Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت فولاد وارد چهارمین روز خود شد که نشان می دهد این بازار افزایش نرخ را جدی گرفته اگرچه هنوز شتاب رشد قیمت ها محدود است ولی تداوم این روند می تواند به رسیدن قیمت ها به سطوحی جدید منجر شده و همچنین پتانسیل افزایش قیمت های جدیدی را در ذات خود ایجاد کند. رشد قیمت دلار در روزهای اخیر ، افزایش بهای نفت خام و همچنین سیگنال های مثبت از بازارهای جهانی فولاد و سایر فلزات می تواند به این روند افزایشی کمک کند...

رشد قیمت کالایی ها فراگیر شد

بورس24 : رشد قیمت فولاد وارد چهارمین روز خود شد که نشان می دهد این بازار افزایش نرخ را جدی گرفته اگرچه هنوز شتاب رشد قیمت ها محدود است ولی تداوم این روند می تواند به رسیدن قیمت ها به سطوحی جدید منجر شده و همچنین پتانسیل افزایش قیمت های جدیدی را در ذات خود ایجاد کند. رشد قیمت دلار در روزهای اخیر ، افزایش بهای نفت خام و همچنین سیگنال های مثبت از بازارهای جهانی فولاد و سایر فلزات می تواند به این روند افزایشی کمک کند. در بازار پلیمرها اما رشد قیمت های شدیدتر از چیزی است که در بازار فولاد تجربه می شود تا جایی که مهمترین گروه کالایی پتروشیمی در بورس کالا با جذابیتی جدی رو به رو شده و البته برتری تقاضا بر عرضه ها نیز بیش از گذشته خودنمایی می کند. این وضعیت در نهایت نگرانی های جدیدی از عدم تغذیه بازار داخلی و صنایع پایین دستی از مواد اولیه کافی را برجسته می سازد ولی تاکنون برای پتروشیمی ها خوش یمن بوده و البته با رشد حجم و ارزش معاملات نیز همراه شده است. البته بورس انرژی روز آرامی را تجربه کرد اما عرضه های جذاب روزهای آینده امیدواری های بزرگی را به این بازار معطوف ساخته است.

دومین عرضه گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم و متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی بود تا در نهایت یک روز آرام و البته کم معامله به ثبت برسد. این در حالی است که عرضه های پیش رو موجب شده تا یک جذابیت جدید در این بازار به ثبت برسد تا در نهایت ضعف معاملات امروز با خوش بینی های آینده همراه شود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (21 آذر ماه) 2,097 تن و به ارزش بیش از 31 میلیارد و 171 میلیون ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (22 آذر 96)، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، پروپیلن و سی اس او پالایش نفت شازند و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه خواهد شد. گفتنی است این دومین عرضه گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی در کنار عرضه 27 هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری خواهد بود.

معامله بیش از 31 میلیون کیلووات ساعت در بازار برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 635 هزار قرارداد معادل 31 میلیون و 897 هزار کیلووات ساعت به ارزش 9 میلیارد و 822 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری و بارپیک با متوسط قیمت 293، 319 و 346 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/21گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/25 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/09/25 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 844 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 2 میلیارد و 828 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

120000

لیتر

16264

16264

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

408.92

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

463.61

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

389.29

دلار (بانک مرکزی)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

475

تن

13688

13688

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

0

تن

-

13788

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1529

تن

14858.23

13688

ریال

چهارمین روز افزایش قیمت فولاد

بازار فولاد برای چهارمین روز پیاپی با رشد قیمت ها رو به رو بوده و به معنی تداوم افزایش نرخ ، بهبود طرزفکر فعالان بازار برای رشد قیمتی و همچنین خودنمایی بیشتر خریداران خواهد بود. این در حالی بود که بهای شمش هم افزایش نرخ داشت که محرک دیگری برای تداوم رشد قیمتی است. از سوی دیگر هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی با حساسیتی جدی قیمت های پیشنهادی خود را افزایش می دهند که نشان می دهد رشد نرخ در بازار فولاد در مسیر فراگیر شدن است و هنوز این روند به صورت رشد قیمتی شتابان خودنمایی نکرده است.

