Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عده ای از تحلیلگران معتقدند سال آینده میلادی رونق برخی بازارهای از میان می رود و در برخی بازارها فرصت های مناسب کسب سود پدید خواهد آمد. به همین دلیل ضروری است سرمایه گذاران تغییراتی در سبد دارایی خود بوجود آورند. سوال این است که بهترین عملکردها به ..

در سال جدید در کدام بازارها بمانیم، از کدام ها دوری کنیم؟!

بورس24 : در سال جاری میلادی رونق بازارهای مالی سبب توجه سرمایه گذاران به این بازارها شده اما قیمت فلزات و مواد معدنی نیز امسال رشد قابل ملاحظه داشته است. در سال جاری قیمت فلزات به دلیل رشد مناسب اقتصاد جهان حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

اکنون که در آستانه سال جدید میلادی هستیم ضروری است به عواملی که بر بازار فلزات گرانبها، فلزات پایه و مواد خام تاثیر می گذارند اشاره کنیم.

چین عامل تعیین کننده است. چین به عنوان مصرف کننده نیمی از مواد خام جهان، سال آینده نیز بیشترین تاثیر را بر بازار این مواد خواهد داشت. برنامه مبارزه با آلودگی هوا در این کشور و کاهش مازاد ظرفیت تولید در برخی بخش‌ها سبب افزایش قیمت آلومینیوم، فولاد و سنگ آهن خواهد شد طوری که تاثیر محدود شدن برنامه های حمایتی مالی و کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز خنثی می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین در یک سال اخیر نشان داده شده است:

به طور خاص بازار آلومینیوم پررونق خواهد بود. کالین همیلتون از موسسه کپیتال مارکتس می گوید: "با توجه به رشد محدود تولید آلومینیوم در چین که تنها دو میلیون تومان در ۵ سال آینده خواهد بود و تقاضای بالا برای این فلز در داخل چین، طبیعی است که صادرات کاهش خواهد یافت. دیگر کشورها به این صادرات عادت کرده اند و برای جبران کاهش آن باید ظرفیت تولید در دیگر کشورها افزایش یابد. به این ترتیب شرایط برای رشد قیمت فراهم است."

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

بازار فولاد و سنگ آهن. در بازار فولاد و سنگ آهن، تعطیل شدن کارخانه های آلاینده محیط زیست و احداث کارخانه های که کارایی بالاتری دارند به رشد تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا منجر خواهد شد در نتیجه سود شرکت های بزرگ عرضه کننده این نوع سنگ آهن یعنی بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو، ویل اس ای و فورتسکیو افزایش خواهد یافت.

البته سرمایه گذاران و تحلیل گران همچنین باید به وضعیت اقتصادی خارج از چین توجه داشته باشند. با توجه به پر شدن دفاتر سفارش محصول و افزایش فعالیت های تولید کارخانه ای در اقتصادهای صنعتی، دوران پر کردن مجدد انبارها به زودی آغاز می شود. معمولا این روند شروع مرحله بعد دوره رونق است که عاملی برای افزایش قیمت هاست.

مس. کارشناسان پیش بینی کرده اند سال آینده میلادی بازار مس متوازن خواهد بود یعنی میزان عرضه برای تامین تقاضا کافی است البته سال آینده در تعدادی از معادن بزرگ مس مذاکراتی برای تمدید قرارداد کار کارگران انجام می شود و این روند ممکن است به اعتصاب و اختلال در عرضه مس منجر شود. تحلیلگران بانک سیتی گروپ گروه تخمین زده اند که در ۱۲ ماه آینده ۳۰ مجموعه مذاکره بر سر تمدید قرارداد کار در معادن بزرگ شیلی و پرو انجام می شود و این مذاکرات بر ۲۵ درصد تولید مس جهان تاثیر خواهد گذاشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

یکی از این معادن، معدن اسکوندیدا یعنی بزرگترین معدن مس جهان در شیلی است. در روند مذاکرات، احتمال بروز اختلاف نظر بین مدیران و کارگران این معادن وجود دارد. با توجه به افزایش قیمت مس، کارگران به هیچ وجه مایل نیستند امتیاز بدهند. وضعیت بخش تولید صنعتی و مسکن در اقتصادهای بزرگ و نوظهور عامل دیگری است که بر قیمت مس موثر خواهد بود. این بخش در ماه های اخیر وضعیت مناسبی داشته و انتظار می‌رود این روند در سال آینده میلادی ادامه یابد.

