Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

لازم به ذکر است که حد ضرر این سهم برای علاقه مندان می تواند حوالی ١۴٠ تومان باشد و دید سرمایه گذاری باید حداقل ٣ ماهه اخذ شود...

پیش لرزه های نقدینگی در بورس!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت حما و نقل (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • وصندوق
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل (بخش سوم)

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل و نقلی در چند مطلب می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وصندوق

وصندوق در یک روند نزولی سه ساله محصور شده است ولی در آخرین تلاش ها برای شکست ترند نزولی شاهد افزایش تقاضا روی سهم هستیم. محدوده 150 الی 160 با عرضه های زیادی روبرو خواهد شد اما در صورت تثبیت بالای این محدوده احتمالا سهم تا محدوده 180-185 تومان در مرحله نخست رشد خواهد کرد.

لازم به ذکر است که حد ضرر این سهم برای علاقه مندان می تواند حوالی 140 تومان باشد و دید سرمایه گذاری باید حداقل 3 ماهه اخذ شود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

این هفته در پی به رسمیت شناختن قدس اشغالی از سوی آمریکا و انتقال سفارت خود به این شهر سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در ترکیه جلسه فوق العاده­ای تشکیل دادند که روحانی رئیس جمهور ایران نیز در آن حضور داشت. در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواسته شده است تا مجددا بر وضعیت قانونی شهر قدس تاکید کند. این بیانیه پایانی همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درخصوص قدس را باطل خوانده و بر مرکزیت داشتن مساله فلسطین و قدس شریف برای امت اسلامی تاکید کرده است. در این بیانیه، کشورها خواهان به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده‌اند. طبق این بیانیه، تصمیم دونالد ترامپ، امری مردود خوانده شده که مشروعیت ندارد. در این نشست که با سخنرانی رییس جمهور کشورمان هم همراه بود روحانی همه کشورهای اسلامی را به وحدت و اتحاد فرا خواند و با پیشنهاد هفت اقدام ضروری برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیر قانونی رییس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف تصریح کرد: آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

مجلس نمایندگان آمریکا در طرحی فروش هواپیما به ایران را که قرارداد های آن با ایران به امضا رسیده است را ممنوع کرد. به نقل از پایگاه خبری هیل،مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را مبنی بر ممنوعیت فروش هواپیما با ایران با 252 رای مثبت و 167 رای منفی به تصویب رساند.این طرح در صورتی که به تصویب سنا برسد و ترامپ نیز آن را وتو نکند به قانون تبدیل می‌شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه ی اظهارات ضد ایرانی خود اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور در آینده ی نزدیک از اقدامات جدید برای مقابله با اقدامات خصمانه ایران خبر می دهد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنج شنبه گفت: تمرکز ما فقط بر روی برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه برنامه های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد.ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌کنیم بلکه حمایت این کشور از تروریستها همچنان ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی در خاورمیانه نیست که ایران با آن همکاری نکند. وی گفت: وزیر دفاع آمریکا در آینده‌ای نزدیک از اقدامات جدید علیه ایران به علت رفتارهای خصمانه این کشور خبر خواهد داد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

روز دوشنبه رئیس‌جمهور روحانی، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا طبق روال معمول، دولتش در مهلت قانونی، لایحه بودجه سال ٩٧ را برای بررسی و تصویب در اختیار مجلس قرار دهد. ودجه کلی سال ٩٧ از لحاظ منابع و مصارف با رشدی سه‌‌درصدی نسبت‌به سال ٩٦، روی رقم هزارو ١٩٤ هزار میلیارد تومان بسته شده است. منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت، از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در سال آینده بیش از ٣٦٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی شش‌درصدی را در مقایسه با سال جاری دارد. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها نیز در سال آینده، ٥٦,٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی ٩درصدی را نسبت به سال جاری تجربه خواهد کرد. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها در سال ٩٧ بالغ بر ٨١٣ هزار میلیارد تومان است که یک درصد بیشتر از بودجه سال ٩٦ خواهد بود. همچنین سال آینده در همین حساب و کتاب اولیه ٨٠ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد. این درحالی است که تجربه نشان داده که به‌دلیل بیش برآوردی‌های درآمدها هر سال میزان کسری‌ها بیشتر از ارقام برآورد شده است. بر اساس بخشی از این لایحه، منابع عمومی بودجه، ٣٦٨ هزار میلیارد تومان و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر ١٩٣ هزار میلیارد تومان است. همچنین قیمت نفت در لایحه بودجه بر اساس بشکه‌ای ٥٥ دلار و با نرخ تسعیر ارز هر دلار سه‌هزارو ٥٠٠ تومان محاسبه می‌شود. هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه با رشد ٨,٩ درصدی همراه بوده و طرح‌های عمرانی با ١٥ درصد کاهش و طرح‌های تملک دارایی مالی با ٤٤.٨ درصد افزایش همراه است. همچنین در این لایحه، بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده معادل هزارو ٤١٩ میلیاردو ۶۲۵ میلیون تومان برآورد شده که نسبت به بودجه مصوب آن در سال گذشته، حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است. همچنین برای افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک ۵۸ میلیارد تومان، بازپرداخت تعهدات وام بانک توسعه اکو ۲۳ میلیارد تومان، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. همچنین میزان درآمد پیش‌بینی شده مالیاتی سال آینده در مقایسه با آنچه که در قانون بودجه امسال مصوب شد و به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسید تا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. رئیس جمهور در مجلس در خصوص تورم سال 97 گفت: محدوده تورم بانک مرکزی 9.9 درصد و مرکز آمار 8.1 درصد است و دولت پیش‌بینی می‌کند که تورم تک‌رقمی بماند، بنابراین افزایش حقوق را نیز ترکیبی از 5 تا 10 درصد درنظر گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۹۰ درصد بار تامین مالی را بر دوش نظام بانکی دانست و فقدان تعادل در «درآمد- هزینه، دارایی- بدهی و نقدینگی» را سه چالش بزرگ آن برشمرد. وی اعلام کرد در بعددارایی و بدهی، بانک‌ها به تزریق منابع جدید همچونافزایش سرمایهنیاز دارند. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی سازمان بورس، تعدادی از بانک ها نسبت به انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود واقعی و تعدیل شده اقدام کرده اند که باعث تعدیل و واقعی سازی نرخ سود اوراق مشارکت در بخش های مختلف اقتصاد می شود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ در هفته های اخیر چالش­های بسیاری سبب شده است تا سرمایه گذاران این گروه با تردید در خرید سهام این گروه روبرو بشوند. از یک طرف افزایش هزینه ها با توجه به دو مورد وارداتی بودن برخی قطعات و نیاز به ارز و بالا رفتن قیمت دلار و مورد دوم بالا رفتن قیمت ورق، باعث فروش برخی سهامداران شده است و از طرف دیگر شایعات بالا رفتن عوارض واردات خودرو و روی آوردن خریداران به سمت خودروهای داخلی برخی سهامداران را درصدد خرید سهام کرده است. این اتفاقات با وجود قیمتهای مناسب باعث خنثی بودن معاملات این گروه شده است.

