Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در تازه ترین شماره نشریه معتبر متال بولتن به شرایط بازار فولاد در خاورمیانه و اقداماتی که باید دولت های این منطقه در حوزه صنعت فولاد کشورشان انجام دهند اشاره شده است. به نظر می رسد شرایط بازار فولاد در حال تغییراتی است که بی توجهی به آن ..

بازار فولاد خاورمیانه در آستانه تغییرات بزرگ قرار دارد

بورس24 : فولاد سازان خاورمیانه عموماً در حال افزایش تولید هستند و همزمان، دولت ها در این منطقه تلاش می‌ کنند از طریق افزایش تعرفه واردات فولاد ارزان، از این شرکت ها حمایت کنند.

در سال جاری میلادی که به پایان آن نزدیک شده ایم، شرکت های تولیدکننده فولاد در خاورمیانه در مسیر خودکفایی حرکت کرده اند و اکثر کشورهای این منطقه بر تولید فولاد خام خود افزوده اند. بنا به اعلام انجمن جهانی فولاد، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، تولید فولاد خام در منطقه خاورمیانه با 14.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 24.5 میلیون تومان رسیده است.

بیشترین تولید در ایران، قطر، عربستان و امارات صورت گرفته است و همه این کشورها در سه فصل نخست سال جاری بر تولید فولاد خود افزوده اند. البته در عربستان تولید فولاد کاهش یافته و عامل آن، بروز مشکلات اقتصادی تحت تاثیر قیمت پایین نفت بوده است.

افزایش تولید به رغم بیشتر شدن واردات فولاد ارزان به این منطقه صورت گرفته است. یکی از مدیران صنعت فولاد امارات می گوید: "خاورمیانه یکی از بازارهای بزرگ و نوظهور در ساختار صنعت فولاد جهان است که مورد حمایت قرار نگرفته است به همین دلیل این منطقه برای تولید کنندگان بزرگ فولاد در جهان، یک گزینه مناسب برای صادرات فولاد ارزان و با استاندارد پایین بوده است." او در بخش دیگری از سخنان خود گفت، "با توجه به اینکه تعداد رو به افزایشی از کشورها برای حفاظت از تولیدکنندگان داخلی تدابیری برای جلوگیری از واردات این نوع فولاد اتخاذ کرده اند کشورهایی که میزان بالایی فولاد تولید می کنند برای فروش محصولات خود به خاورمیانه روی آورده اند زیرا این منطقه بازاری باز برای محصولات فولادی است."

انتظار می رود سال آینده میلادی تقاضای خاورمیانه برای فولاد نسبت به امسال 4.8 درصد بالاتر باشد. به این ترتیب، این منطقه دومین منطقه در جهان از لحاظ سرعت افزایش مصرف فولاد است. پروژه های زیرساختی در خاورمیانه بسیار بزرگ هستند و انتظار می رود در سال های آینده مصرف فولاد این منطقه به سرعت افزایش یابد.

دیگر کارشناسان نیز معتقدند سال آینده تقاضا برای فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا رشد قابل ملاحظه خواهد داشت. در سال جاری میلادی به دلیل مشکلات بودجه ای، تقاضا برای فولاد در این منطقه به ویژه در مصر و عربستان کاهش یافت. با توجه به افزایش بودجه برای توسعه زیرساخت ها و بخش ساخت و ساز، انتظار می رود تقاضا برای فولاد سال آینده افزایش پیدا کند. البته دولت ها و فولادسازان منطقه باید تدابیری برای حمایت از صنایع داخلی اتخاذ کنند زیرا اکنون تقریباً نیمی از تقاضای فولاد در این منطقه از فولاد ارزان چین، اتحادیه اروپا، ترکیه و جمهوری های استقلال یافته شوروی سابق تامین می شود.

فعالان بازار فولاد در خاورمیانه معتقدند هزینه انرژی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار بالاتر از متوسط جهانی است در نتیجه آنها قادر نیستند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند.

در منطقه خاورمیانه تعرفه هایی در حوزه واردات فولاد وجود دارد و همواره موارد بازارشکنی مورد توجه قرار می گیرد اما فعالان بازار فولاد معتقدند این عوامل برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فولاد کافی نیست. مصر تعرفه ضددامپینگ را برای میلگرد وارداتی از چین، اوکراین و ترکیه تا اوایل ماه جاری میلادی تمدید کرده است. طبق این برنامه، تعرفه واردات میلگرد از چین 17 درصد، از ترکیه 10 تا 15 درصد و از اوکراین 15 تا 27 درصد است. انتظار می رود این تعرفه ها تا اوایل سال آینده میلادی اعمال شود. همچنین از سه ماهه دوم سال آینده میلادی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تعرفه های ضددامپینگ بر واردات برخی محصولات فولادی چین اعمال خواهند کرد.

اواسط سال جاری میلادی در امارات قانونی تصویب شد که هدف آن اجرای رویه های منصفانه تر رقابت و جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت فولادی بود. در سال جاری میلادی تولیدکنندگان فولاد در منطقه خاورمیانه شاهد اعمال تعرفه ضددامپینگ بر محصولات فولادی صادراتی شان از سوی کشورهای خارجی بودند.

در ماه می، تایلند بر محصولات فولادی صادراتی ترکیه و برزیل تعرفه ضددامپینگ اعمال کرد. تعرفه وضع شده برای محصولات فولادی ترکیه بین 6.88 درصد تا 38.34 درصد بود. همچنین در ماه می وزارت بازرگانی آمریکا بر محصولات فولادی ترکیه و ژاپن تعرفه ضددامپینگ اعمال کرد.

واردات میلگرد خاورمیانه و شمال آفریقا بویژه مصر و عربستان طی سال جاری میلادی کاهش یافته است. در 8 ماه نخست امسال، صادرات میلگرد ترکیه به امارات 87 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. همچنین صادرات به مصر 85 درصد کمتر شد. در هشت ماه نخست سال گذشته میلادی ترکیه 4.24 میلیون تن میلگرد به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرد در حالی که در مدت مشابه امسال، این رقم 1.46 میلیون تن بود.

در مصر شکایت های تجاری علیه چین، ترکیه و اوکراین به کاهش صادرات فولاد این کشورها و افزایش تولید فولاد در داخل مصر منجر شده است. در امارات نیز نیاز به شمش فولاد کمتر شده زیرا تولیدکنندگان منطقه توانسته اند نیاز این کشور تامین شود.

انتظار می رود در سال آینده میلادی تولید و مصرف فولاد در ایران، امارات، قطر و مصر افزایش یابد. کارشناسان معتقدند در سه ماهه نخست سال آینده میلادی تقاضای خاورمیانه برای فولاد تغییرات بزرگ نخواهد داشت و پس از آن، شرایط بازار جهانی تعیین کننده وضعیت بازار فولاد این منطقه خواهد بود.

تقاضای عربستان برای فولاد به آهستگی در حال افزایش است و اگر قیمت نفت بالا رود شرایط بهتر خواهد شد. تخمین زده می شود که امسال میزان تولید فولاد در ترکیه 37 میلیون تن باشد. سال پیش این رقم 33.18 میلیون تن بود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24