Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را مثبت و با هیجان آغاز کرد و این هیجان به مرور با تزریق خبرهای مثبت و ورود نقدینگی به اوج خود رسید به گونه ای که در نهایت شاهد ثبت ارزش معاملات بیش از ٣٠٠ میلیارد تومانی در پایان بازار امروز بودیم. بازی از آنجا آغاز شد که صف خرید «های‌وب» در دقایق ابتدایی بازار عرضه شد. در شرایطی ارزش معاملات بالا در نماد مذکور ...

«معجون نفت،خودرو،فولاد !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را مثبت و با هیجان آغاز کرد و این هیجان به مرور با تزریق خبرهای مثبت و ورود نقدینگی به اوج خود رسید به گونه ای که در نهایت شاهد ثبت ارزش معاملات بیش از 300 میلیارد تومانی در پایان بازار امروز بودیم. بازی از آنجا آغاز شد که صف خرید «های‌وب» در دقایق ابتدایی بازار عرضه شد. در شرایطی ارزش معاملات بالا در نماد مذکور این نگرانی را ایجاد کرده بود که کلیت بازار به چالش کشیده شود که رسیدن شفاف سازی «ایرانخودرو» در راستای واگذاری سهام «سرمایه گذاری سمند» و «نگار نصر» سبب شد تا شاهد ورود نقدینگی به خودرویی ها و قرار گرفتن نمادهای این گروه در لاین سرعت باشیم. اما این پایان کار نبود چراکه هیجان خرید به فولادی ها با لیدر جدیدی به نام «ذوب‌آهن» کشیده شد و در ادامه نیز توقف نماد «شاوان» و «شراز» و شعله ور شدن پالایشی ها را داشتیم تا در نهایت هیجان در بازار امروز به اوج خود برسد.

واقعیت امر این است که با توجه به مباحث سیاسی و نگرانی از بابت ایجاد دست انداز توسط کنگره آمریکا ، انتظار چنین بازاری را برای امروز نداشتیم. این وضعیت بر گرفته از کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها می باشد. بنابراین اگر اتفاق خاصی در روزهای پایانی هفته رخ ندهد و فضای سیاسی ملتهب نشود ، می توان به ادامه روند صعودی شکل گرفته در هفته های آتی امیدوار بود. گزارش های ماهانه از 7 – 8 روز کاری دیگر منتشر خواهد شد. گزارش هایی که می تواند مسیر سود شرکت ها در بودجه 9 ماهه را تعیین کند. البته در این بین گزارش غول های پالایشی ، بودجه تلفیقی برخی از شرکت های بزرگ و تحولات بازار ارزی را هم خواهیم داشت. در مجموع انتظار می رود سوز پائیزی با آغاز فصل زمستان از بین رفته و حال و هوای بازار بهتر شود. اما با همین مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که انصافا وضعیت خوبی دارد. شاید کمتر کسی انتظار چنین بازاری را در 3 ماهه فصل پائیز داشت و می توان امیدوار بود که در زمستان هم معاملات گرم و پر حرارتی را داشته باشیم. در بازار امروز گروه هایی نظیر خودرویی ، فولادی و پالایشی بیشتر مورد توجه بودند و در عوض فشار عرضه در گروه های کوچک بازار بیشتر بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه خودروسازی و گروه کانی های فلزی و منفی گروه کانی های غیر فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. برای فردا هم به نظر بازار خوبی داشته باشیم اما به طور قطع تقاضا کمتر و فشار عرضه در قیمت های درصد مثبت بیشتر خواهد بود خصوصا که آخر هفته را هم داریم و انصافا به تحولات سیاسی نمی توان بی تفاوت بود. البته در این بین خبرهای کدالی و نوسانات بازارهای جهانی نیز در روند معاملات فردا و پس فردا تاثیرگذار خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه انگلستان گفت : از روابط دوستانه و متوازن تهران – لندن استقبال می‌ کنیم. ایران باید بتواند از منافع برجام بهره‌‌مند شود. تصمیم نادرست ترامپ در انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس شریف ، ریختن بنزین در آتش منطقه بود. گفتگوی لندن با تهران می ‌تواند به همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه منجر شود. وزیر خارجه انگلستان هم گفت : مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات با تهران هستیم. علاقه مند به مشارکت شرکت‌ های انگلیسی و سرمایه‌ گذاری آنها در ایران هستیم. ایران اقدامات بسیار مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم در منطقه انجام داده است.

* بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس با علی اکبر صالحی ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. در این ملاقات طرفین ضمن یادآوری مباحث مطروحه در ملاقات قبلی در لند ن، در خصوص موضوعاتی نظیر برجام ، تحولات منطقه ای و روابط دوجانبه تبادل نظر کردند. درخصوص برجام ، وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام حمایت کشورش از این توافق، حفظ آن را با اهمیت خواند و به تلاشش در حمایت از برجام در سفر به آمریکا و در ملاقات با نمایندگان کنگره آمریکا اشاره و تأکید داشت که فضای غالب در آمریکا نیز همچنان معطوف به حفظ برجام است. سیاست های رئیس جمهور آمریکا نیز در مقابل این توافق چندان زمینه ای برای اجرایی شدن ندارد. صالحی با تأکید بر موضع اصولی ایران مبنی بر پایبندی به تعهدات از جمله در برجام ، بر اهمیت مشاهده فوائد عینی تداوم این روند تأکید داشت. در این راستا وی به تشریح موانع همکاری از جمله در حوزه بانکی میان دو کشور پرداخته و رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد. طرف انگلیسی اظهار داشت موانع بانکی به تدریج در حال رفع شدن است.

* نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی موقتا رای‌گیری درباره پیش‌نویس قانون "قدس یکپارچه‌" را با توجه به موج خشم جهانی از تصمیم ترامپ درباره قدس به تعویق انداخت !

* وزیر خارجه روسیه گفت : کره شمالی با توجه به عهدشکنی های آمریکا در موضوع توافق هسته ای با ایران خواهان تضمین های امنیتی است.

ب) در حوزه اقتصاد ، محمد باقر نوبخت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی ویژه خبری گفت : براساس بودجه 97 درآمد مالیاتی 10.5 درصد افزایش می‌ یابد که این افزایش با احتساب تورم است و دولت تصمیمی برای بالا بردن ضرایب مالیاتی ندارد. 10 درصد به حقوق کارکنان شاغل و بازنشستگان افزوده خواهد شد و دولت در متناسب سازی حقوق بازنشستگان به مصوبه مجلس عمل خواهد کرد. بنده با اطمینان می‌ گویم که دولت یارانه افراد نیازمند واقعی را که مورد تایید دستگاه‌ ها باشند ، قطع نمی ‌کند. در بودجه 97 اعتبار بیمه سلامت را 10 هزار میلیارد ریال افزایش داده ‌ایم لذا طرح تحول سلامت با منابع پایدار و با اصلاحات به قوت ادامه پیدا می‌کند. حدود 12 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی برای چند طرح اولویت دار عمرانی استفاده خواهد شد. 224 ردیف متفرقه باید از ساختار بودجه حذف شود تا بتوانیم شفافیت داشته باشیم. برای اولین بار بخش بزرگی از بودجه را به استانها اختصاص داده‌ ایم.

ج) در خبری دیگر ، در تبصره 5 ماده واحده لایحه پیشنهادی دولت به مجلس با رعایت قوانین و مقررات پیش بینی شده در سال 97 بالغ بر 73.5 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه ریالی را برای تسویه بدهی‌ ها منتشر کند. در این دوره انتشار 3 میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی پس از تصویب از هیات وزیران در دستور کار دولت قرار داده شده است. این در حالی است که دولت در جداول پیش بینی واگذاری و تملک دارایی ‌های مالی در سال 97 منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی را با رشد حدود 12 درصدی نسبت به سال قبل به مبلغ 38.5 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. دولت برای سال مالی 96 منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی را معادل 34.5 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود. بنابراین گزارش ، در جدول شماره 5 درآمد ها ، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی لایحه بودجه سال 97 منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی در حالی معادل 38.5 هزار میلیارد تومان برآورد شده که منابع حاصل از فروش اسناد خزانه 9.5 هزار میلیارد تومان ، دریافت مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی به عنوان اوراق تسویه خزانه معادل 3 هزار میلیارد تومان و انتشار اوراق مالی اسلامی معادل 26 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

