Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سوال فعالان بازار فولاد و سنگ آهن این است که افق بازار در سال آینده چگونه خواهد بود؟ کارشناسان بانک کردیت سوئیس معتقدند ترکیب عوامل مختلف سبب خواهد شد قیمت ها .. همچنین این پرسش مطرح است که اگر وارد بازار شویم ..

برای حضور در بازار فولاد و سنگ آهن هنوز وقت هست؟

بورس24 : قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد که روز گذشته به بالاتر از 72 دلار رسیده بود امروز به زیر 70 دلار بازگشته است.

در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن با عیار بالا افزایش یافته است. در ماه اکتبر قیمت ها به پایین‌ترین میزان در چهار ماه گذشته رسیده بود. برخی تحلیلگران می گویند افزایش قیمت سنگ آهن که به رغم محدود شدن تولید فولاد در چین رخ داده نشان می دهد هنوز هم به اندازه کافی ظرفیت خالی برای تولید فولاد وجود دارد که سبب افزایش تقاضا برای سنگ آهن شده است.

دولت چین به تولیدکنندگان فولاد در ۲۸ شهر در شمال این کشور دستور داده عملیات آماده سازی سنگ آهن را که به شدت آلوده کننده هواست به نصف کاهش دهند. مدت اجرای برنامه ۴ ماه است و تا پانزدهم ماه مارس سال آینده یعنی تا سه ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا و متوسط زیاد است زیرا تولیدکنندگان فولاد ترجیح می دهند از این نوع سنگ آهن استفاده کنند تا آلودگی کمتری ایجاد شود.

ذخیره سنگ آهن در بنادر چین در محدوده ۱۴۰ میلیون تن قرار دارد که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۴ است. بخشی بزرگ از این ذخیره سنگ آهن عیار پایین دارد که متقاضی آن زیاد نیست. گروه مالی استرالیا و نیوزیلند اعلام کرده محدودیت های زیست محیطی در چین شامل حمل سنگ آهن داخلی با کامیون هم می شود در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن وارداتی افزایش یافته است.

سوال همیشگی فعالان بازار سنگ آهن این است که افق بازار در سال آینده چگونه خواهد بود؟ کارشناسان بانک کردیت سوئیس معتقدند ترکیب عوامل مختلف سبب خواهد شد قیمت سنگ آهن در سال آینده میلادی بالا باقی بماند. از دید آنها، تداوم تولید میزان قابل ملاحظه فولاد در چین و تقاضا برای سنگ آهن پر عیار سبب خواهد شد تاثیر عواملی نظیر افزایش عرضه از سوی شرکت های بزرگ خنثی شود.

بانک کردیت سوئیس در گزارش جدید خود پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال آینده سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بالا برده است. پیش بینی شده قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد سال آینده ۶۴ دلار، سال بعد از آن ۵۷ دلار و سال ۲۰۲۰ ۵۳ دلار باشد.

اما دلیل خوشبینی نسبت به افق بازار چیست؟ رشد اقتصادی چین سال آینده میلادی نسبت به امسال خیلی پایین تر نخواهد بود و قرار نیست میزان تولید فولاد در این کشور یا حجم پروژه های زیرساختی در آن محدود شود. در نتیجه شرایط برای رشد تقاضا برای سنگ آهن فراهم است. در دیگر کشورها نیز بر تولید فولاد افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر میزان عرضه سنگ آهن از سوی شرکت‌های بزرگ یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو خیلی بالا نخواهد بود. درست است که این شرکت ها قصد دارند تولید و عرضه سنگ آهن را افزایش دهند اما میزان این افزایش زیاد نیست. نکته دیگر این است که در قیمت های پایین تر از ۵۰ دلار، عرضه سنگ آهن به سرعت کاهش پیدا می‌کند و این عامل بار دیگر به رشد قیمت ها منجر خواهد شد.

در حوزه تقاضا باید به این موضوع اشاره کرد که در چین پروژه های زیرساختی جدید احتمالا در ماه های آینده کمتر می شود اما پروژه های در دست اجرا و تصویب شده تضمین می کند که تقاضا برای فولاد و سنگ آهن بالا باقی بماند. سال گذشته میلادی و سال جاری، تقاضای فولاد چین تحت تاثیر رشد سالانه ۲۰ درصدی سرمایه گذاری در زیرساخت ها و فعالیت های بخش ساخت و ساز، حمایت شد. در سال آینده میلادی فعالیت ها در این دو بخش کمتر مثبت است اما طی دو سال آینده توسعه زیرساخت های کنونی و ساخت و سازها با قدرت ادامه می یابد.

سه ماه دیگر محدودیت تولید فولاد در چین لغو می شود و با توجه به ذخیره پایین فولاد، تقاضا برای سنگ آهن بالاتر خواهد بود. در زمستان تقاضا برای فولاد به طور مصنوعی پایین نگه داشته می شود اما با آغاز بهار، شرایط تغییر می کند و می توان انتظار داشت بر تولید فولاد و تقاضا برای سنگ آهن افزوده شود. تولیدکنندگان فولاد مایلند از قیمت بالای این ماده خام استفاده کنند.

در نتیجه پانزدهم مارس سال آینده که محدودیت تولید لغو می شود آنها به سرعت فعالیت های خود را افزایش می دهند قبل از آن تاریخ لازم است انبارها از سنگ آهن با عیار بالا پر شود و این به معنای رشد تقاضا برای سنگ آهن وارداتی است. به این ترتیب پیش بینی می شود متوسط قیمت سنگ آهن در نیمه نخست سال آینده ۷۰ دلار در هر تن باشد.

سال آینده ظرفیت تولید فولاد در چین 30 تا 35 میلیون تن کاهش می یابد و این به رشد قیمت ها کمک خواهد کرد. در این حالت قیمت سنگ آهن با عیار بالا و متوسط حمایت خواهد شد. البته در سال های آینده احتمال کاهش تولید فولاد در چین، رشد عرضه سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ و تداوم مازاد عرضه عواملی هستند که تقاضا برای سنگ آهن را کاهش خواهند داد.

در سال های 2019 و 2020 افزایش عرضه و رشد کند تقاضا برای سنگ آهن سبب کاهش قیمت ها به سمت ۵۰ تا ۵۵ دلار در هر تن خواهد شد. برای چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن که ۷۰ درصد کل سنگ آهن جهان را تولید می کنند هزینه تولید هر تن از این ماده خام حدود ۲۶ دلار است اما برای تولیدکنندگان دیگر که از مزیت های آن چهار شرکت برخوردار نیستند هزینه تولید بالاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24