Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این شماره از چشم انداز به سراغ گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها خواهیم رفت. جایی که برخی از شرکت ها نظیر «فرآورده های نسوز ایران» ، «صنایع خاک چینی ایران» و «شیشه همدان» از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند. البته در این گزارش تمرکز ما بر روی «فرآورده های نسوز ایران» یا همان «کفرا» خواهد بود. سهمی که از ابتدای سال نوسانات خوبی داشته و اکنون در قیمت های ٣٨۵ – ٣٩٠ تومانی برابر با مقاومت خود قرار گرفته و در صورت شکست این سطح می توان ...

«اصلاح نرم !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته با فشار عرضه های بیشتری روبرو شد و بسیاری از نمادهایی که طی مدت اخیر بازدهی مناسبی داده بودند ، در بازار امروز زیر فشار عرضه و شناسایی سود توسط معامله گران و سرمایه گذاران قرار گرفتند و البته الحق و الانصاف وضعیت به مراتب بهتر از انتظار ما بود و بازار را خوب خریدند. در این بین مصاحبه رئیس سازمان بورس و بحث معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هم بی تاثیر نبود و رسیدن این خبر موجب شد تا گروه خودرویی و برخی از تک سهم ها که قابلیت استفاده از این معافیت را دارند و طی مدت اخیر بازدهی کمتری داشته اند ، در کانون توجه بازار قرار بگیرند.

شاپور محمدی گفت : در لایحه بودجه 97 معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مجددا دیده شده است که باید منتظر مجلس بمانیم که خبر آن تاثیر با اهمیتی در بازار سرمایه خواهد داشت. همانطور که از ابتدای هفته هم 2 بار عرضه کرده بودیم ، بازار در این مقطع چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ وضعیت شاخص و اندیکاتورها ، نیاز به اصلاح و استراحت داشت و ما این وضعیت را به فال نیک می گیریم ؛ چراکه رشد بی مهابا و بدون استراحت ، اصلاح بازار را فرسایشی و طولانی تر خواهد کرد. البته منظور ما از اصلاح این است که قیمت ها اندکی کم شده و شاهد دست به دست شدن سهام و شکل گیری کف های جدید باشیم ؛ چراکه با توجه به بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها ، اعتقادی به ریزش های جدی نداریم و دلیل حضور پر رنگ خریدار در بازار امروز هم همین مساله بود.

به نظر بازار نیاز به یک دوره تخلیه هیجان داشته باشد و بعد با گزارش های ماهانه و خبرهای مختلف می توان ادامه روند صعودی را انتظار داشت. نکته جالب توجه در روند معاملات این روزها ، ورود جریان پول به بازار به شکل آشکار است. این یعنی دیگر مثل گذشته نیست که نیاز به تشخیص ورود نقدینگی داشته باشیم و این مساله برای بازار مبرهن شده است. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که پس از یک حرکت رو به بالای قدرتمند ، میل به اصلاح گرفته و این اصلاح در گروه هایی نظیر فلزی و معدنی و پتروشیمی خود را بیشتر نشان می دهد. در طرف دیگر خودرویی ها و تک سهم هایی نظیر ذوب آهن ، ریشمک ، وبملت و ... بیشتر مورد توجه بودند. به نظر می رسد با شکل گیری وضعیت فعلی ، شاهد یک دوره نوسان مقطعی در سهم ها و گروه های کوچک بازار باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 24 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 3 گروه شرکت های چند رشته ‌ای ، کانی های فلزی و کاشی و سرامیک و مثبت گروه خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم انتظار بازاری مشابه با وضعیت امروز را داریم. یعنی نه خیلی فشار عرضه خواهیم داشت و نه انتظار رشد جدی قیمت ها را داریم. به نظر می رسد بازار برای مدتی نیاز به دست به دست شدن جهت ورود سهامدار تازه نفس در سهم های بزرگ داشته باشد. سرعت ورود نقدینگی به بازار همچنان در سطوح مطلوبی قرار گرفته و با وجود توقف برخی از نمادهای طی روزهای اخیر ، شاهد بازار شادابی هستیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* رئیس ‌جمهور فرانسه : بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند ، چون او تحت محافظت کسانی است که در میدان جنگ پیروز شده ‌اند ، خواه منظور ایران باشد یا روسیه.

* سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی ابراز امیدواری کرد که آمریکا و کره شمالی ، مذاکره و گفتگو را آغاز کنند. وی تاکید کرد : واشنگتن و پیونگ یانگ باید مذاکرات واقعی را آغاز کنند به جای آنکه درباره شرایط آغاز چنین مذاکراتی بحث کنند.

ب) در حوزه اقتصاد ، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو به زودی به مجلس می رود. به زودی دولت لایحه‌ ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس خواهد ارسال خواهد کرد ، در این لایحه نه تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت : کنترل تقاضا ، حرکت به سمت تولید داخلی و صادرات ، 3 موضوع مورد تاکید برای تدوین آئین‌نامه جدید ثبت سفارش واردات خودرو است ؛ معلوم نیست حتما این 3 مورد در آئین‌نامه جدید لحاظ شود. سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد و حدود 2 میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت.