د) در سایر خبرها ، مرتضی لطفی ، مدیرعامل شرکت سرمایه ‌گذاری تامین اجتماعی"شستا" گفت : شستا محوری ‌ترین صندوق بیمه ای کشور و از بزرگترین صندوق های بیمه ای در غرب آسیا به شمار می ‌رود. وی افزود : تاکنون بیش از 50 هیئت خارجی بعد از برجام برای مذاکره وارد ایران شده و بیش از 50 تفاهمنامه امضا شده است. لطفی با بیان اینکه "شستا در حوزه نفت و گاز بسیار فعال است"، تصریح کرد : شستا در حوزه نفت و گاز ، دارو ، ساختمان ، حمل و نقل ، صنایع نوین سیمان و انرژی تجدیدپذیر آماده پذیرش سرمایه های خارجی است و هم اکنون شستا سهم قابل توجهی در بازار نفت و گاز در حوزه سیمان ، معدن و حمل و نقل دارد که در حوزه سرمایه ‌گذاری فعال است.

ه) در بازارهای جهانی ، افت محدود در قیمت نفت و نوسانات مثبت محدود در فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز ، به گفته تجار ، اظهارات وزیر نفت کویت مبنی بر اینکه اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت قبل از ژوئن سال آینده امکان خروج از توافق را مورد بررسی قرار خواهند داد نیز بر بازار سایه افکنده است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 22 سنت ، معادل 0.4 درصد کاهش به 57 دلار و 14 سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت هم امروز 25 سنت معادل 0.4 درصد کاهش داشت و به 63 دلار و 15 سنت رسید. شین چانل ، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت : «بزرگترین نگرانی برای سرمایه گذاران در حال حاضر افزایش تعداد سکوهای حفاری در آمریکاست که می تواند توافق اوپک و روسیه را در هنگام نشست آنها برای ارزیابی توافق کاهش تولید در ژوئن2018 به خطر بیاندازد.»

تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا در هفته منتهی به 8 دسامبر با 2 مورد افزایش به 751 سکو رسید که بالاترین رقم از ماه سپتامبر تاکنون بود. افزایش تعداد سکوهای حفاری به معنای در پیش بودن افزایش بیشتر تولید نفت آمریکاست. تولید نفت این کشور نسبت به اواسط سال 2016 بیش از 15 درصد رشد داشته و به 9.71 میلیون بشکه در روز رسیده است. این بالاترین رقم تولید نفت آمریکا از اوایل دهه 1970 میلادی تاکنون است و فاصله چنداننی با میزان تولید نفت دو تولید کننده بزرگ یعنی روسیه و عربستان ندارد. افزایش تولید نفت آمریکا می تواند تلاش های اوپک و روسیه برای برقراری توازن در بازار را تضعیف کند. در فلزات اساسی وضعیت اندکی بهتر بود و فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب با رشد قیمت تا سطوح 6.605 – 2.470 – 3.105 و 2.010 دلاری پیشروی نمودند.

بانک مرکزی آمریکا در حالی که هنوز به نرخ تورم هدف گذاری شده خود دست نیافته است ، انتظار می ‌رود هفته جاری نرخ بهره را برای سومین بار در سال میلادی جاری افزایش دهد. با وجود اینکه آمارهای رسمی نشان می ‌دهد تورم هنوز کمتر از نرخ 2 درصدی مقدار هدف گذاری شده بانک مرکزی آمریکا مانده است ، افزایش نرخ ‌ها در هفته جاری سومین افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی خواهد بود و معامله گران و اقتصاددانان کاملا منتظر این رویداد هستند و سیاست گذاران نیز به این رویداد اشاراتی کرده اند. در حالی که آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان رو به رشد بوده و به وضعیت اشتغال نسبتا کامل رسیده است ، بانک مرکزی آمریکا مدتهاست منتظر نشانه‌ های رشد تورم است.

