Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پس از ۱۴ سال که از راه اندازی بورس فلزات (سال ۸۲) و در ادامه تشکیل بورس کالای ایران (سال ۸۶) در کشورمان می گذرد، امروز برای نخستین ۵۰۰ تن میلگرد به مقصد عراق در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد که کل این محموله مورد معامله قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ امروز ۵۰۰ تن سبدمیلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب از سوی کارگزاری مفید در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که این محموله با تقاضای ۵۰۰ تنی با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش رسید تا ارزش معامله نخستین محموله میلگرد صادراتی از بورس کالا روی رقم ۲۵۰ هزار دلار قرار گیرد...

میلگرد بورسی راهی عراق شد!

بورس24 : معامله 500 تن به بازار عراق موجب شد تا بستری جدید برای معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران مهیا شود آن هم در شرایطی که کشور عراق قطعاً یکی از جذاب ترین بازارهای منطقه ای و حتی جهانی برای صادرات محصولات نهایی فولاد به شمار می رود. رخدادی که از یک سو بر آینده معاملات بورس کالا اثرگذار خواهد بود و از سوی دیگر فتح باب جدیدی برای افزایش حجم صادرات کشورمان به شمار می رود. این مطلب را باید به فال نیک گرفت زیرا می تواند برتری عرضه بر تقاضای کلی در بازار فولاد را تعدیل کند. هم اکنون زمان آن فرارسیده است تا سایر تولیدکنندگان نیز خود را برای استفاده از این موقعیت استثنایی آماده کنند و همچنین تجار خرد نیز می توانند محصولات مورد نیاز خود را حتی از بزرگ ترین واحدهای فولادی کشور به منظور صادرات با بهترین قیمت در بورس کالا تأمین کنند. در بازار فولاد باز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم که پیش بینی بورس24 را محقق می سازد اگرچه تغییراتی در بستر این بازار به ثبت رسیده است. در بازار پلیمرها اما هنوز روند کاهشی قیمت ها ادامه دارد آن هم در شراییط که قیمت های پایه جدید هم با کاهش اعلام شد.

صادرات ۲۵۰هزار دلاری میلگرد از بورس کالا به عراق

پس از ۱۴ سال که از راه اندازی بورس فلزات (سال ۸۲) و در ادامه تشکیل بورس کالای ایران (سال ۸۶) در کشورمان می گذرد، امروز برای نخستین ۵۰۰ تن میلگرد به مقصد عراق در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد که کل این محموله مورد معامله قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ امروز ۵۰۰ تن سبدمیلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب از سوی کارگزاری مفید در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که این محموله با تقاضای ۵۰۰ تنی با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش رسید تا ارزش معامله نخستین محموله میلگرد صادراتی از بورس کالا روی رقم ۲۵۰ هزار دلار قرار گیرد.

براساس این گزارش، از سال گذشته با تشکیل کارگروه ایران و عراق در بورس کالای ایران با هدف افزایش حجم و تسهیل صادارت کالاهای ایرانی به عراق، برنامه های بورس کالا به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین شده همزمان با روند بازسازی کشور عراق سرعت گرفت که در این زمینه نشست های متعددی با تجار عراق و اتاق بازرگانی ایران و عراق برگزار شد. در همین راستا پس از رایزنی های چندین ماهه، صادرات میلگرد شرکت فولاد روهینا جنوب از بورس کالا آغاز شد که امید می رود این معامله، آغاز راهی بزرگ در راستای توسعه صادرات فولاد و سایر محصولات به عراق باشد.

در این میان وجود مزایایی همچون امنیت بالای معاملات، شفافیت حداکثری، معافیت مالیات ۱۰ درصدی، اخذ خسارت در صورت نکول هر یک از طرفین معامله و تبلیغات و بازاریابی مویرگی با عرضه محصول در بورس کالا باعث شد تا فروشنده و خریدار نخستین محموله صادراتی میلگرد به سمت معامله از طریق بورس کالای ایران ترغیب شوند.

آغاز جذابیت معاملات در بورس انرژی

ثبت 26 میلیارد تومان داد و ستد انواع حامل های انرژی در بورس انرژی موجب شد تا خوش بینی به رشد ارزش معاملات در هفته جاری تقویت شود آن هم در صورتی که رکورد تاریخی معاملات ماهیانه در بازار فیزیکی 550 میلیارد تومان بوده یعنی با فرض 22 روز کاری در ماه ، متوسط ارزش معاملات برای رکورد این بازار روزی 25 میلیارد تومان خواهد بود. این وضعیت نشان می دهد که تداوم این وضعیت معاملاتی آماده سازی برای رونق مجدد این بازار است اما نمی توان به صراحت از شکسته شدن مجدد رکورد تاریخی بورس انرژی سخن گفت.

