Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای سرمایه گذاران منطقی که مایل هستند سبد دارایی متوازن داشته باشند توجه به فلزات گرانبها ضروری است. در سال جاری میلادی که به پایان آن نزدیک شده ایم عملکرد فلزات یاد شده متفاوت بوده است. سه بانک بزرگ که معمولا پیش بینی های درستی از چشم انداز ..

دیدگاه سه بانک بزرگ درباره افق بازار فلزات گرانبها

بورس24 : قیمت طلا در سال جاری میلادی عملکرد مثبت داشته زیرا از یک سو شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته و از سوی دیگر برخی تنش های ژئوپولیتیک پدید آمده که سبب افزایش جذابیت طلا شده است. اما درباره افق بازار این فلز و سه فلز گرانبهای دیگر در سال آینده میلادی دیدگاه های مختلف مطرح شده است. در ادامه به دیدگاه های مطرح شده از سوی سه بانک بزرگ در این باره اشاره می کنیم.

تحلیلگران بانک هلندی ای بی ان آمرو معتقدند سال آینده میلادی عملکرد بازار طلا و نقره مثبت نخواهد بود زیرا افزایش ارزش دلار و رونق در بازارهای مالی سبب کاهش جذابیت طلا می‌شود و انتظار می رود قیمت این فلز گرانبها که امسال تاکنون ۹ درصد افزایش یافته و اکنون در محدوده ۱۲۶۴ دلار در نوسان است بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار قرار گیرد.

بانک مرکزی آمریکا سال آینده میلادی حداقل ۳ بار نرخ های بهره را بالا می برد و این عامل، فشار قابل ملاحظه بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. از سوی دیگر امسال شاخص دلار به دلیل تحقق نیافتن وعده های دولت آمریکا کاهش یافته و رشد قیمت طلا حاصل این کاهش است اما سال آینده شرایط اقتصادی در آمریکا بهتر خواهد شد و احتمال افزایش ارزش دلار زیاد است البته برخی نهادها معتقدند عملکرد دلار در سال آینده مثبت نخواهد بود زیرا ارزش ارزهای دیگر به ویژه یورو و پوند رشد خواهد کرد.

سال جاری میلادی عملکرد پالادیوم بسیار تعجب آور بوده است. افزایش تقاضا برای خودروهای بنزینی و محدودیت عرضه سبب افزایش ۵۰ درصدی قیمت این فلز شده است البته احتمال تداوم رشد قیمت ها و تکرار افزایش ۵۰ درصدی بسیار کم است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

دیدگاه تحلیلگران کامرتس بانک درباره افق قیمت طلا مثبت است. این بانک در گزارش جدید خود آورده است، قیمت طلا سال آینده میلادی برای سومین سال پی در پی افزایش خواهد یافت. ابهام های سیاسی در اروپا و آمریکا و نیز نرخ های پایین یا منفی بهره در اقتصادهای بزرگ عوامل رونق بازار طلا هستند.

قیمت نقره نیز به دلیل افزایش تقاضای بخش صنعت افزایش خواهد یافت اما قیمت پالادیوم سال آینده رشد نخواهد کرد. در بخش دیگری از گزارش کامرتس بانک آمده است، متوسط قیمت هر اونس طلا سال آینده میلادی 1325 دلار خواهد بود. متوسط قیمت ها در نیمه نخست سال 1300 دلار و در نیمه دوم 1350 دلار است. متوسط قیمت هر اونس نقره 17.25 دلار پیش‌بینی می شود. تداوم سیاست های انبساطی بانک های مرکزی بزرگ و تنش های سیاسی نیز یک عامل حمایت از قیمت ها در سال آینده است.

از سوی دیگر دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم در سال دوم ریاست جمهوری ترامپ، از تنش های داخلی در آمریکا و در مناسبات این کشور با دیگر کشورها کاسته خواهد شد. همچنین انتظار می رود تنش های ژئوپولیتیک ادامه پیدا کند. تنش در شبه جزیره کره، خاورمیانه، ونزوئلا و بین آمریکا و روسیه مهمترین تنش هایی هستند که در سال جاری میلادی وجود داشته و تداوم پیدا خواهند کرد. پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا سال آینده برنامه بالا بردن نرخ های بهره را ادامه دهد اما این به معنای کاهش قیمت طلا نیست زیرا دیگر بانک های مرکزی نیز در مسیر کاستن از برنامه های حمایتی خود حرکت خواهند کرد و این امر به رشد ارزش ارزهای معتبر نظیر یورو، پوند و ین در برابر دلار منجر می شود.

