Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تداوم رشد قیمت فولاد در کنار افزایش بهای محصولات پتروشیمی در بورس و بازار و همچنین تقویت محسوس معاملات بورس انرژی را می توان ٣ کلید اصلی در بازارهای کالایی به شمار آورد که نشان می دهد تغییرات مورد انتظار به صورت واضحی در حال خودنمایی هستند که صحت پیش بینی بورس ٢۴ را نشان می دهد. مهمترین خبر امروز را می توان معامله ٩٠ هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در بورس انرژی به شمار آورد که موجب شد ارزش معاملات این بازار رکورد تاریخی خود را در آذرماه جابجا کند. البته رشد قیمت فولاد در بازار داخلی در کنار افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و رشد نرخ در بازار آزاد هم از رخدادهای مهم روز یکشنبه بود...

رکوردشکنی تاریخی بورس انرژی

بورس24 : تداوم رشد قیمت فولاد در کنار افزایش بهای محصولات پتروشیمی در بورس و بازار و همچنین تقویت محسوس معاملات بورس انرژی را می توان 3 کلید اصلی در بازارهای کالایی به شمار آورد که نشان می دهد تغییرات مورد انتظار به صورت واضحی در حال خودنمایی هستند که صحت پیش بینی بورس24 را نشان می دهد. مهمترین خبر امروز را می توان معامله 90 هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در بورس انرژی به شمار آورد که موجب شد ارزش معاملات این بازار رکورد تاریخی خود را در آذرماه جابجا کند. البته رشد قیمت فولاد در بازار داخلی در کنار افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و رشد نرخ در بازار آزاد هم از رخدادهای مهم روز یکشنبه بود.

همان گونه که در گزارش پیشین به آن اشاره کردیم هفته جاری برای بازارهای مختلف بسیار مهم است و این اهمیت از هم اکنون در حال خودنمایی است که شاید یکی از داده های تأثیرگذار بر بازارهای همراه همچون بازار سهام باشد. رشد قیمت ها در بازارهای فولاد و پتروشیمی و همچنین رکوردشکنی معاملات بورس انرژی مواردی است که می تواند چهره اصلی بازارها را نشان داده و همچنین تغییراتی جدید را نشان می دهد. در گزارش های پیشین نیز این تغییر فاز در بازارهای کالایی مورد اشاره قرار گرفته بود.

رکورد تاریخی بورس انرژی در آذرماه

معامله 90 هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی موجب شد تا ارزش معاملات آذرماه به رقم 510 میلیارد تومان افزایش یابد که به معنی شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات ماهانه در این بازار مالی است. ارزش این معامله 90 هزار تنی نفتا بیش از 177 میلیارد تومان بود که موجب شد ارزش معاملات امروز در بازار فیزیکی به 186 میلیارد تومان برسد. این در حالی بود که 35 هزار تن نفت کوره در رینگ بین الملل بدون مشتری باقی ماند که می تواند باز هم در روزهای آینده در بازار عرضه شود. همچنین اولین عرضه حلال 503 پالایش نفت کرمانشاه نیز با رقابت مورد معامله قرار گرفت که خوش بینی به شرایط بهتر این کالا را در روزهای آینده برجسته می سازد. حجم معامله شده حامل های انرژی در روز یکشنبه نزدیک به 93 هزار تن بود که این رقم نیز یک رکورد مهم در نوع خود به شمار می رود.

معامله بیش از 9،600 میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 967 هزار قرارداد معادل 190 میلیون و 624 هزار کیلووات ساعت به ارزش 57 میلیارد و 404 میلیون ریال بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ در روز جاری، نمادهای بارپایه، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 300، 351 و320 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. با احتساب معاملات روز جاری از ابتدای سال96 تا کنون بالغ بر 9 میلیارد و 624 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 3،186 میلیارد و 553 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/26گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/30 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 500 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 1 میلیارد و 675 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می‌توان به شروع معاملات ثانویه در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر، در نماد سمپنا971 اشاره کرد.

