Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تغییرات قیمت جهانی نفت در سال جاری میلادی صعودی بوده و بسیاری از فعالان بازار مایلند بدانند سال آینده وضعیت بازار به چه شکل خواهد بود. برای سرمایه گذاران در سهام شرکت های مرتبط با ..

درباره افق بازار نفت در سال آینده واقع بین باشیم

بورس24 : قیمت نفت در سال جاری میلادی که اکنون در پایان آن قرار داریم تحت تاثیر عواملی مانند کاهش عرضه از سوی اوپک و چند کشور دیگر و با توجه به شرایط بازار، رشد کرده است. اکنون تحلیلگران معتقدند قیمت این ماده خام در سال آینده میلادی در سطوح کنونی یا اندکی بالاتر نوسان خواهد کرد.

قیمت نفت برنت هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ به بالاتر از ۶۵ دلار افزایش یافت. تعطیل شدن یک خط لوله دریای شمال و تصمیم اخیر اوپک مبنی بر تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال آینده میلادی دو عامل افزایش قیمت ها بوده اند.

اکنون در آستانه آغاز سال جدید میلادی افق بازار نفت با ابهام هایی مواجه است. از یک سو میزان تولید نفت در آمریکا در حال افزایش است و از سوی دیگر، ممکن است ائتلاف بین اوپک و روسیه در برنامه کاهش عرضه تضعیف شود. در مطلب حاضر به پنج عامل موثر بر بازار نفت در سال آینده میلادی اشاره می کنیم.

تقاضا. سرعت افزایش تقاضا برای نفت در قیمت ۶۵ دلار در هر بشکه، چندان شفاف نیست. در سه سال اخیر یعنی از اواسط سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت به شدت کاهش یافت رشد تقاضا قابل ملاحظه بود زیرا هم قیمت ها پایین بوده و هم اقتصاد جهان رشد مناسب داشته است. در سه سال اخیر رشد تقاضا برای نفت در جهان به طور متوسط یک و نیم میلیون بشکه در هر سال بوده در حالی که وقتی قیمت‌ها بالای ۱۰۰ دلار بود رشد تقاضا کمتر از یک میلیون بشکه بود. اما اکنون که قیمت نفت رشد کرده مشخص نیست آیا رشد اقتصاد جهان به اندازه ای خواهد بود که سبب حفظ شدن سطح قیمت ها در ارقام کنونی باشد یا نه.

برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده توانسته از ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته بکاهد اما میزان این ذخایر هنوز هم بسیار بالاست. طبق این برنامه میزان عرضه نفت از ابتدای سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است.

تمایل به پایان برنامه کاهش عرضه. ماه گذشته قبل از نشست اوپک در شهر وین، روسیه به دنبال جدول زمانی برای پایان برنامه کاهش عرضه نفت بود. این درحالیستکه عربستان معتقد است برای آغاز گفتگو در این زمینه هنوز زود است. با آنکه قیمت نفت از زیر ۳۰ دلار در اوایل سال گذشته میلادی به محدوده 65 دلار رسیده اما به باور بسیاری از کارشناسان، شرایط بنیادی بازار هنوز به شکلی نیست که بتوان برنامه کاهش عرضه را کنار گذاشت.

البته در روزهای اخیر این موضوع مطرح شده که در نشست ماه ژوئن سال آینده، اعضای اوپک با بررسی شرایط بازار درباره تعیین زمان پایان برنامه کاهش عرضه تصمیم‌گیری خواهند کرد. البته این بدان معنا نیست که در ماه ژوئن برنامه کاهش عرضه نفت متوقف خواهد شد. در واقع در آن زمان، یک راهبرد برای ادامه تلاش ها در جهت بالا بردن قیمت ها تدوین می شود.

ونزوئلا. تحولات در بخش نفت ونزوئلا که از بنیان گذاران اوپک است بر وضعیت بازار نفت در سال آینده موثر خواهد بود. تولید نفت این کشور به دلیل مشکلات مالی و سیاسی به سرعت کاهش یافته و اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند سال آینده میلادی وضعیت تولید نفت در این کشور یکی از عوامل موثر بر بازار و قیمت‌هاست.

ابتدای سال گذشته میلادی ونزوئلا روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت تولید می کرد اما اکنون این رقم به 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. پیش بینی می شود سال آینده بحران سیاسی و مالی در این کشور ادامه یابد و بعید است تولید نفت آن افزایش پیدا کند.

تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک. افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک به ویژه آمریکا یکی از مهمترین عوامل فشار بر قیمت جهانی نفت بوده است و در سال آینده نیز این تاثیر ادامه پیدا خواهد کرد. دیدگاه های مختلفی درباره میزان افزایش تولید نفت در آمریکا در سال آینده میلادی مطرح شده است. تخمین زده شده که میزان افزایش بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز خواهد بود. همچنین پروژه های بزرگ تولید نفت در برزیل و کانادا که در دوره قیمت ۱۰۰ دلاری نفت آغاز شده بود در ماه های آینده به بهره‌برداری می رسد. تخمین زده می شود که میزان افزایش تولید نفت در این دو کشور ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

در گزارش های جدیدی که از سوی نهادهای تحلیلگر منتشر شده به افزایش 94 هزار بشکه ای تولید نفت شیل در آمریکا در ماه نخست سال آینده میلادی و رسیدن میزان تولید به 6.4 میلیون بشکه در روز اشاره شده است.

اقتصاد چین. پنجمین عامل موثر بر قیمت ها، تغییرات مصرف نفت در چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ این ماده خام در جهان است. پیش بینی شده اقتصاد چین سال آینده میلادی 6.4 درصد رشد خواهد کرد که پایین تر از نرخ رشد امسال این کشور است با این حال بعید به نظر می رسد میزان مصرف نفت در چین در آینده نزدیک به میزان قابل ملاحظه کاهش یابد. برنامه هایی برای افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در حال اجراست اما رسیدن به این هدف در آینده نزدیک دور از انتظار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24