ج) در خبری دیگر ، مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه شرکت ایرباس تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای جدید را پذیرفت ، گفت : امروز با نمایندگان ایرباس برای نهایی شدن قراردادهای فاینانس جلسه‌ ای در تهران برگزار می‌ شود.وی ادامه داد : البته در حال رایزنی با سایر فاینانسرها هم هستیم ، اما کمپانی ایرباس هم موضوع تامین فاینانس قرارداد هواپیماهای جدید را پذیرفته است. شرفبافی همچنین درباره احتمال تصمیمات جدید کنگره آمریکا درباره تحریم‌ ها اظهار داشت : تصمیم کنگره آمریکا هیچ تاثیری بر روی قراردادهای خرید هواپیماهای جدید ایران از شرکت بوئینگ ندارد و فقط ممکن است صدور مجوزهای اوفک را کمی زمان‌ بر کند. مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد : قطعا تصمیمات جدید کنگره نمی ‌تواند مجوزها را لغو کند. شرفبافی همچنین با اشاره به مصرف مصوبه 130 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای جدید گفت : این پول برای خرید هواپیما مصرف نشده است و پیش‌ پرداخت‌ های قراردادهای هواپیماهای جدید را از محل همین مصوبه پرداخت کرده‌ ایم.

د) در خبرهای بورسی :

* شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در نشست خبری خود دلیل به تاخیر افتادن اجرای دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها را اعلام کرد. مهم ترین سخنان محمدی در این نشست خبری به شرح زیر است : از شنبه همین هفته سامانه معاملات بورس به روز رسانی شد. سامانه جامع نظارتی به سامانه به دو سامانه آرامیس و نهان اضافه شد. دکتر محمدی سومین اقدام را ساماندهی بازار بدهی خواند و گفت : کاهش نرخ اوراق با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و نرخ هایی که عدد بالایی داشتند تا 15 درصد کاهش پیدا کرد. اصلاح توقف و بازگشایی نمادها آماده شده و به دلیل اینکه باید سامانه جدید راه اندازی می شد کمی به تاخیر افتاد که تا 10 روز آینده نمادهایی که از این به بعد متوقف می شوند ؛ طبق قوانین جدید بازگشایی می شوند.

سخنگوی سازمان بورس راه اندازی سامانه رصد، برقراری حد اعتباری برای کارگزاری ها در اتاق پایاپای را دیگر اقدامات سازمان خواند و گفت : حد اعتباری ریسک عدم ایفای تعهد را تا حد زیادی پوشش داده است. صندوق تثبیت بازار سرمایه هم در حال انجام فعالیت است که آیین نامه آن به تصویب هیأت وزیران رسیده که در چار چوب این آئین نامه عمل می شود. توصیه می ‌کنیم در خرید و فروش سهام سبد سهام تشکیل دهید تا ریسک خود را کاهش دهید. از اقدامات خلاف قانون مانند دستکاری قیمت باید پرهیز شود. دکتر محمدی خاطر نشان کرد: معاملات الگوریتمی و پربسامد در دنیا بسیار پر حجم است و برای اینکه معاملات از شفافیت و نقدشوندگی بیشتر برخوردار شود فرآیند آن شروع شده است. معتقدیم عرضه های اولیه باید انجام شود اما در عین حال معتقدیم نباید این عرضه ها آسیبی هم به بازار سهام وارد کند ؛ لذا عرضه ها انجام می شود لکن با ملاحظات بیشتر. شاپور محمدی درخصوص بحث افزایش سرمایه در بودجه سال 97 گفت : در لایحه بودجه 97 معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مجددا دیده شده است که باید منتظر مجلس بمانیم که خبر آن تاثیر با اهمیتی در بازار سرمایه خواهد داشت. همچنین در بودجه 97 حقوق دولتی معادن نیز 12.5 درصد کاهش داشته و از 1.200 به 1.050 میلیارد تومان رسیده است.

* عضو هیات مدیره سازمان بورس اعلام کرد : نسخه جدید و ارتقاء یافته سامانه معاملات از پریروز به طور رسمی مورد بهره‌ برداری قرار گرفت و سرویس‌دهی به سهامداران ، کاربران و ذینفعان بازار سرمایه را آغاز کرد. سعید فلاح‌‌پور افزود : وجود برخی‌ نقاط ضعف و نواقص نرم‌افزاری ، سرعت پایین سامانه و عدم پشتیبانی شرکت تامین‌کننده ، موجب شده بود طرح به‌روزرسانی سامانه معاملات به عنوان برنامه‌ ضروری کوتاه مدت در دستور کار قرار گیرد. وی تصریح کرد : گشایش‌ های ایجادشده پس از برجام در فضای بین‌المللی موجب شد روند مذاکرات با شرکت ‌های ارائه کننده سامانه‌ های معاملات بهبود یابد. در همین راستا قراردادی بین دو شرکت بورس تهران و فرابورس از یک سو و شرکت فرانسوی به عنوان ارائه‌کننده سامانه ، از طرف دیگر منعقد شد که اجرای آن بر عهده شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گذاشته شد.

* حسن قالیباف اصلگفت : ناشرانی که مقدمات عرضه آنها آماده باشد باید اقدامات تکمیلی را انجام دهند تا با نهایی سازی اقدامات ، سهام آنها در بورس عرضه اولیه شود. وی به برخی از شرکت هایی که باید اقدامات تکمیلی انجام دهند ، اشاره کرد و گفت : نماد معاملاتی «آسیاتک» اگر چه درج شده اما ناشر آن باید در امیدنامه خود یکسری موارد را فراهم کند که پس از آن آماده عرضه خواهد بود. سخنگوی بورس در ادامه افزود : آمادگی لازم برای عرضه اولیه سهام «تامین سرمایه امید» از طریق بورس مهیا شده است و سهامدار عمده هر زمان آماده باشد ، می ‌تواند در بورس عرضه اولیه را انجام دهد. قالیباف اصل عرضه های اولیه را باعث گسترش عمق بازار دانست و گفت : عرضه اولیه بهترین پاسخ در بازار رونق است. عرضه های جدید علاوه بر جذب سرمایه گذار و منابع جدید به بازار، پاسخ مناسبی به تقاضای موجود در بازار است و این فرصت برای ناشر یا سهامدار وجود دارد ، تا ضمن تأمین مالی بتواند سهام خود را در بازار عرضه کند.