کبالت و لیتیوم. این دو فلز که اجزای اصلی در ساخت باتری خودروهای برقی هستند در سال جاری رشد قیمت داشتند. پیش بینی شده برای نخستین بار بیش از یک میلیون خودروی برقی به فروش برسد. قیمت لیتیوم و کبالت به ترتیب ۳۶ درصد و ۱۲۵ درصد افزایش یافته است. البته افزایش عرضه این دو یک مانع برای تداوم رشد قیمت ها در سال آینده میلادی است.

پیش بینی می شود در شیلی تولید لیتیوم به سرعت افزایش یابد. همچنین به بهره برداری رسیدن پروژه های تولید لیتیوم در آمریکای جنوبی و استرالیا سبب خواهد شد تا سال ۲۰۱۹ کمبود عرضه از میان برود و تا چند سال، بازار با مازاد عرضه مواجه باشد. در بازار کبالت نیز عرضه افزایش خواهد یافت و اگر پیش بینی ها درباره رشد تولید در جمهوری دموکراتیک کنگو تحقق یابد در سال ۲۰۱۹ بازار این فلز با مازاد عرضه مواجه خواهد شد.

در حوزه تقاضا، وضعیت بازار خودروی چین مهمترین عامل است و برخی تغییرات قانونی سبب خواهد شد سال آینده فروش خودرو در این کشور محدود شود. چین بزرگترین بازار خودروی جهان است.

طلا. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون ۱۰ درصد رشد کرده است. قیمت این فلز گرانبها اوائل ماه سپتامبر به بالای ۱۳۵۰ دلار رسید که بالاترین میزان در یک سال اخیر بود اما از آن زمان قیمت ها در سطوح پایین‌تر نوسان کرده است. کارشناسان بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس معتقدند در ماه های آینده سه عامل سبب کاهش قیمت طلا می شود: تداوم رشد اقتصادهای توسعه یافته، افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و نبود تنش های شدید ژئوپلیتیک و رکود اقتصادی.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

البته افزایش بدهی عمومی در آمریکا و احتمال اصلاح شدید شاخص های مالی در بورس این کشور دو عامل حمایت کننده از قیمت طلا هستند. دارایی طلای سرمایه گذاران در صندوق های با پشتوانه طلا امسال 71.4 میلیون اونس افزایش یافته و این نشان می دهد سرمایه گذاران به فلز زرد وفادار باقی مانده اند.

پالادیوم. قیمت این فلز گرانبها امسال با بیش از ۵۰ درصد افزایش به بالاترین میزان در ۱۷ سال اخیر رسیده است زیرا مصرف کنندگان به سمت استفاده از خودروهای بنزینی به جای دیزلی حرکت کردند. همین عامل سبب کاهش قیمت پلاتین در ماه جاری میلادی به ۸۷۰ دلار در هر اونس یعنی پایین ترین میزان در ۲۲ ماه اخیر شد. از این فلز در تولید کاتالیست خودرو های دیزلی استفاده می شود. افزایش استفاده از پالادیوم سبب شده قیمت آن برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱ به بالاتر از قیمت پلاتین برسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مهمترین سوال درباره افق بازار این دو فلز گرانبها در سال آینده میلادی این است که آیا روند افزایش استفاده از پالادیوم و کاهش استفاده از پلاتین دوام خواهد داشت یا نه؟ شورای جهانی سرمایه گذاری در پلاتین در ماه گذشته میلادی اعلام کرد مدارک معتبر وجود دارد مبنی بر اینکه خودروسازها آماده هستند به سمت استفاده از پلاتین به جای پالادیوم حرکت کنند. بروز هر نشانه ای از آغاز این حرکت فشار قابل ملاحظه و قیمت پالادیوم وارد خواهد کرد و بر قیمت پلاتین خواهد افزود. توسعه استفاده از خودروهای برقی ریسکی بزرگ برای بازار هر دو فلز است زیرا در این خودروها از کاتالیست استفاده نمی شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24