Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد مجدد بهای فولاد در اولین هفته آن هم پس از چند دوره از افزایش قیمت ها و سپس ثبات بازار ، احتمال تداوم افزایش نرخ و افزایش بیشتر قیمت ها را برای هفته جاری پدید می آورد آن هم در شرایطی که تکانه هایی از رشد قیمت دلار و همچنین افزایش بهای مصنوعات فولادی در بازارهای جهانی رقم خورده است. این وضعیت را شاید بتوان آغاز دوره ای جدید از رشد قیمتی در بازار فولاد به شمار آورد اگرچه اوج خودنمایی این رخداد و البته صحت و سقم افزایش نرخ را می توان در معاملات بورس کالا رصد کرد. این در حالی بود که در بازار پلیمرها شاهد تداوم عقب نشینی قیمتی و انتظار برای اعلام قیمت های پایه را شاهد هستیم و البته بورس انرژی هم پس از ثبت رکوردهای تاریخی خود در آذرماه ، یک روز آرام را تجربه کرد...

فوران فولاد!

بورس24 : رشد مجدد بهای فولاد در اولین هفته آن هم پس از چند دوره از افزایش قیمت ها و سپس ثبات بازار ، احتمال تداوم افزایش نرخ و افزایش بیشتر قیمت ها را برای هفته جاری پدید می آورد آن هم در شرایطی که تکانه هایی از رشد قیمت دلار و همچنین افزایش بهای مصنوعات فولادی در بازارهای جهانی رقم خورده است. این وضعیت را شاید بتوان آغاز دوره ای جدید از رشد قیمتی در بازار فولاد به شمار آورد اگرچه اوج خودنمایی این رخداد و البته صحت و سقم افزایش نرخ را می توان در معاملات بورس کالا رصد کرد. این در حالی بود که در بازار پلیمرها شاهد تداوم عقب نشینی قیمتی و انتظار برای اعلام قیمت های پایه را شاهد هستیم و البته بورس انرژی هم پس از ثبت رکوردهای تاریخی خود در آذرماه ، یک روز آرام را تجربه کرد.

آرامش آغازین روز هفته در بورس انرژی

معاملات 5.5 میلیارد تومانی بازار فیزیکی بورس انرژی در روز شنبه نشان دهنده آرامش کلی در اولین روز معاملاتی در هفته جاری است آن هم در شرایطی که عرضه های بزرگی در این روز به ثبت نرسید. در رینگ بین الملل شاهد معامله 990 مترمکعب حلال 402 پالایش نفت اصفهان بودیم که بدون رقابت و رشد قیمت ها مورد معامله قرار گرفت که نشان می دهد التهاب در معاملات این گروه کالایی مرتفع شده اگرچه هنوز هم جرقه های از رشد قیمت ها در بازار داخلی این کالا دیده می شود. در هر حال کاهش جذابیت معاملاتی حلال 402 در بورس انرژی نشان می دهد که رشد عرضه های این کالا موفق بوده و توانسته است تا از التهاب قیمتی این حلال بکاهد و بازاری آرام تر و منطقی تر را به ثبت برساند. این نکته مهم نیز نشان دهنده واقعیت های معاملاتی در بازار رسمی بورس انرژی است که می تواند چهره بهتری از این بازار را برای فعالان آن و همچنین تصمیم سازان اقتصادی کشور ترسیم کند. ذات شفافیت معاملاتی در فرآورده های نفتی و پتروشیمی را باید یک داده بسیار مهم و مثبت برای اقتصاد کشور به شمار آورد. این وضعیت کلی در شرایطی تجربه می شود که حجم و ارزش معاملات آذرماه بازار فیزیکی بیشترین حجم معاملاتی در تاریخ بورس انرژی ایران بوده است که این موفقیت مهم می تواند راهگشای توسعه این بازار مالی در آینده به شمار رود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1900