و) در بازارهای جهانی ، به نقل از رویترز ، به دنبال تداوم تعطیلی خط لوله انتقال نفت از دریای شمال و بروز نشانه هایی از کند شدن روند رشد تولید نفت آمریکا ، قیمت نفت افزایش یافت ، با این حال چشم انداز بازارهای نفت نشان می دهد که به رغم کاهش تولید های اوپک و متحدانش ، چشم انداز بازار نفت همچنان با مازاد عرضه مواجه است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 57 دلار و 80 سنت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 63 دلار و 85 سنت رسید. تجار گفتند ، افزایش جزئی قیمت نفت به دلیل تعطیلی خط لوله فورتیز در دریای شمال و بروز نشانه هایی از کند شدن رشد تولید در آمریکا رخ داده است.

بانک ای ان زد هم در یادداشتی نوشت ، تعطیلی خط لوله انتقال نفت فورتیز در دریای شمال در کنار افت میزان ذخایر به پایین ترین رقم 2 سال گذشته به رشد قیمت ها کمک کرده است. در آمریکا ، شرکت های حفاری آمریکایی تعداد سکوهای حفاری خود را در هفته گذشته برای اولین بار در 6 هفته اخیر شاهد کاهش بوده است. به رغم این کاهش تعداد سکوها ، فعالیت های تولیدی همچنان بالاتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است. سال گذشته در چنین زمانی کمتر از 500 سکو بود. میزان تولید نفت آمریکا از اواسط سال 2016 تاکنون رشدی 16 درصدی داشته و به 9.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. این بدان معناست که میزان تولید آمریکا به سرعت در حال نزدیک شدن به میزان تولید نفت عربستان و روسیه است که به ترتیب 10 و 11 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند. در فلزات اساسی هم وضعیت مشابه با نفت بود و البته فشار عرضه در مس بیشتر بود بطوریکه در این فلز با افت قیمت 6.880 دلاری رسید اما سرب ، روی و آلومینیوم با رشد اندک در سطوح به ترتیب 2.530 – 3.205 و 2.065 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی تقاضای خوبی داشتیم و البته رسیدن خبر احتمال معافیت مالیاتی شرکت ها برای اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها توسط رئیس سازمان بورس نیز موثر بود و این خبر باعث شد تا نمادهای این گروه با محوریت ایران خودرو در کانون توجهات قرار بگیرند. البته تحرکات خودرویی ها دو مشخصه مهم دارد. اول اینکه رشد آنها به مانند رشد سال 94 بدون پشتوانه و بر اساس سفته بازی نیست و دوم اینکه در این حرکت آبی پوشان جاده مخصوص بیش از نارنجی پوشان مورد توجه می باشند چراکه ایران خودرویی ها بر خلاف سایپا که کاهش سود دارد ، مسیر تعدیل مثبت و رشد سودآوری را در کارنامه خود دارند. البته بحث افزایش تعرفه واردات خودرو در کنار تولید خودروهای جدید (لوکس و با کیفیت) هم رویداد مثبتی است که سبب افزایش فروش و درآمد خودروسازان از سالهای آتی خواهد شد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، وزیر صنعت ضمن حمایت از واگذاری سهام دولت در خودروسازان ، گفت : صنعت خودرو به 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیازمند بوده و باید فرایند تأمین مالی این صنعت در اولویت باشد. وی با بیان اینکه در سال 2025 اهدافی برای صنعت خودروسازی تعریف شده ، افزود : این اهداف به طور حتم با حمایت دولت و مجلس امکان اجرایی شدن خواهند یافت. البته میزان تولید خودرو در حال حاضر رشد 17 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد که با طی کردن این روند به خوبی می ‌توانیم تا پایان سال میزان تولید را به 1.6 میلیون خودرو برسانیم.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه مالکیت دولتی یکی از چالش‌ هاش اساسی صنعت خودرو به شمار می‌آید ، ادامه داد : دولت باید مدیریت و مالکیت در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند. شریعتمداری با بیان اینکه تحمیل نیروی انسانی مازاد و حتی حمایت ‌های مالی در بخش‌ هایی که عدم کارایی ندارند باعث شده تا صنعت خودرو مسیر توسعه مناسبی را طی نکند ، گفت : سرمایه‌گذاری در بخش‌ های انجام شده که کارایی نداشتند و در کنار این موضوع قیمت ‌گذاری محصول به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه عدم ثبات سیاست‌ ها ، عاملی شده تا نظام تأمین مالی صنعت خودرو با چالش‌ های متعددی روبرو شود.

در این گروه خگستر آغازی مثبت داشت و در ادامه این ایران خودرو بود که توانست با افزایش تقاضا ضمن برگشت به کانال 300 تومانی و شکست مقاومت 305 تومانی ، به صف خرید بنشیند. این سهم خودرویی در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 310 تومانی ، پتانسیل رشد تا سطوح 350 – 360 تومانی را داراست. ایران خودرو علاوه بر معامله بلوکی در روزهای ابتدای فصل زمستان ، تعدیل مثبت در گزارش ۹ ماهه و همچنین بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را در برنامه دارد. انتظار می رود هر دو سهم خصوصا خگستر در میان مدت بازدهی مناسبی داشته باشند. فروش 15 درصدی ایران خودرو توسط سرمایه گذاری سمند ، توقف هر دو نماد برای تعدیل عایدی را به دنبال خواهد داشت. گفته می شود یک شرکت قطعه ساز نیز خریدار بلوک خودرو خواهد بود. در بازار امروز و روز گذشته ، ایران خودرو فروشنده سهام خگستر بود و این رویداد سبب شناسایی سود در خودرو خواهد شد.

