Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این در حالی ست که برای میان مدت اهداف قیمتی بالاتری می توان برای سهم متصور بود. لازم به ذکر است که حد ضرر معاملات گران کوتاه مدتی می تواند حوالی ٢۶٠ تومان و برای سهامداران میان مدت حوالی ٢٢٠ تومان باشد...

وقتی رکوردهای بازار شکسته می شود!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت حمل و نقل (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • صنعت حمل و نقل (بخش چهارم)
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل (بخش چهارم)

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل و نقلی در یک قاب در کنار یکدیگر می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثفارس

ثفارس در طی 6 ماه اخیر در یک روند نزولی قرار داشت و چند بار با ترند نزولی قرمز رنگ برخورد داشته است اما در معاملات هفته اخیر موفق به شکست این سطح شده است. این سهم که به حمایت معتبری در نزدیکی 220 الی 230 تومان درگیر است در حال حاضر در صورت تثبیت بالای خط نزولی شکسته شده توانایی رشد تا 320 تومان در مرحله اول و در کوتاه مدت را دارد.

این در حالی ست که برای میان مدت اهداف قیمتی بالاتری می توان برای سهم متصور بود. لازم به ذکر است که حد ضرر معاملات گران کوتاه مدتی می تواند حوالی 260 تومان و برای سهامداران میان مدت حوالی 220 تومان باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

عکس 00

الف) سیاسی

بر اساس گزارش رسانه‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه برای بررسی توافق هسته‌ای و مسائل مربوط به ایران تشکیل جلسه داد. در این نشست نمایندگان پنج عضو اصلی این شورا سخنانی را ایراد کردند. جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده، گفت: با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تائیدیه پایبندی ایران خودداری کرد. فلتمن با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر آنچه "مبهم کردن فضای آینده توافق هسته‌ای ایران"، واشنگتن را تشویق کرد که به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و از ایران خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بماند.در این نشست، شورای امنیت سازمان ملل حمایت قوی جامعه بین‌المللی از برجام را به نمایش گذاشت و اهمیت اجرای کامل این دستاورد مهم دیپلماسی را مورد تایید قرار داد.

سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در ادامه اظهارات خصمانه مقامات آمریکایی از شورای امنیت خواست تا ایران را به دلیل آنچه آن را نقض‌های متعدد قطعنامه‌های شورای امنیت دانست، مسئول بدانند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود در ادعاهایی بی‌اساس گفت که ایران به طور متعدد قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند. وی از سازمان ملل خواست تا به نقض متعدد قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران واکنش مناسب نشان دهد. وی همچنین در اظهاراتی ضدایرانی گفت که اکنون زمان آن رسیده تا با رژیم ایران که قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند، مقابله کنیم.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بودجه سال 97 در حالی به مجلس ارائه شد که در آخرین جزئیات منتشر شده از آن قرار است تا نرخ بنزین و گازوئیل افزایش یابد و حدود 34 میلیون نفر از یارانه بگیران هم از این لیست حذف شوند.بر این اساس قیمت بنزین به 1500 تومان و قیمت گازوئیل به 400 تومان احتمالا برسد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در این باره گزارش داد: بیکاری یکی از چالش‌های اساسی کشور است و این مساله در صورت کم‌توجهی به مهم‌ترین معضل اجتماعی و اقتصادی کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل می‌شود. دولت یازدهم با وجود مشکلات زیاد بنگاه‌های اقتصادی و شرایط رکودی که در آن قرار داشت توانست سالانه و به‌صورت متوسط ۷۰۰‌هزار شغل ایجاد کند؛ با وجود این، با توجه به اینکه با انباشت بیکاری از سال‌های قبل مواجه بودیم نرخ بیکاری تک‌رقمی نشد، بر این اساس دولت دوازدهم تلاش دارد تا با اتخاذ راهکارهای اساسی بیکاری را کاهش دهد و برای این مساله با توجه به کمبودهای مالی دولت نیازمند منابع است.در لایحه بودجه ۹۷ راهکار تامین منابع برای اشتغال‌زایی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل عنوان شده است و مهم‌ترین دلیل آن رسیدن قیمت بنزین و گازوئیل به‌قیمت فوب خلیج فارس است. این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷‌هزار‌میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه‌ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال‌زایی شود. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در واکنش به گزارش منتشره درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، گفت: مجلس با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی که منجر به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود، مخالف است.

تبصره هدفمندی یارانه به‌طور حتم یکی از پر بحث‌ترین تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده است. بنابر توضیحاتی که از سوی دولت اعلام شده است بر اساس لایحه بودجه ۱۳۹۷ برآوردها نشان می‌دهد منابع حاصل از حذف غیرنیازمندان از یارانه سال آینده ۱۸‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان است و در این حالت حدود ۳۴‌میلیون نفر از دریافت یارانه حذف و مابقی که حدود ۴۲‌میلیون نفر هستند، باقی می‌مانند. با این توضیح که منابع حاصل از حذف یارانه نقدی ثروتمندان قرار است به فقرا و بهداشت عمومی اختصاص پیدا کند. این در حالی است که در حال حاضر طرح تحول سلامت به عنوان مهم‌ترین طرح اجتماعی و رفاهی دولت با مشکلات کمبود منابع رو به رو است و بر این اساس برنامه‌ریزی شده تا منابع حاصل، صرف بهداشت و سلامت مردم شود. با این حال اخیرا نمایندگان نسبت به موج حذف ۳۰ میلیونی انتقاداتی داشته‌اند و رئیس سازمان برنامه و بودجه احتمال بازنگری را مطرح کرده است.

