Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون مالی شرکت آهن و فولاد ارفع به بورس ٢۴ گفته : رشد سود عملیاتی ناشی از افزایش قیمت های فروش و حاصل تلاش مدیریت و کارکنان در جهت کنترل هزینه های تولید بوده، ما در بودجه اولیه پیش بینی فروشمان برای سال جدید ١٢۵٠ تومان بود که این رقم در سه ماهه به ١۴۵٠ تومان رسیده و با توجه به فروش ها و تغییرات نرخی که انجام شده تا پایان سال میزان فروش به ازای هر کیلو به ١٧٠٠ تومان خواهد رسید. این موضوع یعنی رشد قیمت ها در حال حاضر هم اتفاق می افتد و به احتمال زیاد ١٧٠٠ تومان پیش بینی شده، محقق شود. از طرفی قیمت نهاده های تولید و مواد اولیه به خصوص مواد اولیه خارجی افزایش چشمگیری داشت اما از آن جایی که همچنان قسمت عمده ای از فروآلیاژها و الکترودها از دوره قبل در انبارها موجود بود ما دستخوش این تغییرات نشدیم و فاصله بین بهای تمام شده و فروش را زیاد کرد که در نهایت هم منجر به ایجاد حاشیه سود خوب برای شرکت ارفع شد...

دلیل فلش های رو به بالا در فولاد ارفع بررسی شد

بورس24 فائزه رهنی

فولاد ارفع از جمله واحدهای تولید کننده فولاد در کشور به حساب می آید.این شرکت با فروش فولاد با مکانیزم عرضه و تقاضا به فکر ورود و فروش در بورس کالا است. این شرکت از لحاظ فعالیت و ادامه عملیات با مشکلی رو به رو نبوده و توانسته سود عملیاتی خوبی نصیب خود نماید. اما مشکلی که این شرکت دارد بدهی ارزی ای بوده که از صندوق توسعه ملی اخذ کرده و هر ساله زیان تسعیر ارز سنگینی را تحمل می کند. این موضوع منجر شد تا بورس24 با محمد اسماعیلی معاون مالی شرکت فولاد ارفع گفت و گویی ترتیب دهد تا جزئیات این موضوع به همراه سایر موضوعات شفاف سازی شود.این گفت و گو در ادامه از نظرتان می گذرد:

توضیحی اجمالی در مورد طرح های توسعه شرکت فولاد ارفع بدهید؟

ادامه حیات و فعالیت شرکت های تولیدی به تعریف و اجرای طرح های توسعه ای آن ها وابسته است و لذا علاوه بر تولید مستمر و حفظ ظرفیت تعریف شده برای افزایش این ظرفیت و دریافت سهم بیشتری از بازار ناگزیر از افزایش ظرفیت و بعضاً ایجاد تنوع در تولیدات خود می باشند. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در همین راستا طرح های توسعه در برنامه دارد. این طرح ها شامل افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ظرفیت 800 هزار تنی به 1.2 میلیون تن و افزایش ظرفیت تولید شمش فولادی از 800 هزارتن کنونی به دو میلیون تن در سال می باشد. طرح های مذکور در مراحل ابتدایی بوده و هزینه های اجرای آن بطور تقریبی برآورد شده لیکن عملاً به حیطه اجرا درنیامده است.با توجه به حجم بالای نقدینگی مورد نیاز برای این طرح ها ، نیاز به برنامه ریزی تامین مالی دارد که در حال بررسی است.

