Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت ها در بازار فولاد موجب شد تا اما و اگرهای این بازار به یک فاز افزایشی جدید ختم شود که می تواند سیگنالی مهم برای اغلب فعالان این بازار باشد آن هم در شرایطی که میل کلی در بورس و بازار گویی بر رشد قیمت ها تعلق گرفته و می تواند بر روند قیمتی در ابتدای هفته آینده نیز تأثیرگذار باشد آن هم در شرایطی که بهای شمش نیز به سمت رشد قیمت ها متمایل شده است. این وضعیت گویی تداوم افزایش قیمت ها را خبر می دهد که احتمال آغاز یک روند صعودی جدید را در بر دارد اگرچه واقعیت های این بازار را باید در ابتدای هفته آینده مورد بررسی قرار داد. این در حالی بود که در بورس انرژی یک روز آرام دیگر به ثبت رسید ولی در بازار پلیمرها شاهد تداوم عقب نشینی نرخ بودیم که نشان می دهد معاملات بورس کالا موفق عمل کرده و حجم تزریق کالا از بورس به بازار تقویت شده است. در خصوص بازار فیزیکی بورس انرژی ولی باید گفت که در آذرماه رکورد تاریخی این بازار با ثبت معامله ۵۵٠ میلیارد تومان در ماه شکسته شد که خود یک رخداد بسیار مهم به شمار می رود. این در حالی است که ارزش معاملات هفته اخیر در بورس انرژی نیز بیشترین حد در سال جاری است که نشان می دهد وضعیت این بورس واقعاً خوب است...

حال بورس انرژی خوب است ؛ واقعا خوب...

بورس24 : رشد قیمت ها در بازار فولاد موجب شد تا اما و اگرهای این بازار به یک فاز افزایشی جدید ختم شود که می تواند سیگنالی مهم برای اغلب فعالان این بازار باشد آن هم در شرایطی که میل کلی در بورس و بازار گویی بر رشد قیمت ها تعلق گرفته و می تواند بر روند قیمتی در ابتدای هفته آینده نیز تأثیرگذار باشد آن هم در شرایطی که بهای شمش نیز به سمت رشد قیمت ها متمایل شده است. این وضعیت گویی تداوم افزایش قیمت ها را خبر می دهد که احتمال آغاز یک روند صعودی جدید را در بر دارد اگرچه واقعیت های این بازار را باید در ابتدای هفته آینده مورد بررسی قرار داد. این در حالی بود که در بورس انرژی یک روز آرام دیگر به ثبت رسید ولی در بازار پلیمرها شاهد تداوم عقب نشینی نرخ بودیم که نشان می دهد معاملات بورس کالا موفق عمل کرده و حجم تزریق کالا از بورس به بازار تقویت شده است. در خصوص بازار فیزیکی بورس انرژی ولی باید گفت که در آذرماه رکورد تاریخی این بازار با ثبت معامله 550 میلیارد تومان در ماه شکسته شد که خود یک رخداد بسیار مهم به شمار می رود. این در حالی است که ارزش معاملات هفته اخیر در بورس انرژی نیز بیشترین حد در سال جاری است که نشان می دهد وضعیت این بورس واقعاً خوب است.

ثبت دو رکورد مهم در بازار فیزیکی بورس انرژی

روز چهارشنبه شاهد معامله بیش از 12 میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس انرژی بودیم که نشان دهنده یک روز آرام در این بازار است اگرچه هفته جاری بیشترین ارزش معاملات هفتگی در سال جاری به ثبت رسید. ثبت معامله 238 میلیارد تومانی در هفته جاری موجب شد تا بیشترین ارزش معاملات هفتگی در سال جاری به ثبت برسد که البته این وضعیت را می توان مدیون داد و ستد 90 هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان دانست که در طول هفته به آن اشاره کردیم. این دو رخداد یعنی ثبت بزرگ ترین معاملات ماهانه در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی و همچنین ثبت بیشترین معاملات هفتگی در سال جاری دو رکورد مهمی است که هم اکنون می توان به آن اشاره کرد. در روزهای اخیر احتمال ثبت چنین رخدادهای مورد بحث قرار گرفته بود که موجب شد پیش بینی های بورس24 محقق شود.

ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات ماهانه بازار فیزیکی

امروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (29 آذر ماه) 12،608 تن و به ارزش بیش از 237 میلیارد و 900 میلیون ریال است. گفتنی است با احتساب معاملات امروز ارزش معاملات آذرماه بازار فیزیکی به بیش از 5،493 میلیارد ریال رسید و رکورد معاملات ماهانه بازار فیزیکی شکست. طی آذرماه قریب به 282 هزارتن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی به معامله انجامید که حجم کل معالمات انجام‌شده در بازار فیزیکی طی سال جاری به بیش از 1,931,241 تن رسید و ارزشی قریب به 29،500 میلیارد ریال را به ثبت رسانید.

گفتنی است طی روز کاری آتی (2 دی ماه 96)، کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام و پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی عرضه خواهد شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

40

تن

15483

15483

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

75

تن

14393

14393

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

504

مترمکعب

461.89

461.89

دلار(سنا)

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

504

مترمکعب

461.89

461.89

دلار(سنا)

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (TP-200)

3014

تن

19000000

19000000

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (TP-400)

2002

تن

22049594.1

20000000

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

رکوردشکنی های تاریخی بورس انرژی

رکوردشکنی های پیاپی بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شده تا چهره ای جذاب و قابل اعتماد از این بازار مالی به ثبت برسد. ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات هفتگی در سال جاری ، دست یافتن به بزرگ ترین حجم معاملات برق در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی و رکوردشکنی حجم و ارزش ماهانه معاملات در بورس انرژی را می توان کارنامه معاملاتی این بازار دانست. رکوردشکنی های مداوم این بازار نشان می دهد که بورس انرژی به دوران بلوغ معاملاتی خود وارد می شود و می توان به تقویت روزافزودن این بازار مالی بیش از پیش خوش بین بود اگرچه حفظ همین توانمندی ها خود به منزله موفقیتی جدی بوده و می تواند زمینه ساز دستاوردهای نوینی باشد. خوش بینی به تداوم و تقویت معاملات برق در بازار فیزیکی و عرضه های بیشتر اوراق سلف استاندارد موازی و همچنین صندوق پروژه در کنار امید به افزایش بیشتر حجم معاملات ، ناخودآگاه اطمینان بیشتری را به این بازار معطوف می دارد. برای ترسیم چهره واقعی این بازار می توان به آمارهای رسمی این بازار استناد کرده اگرچه همین ارقام برای بررسی واقعیت های معاملاتی کافی به نظر می رسد.

رشد 153 درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی موجب شد تا هفته گذشته شاهد ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات در بازار فیزیکی در سال جاری باشیم تا جایی که در این بازه زمانی نزدیک به 238 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی مورد معامله قرار گرفت. در هفته گذشته حجم معاملات نیز 135 درصد افزایش یافت که موجب شد 119 هزار و 616 تن از انواع فرآورده ها مورد داد و ستد قرار بگیرد. رکوردشکنی حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته را می توان از مهمترین ویژگی های معاملاتی به شمار آورد که چهره اصلی این بازار را تشکیل می دهد و موجب شد تا دومین رکورد حجم و ارزش معاملات هفتگی در تاریخچه فعالیت بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت برسد. سال 94 با فرض معامله نزدیک به 160 هزار تن بزرگ ترین معاملات هفتگی به ثبت رسیده بود.

آذرماه 96 بزرگ ترین رکورد تاریخی معاملات ماهیانه در بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت رسید. در این ماه بازار فیزیکی بورس انرژی شاهد داد و ستدی نزدیک به 550 میلیارد تومان بود که بیشترین رکورد ارزش معاملات ماهیانه در این بازار به شمار می رود. این در حالی بود که بزرگ ترین رکورد ارزش معاملات تاکنون به آبان ماه سال جاری تعلق داشت که رقمی نزدیک به 450 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود ولی در آذرماه شاهد رشد 22.19 درصدی ارزش معاملات به نسبت ماه قبل از آن بودیم که موجب شد این رکورد جابجا شود. این در حالی بود که ارزش معاملات در آذرماه به نسبت مدت مشابه آن در سال قبل 182 درصد رشد کرد. همچنین در آذرماه در بازار فیزیکی بورس انرژی 281 هزار و 640 تن از انواع حامل های انرژی و فرآورده ها مورد معامله قرار گرفت که باز هم بیشترین حد در تاریخ این بازار محسوب می شود. با توجه به این آمارها هم اکنون می توان بورس انرژی را بر فراز قله عملکرد تاریخی خود در نظر گرفت. بزرگ ترین معامله آذرماه به داد و ستد 90 هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل ( با احتساب ارز آزاد ) تعلق گرفت که دومین معامله بزرگ در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی بود. سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی در آذرماه بیشترین رشد قیمت ها را تجربه کرد که افزایشی نرخی نزدیک به 20 درصد را به ثبت رساند. این شرایط نشان می دهد که این کالا هنوز هم جذاب ترین کالا در بازار فیزیکی بورس انرژی است.