به نظر می رسد بازار فولاد می تواند تداوم رشد قیمتی را تجربه کند آن هم در شرایطی که خوش بینی به رشد قیمت های جهانی همگام با افزایش قیمت نفت خام جدی تر از قبل شده و می تواند محرک جدید در کنار افزایش قیمت دلار در بازار داخلی به شمار آورد. با توجه به رشد قیمت های جهانی می توان احتمال افزایش حجم صادرات شمش و سایر مصنوعات فولادی را مورد توجه قرار داد که سیگنالی برای کاهش عرضه در بازار داخلی و حتی رشد تقاضای صادراتی محسوب می شود که وضعیت قیمتی بهتری را در بازار ایجاد خواهد کرد. با توجه به این شرایط احتمال تداوم رشد قیمتی تا ابتدای هفته آینده وجود دارد.

در بورس کالا نیز 110 تن عرضه میلگرد فولاد آذربایجان بدون رقابت در قیمت 1900 تومان مورد معامله قرار گرفت که نشان می دهد هنوز تکانه های رشد قیمت فولاد در بازار داخلی به بورس کالا سرایت نکرده است. این شرایط گویای آن است که هنوز بازار فولاد برای تقویت رشد قیمتی و یا جرقه های بزرگ تر رشد نرخ آماده نشده و بستر معاملات از سمت تقاضا تحرک محسوس و مهمی را تجربه نکرده است. در هر حال معاملات بورس کالا تنها یک سیگنال از بازار داخلی است و همه چیز نیست ولی تجربه نشان داده تا زمانی که بورس وارد فاز افزایش قیمت نشده ، نمی توان به رشد قیمت ها در بازار داخلی به صورت رشد شتابان قیمت ها امیدوار بود. از سوی دیگر نرخ ها در بازار آزاد مدتی است که افزایش یافته و به معنی آن است که پتانسیل های رشد قیمتی در بورس کالا در حال تجمیع بوده و این وضعیت می تواند به رشد قیمت های بورس در کنار افزایش نرخ در بازارهای جهانی منتهی شود و این رشد قیمت های بورس آخرین مرحله از افزایش قیمت ها به شمار می رود اگرچه رشد بهای فولاد در بورس کالا ، خود آغازگر جریانی جدید در بازار فولاد است.

قیمت 1900 تومان در بورس کالا بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده رقم نسبتاً متعادلی به شمار می رود ولی در خصوص این تعادل قیمتی باید گفت که با فرض رشد قیمت ها ، شاهد رقابت برای خرید نبودیم که نشان می دهد هنوز جذابیت خرید از بورس و فروش در بازار جدی نیست شاید فاصله قیمتی آن جذاب نبوده و یا حتی خریداران تمایل دارند کالاهای مورد نیاز خود را خارج از بورس خریداری کنند. این وضعیت را باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار داد.

تداوم رشد قیمت پلیمرها

افزایش بهای اغلب پلیمرها در بازار آزاد محقق شد تا جایی که یک روز جذاب دیگر در کارنامه قیمتی این بازار به ثبت رسید آن هم در شرایطی که عرضه های بورس کالا نیز جوابگوی حجم تقاضای بالای بازار نبوده و یک روز مهم از رشد قیمتی در بورس تجربه شد. این شرایط اگرچه از لحاظ قیمتی نکته مثبتی برای این بازار محسوب می شود ولی عدم تغذیه صنایع پایین دستی از مواد اولیه کافی شائبه ای است که در آمارهای معاملاتی فعلی قابل رهگیری خواهد بود.

نگاهی به معاملات پلیمرها در بورس کالا نشان می دهد که برتری تقاضا بر عرضه ها جدی است و این واقعیت معاملاتی در کنار عدم وجود سقف مجاز رشد نرخ در بورس کالا برای بسیاری از گریدها موجب خواهد شد تا رشد نرخ در بورس کالا به بازار داخلی سرایت کرده و تداوم این روند حتی می تواند به شرایطی مشابه بازار سیاه در بازار آزاد منجر شود زیرا برتری تقاضا بر عرضه ها جدی است. این شرایط در کل به نفع بازار تمام نخواهد شد و قطعاً نهادهای نظارتی به این موارد ورود می کنند. شنیده ها حکایت از آن دارد که باز هم شورای رقابت به بحث عرضه پلی پروپیلن ها ورود کرده و این موارد می توان در روزهای آینده به تقویت عرضه و احتمالاً مدیریت بازار منجر شود. رخدادی که تأثیرگذاری آن زمان بر خواهد بود اگرچه در بازار PVC باز هم التهاب جدیدی در مسیر خودنمایی قرار گرفته که البته تا فروکش کردن این شرایط به اندکی زمان نیاز داریم.