اقتصاددانان می ‌گویند طرح جمهوریخواهان برای کاهش مالیات شرکت ‌های آمریکایی که به تصویب در کنگره نزدیک شده است می ‌تواند ظرفیتی برای اقتصاد آمریکا مهیا کند که بانک مرکزی این کشور را مجاب کند نرخ بهره را سریع‌ تر افزایش دهد. از زمان آخرین نشست تعیین‌ نرخ بهره کمیته بازار آزاد فدرال در 6 هفته پیش ، داده‌های اقتصادی تحت تاثیر طوفان ‌های اواخر تابستان یکسان نبوده‌ اند. یک معیار کلیدی تورم مصرف کننده پس از 9 ماه برای نخستین بار در اکتبر افزایش یافته هر چند که رشد آن تا اندازه ‌ای به دلیل هزینه‌ های هتل و اقامت پس از فرار مردم از محل سکونتشان به دلیل طوفان هاروی و ایرما بوده است.

آخرین بررسی ملی اقتصادی بانک مرکزی آمریکا نیز حاوی گزارش ‌هایی در خصوص افزایش قیمت ‌ها و حقوق کارکنان – که به شدت مورد توجه بانک مرکزی است – بوده است. با این حال روند اساسی تغییر چندانی نکرده است : اقتصاد رشد 3 ماهه حدود 3 درصد داشته است ، روند اشتغالزایی قوی ولی آهسته بوده و بیکاری در رکورد پایینی قرار دارد درحالی که رشد نرخ تورم ضعیف مانده و روند رشد دستمزدها کند بوده است. فقدان تورم باعث نارضایتی مقامات بانک مرکزی آمریکا و ایجاد شکاف بین آنها شده است ؛ چرا که عده ‌ای خواهان کندی روند افزایش نرخ‌ های بهره هستند در حالیکه سایرین می‌ خواهند پیش از آنکه افزایش قیمت ‌ها به اقتصاد آسیب بزند ، سریع‌ تر نرخ بهره افزایش یابد.

اینکه کاهش قابل توجه مالیات‌های شرکت‌های بزرگ آمریکایی از 35 درصد به 20 درصد ، تا چه میزانی منجر به تغییر دورنمای اقتصاد و نرخ تورم می‌ شود ، مشخص نیست و برآوردها تفاوت زیادی دارند. این مسئله تا حدی زیادی به جزئیات نهایی و زمان اجرای این قانون بستگی دارد. به گفته کارشناسان اقتصادی "گلدمن ساکس"، نسخه لایحه مالیاتی تصویب شده توسط سنای آمریکا می‌تواند طی 2 سال آینده 0.3 درصد رشد اقتصادی آمریکا را افزایش دهد هر چند که پس از آن ممکن است بی ‌اثر شود و یا حتی اثر منفی روی رشد اقتصادی داشته باشد. یان شفردسون از موسسه تحقیقاتی "پانتئون ماکرواکونومیکس" می ‌گوید کاهش مالیات ‌ها در زمان اشتغال کامل ، منطقی نیست و می‌ تواند نرخ بیکاری را به 3 درصد برساند. وی در یادداشتی برای مشتریان این موسسه نوشت : ممکن است تصور کنید که این غیرممکن است ولی توجه کنید که در 108 شهر بزرگ ، نرخ بیکاری در سپتامبر 3.5 درصد بوده است.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی روند معاملات مثبت و رو به جلو بود و رسیدن خبرهایی درخصوص فروش دارایی در مجموعه ایران خودرو سبب شد تا چراغ نمادهای این گروه سبز شود. ضمن اینکه تصمیم به افزایش نرخ تعرفه منجر به چرخش مصرف کنندگان خودرو به سمت خرید داخل خواهد شد تا آنجا که محصولاتی نظیر رنو ساندرو ، پژو 2008 و 301 یا کیا سراتو و سایر خودروهای لوکس مورد اقبال قرار خواهند گرفت و در نتیجه این رویداد منجر به افزایش بیشتر تولید و فروش خودرو و در نتیجه بهبود درآمد و سود شرکت ها خواهد شد. به نظر می رسد با توقف رشد دلار که در دی ماه رخ می دهد ، توجه بازار از صنایع صادرات محور کاسته شده و شاهد توجه به گروه هایی که طی مدت اخیر تحت فشار بوده اند ، باشیم.

