Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر رشد شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام سبب شده عده ای از سهامداران دچار تصورات اشتباه در باره وضعیت کلی بازارها شده و رفتارهای تااندازه ای هیجانی از خود نشان دهند. برای این گروه لازم است به چند نکته ..

رونق بازارها سرخوش مان نکند! حرکت آرام، ایمن تر است

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا، نفت، شاخص های مالی در بورس آمریکا و قیمت برخی فلزات پایه افزایش یافت و بخشی از این رشد که در روزهای پایانی هفته مشاهده شود حاصل کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بود. کاهش ارزش دلار به رغم بالا رفتن برق نرخ های بهره در آمریکا رخ داد.

برخی از تحلیل گران معتقدند گزارش منفی از نرخ تورم آمریکا عامل کاهش ارزش دلار بوده است. همچنین در بیانیه پایانی نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا که هفته گذشته برگزار شد به سه بار افزایش نرخ های بهره در سال آینده میلادی اشاره شد که از پیش سرمایه گذاران انتظار آن را داشتند در نتیجه دلار حمایت نشد.

اما این هفته بازارهای مالی و قیمت مواد خام در چه مسیری حرکت خواهند کرد؟ برای پاسخ به این سوال به دیدگاه تحلیلگران و گزارش هایی که این هفته از شاخص های اقتصادی چین، انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می‌شود اشاره می‌کنیم. در هفته پیش رو هر روز داده هایی از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

روز دوشنبه شاخص قیمت مسکن در چین در ماه گذشته میلادی، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته و شاخص وضعیت بخش مسکن در آمریکا اعلام می شود. تحولات در بازار مسکن چین اهمیت بالایی دارد زیرا دولت این کشور تلاش کرده از بزرگ شدن حباب قیمت در این بخش جلوگیری کند و سیاست هایی که در این حوزه اتخاذ شده نگرانی هایی برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه پدید آورده است.

در منطقه یورو، افزایش نرخ تورم نشانه ای مثبت است که زمینه را برای محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا و افزایش ارزش یورو فراهم خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

روز سه شنبه گزارش وضعیت تجاری در آلمان و بخش ساخت و ساز در منطقه یورو و گزارش وضعیت در بخش مسکن آمریکا منتشر خواهد شد. داده های مثبت به رشد شاخص های مالی کمک خواهد کرد. اقتصاد منطقه یورو و بویژه آلمان در ماه های اخیر وضعیت بهتری داشته و انتظار می رود در سال آینده میلادی این روند بهبود ادامه پیدا کند. یکی از عوامل افزایش ارزش یورو در برابر دلار در سال جاری میلادی بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه یورو است.در نظرسنجی ابتدای هفته، تحلیلگران پیش بینی کردند این هفته ارزش دلار در برابر یورو رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه میزان فروش مسکن در آمریکا اعلام می شود و اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام خواهد کرد. قیمت نفت هفته گذشته اندکی افزایش یافت و بعید نیست این هفته روند رشد قیمت ها ادامه یابد. البته اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند افزایش قیمت نفت بزرگ نخواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

روز پنجشنبه گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقیاس فصلی و سالانه منتشر می‌شود. اطلاعاتی که در این روز در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد مهم است و بر ارزش دلار و عملکرد بازارهای مالی تاثیر خواهد گذاشت. هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را برای سومین بار در سال جاری میلادی بالا برد. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند شرایط اقتصادی رو به بهبود است و برنامه افزایش نرخ های بهره ادامه پیدا خواهد کرد.

البته برخی شرایط که بانک مرکزی برای محدود کردن سیاست های حمایتی در نظر گرفته تحقق نیافته است. برای مثال نرخ تورم به سمت ۲ درصد حرکت نکرده و دستمزدها به میزان مورد نظر رشد نکرده است. به همین دلیل ارزش دلار اخیراً رشدی نداشته و این درحالیستکه بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برده است. اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا عاملی برای کاهش قیمت طلاست. هفته پیش عملکرد بازار طلا اندکی مثبت بود و در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده قیمت طلا در روزهای آینده رشد خواهد کرد البته باید دید وضعیت بازارهای مالی به چه شکل خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

روز جمعه نرخ رشد اقتصادی انگلستان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و چند گزارش دیگر از اقتصاد این کشور منتشر می شود. همچنین تغییرات درآمد شخصی و مصرف شخصی در ماه گذشته در آمریکا اعلام خواهد شد. گزارش هایی که در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر می‌شود بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت.

این هفته تنها یک گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود بنابراین احتمال نوسان های بزرگ در قیمت فلزات پایه زیاد نیست. قیمتت این فلزات هفته قبل بخشی از کاهش اخیر خود را جبران کرد و تحلیلگران معتقدند بازار این فلزات در ماه های آینده عملکرد مثبت خواهد داشت البته نباید انتظار داشت رشدی که امسال در قیمت ها مشاهد شده بار دیگر رخ دهد. قیمت فلزات پایه عموما به سیاست های کلان زیرساختی و ساخت و سازها در چین و تغییرات ارزش دلار وابسته است.

کارشناسان می گویند سال آینده میلادی که دو هفته دیگر آغاز می شود وضعیت اقتصاد جهان مانند امسال خوب خواهد بود اما این به معنای رشد سریع شاخص های مالی و قیمت مواد خام نیست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در بورس فلزات لندن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24