عملکرد نقره امسال به اندازه طلا مثبت نبوده زیرا با آنکه تقاضای بخش صنعت افزایش یافته اما تقاضا برای شمش و سکه نقره پایین آمده است در نتیجه کل تقاضا کمتر شده است. در حال حاضر نسبت قیمت طلا به نقره در محدوده ۷۸ است به این معنا که برای خرید یک اونس طلا باید ۷۸ اونس نقره ارائه کرد. این نسبت بسیار بالاست به همین دلیل ظرفیت افزایش قیمت نقره زیاد است. تحولات مثبت اقتصادی به معنای افزایش تقاضای بخش صنعت برای نقره است. بیش از نیمی از تقاضا برای نقره از بخش صنعت نشات می گیرد. همچنین احتمال کاهش قابل ملاحظه تقاضا برای شمش و سکه نقره بسیار کم است.

پیش بینی می شود متوسط قیمت پالادیوم و پلاتین سال آینده میلادی به ترتیب 1010 دلار و ۹۷۵ دلار باشد. در نیمه نخست سال آینده میلادی متوسط قیمت هر اونس پالادیوم ۱۰۲۵ دلار و در نیمه دوم هزار دلار خواهد بود. در سه ماهه نخست سال آینده متوسطه قیمت هر اونس پلاتین ۹۲۵ دلار و در سه ماهه پایانی هزار دلار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت پالادیوم پس از رشد حدود ۵۰ درصدی در سال جاری میلادی و رسیدن به بالاترین میزان در ۱۷ سال اخیر توان افزایش بیشتر را از دست داده زیرا عواملی که به رشد قیمت‌ها کمک کرده اند حداکثر تاثیر خود را بر این فلز گذاشتند. همچنین احتمال آنکه فروش خودرو در چین و آمریکا سال آینده به اندازه امسال رشد کنند بسیار کم است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

دیدگاه بانک گلدمن ساکس با دیدگاه کامرتس بانک و بانک ای بی ان آمرو متفاوت است. به باور تحلیلگران این بانک، قیمت طلا در نیمه نخست سال آینده به سمت 1200 دلار کاهش خواهد یافت زیرا ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش می یابد اما از آن پس تا سال ۲۰۲۰ قیمت این فلز گرانبها به سمت هزار و ۳۷۵ دلار حرکت می کند زیرا تقاضا در اقتصادهای نوظهور بالا می رود. همچنین قیمت نقره افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران این بانک معتقدند افزایش قیمت بیت کوین نقشی در کاهش قیمت طلا نداشته و افت قیمت فلز زرد حاصل افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران است. احتمال بالای تصویب برنامه مالیاتی پیشنهاد شده از سوی ترامپ در کنگره و انتقال آرام ریاست بانک مرکزی آمریکا به رییس بعدی، از ریسک هایی که عامل رشد قیمت طلا هستند کاسته است.

در دو فصل آینده شرایط بهتر اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا، رونق در بازارهای مالی و احتمال پایین شدت پیدا کردن تنش های ژئوپلیتیک عوامل فشار بر قیمت طلا هستند. پیش بینی می شود در سه ماه، ۶ ماه و ۱۲ ماه آینده متوسط قیمت هر اونس طلا به ترتیب هزار و ۲۲۵ دلار، 1200 دلار و هزار و ۲۲۵ دلار باشد. در بلند مدت افزایش تقاضا برای طلا در اقتصادهای در حال توسعه سبب رشد قیمت ها به سمت 1375 دلار در سال ۲۰۲۰ می شود. قیمت نقره سال آینده عملکرد بهتری نسبت به امسال خواهد داشت در نتیجه در نیمه نخست سال آینده قیمت نقره تقریبا ثابت خواهد بود اما در ۱۲ ماه بعد رشد خواهد کرد. در سه ماه، شش ماه و ۱۲ ماه آینده قیمت هر اونس نقره به ترتیب 16.2 دلار، 16 دلار و 17.2 دلار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24