اما از ابتدای آذر ماه تاکنون خودرو به واسطه اخبار و حواشی مثبت پیرامون آن با روند رو به رشدی روبرو شده است و از قیمتهای حدود 250 تومان به 300 تومان رسید. این در حالی است که دیگر خودروسازان از جمله خساپا و خپارس رشد آنچنانی را در این مدت تجربه نکرده اند و نوسانات مثبت آنها هم در عرض چند روز خنثی شده است و بار دیگر به نقطه شروع خود باز گشته اند. اما از مهمترین عواملی که باعث رشد خودرو شد خبر محمد باقر نویخت بود که اعلام کرد: در سال 97 این امکان برای شرکت‌های متقاضی دیده شده که در صورت داشتن مجوزهای لازم بتوانند از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده و بتوانند از فرصت اصلاح ساختار استفاده کنند. همچنین اعلام سرمایه گذاری سمند در واگذاری 15.85 درصد از سهام ایران خودرو (در قیمت400 تومان) هم تاثیر بسزایی در رشد این نماد داشت.

در فلزات اساسی؛ سرمایه گذاران در بازارهای جهانی این هفته بدون توجه به نرخ رشد بهره دلار بار دیگر سرمایه ها خود را به سمت کامودیتی­ها سوق دادند و باعث افزایش قیمتها شدند و افت قیمتی را تا حدودی جبران کردند. در واقع در حالی که رشد اقتصادی را شاهد بوده ایم اما تورم افزایشی نبوده است و همین موضوع دلیل اصلی بالا رفتن مجدد قیمت ها شده است. بر همین اساس قیمت مس در حال نزدیک شدن به 7000 دلار است. قیمت بیلت هم با توجه به مشکلات زیست محیطی چین روند نزولی را طی نمی کند.

در این گروه فولاد مبارکه با توجه به اخبار مثبت و افزایش نرخ محصولات با رشد قیمتی به محدوده 300 تومان نزدیک شده است. هرمز هم با توجه به بهبود فروش و احتمال کاهش بدهی به بانکها در سال آینده و کاهش هزینه ها با افزایش قیمت به 215 تومان رسید. سنگ آهنی ها با توجه به گفته نوبخت مبنی بر اینکه رقم بهره مالکانه در سال 97 نسبت به 96 کاهش 150 میلیارد تومانی دارد با افزایش قیمت به خصوص در کچاد روبرو شدند. در ذوب آهن شایعاتی از تحولات بنیادین رشد قیمتی همراه با فزایش تقاضا را برای آن به همراه داشته است. این نماد با توجه به استفاده از محصولات گمنگنز در حال خرید سهام این نماد در جهت بدست گرفتن کرسی های مدیریتی این شرکت می باشد.

از مهمترین اخبار این گروه، PCI مهمترین پروژه‌ای است که در دستورکار شرکت ذوب‌ آهن اصفهان قرار دارد. در این پروژه به جای کک از زغال سنگ استفاده می‌شود. با اجرای این پروژه به میزان 120 تا 140 کیلو مصرف کک در هر تن کاهش پیدا می‌کند.

در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ؛ در اواسط هفته شاهد توقف نماهای شاوان، شبریز و شتران به علت تعدیل مثبت بودیم. این اتفاق باعث افزایش تقاضا در گروه شد. براساس گزارشات منتشر شده از این شرکتها شپنا موفق به تعدیل مثبت 49 درصدی شد و لاوان و شراز هم به ترتیب با تعدیل مثبت 75 و 65 درصدی روبرو شدند. افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر به همراه رشد محسوس ارز مبادله ای منجر به بهبود نرخ های اعلامی نفت و فرآورده توسط شرکت ملی پالایش و پخش شده که از مهمترین دلایل این تعدیل ها می باشد.

در گروه سیمانی ؛ در بودجه سال ۹۷ اعلام شده است که ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی اعتبار مشخص شده است. این اعتبارات در مقایسه با اعتبارات سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که قرار است از طریق بخش های مختلف تامین می شود. این خبر به علت اینکه در سالهای گذشته دولت نتوانسته این مهم را محقق ببخشد تاثیری بر روی نمادهای این گروه نگذاشت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24