طی روزهای اخیر ، مدیرعامل ایرانخودرو در حضور رئیس مجلس عنوان کرد : خوشبختانه براساس مذاکراتی که با پژو انجام شده قرار است این شرکت در سایتی که در الجزایر احداث خواهد کرد از قطعه سازان ایرانی استفاده کند به این صورت که اگر قطعه سازان امکان سرمایه گذاری داشته باشند حتی می‌ توانند با پژو همکاری کرده و تولید قطعات مورد نیاز خودروها را انجام دهند. طراحی پلتفورم نیازمند بودجه است ، کره ای ‌ها وقتی می ‌خواهند در حوزه پلتفورم کار کنند به راحتی از تسهیلات دو درصدی بانکی برخوردار می‌شوند اما ایران خودرو برای طراحی پلتفورم به بالای هزار میلیارد تومان نیاز دارد که به دنبال تأمین این بودجه است.

در طرف دیگر با افزایش فروش خودروهای لوکس در پارس خودرو از یکسو و رشد تولید و فروش در سوی دیگر ، معاملات خوبی را در این نماد شاهدیم. اگر قیمت ورق فولادی افزایش نیافته بود ، پارس خودرو می توانست تا بیش از 10 تومان سود محقق کند اما بعید است این اتفاق برای سال جاری رخ دهد و البته می توان به تحولات مثبت شرکت برای سالهای آتی امیدوار بود. در زامیاد هم تقاضا بد نیست. البته هنوز اعتمادها به این سهم بازنگشته است و نگرانی از بابت تعدیل منفی وجود دارد اما بحث قراردادهای جدید ، تولید خودروهای سنگین و افزایش تیراژ تولید و فروش موجب شده تا امیدواری ها به بازگشت این سهم به کانال 100 تومانی افزایش یاید. به نظر خرید زامیاد تا قیمت های 80 تومانی ریسک خاصی نداشته باشد.

در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی در گروه سایپا ، بهزاد ظهیری که از اواخر مرداد سال جاری با تصمیم جمالی مدیر برکنار شده سایپا ، مدیر عامل زامیاد شده بود ، برکنار و بجای وی محمد زارع پور اشکذری به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره این زیرمجموعه منصوب شد. براساس این گزارش ، محسن جهرودی مدیرعامل سایپا در مراسم معارفه مدیرعامل جدید "خزامیا " از انتقال خط تولید وانت تک کابین و دو کابین پیکاپ "ریچ" پارس خودرو به زامیاد در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با این انتقال ضمن استفاده بهینه از ظرفیت های تولیدی و انسانی ،مقوله تولید وانت تخصصی تر می شود. وی ادامه داد : علاوه بر این ، تولید مجدد اتوبوس در زامیاد به زودی آغاز می شود.

در خکاوه هم وضعیت بد نیست و این سهم که تولید کننده خودروهای سنگین می باشد ، در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار گرفته است. مهندس جهرودی در حکمی محمد هادی نوری را به عنوان مدیرعامل شرکت سایپا دیزل و عضو هیات مدیره این شرکت منصوب کرد. در این سهم شنیده ها از فاینانس 150 میلیون یورویی بانک سوءدی برای همکاری وولو و سایپا دیزل حکایت دارد. به نظر خاور و خکاوه می توانند بواسطه بحث افزایش سرمایه مورد توجه باشند.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی فشار عرضه بالا بود. البته در فولادی ها تقاضا قوی تر بود و در سنگ آهنی ها تقریبا کلیه نمادها سرخ پوش شدند. به نظر می رسد هر 2 گروه گزارش های 9 ماهه خوبی داشته باشند و علاقه مندان به فولاد و سمگ آهن می توانند نمادهای پر پتانسیل این گروه را در منفی ها زیر نظر داشته باشند. کمیسیون دولتی چین 2 روز پیش در حرکتی که به اعتقاد کارشناسان می تواند تجارت بین المللی فولاد و قراضه را تحت تاثیر قرار دهد اعلام کرد ، تعرفه صادرات را از ابتدای سال 2018 برای بسیاری از محصولات فولادی کاهش داده و برای قراضه حذف می کند. بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت ، این اقدام چین را در راستای مقابله با کاهش صادرات چین تفسیر می کنند اما دولت چین در بیانیه رسمی خود این سیاست ناگهانی را تغییر در شرایط تجاری در خارج از مرزهای خود عنوان کرده است.

تعرفه های صادراتی پایین سبب می شود صادرکنندگان به طور قابل توجهی قیمت ها را کاهش دهند و قیمت های جهانی فولاد هم دستخوش تغییرات زیادی شود. این اتفاق در چند ماه آینده که تقاضای چین به جهت ورود به فصل زمستان و کاهش تولید فولاد این کشور کمتر می شود و سهم قابل توجهی از قراضه در بازار چین ظاهر می شود ، مشهودتر خواهد بود. بعضی تحلیلگران می گویند بخش زیرساخت های چین نشانه هایی از رکود را نشان می دهد که این مسئله ممکن است منجر به کاهش تقاضای فولاد در سال 2018 در این کشور شود و همین نگرانی عامل این تصمیم بوده است.

در این گروه فولاد مبارکه با وجود عرضه سنگینی حقوقی ها معاملات مثبت ضعیفی را به نمایش گذاشت و حتی عرضه های بانک صادرات و رفاه هم نتوانست خللی در روند صعودی سهم ایجاد کند. گویا تعدیل مثبت و اعلام سود بیش از 600 ریالی فولاد در گزارش 9 ماهه قطعی شده است. اما در طرف دیگر ذوب آهن را داشتیم که با معاملاتی چشم نواز به قیمت های درصد مثبت رسید و صف خرید خوبی را تشکیل داد. در این سهم زمزمه هایی درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مطرح است که در صورت قطعی شدن می تواند رشد قیمت سهم تا سطوح بیش از 100 تومانی را به دنبال داشته باشد. البته مقاومت 96 تومانی مقاومت مهمی است که فردا سهم با آن درگیر خواهد شد.