از ویژگی های دیگر معاملاتی در آذرماه در بورس انرژی را می توان تقویت محسوس معاملات برق به صورت فیزیکی بین نیروگاه و مصرف کننده نهایی دانست که موجب شد رکورد بیشترین حجم و ارزش داد و ستد فیزیکی برق در این شیوه معاملاتی نیز به ثبت برسد تا دومین رکورد معاملاتی مهم در تاریخچه فعالیت بورس انرژی به ثبت برسد. در آذرماه شاهد مشارکت 3 نیروگاه مختلف در فرآیند عرضه برق بودیم که موجب شد 450 هزار کیلووات ساعت در بازار فیزیکی عرضه شود که از این حجم ، بیش از 140 هزار کیلووات آن به ارزش بیش از 1 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. قیمت های کشف شده در این شیوه معامله ( بدون احتساب هزینه انتقال ) کمتر از 44 تومان بود که با قیمت های رسمی در شبکه توزیع اختلافی محسوس را نشان داده که از جذابیت های فراگیر خرید برق از سوی واحدهای بزرگ صنعتی حکایت دارد.

بازگشت بازار فولاد به مدار صعود

افزایش قیمت ها در بازار فولاد در روز چهارشنبه از سر گرفته شد گویی جریان جدیدی در این بازار آغاز شده است. افزایش مجدد بهای برخی از انواع شمش ، میل به رشد قیمتی از سوی برخی از واحدهای فولادی برجسته ، رشد نرخ در بستر بازار آزاد و سیگنال های بورس کالا در نهایت این احتمال را زنده کرد که گویی رشد قیمت ها وارد یک فاز جدید شده که می تواند شرایط جذاب و نوینی را در این بازار به همراه داشته باشد. این در حالی است که شواهد کلی از احتمال رشد قیمت ها در بازارهای جهانی حکایت دارد که باز هم سیگنال مضاعفی برای افزایش قیمتها در بازار داخلی است. البته به صراحت نمی توان از رشد قیمت ها در ابتدای هفته آینده سخن گفت ولی شواهد کلی بازار از احتمال تداوم رشد نرخ خبر می دهد. این در حالی است که حتی عقب گرد مقطعی قیمت ها نیز می تواند به خودنمایی بیشتر تقاضا و جذابیت سفته بازی منجر شده که باز هم فنری را فشرده خواهد کرد که جرقه افزایش نرخ با شتاب بیشتر یکی از خروجی های محسوب می شود. به نظر می رسد باید رشد قیمت های جهانی را جدی گرفت ولی هفته آینده شواهد این سیگنال ها خودنمایی می کند.

عرضه 5000 تن شمش ذوب آهن با قیمت پایه 1940 تومان بدون رشد قیمتی و رقابت مورد معامله قرار گرفت تا از التهاب در این بازار بکاهد گویی این عرضه در بورس کالا ختم به خیر شد. قیمت کشف شده 1940 تومان اگرچه به نسبت نرخ های بازار با فرض اعمال مالیات بر ارزش افزوده بالاتر است ولی ذات عدم رقابت موجب شد تا بازار سیگنال جدیدی از التهاب قیمتی را پیش روی خود مجسم نبیند که همین ویژگی را می توان یک نکته مثبت برای بازار فولاد به شمار آورد. این در حالی است که همین قیمت اعلامی نیز سیگنالی افزایشی برای بازار تلقی می شود ولی نشان دهنده التهاب و رقابت برای خرید نیست که موجب خواهد شد رشد افسارگسیخته قیمت ها به تبع این سیگنال به بازار تعمیم پیدا نکند. این در حالی بود که باز هم بازار خود را برای تداوم رشد قیمت ها آماده می کند اگرچه قیمت های پایان هفته جاری در بازارهای جهانی که در اواخر روز جمعه اعلام خواهد شد می تواند داده مهمی برای این بازار محسوب شود که باید این سیگنال را مهم از سایر رخدادهای بازار مورد توجه قرار دهیم اگرچه بهای دلار آزاد نیز تغییر چندانی نداشته و حتی میل به یک عقب نشینی نامحسوس را اعلام می دارد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