چه راه تامین مالی برای پروژه ها را بیشتر مدنظر دارید؟

با توجه به هزینه های بالای تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات از بانک ها و با استفاده از ابزار تامین مالی موجود در بازار سرمایه که غالباً توجیه اقتصادی ندارد ، شرکت عمدتاً به فکر تامین مالی از طریق جذب سرمایه گذاری سهامداران عمده می باشد.متاسفانه علیرغم این که انتظار می رفت تامین مالی طرح ها از طریق فایناس امکان پذیر باشد.لیکن روابط با بانک ها و سرمایه گذاران خارجی به نحوی تنظیم نشده تا از این محل امکان تامین مالی میسر گردد. در حال حاضر بانک ها و شرکت های خارجی تنها در مقابل تضامین معتبر آمادگی سرمایه گذاری دارند که شرایط صدور این تضامین از طرف بانک های داخلی فراهم نمی باشد.

برآورد هزینه ای از افزایش ظرفیت طرح های توسعه شده است؟

برآورد هزینه طرح های شرکت حدود 160 تا 170 میلیون یورو می باشد.همانگونه که ذکر شد شرکت تلاش دارد با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدام لازم را در جهت تامین مالی مبالغ مذکور به عمل آورد.

با انتشار صورت های مالی شرکت فولاد ارفع در شش ماهه شاهد زیان دهی این سهم بودیم، این زیان دهی مربوط به زیان تسعیر ارز و وام ارزی این مجموعه بود، به بیان ساده تر شرکت با سود عملیاتی خوبی رو به رو بوده اما به علت زیان ناشی از وام ارزی ( زیان تسعیر ارز ) زیان به ازای هر سهم در صورت های 6 ماهه خود منتشر کرد. این وام ارزی به کجا رسیده و چه سرانجامی دارد؟ جزئیات این موضوع تا کنون به چه صورت است؟

افزایش نرخ ارز طی چند ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1396 موجب گردید تا شرکت بر خلاف پیش بینی انجام شده به ازای هر سهم معادل 336 ریال زیان غیر عملیاتی شناسایی نماید که اثر آن در سود خالص دوره مذکور معادل 41 ریال زیان می باشد.( در حالیکه عملکرد منتهی به 96.3.31 منجر به 38 ریال سود بوده است.) همانگونه که در متن سوال ذکر فرموده اید مجموعه شرایط بازار و صرفه جویی های انجام شده در هزینه ها از طریق بازنگری در روش های تولید و صرفه جویی هزینه ها وضعیت عملیاتی شرکت را بنحو موثری بهبود بخشیده است و سود عملیاتی شرکت بنحوی این موضوع را نشان می دهد. لیکن همانگونه که طی نامه جداگانه همراه با انتشار صورت های مالی میاندوره در96.7.30 اقدام به توضیح در مورد آن شده است. علیرغم اینکه شرکت شرایط استفاده از ماده 20 قانون رفع موانع تولید را احراز نموده و تاکنون نیز مبلغ 25 درصد از اقساط معوق تسهیلات را در همین چارچوب پرداخت نموده ، بدلیل شرایط ذکر شده در دستورالعمل تسویه این تسهیلات یعنی تسویه کامل مابقی تسهیلات تا پایان سال جاری ، امکان انعقاد قرارداد با بانک تحت شرایط مذکور ناممکن می باشد.به همین دلیل شرکت همچنان روش محاسبه بدهی خود بابت این تسهیلات را به شکل قبلی ادامه داده و این موضوع موجب گشته تا امکان ادامه روند یکنواختی از وضعیت مالی شرکت میسر نگردد. در رابطه با تسویه باقیمانده تسهیلات مذاکرات مستمر با بانک صنعت و معدن در جریان بوده ، وبا توجه به فضای مذاکرات و اطمینان بانک از اینکه شرکت در تصمیم خود برای بازپرداخت بدهی مصمم است طرفین دنبال راهکار مناسب برای طولانی تر نمودن زمان بازپراخت باقیمانده بدهی شرکت می باشد.دراین خصوص در اخرین اقدام از طرف شرکت ، جدول بازپرداخت اقساط به بانک اعلام شده که بانک در حال بررسی و تصمیم گیری در مورد پیشنهاد شرکت می باشد. بدیهی است به محض حصول توافق نهایی با بانک ( که امیدواریم قبل از پایان سال حاصل شود ). تعدیلات لازم بابت اصلاح مبالغ منظورشده در حساب به عمل خواهد آمد.