تن

14393

14393

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

990

مترمکعب

461.89

461.89

دلار(سنا)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

23497

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

22700

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

40

تن

22860

22860

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

14060

14060

ریال

پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

0

تن

-

22305

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

فولاد باز هم پرید

رشد قیمت ها در روز ابتدایی فعالیت این هفته بازار فولاد که با گزارش پیشین بورس24 مطابقت دارد نشان داد که این بازار هنوز هم آتش زیرخاکستر است ولی این بار رشد قیمت ها با سرعت بالایی خودنمایی کرد تا جایی که در برخی از مبادی فروش نرخ ها در چند نوبت مختلف با افزایش قیمت رو به رو شدند. این در حالی بود که تأیید مجدد نرخ و حتی کشف قیمت در هنگام معامله و البته بسته شدن فروش به یک عرف بدل شد که نشان می دهد حجم خرید در بازار داخلی احتمالاً با رویکرد واسطه گری و سفته بازی باز هم بالاگرفته است. این شرایط موحب می شود که قیمت ها با پتانسیل رشد بالایی برای روز آینده عرض اندام کنند که ساده ترین خروجی آن احتمال افزایش بیشتر قیمت هاست. بهای دلار هم گویی باز هم به سمت رشد قیمت ها خیز برداشته که می تواند بستر جدیدی برای افزایش نرخ را فراهم سازد. رشد قیمت های جهانی هم کژ دار و مریز ادامه دارد تا جایی که می توان این احتمال را مطرح کرد که جذابیت های صادراتی مخصوصاً برای شمش میل به عرضه در بازار داخلی را محدود کرده است. تجمیع تمامی این موارد در نهایت پیش بینی روزهای اخیر بورس24 را محقق کرده است تا جایی که می توان چهره ای جدید از بازار فولاد را پیش روی خود مجسم ببینیم. تجربه ماه ها و حتی سال های اخیر نشان می دهد که هم اکنون نه در اواخر رشد قیمتی بلکه در اواسط آن هستیم و ممکن است این روند افزایشی باز هم با شتابی جدید ادامه یابد که اولین رشد پلکانی را در روز شنبه به ثبت رساند. تجربه نشان می دهد که این قبیل روندهای افزایشی زمان بر است و ممکن است در پاره ای از اوقات با ثبات نرخ رو به رو شویم ولی باز هم روند افزایشی قیمت ها تداوم می یابد.

وضعیت بازار نشان می دهد که اگر همین روند کلی ادامه یابد رشد قیمت ها منقطع خواهد بود یعنی یک یا چند روز آرامش بازار و سپس رشد بیشتر قیمت ها اما این روند نوسان نرخ نشان می دهد که بازار مستعد جرقه و التهاب است. همین استعداد موجب خواهد شد که سیگنال های واقعی حجم تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند یعنی اگر در بورس کالا به عنوان یک بازار رسمی شاهد رشد نرخ مخصوصاً برای شمش باشیم، بازار فولاد هم با این جرقه شعله ور خواهد شد. البته عرضه های مهم از سوی تولیدکنندگان برجسته تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. فردا چند عرضه در بورس کالا تجربه می شود که می تواند جریان غالب قیمتی را برای هفته جاری ترسیم کند.

یک نگاه فولادی

انشقاق بین زنجیره شماره 1 با رهبری فولادسازان بزرگ خصولتی با نگاه به بازارهای جهانی؛ و زنجیره شماره 2 با مبدا تولیدکنندگان شمش القایی با نگاه داخلی؛ امروز بیش از پیش نمایان شده است.

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ برخی از فعالان بازار اطلاع میدهند که میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان در بازار سر به فلک کشیده و در عین حال تمایلی به فروش داخلی از سوی این واحد تولیدی دیده نمیشود که البته این موضوع قابل درک است چراکه ذوب آهن شدیدا درگیر صادرات و قیمتهای بالاتر جهانی است؛ اگر این واحد تولیدی بخواهد که منافع خود را در بازار امروز در نظر بگیرد؛ اگر فشار وزارت صمت و برخی عوامل دیگر نباشد؛ اگر گفته شود که این شرکت بساط فروش خود در بازار داخلی را هم برچیند ضرر نکرده است بی راه نباشد.

شمش 515 دلاری برای هر تن در بازار دریای سیاه؛ به اندازه کافی می تواند انگیزه لازم برای مانور فولادسازان بزرگ ما در این حوزه را فراهم نموده بطوریکه حتی تمایلی به عرضه های داخلی نداشته باشند ! این موضوع در برهه ای از زمان و حدفاصل بین ماه های 4 تا 6 سال جاری به وضوح دیده شد.