اما در حالی که دولت اعلام کرده منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل صرف اشتغال می شودمرکز پژوهش‌های مجلس راجع به لایحه بودجه سال ۹۷ نوشت: ایجاد اشتغال با منابع افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی رفتاری متناقض است، محاسبات از کاهش ۰.۷۵ تا یک درصدی رشد اقتصادی حکایت دارد که می‌تواند به کاهش ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار نفری اشتغال منجر شود.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با تأکید بر توسعه روابط تجاری ایران و عراق گفت: بازار عراق برای ایران به تنهایی معادل مبادله با سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه پیرو پیگیری‌ انجام شده، ریاست گمرک عراق اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تعرفه واردات کالا به این این کشور در ۴ گروه خواهد بود، گفت: تعرفه واردات کالاها به عراق در ۴ گروه نیم درصد، ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۳۰ درصد دسته بندی می‌شود و تعدد تعرفه‌ها از بین می‌رود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ افزایش تقاضا در این گروه به واسطه اخبار و شایعاتی از احتمال افزایش نرخ خودرو، افزایش تعرفه واردات و تمدید معافیتهای مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باعث شد تا شاخص گروه با رشد 3 درصدی روبرو بشود. این موضوعات که تا تایید نشدن در مجلس جنبه عملی ندارد در مهمترین تاثیر خود قیمتهای 322 تومان را برای خودرو رقم زد که البته این قیمتها در انتهای هفته با کاهش روبرو شد.

از مهمترین اخبار این گروه، مدیرعامل ایران خودرو دیزل از راه‌اندازی خط تولید دو کامیونت‌ جدید شرکت هیوندای پس از آغاز مجدد همکاری با این شرکت خبر داد.

در فلزات اساسی؛ در آستانه سال جدید با توجه به اعلام بانک مرکزی چین در مورد رشد مثبت 3.1 درصدی شاخص اطمینان اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم و رسیدن به 79.1% که بالاترین سطح 6 سال گذشته بوده به مثبت شدن چشم انداز تقاضای محصولات معدنی کمک کرده است. این موضوع در آستانه کاهش ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها که مهمترین علت آن بهبود عملکرد اقتصادی عمده کشورهای دنیا بوده است شرایط برای قیمتهای بالای 7000 دلار را بار دیگر پس از چند هفته افت قیمت، برای مس ایجاد کرد. همچنین قیمت زغال سنگ هم با افزایش روبرو بود.سنگ آهنی ها اما افت قیمت را تجربه کردند که علت عمده آن افزایش ذخیره انبارها می باشد. برای فولادسازان هم رشد قیمتی با شیب کمتر ادامه دارد.در مورد فولاد با توجه به اینکه اکثر شرکتهای فولادی در کشور از گاز استفاده می کنند هزینه های تولید آن به مراتب نسبت به شرکتهایی که از زغال سنگ استفاده می کنند کمتر خواهد بود.هم اکنون نرخ شمش فولادی در قیمتهای 2020 تومان معامله می شود.

در این گروه فولاد مبارکه در این هفته با افزایش قیمت به سطح روانی 300 تومان نزدیک شد. مس سرچشمه به صف خرید رسید. گفته می شود پذیره نویسی شرکت مس افق کرمان که مالکیت ۱۰۰% با سرچشمه است قرار است به زودی در بورس عرضه گردد. ذوب هم با افزایش قیمت به نزدیکی های 100 تومان رسید.

در مورد دو قلوهای سنگ آهنی هم معاون مالی و اقتصادی ومعادن به خبرنگار بورس24 گفت: "با توجه به مالکیت پروانه معادن گلگهر و چادرملو توسط ایمیدرو، چندسالی بود که منابع حق انتفاع در قالب بودجه کشور تعریف می شد تا پس از دریافت، صرف حقوق دولتی، زیرساخت، اکتشاف و... شود، اما مقرر شده است که از سال 97 این مبلغ در بودجه تعرف نشود و به ایمیدرو سپرده گردید که با محاسبه میزان برداشت آنها از معادن اخذ گردد. آن چه سخنگوی دولت در رسانه درباره کاهش آن صحبت کرده است، حقوق دولتی می باشد که مشمول کچاد و کگل نمی گردد. چرا که این شرکتها پروانه بهره برداریشان به نام دولت است و حقوق دولتی پرداخت نمی کنند و به جای آن بهره مالکانه می پردازند. بنابراین حقوق دولتی کاهش یافته است و نه بهره مالکانه. مقرر است که بهره مالکانه به میزان برداشت آنها از معادن توسط ایمیدرو اخذ گردد که البته نگرانی خاصی ندارد.

در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ؛ در این گروه قیمت نفت در کانال 60 دلار نوسان می کند و آخرین گزارش ذخایر نفت آمریکا مبنی بر کاهش آن هم فعلا شرایط را برای رشد قیمت فراهم کرده است، این موضوع و همچنین ثبات قیمت نفت در محدوده بالای 50 دلار در چند ماه اخیر باعث رقم خوردن شرایط مثبتی برای نمادهای گروه شده است به صورتی که در این هفته شبریز در 6 ماهه 51 درصد تعدیل مثبت داد. شاوان هم با 72 درصد تعدیل مثبت در 6 ماهه روبرو شد و شتران با 42 درصد تعدیل مثبت پیش بینی خود را به بازار اائه کرد. این تعدیلات مثبت بری تمام شرکتها از رشد درآمدهای عملیاتی حاصل شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24