در این گروه ایران خودرو با افزایش تقاضا و با وجود عرضه های سنگینی حقوقی ها به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید اما برای فردا مقاومت سختی در سطوح 300 – 305 تومانی دارد و انتظار می رود در این نقاط شاهد متعادل شدن سهم باشیم. شرکت سرمایه گذاری سمند به وکالت از نگار نصر قصد واگذاری 15.85 درصدی از سهام ایران خودرو را دارد. این خبر سبب شد تا هر 2 سهم خودرو و خگستر در کانون توجه بازار قرار بگیرند و البته تاثیر این موضوع بر روی خگستر قوی تر خواهد بود. در طرف دیگر فروش این دارایی می تواند شناسایی سود در ایران خودرو و کاهش هزینه های مالی را به دنبال داشته باشد. از گوشه و کنار شنیده می شود کروز خریدار این بلوک بوده و قیمت معامله به ازای هر سهم 370 تومان خواهد بود. البته عده دیگر هم معتقدند که دست های پشت پرده مانع از رسیدن این بلوک به کروز می شوند ! در خگستر برای فردا مقاومت 310 تومانی را داریم و چنانچه این سد شکسته شود ، ادامه رشد سهم تا سطوح 360 تومانی را خواهیم داشت. گفته می شود هر 2 سهم در دی ماه برای تعدیل مثبت متوقف خواهند شد.

در پارس خودرو شاهد درگیری سهم با مقاومت 90 تومانی هستیم. گزارش آبان ماه شرکت حاوی نکات مثبت خوبی بوده و نشان داد محصولات شرکت از اقبال بالایی در بازار برخوردار و شرکت با فروش خوبی همراه می باشد. انتظار می رود این سهم پس از اندکی نوسان در سطوح فعلی ، در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار بگیرد. در این گروه زامیاد هنوز در قیمت هایی است که می توان با دل و جرات بیشتری توصیه به خرید سهم نمود. اخبار خوبی از تولیدات جدید به خصوص تمرکز شرکت بر تولید و مونتاژ کامیون های سنگین به گوش می رسد. به نظر زامیاد خیلی در این قیمت ها نخواهد ماند و به زودی رشد قیمت سهم تا سطوح ارزش اسمی را داشته باشیم.

از دیگر اتفاقات مهم در خودرویی ها می توان به تعدیل مثبت 5 درصدی در اصلاحیه گزارش خبهمن اشاره داشت. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر کرده سود 164 ریالی خود را 173 ریال افزایش داده است. این تعدیل از محل رشد 10 میلیارد تومانی سود حاصل از سرمایه گذاری ها می باشد. به نظر خرید این سهم در قیمت های 110 و کمتر از 110 تومانی کم ریسک باشد. در سایر نمادها وساپا را داریم که با خاک یکسان شده و تحولات سایپا حسابی آزارش داده است. به نظر وساپا و ورنا هم در قیمت های فعلی گزینه های بدی نیستند اما حیف که مدیرعامل قبلی سایپا ، فضای نارنجی پوشان را پر ابهام کرده است.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات متعادل دنبال و مثبت می شود و به نظر پس از کف سازی در سطوح فعلی ، شاهد یک حرکت رو به جلوی دیگر همگام با انتشار گزارش های 9 ماهه باشیم. البته در بازار امروز تحرکات سنگ آهنی ها قوی تر بود. نکته جالب در معاملات این گروه اینجاست که اصلاح ها عمدتا در بُعد زمان رخ می دهد و قیمت ها خیلی کم نمی شود. این یعنی بازار تمایل چندانی به فروش در قیمت های پائین ندارد و در طرف دیگر خریداران خوبی پای سهام فولادی و سنگ آهنی نشسته اند. تثبیت قیمت فولاد در بازار چین با هدف کنترل آلودگی هوا از یکسو و از سوی دیگر تثبیت دلار در حوالی قیمت های 4.200 تومانی سبب شده تا بازار به تعدیلات جدی نمادهای این گروه در گزارش های آتی و حتی بودجه سال 97 نیز امیدوار باشد.