لازم به ذکر است فردا (دوشنبه) در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نخستین عرضه کالای برق نیروگاه دماوند برای دوره تحویل هفته اول دی ماه ( 2 تا 8 دی) صورت خواهد پذیرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

90000

تن

-7

-7

پریمیوم دلاری(سنا)

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

تن

 

-5.8

پریمیوم دلاری

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

258000

لیتر

19317

19317

ریال

بلندینگ حلال 410 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

0

لیتر

 

16571

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2000

تن

20174.75

19095

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100000

لیتر

16264

16264

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200

تن

18439

18439

ریال

حلال 503 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

600000

لیتر

18188

16535

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

آتش فشان فولادی ها جدی تر شد

تداوم رشد قیمت ها در بازار فولاد نشان داد که تغییر جو روانی در بازار به سمت رشد نرخ هم جدی شده و هم تأثیر اصلی خود را بر بازار بر جای گذاشته است که اولین خروجی آن تداوم رشد قیمتی است آن هم در شرایطی که در طول روز جاری ( یکشنبه ) چندین بار شاهد رشد قیمت ها برای برخی از واحدهای فولادی بودیم. این شرایط نشان می دهد که آغاز هفته تاکنون برای بازار خوش یمن بوده اگرچه تداوم این روند قیمتی می تواند نرخ ها را به سطوح بسیار بالایی افزایش دهد. رشد قیمت ها در بازار فولاد را می توان بر پایه رشد تقاضا ارزیابی کرد اگرچه واقعیت های معاملاتی و شرایط مصرف البته از رشد تقاضای موثر آن هم به صورت گسترده خبر نمی دهد بنابراین افزایش تقاضا را می توان از مسیر سفته بازی و واسطه گری مورد بررسی قرار داد. همین شرایط نشان می دهد که سناریوها تاریخی در بازار فولاد با افزایش تقاضای واسطه گری و رشد قیمت ها مجدداً در مسیر بازتولید قرار گرفته و این به معنی آن است که بازار خود به سمت افزایش قیمت ها متمایل شده است. این وضعیت را شاید بتوان یک مکانیزم خود متحقق به شمار آورد یعنی شرایط به گونه ای است که سیگنال های مثبت قیمتی خود به خود در بازار ایجاد شده و پس از ایجاد تأثیرگذار بوده و بخشی از سرنوشت بازار را شکل می دهند. در گذشته و در دوره های پیشین رشد قیمتی در ماه های گذشته نیز به این رویکرد قیمتی اشاره کرده بودیم و به نظر می رسد که باز هم در حال خودنمایی مجددی است اگرچه داده های موجود چندان هم جذاب به نظر نمی رسد. در هر حال افزایش قیمت های جهانی فولاد و فلزات و تجربیات پیشین همگی به این روند کلی دامن می زند آن هم در شرایطی که جو روانی بازار هم از رشد قیمت ها حمایت می کند. این شرایط می تواند نگران کننده باشد اگرچه بخشی از واقعیت های بازار خواهد بود.

با توجه به تمامی این موارد احتمال افزایش قیمت ها در بستر بازار فولاد بیش از ثبات و یا کاهش نرخ است که موجب می شود بازار فولاد وارد یک چرخه ممتد از افزایش قیمت ها شود.

در بورس کالا شاهد افزایش قیمت میلگرد فولاد کرمان بودیم آن هم در شرایطی که در برابر 110 تن عرضه ، 220 تن تقاضا ثبت شده و البته قیمت ها از 2170 تومان به 2174 تومان افزایش یافت که تغییر چشمگیری به شمار نمی رود. تا زمانی که شاهد عرضه های گسترده در این بازار نباشیم ، این یک معامله را نمی توان یک سیگنال قدرتمند برای حمایت از بازار تلقی کرد اگرچه باز هم نشان دهنده رشد قیمت ها در بورس و بازار به شمار می رود.

رشد قیمتی شمش نیز هنوز ادامه دارد و تداوم این رشد قیمتی خود سیگنالی کافی برای رشد قیمت ها در بستر بازار است اگرچه این نرخ هنوز به 2000 تومان نرسیده ولی فتح این رکورد قیمتی هم چندان دور از ذهن نیست. در صورت تداوم رشد قیمت ها ثبت یک رکورد قیمتی جدید چندان هم دور از ذهن نیست آن هم در شرایطی که این بار رشد قیمت دلار و افزایش حجم صادرات در کنار وجود تقاضای مؤثر در مناطق زلزله زده نیز به تغییرات احتمالی دامن می زند. هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی در مورد سطح رکوردهای پیش رو داشت.