ادامه این روند و تکرار سناریوی ابتدایی سال؛ قطعا فشارهایی را به بازار داخل تحمیل خواهد کرد، به خصوص اینکه اگر تقاضای داخلی در هفته های پایانی سال با رشد مواجه گردد؛ بطوریکه زنجیره شماره 2 به تنهایی نتواند از پس تقاضای داخلی براید؛ در اینصورت اوضاع بدتر خواهد‌ شد؛ کما اینکه هر چقدر فولادسازان بزرگ ما بیشتر در حیطه صادرات غرق شوند، تعهدات آتی آنها نسبت به فروش های صورت گرفته بیشتر شده در نتیجه فعالیت آن ها در بازار داخلی کمتر خواهد شد.

گزارش هفتگی بازار فولاد: رشد قیمتی

پس از چند هفته ثبات قیمتی در بازار غیررسمی محصولات فولادی، سرانجام تاثیر رشد قیمت‌ها در رینگ فولاد بورس کالا و بازارهای جهانی به بازار آزاد رسید و بدین ترتیب هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در خصوص مقاطع ساختمانی و شمش بودیم.

به گزارش کارگزاری آبان، در طول چند هفته اخیر مواردی مانند کاهش عرضه آهن اسفنجی و آهن قراضه به عنوان مواد اولیه تولید شمش، افزایش قیمت‌ شمش و مقاطع در بازارهای جهانی که موجب ترغیب فولادسازان داخلی به افزایش صادرات خواهد شد، عرضه محدود شمش فولاد خوزستان در بورس کالا و شبهاتی که در مورد افزایش قیمت پایه این محصول بر اساس قیمت‌های جهانی وجود دارد، رشد قیمتی برخی محصولات شاخص در بورس کالا همچون مقاطع ذوبی و برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه و در نهایت کاهش موجودی انبار آهن‌فروشان، این انتظار را در میان فعالان و دست‌اندرکاران بازار به وجود آورده بود که بازار به زودی در پاسخ به این عوامل رشد قیمت‌ها را تجربه می‌کند.

بر این اساس به ویژه از دو هفته پیش زمزمه‌های صعود قیمتی در بازار فولاد بیش از گذشته افزایش یافت که به طور مشخص از هفته گذشته شاهد رشد قیمتی در این بازار بودیم.

در این میان دست‌اندرکاران بازار می‌گویند پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی از سوی دولت در قالب اسناد خزانه اسلامی، موجب فعال شدن برخی از پروژه‌های این وزارتخانه در ماه‌های پایانی سال و جنب و جوش خرید آهن و فولاد شده است، بنابراین تداوم رشد قیمت‌ها در بازار مقاطع و شمش -در صورتی که عوامل بنیادین اثرگذار بر معادلات بازار تغییر نکند- دور از انتظار نیست.

هفته پیش در بورس کالای ایران سه محصول فولادی عرضه شده رشد قیمت‌های پایانی را در پاسخ به تقاضای چشمگیر خرید تجربه کردند، همین امر تاثیر خود را بر سطح قیمت‌ها در بازار آزاد نیز گذاشت و بر پایه آن قیمت مقاطع و شمش با افزایش چند ده تومانی در طول هفته روبه‌رو شدند.

ورق گرم B فولاد مبارکه، شمش فولاد کاوه جنوب کیش و میلگرد عرضه شده از سوی فولاد کرمان سه محصول بودند که در پاسخ به مازاد تقاضا هر کدام به ترتیب رشد 15، 2.5 و 0.2 درصدی قیمت را تجربه کردند. برای چندمین هفته است که ورق گرم مبارکه رشد قیمت چند درصدی را در جریان معاملات بورس کالا به ثبت می‌رساند، اما افزایش قیمت هفته قبل که تا 15 درصد رقم خورد بیش از هفته‌های قبل و چشمگیر بود. قیمت ورق گرم به ویژه ضخامت 2 میلی‌متری آن در بازار جهانی افزایش یافته به طوری که با احتساب کرایه حمل بار گفته می‌شود قیمت این محصول بیش از 40 دلار رشد را تجربه کرده است. در خصوص ضخامت‌های بیشتر این محصول نیز بازار داخلی فضای کاملا صعودی به خود گرفته و منتظر کوچکترین تلنگر برای افزایش چندباره قیمت است، اگرچه کمبود تقاضا تا حدودی مانع از داغی بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار غیررسمی شده است.