در سنگ آهنی ها ، میدکو وضعیت متفاوتی داشت و شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. میدکو سهمی است که بواسطه طرح توسعه شرکت های زیر مجموعه آینده روشنی دارد. ضمن اینکه این سهم طی مدت اخیر و در حرکت سنگ آهنی ها و فولادی ها ، رشد خاصی نداشته است. به نظر این سهم در میان مدت بازدهی مناسبی خواهد داشت. در سایر نمادها ، بیشترین فشار عرضه بر روی ومعادن بود و البته کچاد را بواسطه خبرهای مثبت رسیده بهتر می خریدند. هیات دولت در مصوبه ای ، تصمیمات جدیدی را برای تهاتر بدهی های دولت و شرکت های دولتی اتخاذ کرد. مهمترین خبر این مصوبه برای اهالی بازار سرمایه تهاتر 114 میلیارد تومانی طلب چادرملو از شرکت مدیریت توزیع برق با بدهی «کچاد» به اداره مالیاتی است. به نظر قیمت های 180 تومانی کچاد برای خرید به دید نگهداری تا زمان انتشار بودجه 9 ماهه ریسک زیادی نداشته باشد. خصوصا که بهره برداری از خط تولید فولاد ، انتظار عملکرد ماهانه خوبی را از کچاد داریم.

در گل گهر هم تقاضا بد نبود و بحث شایعه اعلام سود 65 تومانی موجب شد تا فشار عرضه در این سهم چندان بالا نباشد. ناصر تقی زاده مدیرعامل گل گهر درخصوص وضعیت این شرکت گفت : وضعیت تولید در گل گهر بسیار عالی است و بالای ظرفیت اسمی در حال تولید هستیم. وی درخصوص روند قیمت های جهانی گفت : متغیرهای زیادی برای قیمت های جهانی وجود دارد و باید دید شرایط بازار به چه شکل است ، برنامه ریزی و تحلیل اصلی درخصوص تولید و کاهش هزینه های تولید جزو وظایف ماست که با جدیت تمام در این خصوص در حال فعالیت هستیم. مدیرعامل گل گهر درخصوص وضعیت صادراتی این شرکت گفت :عمده صادرات ما کنسانتره بود که در برنامه داریم این صادرات را متوقف کنیم و به دنیال بازارهای صادراتی برای صادرات آهن اسفنجی هستیم. کنسانتره تولیدی گل گهر برای تامین نیازهای خطوط تولید گندله سازی شرکت و بخشی هم تامین نیاز داخل مورد استفاده قرار می گیرد. تقی زاده گفت : در حال حاضر وضعیت تولید مطلوب است و از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم.

ج) در گروه پالایشی وضعیت بد نبود. البته بازار شپنای 460 – 470 تومانی بواسطه P/e پائینی که دارد خوب می خرد اما در شبندر تقاضا در قیمت های بیش از 700 تومانی تعریفی ندارد و این در شرایطی است که انتظار داریم عملکرد شبندر در نیمه دوم سال قوی تر باشد. به هر جهت نقدینگی خوبی پشت شپنا قرار گرفته و شاهد حرکت این سهم به سمت محدوده مقاومتی 480 – 500 تومانی هستیم. در شراز هم وضعیت بد نیست. این سهم هم در نیمه دوم سال تعدیل مثبت دیگری خواهد داشت اما این قیمت ها برای خرید چندان ارزنده نیست.

از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به تعدیل مثبت پالایش نفت تهران و گزارش مناسب این شرکت اشاره داشت. البته شتران می توانست گزارش بهتری ارائه کند و اما احتیاط را در دستور کار قرار داد. این شرکت در گزارش جدیدی که شب گذشته منتشر نمود ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 44 درصدی از سطوح 416 ریالی به 597 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 44 درصد مبلغ فروش 64 درصد سود عملیاتی و 381 ریال معادل 64 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. افزایش 16 درصدی مبلغ فروش ( از 139.837 میلیارد ریال به 162.362 میلیارد ریال ) در قبال رشد 15.5 درصدی بهای تمام شده ( از 129.803 میلیارد ریال به 149.986 میلیارد ریال ) دلیل اصلی تعدیل مثبت در شتران می باشد. در اصل باید گفت که حاشیه سود عملیاتی شرکت تغییر محسوسی در پیش بینی نداشته و همان رقم 6 درصدی اعلام شده است اما در عالم واقعیت و تا پایان دوره 6 ماهه حاشیه عملیاتی 9 درصد بوده و این رویداد نشان از پتانسیل های شتران برای تعدیلات آتی دارد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 34.388 و 2.695 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 37.728 و 3.883 میلیارد ریال و در مجموع 6 ماه نخست سال 72.116 و 6.578 میلیارد ریال بوده است. این مقایسه نشان می دهد حاشیه سود عملیاتی در کوارتر اول 8 درصد اما در کوارتر دوم 10 درصد بوده است. بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که حاشیه سود 3 ماهه دوم در نیمه دوم سال هم تکرار شود ، سود شرکت می تواند تا سطوح 800 – 850 ریالی نیز تعدیل شود ! این یعنی شتران لیاقت قیمت های بیش از 400 تومانی را دارد اما شاید نیاز به زمان بیشتری برای تثبیت در این قیمت ها داشته باشد.