ذوب آهن اصفهان

سلف

19,400

19,400

5000

5000

5000

سومین روز کاهش بهای پلیمرها

افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا برای بازار پلیمرها تأثیرگذار بود تا جایی که شاهد رشد معامله در بورس کالا و تقویت عرضه به بازار داخلی بودیم آن هم در شرایطی که فعالان بازار از احتمال بالابودن حجم عرضه در بورس کالا تأثیر گرفته و تلاش می کنند تقاضای خود را به جای بازار ، در بورس کالا ثبت کنند. این وضعیت می تواند به سیگنالی روانی در بازار بدل شود اگرچه تاکنون نیز تأثیر این رخداد را بر بازار پلیمرها مشاهده کرده ایم. به نظر می رسد این روند قیمتی حداقل تا اعلام قیمت های پایه جدید تداوم یابد و در آن شرایط است که می توان به تغییر فاز بازار خوش بین بود. البته کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خود دلیلی است بر کاهش قیمت های پایه و در صورت تجربه این رخداد می توان احتمال ادامه کاهش نرخ در بورس و بازار را مدنظر قرار داد. البته افزایش نسبی حجم عرضه ها در هفته جاری شاید دلیلی بر احتمال کاهش قیمت های پایه باشد زیرا عرضه کنندگان تلاش کردند تا محصولات خود را با قیمت های بالاتری به فروش برسانند که این شرایط را می توان در معاملات بورس کالا مورد بررسی و رصد قرار داد.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

ایزوبوتانول

پتروشیمی شازند

سلف

28,475

31,322

550

7733

550

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

37,000

37,000

660

7557

660

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

29,006

31,906

500

3120

500

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

نقدی

39,228

52,957

1210

2948

1210

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

51,412

51,412

4992

2328

2328

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

25,472

25,652

805

943

805

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

34,628

34,628

550

418

396

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

سلف

48,188

48,438

220

286

220

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

56,950

57,149

100

140

100

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

31,960

32,089

110

121

110

آروماتیک سنگین

پتروشیمی برزویه

سلف

24,694

27,163

20

100

20

۶ محصول شیمیایی با رقابت خریداری شدند

امروز حجم معاملات محصولات شیمیایی به ۸ هزار و ۹۱ تن رسید. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه ها ۱۸ هزار و ۲۱۳ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۲۶ هزار و ۹۸۸ تن رقم خورد. به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی، اسیداستیک، دی اتیل هگزانول، آروماتیک سنگین، دی اتانول آمین، ایزوبوتانول و کریستال ملامین با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

اسیداستیک پتروشیمی فن آوران با ۸۰۵ تن عرضه ۹۴۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۵۴۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزارو۵۶۵ تومان بود.

همچنین دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند هم با ۱۲۱۰ تن عرضه ۲۹۴۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۲۲ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۲۹۵ تومان بود.

آروماتیک سنیگن پتروشیمی برزویه هم با ۲۰ تن عرضه ۱۰۰ تن تقاضا داشت، این کالا به صورت سلف و با قیمت پایه ۲ هزار و ۴۶۹ تومان عرضه شده بود، با قیمت ۲ هزار و ۷۱۶ تومان معامله شد.

دی اتانول آمین پتروشیمی شازند هم با ۲۲۰ تن عرضه ۲۸۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۸۱۸ و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۸۴۳ تومان بود.

ایزوبوتانول پتروشیمی شازند هم با ۵۵۰ تن عرضه ۷۷۳۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه اینکالا ۲ هزارو ۸۴۷ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزارو ۱۳۲ تومان رقم خورد.

کریستال ملامین پتروشیمی خرسان هم با ۱۰۰ تن عرضه ۱۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۵ هزارو ۶۹۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزارو ۷۱۴ تومان رقم خورد.

در همین حال اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان، منواتیلن گلایکول ، تری اتانول آمین پتروشیمی شازند، استایرن منومر پتروشیمی پارس و منواتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید وارد سیستم مچینگ شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24