رقابت برای پلی پروپیلن ها و پی وی سی ها

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۵۴ هزار و۷۴۴ تن بود. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات پتروشیمی ۵۶ هزار و ۳۶۸ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۰۲ هزار و ۱۹۰ تن بود.

به این ترتیب درگروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، پی وی سی ها و برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

در گروه پی وی سی ها، پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند با حجم ۵۰۰ تن ۷۲۰ تن تقاضا داشت، این گرید به صورت سلف و با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۷۰ تومان عرضه شد و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۷۸ تومان بود.

پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی غدیر هم با ۱۵۰۰ تن عرضه ۳۱۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۳۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۴۱ تومان بود.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۵پتروشیمی تندگویان با ۵۰۶ تن عرضه ۱۴۴۱ تن تقاضا داشت، این گرید به صورت سلف و با قیمت پایه ۴ هزار و ۴۴۷ تومان عرضه و با میانگین نرخ ۴ هزار و ۶۴۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

در گروه پلی پروپیلن ها، پلی پروپیلن نساجیHP۵۱۰Lجم با ۴۴۰ تن عرضه ۲۷۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۱۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۷۸ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجیHP۵۵۲Rاین مجتمع هم با ۷۷۰ تن عرضه ۲۱۳۴ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید این کالا ۴ هزار و ۸۵۱ تومان بود.

در گروه پلی اتیلن ها هم، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با یک هزارتن عرضه ۳۰۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۷۵۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۸۶ تومان رقم خورد.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

43,676

48,043

1694

16445

1694

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

44,401

46,051

4818

7524

4818

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

33,376

38,348

3014

5192

3014

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

33,376

35,490

2508

4048

2508

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

41,826

42,135

3003

3938

3003

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

سلف

44,559

49,013

2002

3564

2002

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

45,832

47,005

2310

3267

2310

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

33,376

35,411

1500

3140

1500

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

47,531

50,865

1000

3080

1000

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

نقدی

44,163

48,722

1100

2816

1100

پلی پروپیلن نساجی HP510L

پلی پروپیلن جم

نقدی

44,163

49,780

440

2750

440

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

54,002

54,002

2800

2590

2390

پلی اتیلن سنگین تزریقی HI0500

پتروشیمی بندرامام

سلف

41,826

42,098

2000

2460

2000

پلی پروپیلن شیمیایی MR230C

پتروشیمی مارون

نقدی

49,781

52,099

550

2442

550

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

44,163

49,289

588

2373

588

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

44,163

50,588

330

2354

330

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

33,376

38,566

484

2156

484

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پلی پروپیلن جم

نقدی

44,163

48,516

770

2134

770

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

46,331

47,117

1012

1914

1012

پلی اتیلن سبک فیلم 2420H

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

47,531

48,861

1100

1826

1100

پلی اتیلن سبک فیلم 2102TX00

پتروشیمی لاله

نقدی

47,531

48,752

1012

1782

1012

پلی اتیلن سبک فیلم 0190

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

47,531

49,584

550

1496

550

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

44,479

46,491

506

1441

506

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

36,714

41,172

500

1240

500

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی مارون

نقدی

45,559

46,045

880

1144

880

پلی پروپیلن شیمیایی EP548R

پلی پروپیلن جم

نقدی

49,781

51,189

440

1100

440

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

62,451

62,716

750

900

750

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پلیمر کرمانشاه

نقدی

46,331

47,156

480

888

480

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

43,708

43,708

750

780

680

پلی اتیلن سبک تزریقی 1922T

پتروشیمی لاله

نقدی

48,322

48,543

550

726

550

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

32,708

33,785

500

720

500

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

46,331

46,331

1210

638

638

پلی پروپیلن شیمیایی RPX345S

پلی پروپیلن جم

نقدی

52,352

54,203

220

638

220

پلی پروپیلن شیمیایی EP440L

پلی پروپیلن جم

نقدی

49,781

50,652

330

528

330

استایرن بوتادین رابر روشن 1502

پتروشیمی بندرامام

نقدی

60,900

60,900

504

504

504

پلی وینیل کلراید S70

پتروشیمی بندرامام

نقدی

37,715

43,982

88

418

88

پلی پروپیلن شیمیایی EPX548T

پلی پروپیلن جم

نقدی

50,809

51,338

110

176

110

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24