اما در سوی دیگر پالایش نفت لاوان هم گزارش خود را منتشر کرد که چندان جذاب نبود و یا شاید بهتر باشد بگوئیم که این تعدیل نتوانست P/e سهم را به اندازه کافی اصلاح کند. این شرکت در جدیدترین گزارشی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل سنگین 72 درصدی از سطوح 692 ریالی به 1.187 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 47 درصد مبلغ فروش ، 53 درصد سود عملیاتی و 622 ریال معادل 52 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. افزایش 12 درصدی مبلغ فروش ( از 30.435 میلیارد ریال به 34.002 میلیارد ریال ) در قبال رشد 10.5 درصدی بهای تمام شده ( از 28.932 میلیارد ریال به 31.964 میلیارد ریال ) دلیل اصلی تعدیل مثبت در شاوان می باشد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 7.037 و 19 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 8.915 و 860 میلیارد ریال و در مجموع 6 ماه نخست سال 15.952 و 860 میلیارد ریال بوده است. این مقایسه نشان می دهد که فروش تابستان اندکی رشد داشته اما حاشیه سود شرکت به شدت افزایش یافته است. نکته جالب اینجاست که اهرم شرکت به قدری بالاست که یک تغییر کوچک در نرخ فروش ، حاشیه سود عملیاتی را از 3 درصد به 5 درصد افزایش می دهد. بنابراین اگر فرض را بر این بگیریم که عملکرد شاوان در نیمه دوم سال مشابه با کوارتر دوم باشد ، سود 622 ریالی پیش بینی شده می تواند تا سطوح 1.400 – 1.450 ریالی تعدیل شود. به نظر با فرض سود تحلیل ، شاوان نمی تواند جای رشد خاصی داشته باشد اما اگر جریان پول سهم را به سمت بالا حرکت دهد ، بحث دیگری است.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز به سراغ گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها خواهیم رفت. جایی که برخی از شرکت ها نظیر «فرآورده های نسوز ایران» ، «صنایع خاک چینی ایران» و «شیشه همدان» از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند. البته در این گزارش تمرکز ما بر روی «فرآورده های نسوز ایران» یا همان «کفرا» خواهد بود. سهمی که از ابتدای سال نوسانات خوبی داشته و اکنون در قیمت های 385 – 390 تومانی برابر با مقاومت خود قرار گرفته و در صورت شکست این سطح می توان ادامه روند صعودی سهم در میان مدت را انتظار داشت.

این شرکت در جدیدترین گزارشی که منتشر نموده ، بر روی همان سود 442 ریالی تاکید کرده و در دوره 6 ماهه 48 مقدار تولید ، 46 درصد مقدار فروش ، 45 درصد مبلغ فروش ، 53 درصد سود عملیاتی و 298 ریال معادل 67 درصد از سود خالص خود را محقق کرده است. دلیل شناسایی 67 درصدی سود خالص ، پوشش درآمد غیر عملیاتی از محل فروش یک قطعه زمین می باشد. شرکت از این محل 48 میلیارد ریال سود شناسایی کرده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 25 درصدی مقدار تولید ، 15 درصدی مقدار فروش ، 14 درصدی مبلغ فروش 9 درصدی سود عملیاتی و 106 درصدی سود خالص می باشد.

کفرا پیش بینی کرده در سال جاری 953 میلیارد ریال درآمد عمدتا از محل فروش 313 میلیارد ریال آجرهای قلیایی + 204 میلیارد ریال آجرهای آلومینی + 130 میلیارد ریال مواد ویژه آلومینی + 134 میلیارد ریال آجرهای کربن منیزیتی + 78 میلیارد ریال مواد ویژه قلیایی و ... داشته باشد که 45 درصد آن در دوره 6 ماهه پوشش یافته اما حاشیه سود واقعی 6 ماهه 32 درصد است در حالی که حاشیه سود پیش بینی شده 29 درصد فرض شده است. در 3 ماه بهار حاشیه سود 31 درصد و در 3 ماه تابستان تقریبا 34 درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ واقعی فروش طی ماه های اخیر مسیر صعودی را دنبال کرده که در ادامه توضیح خواهیم داد.

* کفرا در بودجه ای که منتشر نموده ، نرخ فروش محصولات خود را به ازای هر تن بدین شرح در نظر گرفته است : آجرهای قلیایی 33.508.008 ریال – آجرهای آلومینی 26.070.815 ریال – مواد ویژه آلومینی 24.991.906 ریال – آجرهای کربن منیزیتی 29.428.571 ریال – مواد ویژه قلیایی 13.547.983 ریال.

* اما نرخ های فروش در مهر ماه به ازای هر تن بدین شرح بوده است : آجرهای قلیایی 42.687.943 ریال – آجرهای آلومینی 27.714.894 ریال – مواد ویژه آلومینی 26.486.590 ریال – آجرهای کربن منیزیتی 40.538.462 ریال – مواد ویژه قلیایی 15.721.604 ریال.

* همچنین نرخ های فروش در آبان ماه به ازای هر تن بدین شرح بوده است : آجرهای قلیایی 63.580.368 ریال – آجرهای آلومینی 27.048.387 ریال – مواد ویژه آلومینی 26.551.971 ریال – آجرهای کربن منیزیتی 45.081.833 ریال – مواد ویژه قلیایی 14.887.023 ریال.

* متوسط نرخ های فروش در 8 ماه ابتدای سال بدین شرح می باشد : آجرهای قلیایی 40.867.658 ریال – آجرهای آلومینی 25.300.959 ریال – مواد ویژه آلومینی 25.216.952 ریال – آجرهای کربن منیزیتی 36.859.160 ریال – مواد ویژه قلیایی 13.135.830 ریال.