در نهایت هفته گذشته در بورس کالا 147 هزار و 977 تن فولاد به تابلو معاملات آمد و حجم معامله 133 هزار و 527 تن رقم خورد. در این میان فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب کشور، ذوب‌آهن، فولاد کرمان و فولاد آذربایجان عرضه‌کنندگان فولادی تالار صنعتی هفته قبل را تشکیل دادند.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد نشان از کاهش 6 میلیون تنی تولید فولاد چین در ماه نوامبر نسبت به اکتبر داشته و انتظار کاهش بیشتر در ماه جاری به دلیل تشدید محدودیت‌های زمستانی فولاد چین نیز متصور است!.

داستان افت تولید در ماه دسامبر نیز ادامه داشته و پنج‌شنبه 22دسامبر انجمن فولاد چین اعلام کرد تولید 10 روز ابتدای ماه دسامبر به 1.7289 میلیون تن در روز رسیده که 0.9درصد دیگر کاهش دارد. شاخص میلگرد شانگهای و سنگ آهن دالیان با این اخبار روندی صعودی به خود گرفته‌ و معاملات هفته قبل میلادی را صعودی به پایان رساندند. در این میان فعالان بازار نیز شروع موج افزایشی قیمت را برای هفته میلادی پیش رو دور از انتظار نمی‌دانند.

عقب نشینی پلیمری ها و انتظار برای اعلام قیمت های پایه

روز شنبه بازار پلیمرها پنجمین روز متمادی از کاهش قیمت ها را تجربه کرد تا سناریوی افت نرخ و تخلیه حباب قیمتی در این بازار کامل شود. این در حالی است که بازار منتظر اعلام قیمت های جدید است و البته کاهش قیمت ها مخصوصاً در روز شنبه خود سیگنال مشخصی است که بازار اعلام می کند گویی بازار با کاهش نرخ نظر خود را در مورد قیمت های اعلامی پیش رو ابراز می دارد. اگرچه تمامی گریدها از پتانسیل افت قیمتی برخوردار نیستتند ولی قیمت های ابتدای هفته گذشته به قدری بالا بوده که خریداران ترجیح دادند خرید خود را به تعویق بیاندازند که به افت بیشتر نرخ منجر شد. به نظر می رسد که بایستی تا اعلام قیمت های پایه جدید صبر کنیم تا چهره اصلی بازار را در نرخ های رسمی جستجو کنیم که این سیگنال می تواند جریان غالب در بازار را تعیین کند.

بیم و امید دلاری در بازار پتروشیمی

کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار افت قیمت ها در اواخر هفته گذشته در بازار داخلی و افزایش حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی را می توان مهمترین رخدادهای هفته گذشته در بازار پتروشیمی به شمار آورد اگرچه بازار منتظر اعلام قیمت های پایه جدید است. کاهش قیمت دلار در کنار افت حجم تولید در صنایع پایین دستی موجب شد تا از جذابیت خرید کاسته شود.

هرچند که هفته گذشته در بورس کالا شاهد کاهش حجم معامله پلیمرها بودیم ولی عرضه گریدهای جذابی همچون PVC ، پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ترفتالات بطری افزایش یافت که موجب شد بهای این گروه های کالایی در بازار آزاد کاهش یابد. این در حالی است که جذابیت سفته بازی نیز کاهش یافت اگرچه میل به خرید در بازار داخلی هم تضعیف شده است. هفته گذشته به صورت کلی بازار داخلی از جذابیت های پیشین برخوردار نبود و موجب شد با کاهش قیمت ها نگرانی از افت بیشتر نرخ و همچنین ضعف مصرف در صنایع پایین دستی به کاهش قیمت ها منتهی شود.