در بازارهای جهانی ، اتاق بازرگانی چین می گوید محدودیت های تولید اعمال شده به روی فولادسازان چین در فصل پاییز و زمستان عامل عدم تولید 50 میلیون تنی فولاد شده که این موضوع با تداوم در سال 2018 عامل کمبود عرضه 10 میلیون تنی در ماه های ابتدایی سال خواهد بود. با توجه به این کمبود ، پیش بینی شده قیمت ها در ابتدای سال 2018 بالاتر از روند فعلی بوده و میلگرد به سقف 5500 یوان در هر تن (830 دلار) برسد که حدود 10 درصد بیش از رقم فعلی است.

اثرات رشد قیمت دلار در بازار ایران خود را به قیمت کامودیتی ها در بورس رسانده و بعضا شاهد رشد قیمت بالاتر از حد جهانی و تقاضا بالاتر از حد معمول هستیم که بخشی از آن مربوط به تقاضای سرمایه گذاری است. در واقع تجار با سرمایه گذاری در محصولات معدن و صنایع معدنی هم از مزیت تورم دلار/ریال بهره مند می شود و هم از رشد قیمت جهانی کامودیتی ها. در دنیا این تقاضا و ورود سرمایه جدید ، فرصت است و از آن در بورس ها به عنوان منبع هجینگ و پوشش ریسک و تامین سرمایه طرح های توسعه و استفاده می شود ، لکن در ایران در خلاء چنین مکانیزمی ، عموما وجه تهدید پیدا کرده و قیمت مواد اولیه را برای تولیدکنندگان (صنایع پایین دستی) افزایش می دهد که مورد اعتراض است.

ایمیدرو برای مدیریت بازار و این موضوع بسیار فعال است و تاکنون جلسات متعددی با واحدهای تولید کننده و مصرف کننده و انجمن ها و سندیکاهای مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی برگزار شده تا اثرات التهاب دلار در بازار مواد اولیه و رشد قیمتهای جهانی کاهش یابد که جلسه دیروز بورس کالا و هفته گذشته شورای رقابت یکی از آنها است. نتایج جلسه دیروز بدین شرح می باشد : ۱- سیاست دولت از اعمال تعرفه واردات مواد اولیه ، افزایش قیمت محصولات داخلی نسبت به دنیا نبوده و بیشتر جنبه حمایت از بازار داخل در مقابل رقبا دارد. گزارش شده که این سیاست در شرایط تورم دلار نسبت به ریال ، منجر به رشد قیمت ورق داخلی نسبت به بازارهای جهانی شده است.

لذا مقرر شد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ظرف مدت یک هفته اقدام به تهیه یک گزارش در خصوص صحت این ادعا کند. ۲- در صورت تایید موضوع ، مدل عرضه ورق با ضخامت کمتر از 2 میلیمتر توسط فولاد مبارکه و سایر شرکت ها در بورس به روز رسانی می شود. در حال حاضر ، 30 درصد عرضه از طریق بورس و مابقی از طریق مکانیزم مچینگ کشف قیمت می شود. بورس می تواند با افزایس سطح تناژ عرضه به صورت مدیریت شده ، آربیتراژ بین بورس تهران و قیمت های جهانی را مدیریت کند تا هم منافع تولید کننده و هم مصرف کننده همزمان رعایت شود. ۳- در صورت عدم توفیق ، کاهش بیشتر تعرفه گمرکی واردات ورق ( زیر 2 میلیمتر ) بصورت موقت و مدیریت شده و سایر ابزار مدیریت بازار می تواند در دستور کار قرار گیرد که اطلاع رسانی خواهد شد.