نکته مهم در معاملات امروز داد و ستد 7000 کیلوات وات برق در بازار فیزیکی بود که نشان می دهد موتور محرک جدیدی برای رونق معاملات در این بازار آغاز به کار کرده و افزایش تمایل مشتریان به خرید در این چارچوب قیمتی و معاملاتی می تواند شرایط بهتری را در این بازار ایجاد کند آن هم در شرایطی که عرضه کافی در این بازار وجود دارد.

همچنین امروز 7750 تن نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی نیز مورد معامله قرار گرفت که بزرگ ترین داد و ستد روز جاری محسوب شده و موجب شد ارزش معاملات 13.4 میلیارد تومان ترقی یابد.

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای حلال 402، حلال 404، آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت تبریز، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت تهران و حلال 404 و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی بود. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (3 دی ماه) 13،965 تن و به ارزش بیش از 259 میلیارد و 828 میلیون ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (4 دی ماه 96)، کالاهای حلال 400، حلال 402، حلال 406، حلال 410 و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی عرضه خواهد شد.

نخسین عرضه و معامله کالای برق نیروگاه طوس در بازار فیزیکی

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 442 هزار قرارداد معادل 250 میلیون و 747 هزار کیلووات ساعت به ارزش 77 میلیارد و 965 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم باری، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 310، 250، 363 و 333 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. با احتساب معاملات روز جاری از ابتدای سال96 تا کنون بالغ بر 10 میلیارد و 107 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 3،340 میلیارد و 315 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروزنمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/03 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/07 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می‌توان به نخستین عرضه و معامله برق با دوره تحویل هفتگی دی و دوره مصرف بارپایه توسط نیروگاه طوس در بازار فیزیکی برای مصرف‌کنندگان بزرگ برق اشاره نمود. شایان ذکر است از 10,000 کیلووات در هر ساعت برق عرضه شده با دوره تحویل دومین هفته دیماه 96، 7,000 کیلووات با قیمت 430 ریال بر کیلووات ساعت و ارزش 505 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 3 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 13 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

4000

تن

19427

19427

ریال

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

10000

مترمکعب

13463

13463

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1800000

لیتر

18018

16380

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

20

تن

15480

15480

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

600

تن

18435

18435

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

16505

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

16504

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200

تن

18435

18435

ریال

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

7000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

افزایش سقف پرواز بازار فولاد

رشد بهای شمش در روز گذشته موجب شد تا احتمال افزایش قیمت مصنوعات فولادی در بازار آزاد تقویت شود آن هم در وضعیتی که بازار از لحاظ روانی و حتی تأثیرپذیری از قیمت های جهانی، خود از پتانسیل رشد هیجانی برخوردار شده و می تواند به تداوم تکانه های قیمتی منجر شود. این در حالی است که کژ دار و مریز همین شرایط در بورس کالا هم در حال خودنمایی است یعنی نرخ های موجود گویی با معاملات بورس کالا در مسیر تثبیت قرار گرفته و یا حتی جریان افزایشی فعلی را تأیید کرده است. این وضعیت را باید مهم ارزیابی کرد آن هم در شرایطی که بازار مستعد رشد قیمت هاست و می تواند نرخ های عجیب را تجربه کند. اگر روند رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و همچنین افزایش حجم صادرات به همین منوال به پیش برود مشخص نیست که آینده این بازار چه خواهد شد یعنی آیا این رشد قیمت ها 1 یا 2 و یا تا 3 هفته آینده ادامه پیدا می کند و یا سقف نرخ های کشف شده در چه ابعادی متوقف می شود. تداوم این شرایط به معنی آن است که تا میلگرد 2600 تومانی و حتی بیشتر فاصله چندانی باقی نمانده آن هم در وضعیتی که قیمت دلار هم مسیر افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. در کنار تمامی این موارد شاهد هستیم که تقاضا برای مناطق زلزله زده نیز به آرامی در مسیر افزایش قرار دارد که می تواند محرک جدیدی در این حوزه قیمتی به شمار برود.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد12تا32-A3