بیشترین درآمد شرکت از محل فروش 2 محصول آجرهای قلیایی ( با 33 درصد ) و آجرهای آلومینی ( با 21 درصد ) می باشد. این 2 محصول حدود 54 درصد درآمد کل شرکت را تشکیل می دهند بنابراین تغییر نرخ در این آجرها می تواند حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. مطابق با توضیحاتی که در بالا ارائه شد ، می بینیم که نرخ فروش آجرهای قلیایی نسبت به بودجه و همچنین ماه گذشته تغییر با اهمیت و بالایی داشته است. همچنین نرخ فروش آجرهای کربن منیزیتی نسبت به بودجه و نسبت به میانگین عملکرد 7 ماهه گذشته افزایش یافته است. البته رشد نرخ آجرهای قلیایی کمی غیر طبیعی است و باید دید در ماه های آتی هم این نرخ تکرار می شود یا خیر.

مواد مصرفی این شرکت عمدتا منیزیتها ، بوکسیتها و سیمان و خاک می باشند. در صورتی که فرض کنیم نرخ مصرف مواد اولیه همچون تابستان در نیمه دوم سال باشد بهای تمام شده 30 میلیارد ریال رشد می کند. این در حالیست که اگر فرض کنیم نرخ های فروش مهر و آبان تداوم یابد ، مبلغ فروش می تواند تا 1.000 الی 1.050 میلیارد ریال افزایش یابد و این رویداد می تواند حاشیه سود شرکت را به طرز با اهمیتی افزایش دهد.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد شرکت در 8 ماه ابتدای سال خواهیم داشت. کفرا در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 953 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 67 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 66 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 73 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 72 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 66 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 81 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 43 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 136 میلیارد ریال و جمع فروش 8 ماه ابتدای سال 604 میلیارد ریال معادل 63.4 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

با توجه به موارد مطروحه ، در صورتی که برای شرکت در مقدار تولید و فروش مشکلی ایجاد نگردد ، انتظار داریم که سود 442 ریالی پیش بینی شده تا سطوح 600 – 620 ریالی تعدیل شود و البته برای قطعیت این موضوع باید گزارش های ماه به ماه شرکت را با دقت بیشتری دنبال کرد. این سهم اکنون در قیمت های 390 تومانی و با P/e بیش از 8.5 واحدی معامله می شود. محدوده 390 و 440 تومانی مهمترین مقاومت های پیش روی کفرا خواهند بود.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در ادامه نگاهی به وضعیت تکنیکی یکی از سهم های گروه فولادی و سنگ آهنی که از قضا از رشد اخیر بازار و این گروه جا مانده و طی 2 – 3 روز اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته ، خواهیم داشت. «میدکو» سهم است که در چشم انداز امروز زیر ذره بین « بورس24 » قرار خواهد گرفت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، روند نزولی میدکو از پائیز سال 92 آغاز شده و این سهم طی بازه زمانی 4 سال از قیمت های 415 تومانی تا سطوح کمتر از 150 تومانی ( معادل 65 درصد ) عقب نشسته اما اخیرا روند معاملاتی بهتری را در پیش گرفته است. لذا در صورتی که میدکو طی روزهای آتی موفق به شکست مقاومت 200 تومانی برابر با خط روند نزولی بلند مدتی خود گردد و در سطوحی بالاتر از مقاومت اشاره شده تثبیت گردد ، می توان به رشد میان مدتی سهم تا محدوده تراکمی 260 – 280 تومانی برابر با تراکم سقف کانال صعودی ترسیم شده رای مثبت داد. بنابراین معاملات میدکو برای فردا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این شرکت یک برنامه افزایش سرمایه 7 درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت فولاد زرند ایرانیان و شرکت های زیر مجموعه را در برنامه خود دارد. معامله گرانی که قصد خرید و حضور در این نماد را دارند ، می توانند با شکست مقاومت اشاره شده وارد معامله خرید شده ، حد ضرر خود را در محدوده 170 تومانی فیکس نمایند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهزاتی مپنا را همچنان خوب می خرند و به نظر هدف 1.000 تومانی به راحتی محقق شود. در سوی دیگر حفاری را داریم که حسابی طی مدت اخیر اصلاح و دست به دست شده و می تواند یکی از گزینه های جالب توجه و خوش نوسان در ماه های باقی مانده از سال باشد. مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تمدید قرارداد همکاری با سکوی حفاری دریایی الیما خبر داد. گلپایگانی در این باره گفت : به دنبال برگزاری چندین جلسه ملاقات با مدیران ارشد کارفرما و بر پایه عملکرد مثبت حفاری شمال در طول همکاری ‌های مشترک دو شرکت در کشور ترکمنستان ، قرارداد یاد شده تمدید و منعقد شد. وی با اشاره به این مطلب که قرارداد مزبور به مدت یکسال دیگر تمدید شده است ، خاطرنشان کرد : در سال گذشته با توجه به کاهش بهای جهانی نفت خام تمدید قرارداد با کاهش نرخ نسبتا مشهودی همراه بود ولی خوشبختانه توانسته ‌ایم با تعدیل نرخ قرارداد ، توافق مطلوبی را درخصوص این همکاری در کارنامه حفاری شمال به ثبت برسانیم. وی این نوید را داد که تمدید دوباره قرارداد یاد شده اثر مثبتی را بر عملکرد شرکت بر جای خواهد گذاشت و شاهد شرایط بهتری برای شرکت حفاری شمال در فضای کسب و کار خواهیم بود.

