Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای آندسته از فعالان بازار که امیدوارند حضور در بازار فلزات پایه سودی سرشار در پی داشته باشد اشاره به چند نکته مهم در باره افق این بازار در سال آینده میلادی ضروری است. در مطلب حاضر دیدگاه کارشناسان متال بولتن ...

چند کلمه حرف حساب با سرمایه گذاران در بازار فلزات

بورس24 : در شماره جدید ماهنامه متال بولتن، مربوط به ماه جاری میلادی، وضعیت بازار فلزات پایه در هفته های اخیر بررسی شده و تحلیلگران این نشریه دیدگاه خود درباره افق بازار را مطرح کرده اند. در ادامه به این گزارش اشاره می کنیم.

آلومینیوم. برنامه کاهش تولید آلومینیوم در چین در حال اجراست با این حال قیمت این فلز اخیرا کاهش یافته است. تصور می شود یا میزان کاهش تولید کمتر از پیش بینی ها بوده و یا تاثیر کاهش تولید بر بازار آنگونه که تصور می شد بزرگ نیست. در حال حاضر سطح حمایت قیمت آلومینیوم به زیر 2100 دلار رسیده البته ممکن است در هفته های آینده قیمت ها به اندکی بالاتر از حال حاضر برسد.

در ماه اکتبر تولید آلومینیوم در مقیاس سالانه 6.5 درصد و در مقیاس ماهانه 5.5 درصد کاهش یافته و اگر میزان کاهش در ماه گذشته میلادی بیشتر نشده باشد فشار بر قیمت ها افزایش خواهد یافت. ذخیره آلومینیوم در بورس های فلزی عموما افزایش یافته و پیش بینی می شود در سه ماهه نخست سال آینده میلادی بر ظرفیت تولید این فلز افزوده شود. نکته مهم دیگر آرامش بازار فروش نقد در چین و دیگر بازارهاست که در اثر ضعف تقاضا ایجاد شده است. بدین ترتیب با توجه به شرایط بنیادی بازار، بعید است در آینده نزدیک شاهد رشد قیمت ها باشیم.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن در دو سال اخیر نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب که اوایل ماه اکتبر به بالاتر از 2600 دلار در هر تن رسیده بود مدتی است بین 2400 دلار تا 2550 دلار در نوسان است. انتظار می رود بازار سرب سال آینده میلادی مانند امسال با کسری مواجه باشد و میزان این کسری در محدوده 200 هزار تن خواهد بود. با توجه به شرایط بنیادی بازار و دیدگاه مثبت تحلیلگران، می توان انتظار داشت قیمت ها افزایش یابد.

سطح مقاومت بعدی قیمت سرب 2900 دلار است. تحلیلگران متال بولتن پیش بینی خود از متوسط قیمت سرب در سال آینده میلادی را بالا برده اند زیرا عرضه سرب نسبت به عرضه روی رشد کندتر خواهد داشت. طبق گزارش های منتشر شده، میزان ذخیره سرب تصفیه شده تنها برای تامین 1.6 درصد مصرف سالانه این فلز کافی است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در دو سال اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

نیکل. هیجان درباره افزایش مصرف نیکل در خودروهای برقی که سبب رشد قیمت این فلز به بالای 13000 دلار در هر تن شد از میان رفته و قیمت ها به محدوده 11000 دلار کاهش یافته است. واقعیت این است که استفاده از خودروهای برقی هنوز به اندازه ای افزایش نیافته که رشد قیمت نیکل منطقی باشد. شاید پس از سال 2020 افزایش تولید این نوع خودروها سبب تغییرات بزرگ در قیمت نیکل شود. میزان بالای ذخیره نیکل تصفیه شده، ار سر گرفته شده صادرات سنگ نیکل از سوی اندونزی، عرضه کافی سنگ نیکل از سوی فیلیپین و سیاست های دولت چین در خصوص کاهش ظرفیت تولید در زمسان، واقعیت های بازار نیکل هستند. رقم جدید پیش بینی شده درباره کسری عرضه نیکل در سال 2018 کمتر از پیش بینی های قبلی است بنابراین احتمال حفظ شدن قیمت ها در محدوده های کنونی زیاد است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

قلع. در سال جاری میلادی تاکنون بازار این فلز عملکرد منفی داشته اما این وضعیت تغییر خواهد کرد. نگرانی ها درباره ضعف تقاضا، افزایش موجودی در بورس شانگهای، افزایش عرضه سنگ قلع از سوی اندونزی و افزایش احتمالی صادرات این فلز از سوی چین عواملی هستند که بر قیمت ها فشار وارد کرده اند. به رغم این نگرانی ها، امسال بازار قلع در حالت تعادل قرار دارد و پیش بینی می شود سال آینده میلادی بازار بار دیگر دچار کسری شود. میزان کسری 8000 تن پیش بینی شده که معادل 2.1 درصد مصرف سالانه قلع در جهان است. این دیدگاه مثبت هنوز بر قیمت ها تاثیر نگذاشته است در نتیجه انتظار می رود سال آینده قیمت ها افزایش یابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مس. اواسط ماه اکتبر یعنی دو ماه پیش، قیمت مس به بالای 7200 دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان در چند سال اخیر بود. از آن زمان تاکنون قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کرده اند و اکنون قیمت این فلز مهم پایه که معیاری از وضعیت اقتصاد جهان است در محدوده 6630 دلار قرار دارد. با توجه به کاهش قابل ملاحظه قیمت ها انتظار می رود خریداران برای استفاده از قیمت های پایین، وارد بازار شوند و در صورت تحقق این پیش بینی، روند کاهش قیمت ها معکوس خواهد شد.

اما نباید انتظار داشت رونق بار دیگر در بازار ایجاد شود زیرا فصل زمستان معمولا مصرف مس کاهش می یابد و نیز میزان ذخیره این فلز اخیرا افزایش یافته است. نشانه های اندکی از کمبود عرضه به چشم می خورد و به همین دلیل احتمال آنکه قیمت ها افزایش یابد کم است.

در دسترس بودن مس قابل بازیافت یک عامل دیگر فشار بر قیمت هاست. در واقع ورود مس قراضه به بازار و میزان بالای ذخیره مس کاتد سبب شده تاثیر کاهش عرضه سنگ مس خنثی شود. کارشناسان خوشبین معتقدند ورود مس قراضه به بازار به تدریج متوقف می شود و نیز در فصل بهار فعالیت های ساخت و ساز در چین بار دیگر افزایش می یابد. این دو عامل به رشد قیمت ها در ماه های آینده کمک خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در دو سال اخیر نشان داده شده است:

روی. اوایل ماه گذشته میلادی قیمت روی به بالای 3300 دلار در هر تن رسیده بود اما اواسط ماه گذشته قیمت ها به محدوده 3100 دلار کاهش یافت و اکنون نیز نوسان قیمت این فلز در همین سطح ادامه دارد. تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی گروه بین المللی مطالعات سرب و روی نشان می دهد بازار روی در حال حاضر با 348 هزار تن کسری مواجه است. البته باید دید شرایط بنیادی بازار به چه شکل تغییر خواهد کرد. با توجه به افزایش عرضه روی از معادن انتظار می رود به تدریج از کسری کاسته شود.

ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و بورس شانگهای تنها اندکی کاهش یافته است. البته در سه ماهه دوم سال آینده میلادی بر تقاضا افزوده می شود زیرا تولید فولاد افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24