رشد سود عملیاتی شرکت ناشی از چه بوده و آیا این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت؟

رشد سود عملیاتی ناشی از افزایش قیمت های فروش و حاصل تلاش مدیریت و کارکنان در جهت کنترل هزینه های تولید بوده، ما در بودجه اولیه پیش بینی فروشمان برای سال جدید 1250 تومان بود که این رقم در سه ماهه به 1450 تومان رسیده و با توجه به فروش ها و تغییرات نرخی که انجام شده تا پایان سال میزان فروش به ازای هر کیلو به 1700 تومان خواهد رسید. این موضوع یعنی رشد قیمت ها در حال حاضر هم اتفاق می افتد و به احتمال زیاد 1700 تومان پیش بینی شده، محقق شود. از طرفی قیمت نهاده های تولید و مواد اولیه به خصوص مواد اولیه خارجی افزایش چشمگیری داشت اما از آن جایی که همچنان قسمت عمده ای از فروآلیاژها و الکترودها از دوره قبل در انبارها موجود بود ما دستخوش این تغییرات نشدیم و فاصله بین بهای تمام شده و فروش را زیاد کرد که در نهایت هم منجر به ایجاد حاشیه سود خوب برای شرکت ارفع گردید.

با توجه به افزایش قیمت الکترود که جزو بهای تمام شده شرکت به حساب می آید می توان این روند افزایشی را همچنان انتظار داشت و این موضوع چه تاثیری بر شرکت می گذارد؟

نرخ مصرف الکترود تا قبل از افزایش چشمگیر آن اثرقابل توجهی در مجموع بهای تمام شده شرکت نداشت لیکن با افزایش های قابل توجه اخیر می تواند تاثیر بسزایی در افزایش بهای تمام شده ایفا نماید. با توجه به افزایش نرخ فروش شمش همزمان با افزایش نرخ الکترود ، نرخ گندله نیز متناسب با افزایش های نرخ فروش ، دارای رشد خواهد بود لیکن در مورد سوال طرح شده و اینکه با وجود این افزایش ها آیا روند بهبود سود عملیاتی شرکت نیز حفظ می گردد یا خیر ، همانگونه که قبلا نیز ذکر شد مدیریت شرکت با اطلاع از این شرایط و توجه به این موضوع که طی چند سال اخیر روند رشد نرخ مواد اولیه و مواد کمکی بیش از روند رشد نرخ فروش محصولات می باشد اقدامات اصلاحی در جهت تغییر روشها و فرمولهای تولید بعمل آورده و همزمان با انجام صرفه جویی و هزینه های شرکت سعی در تثبیت روند رشد سود عملیاتی شرکت نموده است.امید است با به نتیجه رسیدن وضعیت تسویه بدهی تسهیلات شرکت و تبدیل این بدهیها از تسویه ارزی به تسویه ریالی بزودی شاهد وضعیت مناسب سوددهی شرکت باشیم.

چرا فولاد ارفع از طریق بورس کالا محصولات خود را به فروش نمی رساند؟

به دلیل این که شرکت سهم قابل توجهی از مجموع محصول شمش عرضه شده در بورس کالا  ندارد ، لذا تاکنون به صورت جدی در این زمینه اقدام ننموده است.

سیاست سهامدار عمده به چه صورت است؟

شرکت چادرملو یکی از سهامداران عمده شرکت از ابتدای سال حمایت خوبی از سهم نموده و طی همین مدت سهام خود را از 38 درصد به 43 درصد رسانده است.همچنین در همین راستا شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات نیز حمایت خوبی از سهم انجام داده که در مجموع این دو شرکت حمایت های خوبی  به جهت حفظ منافع سهامداران از سهم داشته اند. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24