به صورت دقیق تر؛ در هفته گذشته قیمت ها در بازار داخلی از یک رفت و برگشت قیمتی تبعیت کرد تا جایی که در ابتدای هفته شاهد رشد قیمت ها ولی از اواسط آن این رشد قیمتی تخلیه گردید و بازار وارد یک فاز از افت قیمت ها شد اگرچه باز هم برخی از گریدها توانستند رشد نرخ را تجربه کنند. دلیل اصلی عقب نشینی قیمتی را باید در افزایش عرضه برخی گریدهای جذاب همچون PVC و یا حتی برخی از پلی پروپیلن ها جستجو کرد. این در حالی است که قیمت های بالای فعلی هم برای برخی از خریداران بسیار گران است و تولید با این قیمت ها جذابیت چندانی ندارد بنابراین ترجیح می دهند تا خرید مواد اولیه خود را به تعویق اندازند. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد هم یک سیگنال مهم در بازار محسوب شد که به کاهش قیمت ها و حتی احتمال افت قیمت های پایه در هفته جاری منجر می شود. تمامی این موارد نشان می دهد که میل به عقب نشینی نرخ از قیمت های بالای فعلی چندان هم غیرمنطقی نخواهد بود.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

  • کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و افزایش حجم داد و ستد در بازار محصولات شیمیایی
  • رشد 5.14 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 77 هزار و 134 تن که رقم نسبتاً مطلوبی به شمار می رود.
  • کاهش 22.18 درصدی تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 101 هزار و 508 تن که کمترین رقم در 6 هفته اخیر محسوب شده و نشان دهنده تقویت حجم عرضه گریدهای جذاب و کاهش تقاضای سفته بازی است
  • افت 15.12 درصدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 56 هزار و 859 تن که کمترین رقم در 3 هفته اخیر بوده و نشان دهنده عقب نشینی خریداران و نگرانی از کاهش قیمت هاست اگرچه در نرخ های بالای فعلی جذابیت خرید به نسبت کاهش یافته است.
  • معامله 73.71 درصدی عرضه ها در هفته گذشته که کمترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • ثبت 1.31 برابری تقاضا در برابر عرضه که کمترین حد از ابتدای شهریورماه تاکنون است که نشان می دهد تقاضای کل در بازار محصولات پتروشیمی به شدت کاهش یافته است.
  • حضور در پایان آذرماه که موجب شده بسیاری از خریداران از سهمیه های خود استفاده کرده و پتانسیل خرید در چارچوب سامانه بهین یاب کاهش یافته است.
  • افزایش نسبی عرضه در گروه های کالایی PVC ، پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ترفتالات بطری که به کاهش التهاب در بازار این کالاها منجر شد اگرچه باز هم جذاب ترین معاملات در همین گروه های کالایی ثبت شد که نشان می دهد باز هم به افزایش عرضه ها برای ثبات بازار نیاز داریم.
  • رشد 58.46 درصدی عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت عرضه 36 هزار و 71 تن که بیشترین حجم عرضه در 6 هفته اخیر است.
  • رشد 37.27 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم 41 هزار و 27 تن که بیشترین حجم در 5 هفته اخیر است. اگرچه این رشد تقاضا همگام با رشد عرضه ها ثبت شده است.
  • افزایش 37.32 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 21 هزار و 661 تن که بیشترین رقم در 5 هفته اخیر بوده و نشان می دهد که این بازار پس از یک فاز بسیار ضعیف وارد شرایطی آرام می شود.
  • معامله 60 درصدی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که رقمی نسبتاً متعادل به شمار می رود.
  • رشد قیمت اسیداستیک، دی اتیل هگزانول، آروماتیک سنگین، دی اتانول آمین، ایزوبوتانول و کریستال ملامین در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا با اهرم رقابت برای خرید
  • عقب نشینی نسبی قیمت دلار در بازار آزاد که در کنار قیمت های بالای فعلی و افزایش حجم معاملات در هفته های قبل به کاهش نرخ در بازار آزاد منجر شده و از جذابیت خرید در بورس کالا کاست.
  • انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو در شرایطی که بازار به کاهش قیمت ها در بورس کالا خوش بین است ولی تا زمان اعلام نرخ نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت.
  • انتظار برای تقویت ثبات در بازار پتروشیمی و احتمال تقویت حجم معاملات.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24