تولیدی فولاد سپید فراب کویر

سلف

20,500

20,500

2200

2200

2200

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

22,200

22,500

110

330

110

تختال C

فولاد خوزستان

سلف

19,500

19,750

20000

44800

20000

سبد میلگرد مخلوط

فولاد روهینا جنوب

نقدی

20,450

20,782

440

660

440

میلگرد 16 و 25 -A3

نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد

نقدی

22,200

-

110

0

0

قیمت پایه اکثر محصولات پلیمری افت کرد

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۶ آذر و ۳ دی ماه نشان می دهد که اکثر کالاها با افت قیمت روبه رو شده اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افت قیمت درگروه محصولات پلیمری متعلق بهپلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ با ۳.۲ درصد افت نسبت به هفته قبل است، این کالا از رقم ۶ هزار و ۱۱۰ تومان به ۵ هزار و ۹۱۴ تومان رسیده است.در رتبه دوم بیشترین افت قیمت ها نیز استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۲.۸ و ۲.۹ درصد کاهش نسبت به هفته قبل قرار دارد.

همچنین پلی استایرن مقاوم نیز با ۰.۴ درصد افت نسبت به هفته قبل مواجه شد و به رقم ۶ هزار و ۲۵۷ تومان رسید.در رتبه بعدی هم پلی اتیلن سبک فیلم با ۰.۹ درصد افت قراردارد این کالا از رقم ۴ هزارو ۷۶۴ تومان به ۴ هزارو ۷۱۷ تومان رسیده است.

همچنین در ادامه پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۱۰۰با ۰.۵ درصد افت نسبت به هفته قبل قرار دارد،پلی اتیلن سنگین بادی و تزریقی، پلی پروپیلن های نساجی وSbنیز روندی کاهشی داشته و نسبت به هفته قبل ۰.۴ درصد ارزان شدند.در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز ۰.۰۱ درصد نسبت به هفته قبل افت قیمت داشتند.

در همین حال تعداد محدودی از محصولات پلیمری روندی افزایشی را نسبت به هفته قبل طی کردند که درصدر آنها پی وی سی ها با ۱.۵ درصد رشد قیمت قرار دارند، این کالاها متاثر از رشد قیمت در بازارهای جهانی روندی افزایشی داشتند.به طوری که گریدهای متفاوت پی وی سی از ۵۷ تا ۶۰ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند.

همچنین اکریلوبوتادین استایرن نیز با ۱.۲ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل به رقم ۸ هزار و ۹۸۹ تومان رسید. همچنین پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشتند، به طوری که پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۴ تومان و پلی اتیلن سنگین دورانی نیز ۵۷ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند.

در همین حال قیمت دلار نیز با افت ۰.۵ درصدی به ۴ هزارو ۱۷۲ تومان رسید.

استایرن منومر ارزان شد

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۲۶ آذر و ۳ دی ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی نزولی داشته اند. بیشترین افت قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به استایرن منومر با ۴.۲ درصد افت نسبت به هفته قبل است. این کالا ازرقم ۵ هزار و ۱۴۱ تومان به ۴ هزار و ۹۲۱ تومان رسیده است.همچنین در رتبه بعدی بنزن با ۲.۷ درصد افت قیمت نسبت به هفته قبل به رقم ۳ هزار و ۶۸۸ تومان رسیده است.

در ادامه آروماتیک سنگین و سودمایع نیز روندی نزولی داشتند، به طوری که آروماتیک سنگین با ۱.۸ درصد افت و سودمایع هم ۱.۵ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شد.همچنین در ادامه تولوئن دی ایزوسیانات نیز با ۱.۶ درصد افت نسبت به هفته قبل روبه رو شد و به رقم ۱۴ هزار و ۶۹۸ تومان رسید.

در ادامه دی اتیلن گلایکول، دی اتیل هگزانول، ایزوبوتانول و نرمال بوتانول نیز با ۰.۴ درصد افت نسبت به هفته قبل روبه رو شد.در همین حال اورتوزایلین و زایلین مخلوط نیز به ترتیب با ۰.۴ و ۰.۲ درصد افت قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

از سوی دیگر تعداد محدودی از کالاها نیز نسبت به هفته قبل روندی صعودی داشتند که در صدر آنها متانول با ۲.۸ درصد افزایش قرار دارد، در رتبه دوم اسیداستیک هم با ۱.۱ درصد رشد قیمت به رقم ۲ هزار و ۵۷۶ تومان رسید.پارزایلین هم روندی افزایشی نسبت به هفته گذشته ثبت کرد و از رقم ۳ هزارو ۳۹۳ تومان به ۳ هزار و ۴۱۲ تومان رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24