فراز و فرود پلیمرها با طعم رشد قیمتی

رشد قیمت های پایه در بورس کالا در کنار بیم و امید از نوسان قیمت ها در بازار داخلی و همچنین امیدواری به افزایش حجم عرضه ها در هفته جاری در بورس کالا مواردی بود که در بازار پتروشیمی ها نقش آفرینی کردند که در نهایت بیم و امید از ادامه رشد قیمت ها را در بستر بازار داخلی برجسته می سازد. این در حالی است که افزایش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته موجب شده تا حجم تزریق کالا به بازار داخلی افزایش یابد که این مطلب خود به معنی افزایش عرضه در بازار داخلی است که یک سرعت گیر موقتی در برابر رشد قیمت ها محسوب می شود. این شرایط در روز یکشنبه خودنمایی کرد و برخی از گریدها از گردونه رشد قیمتی باز ماندند اگرچه واقعیت های بازار در روزهای دوشنبه و سه شنبه در بورس کالا خودنمایی خواهد کرد. در صورت افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا احتمال شکسته شدن رکورد معاملاتی هفته قبل در بورس وجود دارد اگرچه رشد قیمت های پایه در نهایت به تداوم رشد قیمتی در بستر بازار منجر خواهد شد.

پی وی سی ها صدرنشین شدند

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پی وی سی ها با ۲.۱ درصد رشد نسبت به هفته قبل است.در رتبه دوم هم پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با ۱.۹ درصد رشد قرار دارند، این کالاها از ۸۳ تا ۹۰ تومان نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند.

در ادامه اکریلوبوتادین استایرن هم ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشت، این کالا از ۸ هزار و ۷۶۶ تومان به ۸ هزار و ۸۸۲ تومان رسیده است.

در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سنگین فیلم و پلی اتیلن سنگین اکستروژنpe۱۰۰به ترتیب ۱.۱ و ۱ درصد با رشد قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.این کالاها به ترتیب به رقم ۴ هزار و ۶۸۵ و ۵ هزار و ۴۵۶ تومان رسیدند.همچنین پلی اتیلن سنگین بادی نیز با ۱.۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل به ۴ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی نیز با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، در ادامه پلی استایرن های معمولی، مقاوم و استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره نیز نسبت به هفته قبل روندی صعودی داشتند.

کمترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری نسبت به هفته قبل متعلق به پلی اتیلن سبک فیلم با ۰.۲ درصد است، این کالا به رقم ۴ هزار و ۷۶۴تومان در هفته جاری رسید.

در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی دلار نیز روندی صعودی داشت، به طوری که با ۰.۷ درصد رشد به رقم ۴ هزار و ۱۹۲ تومان رسید.

افزایش قیمت متانول و کریستال ملامین

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه نشان می دهد که اکثر کالاها با افزایش قیمت روبه رو شده اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به متانول با ۵.۱ درصد رشد است، در ادامه کریستال ملامین با ۴.۷ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل در رتبه دوم قرار دارد، این کالا به رقم ۵ هزار و ۶۹۵ تومان است.

در رتبه بعدی اسیداستیک با ۳.۶ درصد رشد نسبت به هفته قبل قراردارد، این کالا از رقم ۲ هزار و ۴۵۸ تومان به ۲ هزار و ۵۴۷ تومان رسید.

همچنین اوره صنعتی و نرمال بوتانول و اسید ترفتالیک هم روندی افزایشی داشتند، در ادامه اوره پریل، آروماتیک سنگین و در گروه گازها، برش سنگین سی اف او نیز نسبت به هفته قبل با رشد قیمت روبه رو شدند.

در ادامه دی اتیل هگزانول، ایزوبوتانول، بنزن، زایلین مخلوط و پارازایلین و اورتوزایلین نیز روندی افزایشی داشتند.

در همین حال برخی از محصولات نسبت به هفته قبل با افت قیمت روبه رو شدند، که در صدر آنها سودمایع با ۵ درصد افت قرار دارد، این کالا از رقم یک هزار و ۲۵۸ به یک هزار و ۱۹۴ تومان رسیده است، در ادامه دی اتیلن گلایکول در رتبه بعدی قرار دارد، این کالا ۱.۶ درصد نسبت به هفته قبل افت قیمت داشت و به رقم ۳ هزار و ۱۹۶ تومان رسید.

همچنین منواتیلن گلایکول نیز ۰.۴ درصد نسبت به هفته قبل کاهش نرخ داشت، این کالا از رقم ۳ هزار و ۴۷۷ تومان به ۳ هزار و ۴۶۲ تومان رسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24