده کند ، گفت: بابت استفاده از قانون رفع موانع تولید یک سری مشکلات و موانع وجود دارد. مباحثی در مورد ارز خودگردان وجود دارد ، ما به دنبال راهکار برای استفاده از مزیت قانون رفع موانع تولید هستیم ، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. نیازی درباره وضعیت فعلی شرکت و زمان سوددهی آن توضیح داد : پتروشیمی فجر در شرایط خوبی قرار دارد ، پروژه بید بلند شرکت در سال 97 وارد مدار تولید خواهد شد و تقریبا ظرفیت فاز 2 برای تولید برق کم کم تکمیل خواهد شد. قراردادهای پروژه گچساران نیز منعقد شده و این پروژه نیز برای سال های آتی به شرکت سود خواهد داد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.165 – 4.180 تومان

ب) یورو : 5.000 – 5.017 تومان

ج) درهم امارات : 1.142 – 1.150 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.388.000 – 1.398.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24