Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در سال ٩۶ برای اولین بار ١٠٠ میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه گواهی‌ سرمایه‌گذاری صندوق پروژه نیروگاهی از سوی شرکت مپنا در بورس انرژی انجام پذیرفت که شاهد ثبت ۴ برابری تقاضا در آن بودیم که موجب شد این تأمین مالی در کسری از ثانیه صورت پذیرد. این شیوه جدید را می توان آخرین حلقه از فرآیند تأمین مالی در بورس انرژی به شمار آورد که مکانیزم تأمین مالی و معاملات برق را در بستر این بازار مالی تکمیل می کند.

بورس انرژی در تأمین مالی صنعت برق چه نقشی داشته...!؟

بورس24 : هم اکنون شرکت های نیروگاهی تولید برق از هر 3 مکانیزم تأمین مالی در بورس انرژی برخوردار هستند. ویژگی های فنی تولید برق همچون نیاز به برنامه ریزی برای تولید موجب شده تا واحدهای نیروگاهی از هم اکنون برق تولیدی در ماه های آینده را در بورس انرژی به فروش برسانند و وجه مورد نیاز خود را تحویل گرفته و در زمان مقرر به خریدار تحویل دهند. این در حالی است که برق تولیدی در دو سیستم مجزا یعنی در بازار مشتقه بورس انرژی به صورت سلف به شرکت های توزیع عرضه شده و یا در بازار فیزیکی به مصرف کنندگان نهایی فعال در صنایع مختلف عرضه می‌شوند. سازوکار معاملاتی در شرکت های توزیع مشخص است یعنی نیروگاه‌ها در بازار مشتقه برق تولیدات خود را به شرکت های توزیع زیرمجموعه وزارت نیرو به فروش می رسانند.

همچنین در بازار فیزیکی ؛ هم اکنون فولاد مبارکه و برخی دیگر از واحدهای بزرگ مصرف کننده برق ، انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را در بورس انرژی و از نیروگاه های مختلفی خریداری کرده و وزارت نیرو بر اساس قانون ملزم است که برق مورد معامله را با دریافت هزینه ترانزیت، به خریدار نهایی تحویل دهد. این شیوه معامله نیز با فرض زمان بر بودن فرآیند تحویل ( بعضاً تا 2 ماه ) پتانسیل جذابی برای تأمین مالی به شمار می‌رود اگرچه قیمت برق هم در بازار رقابتی تعیین شده و اغلب حتی تا 30 درصد ارزان تر از قیمت های رسمی مرسوم به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

اوراق سلف موازی استاندارد هم برای تأمین مالی صنعت برق به کار گرفته می شود و در روز شنبه ( 10 آذر 96 ) حدود 400 میلیارد تومان از این اوراق عرضه شد که نشان دهنده توانمندی بورس انرژی برای تأمین مالی صنعت برق است. این عرضه بزرگ ترین تأمین مالی صنایع در سال 96 در بستر بورس انرژی بود. نرخ سود بالاتر از سیستم بانکی برای خریدار اوراق و توانمندی تأمین مالی به موازات سیستم های بانکی از مزیت های اصلی برای عرضه کننده اوراق است.

همچنین در سال 96 برای اولین بار 100 میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه گواهی‌ سرمایه‌گذاری صندوق پروژه نیروگاهی از سوی شرکت مپنا در بورس انرژی انجام پذیرفت که شاهد ثبت 4 برابری تقاضا در آن بودیم که موجب شد این تأمین مالی در کسری از ثانیه صورت پذیرد. این شیوه جدید را می توان آخرین حلقه از فرآیند تأمین مالی در بورس انرژی به شمار آورد که مکانیزم تأمین مالی و معاملات برق را در بستر این بازار مالی تکمیل می کند.

درس قبل : بورس انرژی و تامین مالی پروژه های مهم

درس بعد : تامین مالی با یک روش برد برد

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24