ب) اما یکی از سهم هایی که اخیرا روند مثبت بدون هیاهویی داشته ، وبملت می باشد و این در شرایطی است که همچنان خبری از گشایش نمادهای بانکی نیست. گویا 3 عامل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، بحث واگذاری سهام بیمه آسیا و خوشبینی به رشد درآمد تسعیر ارز ، سبب توجه به سهم شده و می توان به رشد قیمت تا سطوح 125 تومانی یعنی همان قیمتی که سهم بعد از توقف طولانی مدت بازگشایی شد ، امیدوار بود. مدیرعامل بانک ملت از واگذاری سهام این بانک در شرکت بیمه آسیا در آینده ای نزدیک خبر داد. محمد بیگدلی با اشاره به سهم حدود 20 درصدی این بانک در شرکت بیمه آسیا اعلام کرد: بانک ملت فروش املاک و دارایی ها را در دستور کار قرار داده و در نخستین اقدام ، فروش سهام بیمه آسیا را در اولویت قرار داده است. مدیرعامل بانک ملت با بیان این نکته که این بانک ، ۱۰ درصد از سهام شرکت به پرداخت را در بازار سرمایه واگذار کرده ، اعلام کرد : بخش دیگری از سهام این شرکت به صورت بلوکی در آینده ای نزدیک عرضه خواهد شد؛ ضمن اینکه واگذاری تعداد دیگری از شرکت های بانک نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بیگدلی با اشاره به فروش حدود ۳۵۰ مورد از املاک مازاد و پروژه های بانک ملت در 8 ماه ابتدایی امسال ، تاکید کرد : خوشبختانه این بانک از سال های گذشته این فرآیند را شروع کرده و در سال جاری به ویژه پس از دریافت دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی ، به این موضوع سرعت بخشیده است. مدیرعامل بانک ملت گفت : این واگذاری ها اثرات مثبتی روی سودآوری بانک خواهد داشت. وی روند وصول مطالبات بانک ملت را رضایتبخش خواند و گفت : باتوجه به اینکه بخشی از دارایی های بانک ها در بخش مطالبات معوق قفل شده و این دارایی ها جزو دارایی های سمی نظام بانکی محسوب می شود ، بانک ملت پیگیری و وصول این مطالبات و تبدیل آن به منابع مولد را در دستور کار قرار داده و تاکنون در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته است. به گفته وی ، هم اکنون نسبت مطالبات به تسهیلات در بانک ملت به درصد خوبی رسیده که به مراتب از میانگین شبکه بانکی کشور پایین تر است.

بیگدلی ، به افزایش قابل قبول عملیات ارزی بانک ملت در سال جاری هم اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد ارزی این بانک تا پایان آبان ماه سال جاری به حدود 8 میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده رشد 106 درصدی در تعداد و رشد حدود 20 درصدی در مبلغحواله ها و گشایش اعتبارات اسنادی دارد. وی پیش بینی کرد که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، بانک ملت در بخش ارز با رشد قابل توجهی نسبت به پایان سال گذشته ، روبرو خواهد شد. مدیرعامل بانک ملت به رشد حدود 12 درصدی منابع ، رشد بیش از 11 درصدی مصارف و رشد 17 درصدی حساب های ارزی این بانک در 8 ماهه ابتدایی 96 اشاره کرد و اظهار داشت : این رشد در حالی اتفاق افتاده که بانک ملت پس از ابلاغ دستورالعمل های شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در زمینه نرخ سود سپرده ها ، به طور کامل به این نرخ ها پایبند بوده و آنها را رعایت کرده است. به نظر وبملت با سرعتی آهسته و پیوسته تا قیمت های 120 تومانی پیشروی داشته باشد.

ج) در گروه هلدینگی و شرکت های چند رشته ای ، فشار فروش در 3 نماد وصندوق ، وغدیر و تاپیکو بالا بود اما انتظار می رود هر 3 نماد پس از کمی اصلاح و دست به دست شدن مورد توجه قرار بگیرند. به نظر وغدیر و وصندوق در بازه زمانی 2 – 3 ماهه بازدهی بهتری داشته باشند اما بطور قطع تاپیکو با توجه به طرح های توسعه ، وضعیت بهتری در بلند مدت خواهد داشت. امیر مهدی صبایی مدیر پرتفوی تاپیکو درخصوص دلایل رشد قیمت و افزایش تقاضای سهم گفت : به نظر می رسد اقبال سهم تاپیکو در چند روز اخیر ناشی از چند عامل بنیادی بوده است. اول اینکه کلیت بازار مثبت بوده است و دوم اینکه پایان مهلت پذیره نویسی حق تقدم ها می باشد. سومین محرک رشد تاپیکو ، احتمالا اقبال بازار به سهم پالایشی ها بوده است. فاز نخست مهمترین پروژه تاپیکو، پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، به بهره برداری رسیده و بهره برداری از فاز دوم و سوم احتمالا ظرف یک تا دو سال آینده به انجام خواهد شد. خوش بینی به رشد سودآوری تاپیکو بابت این پروژه نیز از دیگر عوامل جذابیت سهم می باشد.

د) اما در تک سهم ها : توریل و حسینا می توانند گزینه های مناسبی به دید خرید و نگهداری یک ماهه باشند. خصوصا حسینا که گزارش فروش خوبی داشت و می توان به توقف سهم در دوره 9 ماهه برای اعلام تعدیل عایدی امیدوار بود. در نسوزها همچنان بر روی کسرا ، کرازی و کخاک تاکید داریم. در گروه لیزینگی ، وایران شرایط تکنیکی و بنیادی جالبی دارد و به نظر همزمان با بازگشت ولساپا ، شاهد تحرکات بیشتری در این گروه باشیم. در بازار پایه ، برخی به روی کیسون مانور می دهند. افزایش حجم و ارزش معاملات در این روزها ، نوید یک حرکت صعودی را می دهد. در کنار کیسون ، لکما نیز می تواند زیر ذره بین نوسان گیران قرار بگیرد. اصلاح طولانی مدت و شکل گیری الگوی مثلث متقارن نشان می دهد که لکما کم کم آماده حرکت رو به جلو می شود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.170 – 4.182 تومان

ب) یورو : 4.970 – 4.990 تومان

ج) درهم امارات : 1.148 – 1.155 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.382.000 – 1.395.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    بابا کگاز را هم یک حرفی ازش بزنید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24