در این گروه فولاد مبارکه نوسانات نرم و مثبتی را در ارتفاع 270 – 280 تومانی تجربه می کند. روند فعلی سهم نشان می دهد که فولاد از کاهش تعرفه واردات ورق های 3 میلیمتری تاثیر چندانی نمی گیرد و رشد تولید و فروش به راحتی این اثر را خنثی کرده و همچنان فولاد پتانسیل تحقق سود بیش از 60 تومانی را داراست. بنابراین می توان امیدوار بود فولاد به مرور و تا زمان رسیدن گزارش 9 ماهه ، تا قیمت های 300 تومانی پیشروی داشته باشد. در فولاد خوزستان روند نوسانی سهم در قیمت های 435 – 440 تومانی ادامه دارد. این شرکت توان تحقق سود بیش از 900 ریالی را داشته و انتظار می رود روند صعودی سهم تا قیمت های 480 – 500 تومانی ادامه داشته باشد. البته رشد نرخ الکترود ، فخوز را با چالش افزایش بهای تمام شده مواجه می کند و سود سال آتی این شرکت احتمالا اندکی کاهش باشد.

اما از مهمترین اتفاقات امروز می توان به معاملات بیش از 220 میلیون سهمی در نماد ذوب آهن و تشکیل صف خرید بیش از 150 میلیونی در قیمت های بیش از 800 ریالی اشاره داشت. قبلا اشاره کرده بودیم که ذوب از نظر تکنیکی وضعیت مناسبی دارد و در طرف دیگر فروش آبان ماه شرکت رشد کرده و انتظار داریم در آذر ماه نیز فروش خوبی رخ دهد. این سهم فولادی برای فردا به مصاف مقاومت 85 تومانی می رود و در صورت گذر از این سد ، راهی قیمت های 960 ریالی خواهد شد.

اما در ادامه ، نگاهی به بحث مهم الکترود و مصاحبه با شرکت فولاد آلیاژی ایران خالی از لطف نیست. قیمت الکترود گرافیتی در ماه های اخیر از 2.000 دلار در هر تن به 13 هزار دلار در هر تن افزایش یافته که این امر تاثیر زیادی بر بهای تمام شده محصولات شرکت هایی که از روش قوس الکتریکی استفاده می کنند دارد. در کشور ما به جز کارخانه ذوب آهن اصفهان سایر فولادسازها برای تولید محصولات خود از روش قوس الکتریکی بهره می برند زیرا در این روش از سوخت گاز استفاده می شود. تا پیش از جهش قیمتی الکترود ، در کشور ما به دلیل پایین بودن بهای گاز روش قوس الکتریک دارای توجیه اقتصادی بود اما رشد 10 برابری قیمت الکترود در ماه های اخیر این تصورات را بر هم زد و برگ تازه ای برای این صنعت ورق خورد. فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، مجتمع فولاد خراسان ، فولاد آلیاژی ایران ، آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب شرکت های فولادسازی هستند که با توجه به استفاده ار روش قوس الکتریکی در چرخه تولید محصولاتشان از الکترود گرافیتی استفاده می کنند. به رغم اهمیت میزان نیاز این شرکت ها به الکترود و تاثیر جهش قیمتی این ماده بر بهای تمام شده شرکت ها اما تا کنون هیچ یک از آن ها اطلاعات شفاف و دقیقی در این باره اعلام نکرده اند. تنها فولاد مبارکه در مصاحبه ای اعلام کرد که الکترود مورد نیاز دو سال آینده را در انبارها ذخیره کرده است.

فولاژ هر ماه 230 تن الکترود مصرف می کند. مهندس منتظری مدیر خرید شرکت فولاد آلیاژی ایران درباره میزان نیاز این شرکت به الکترود گفت : شرکت فولاد آلیاژی ایران برای تولید محصولات از دو نوع الکترود استفاده می کند که هر دو آنها در گروه الکترودهای با کیفیت بالا هستند. میزان نیاز فولاژ به الکترود به طور ماهانه حدود 160 تن الکترود با قطر 500 و 70 تن با قطر 300 است. او در ادامه به جهش قیمتی اخیر الکترود در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود : قیمت الکترود در مدت 4 ماه اخیر رشد قابل توجهی یافته اما با توجه به اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران این محصول را از قبل تهیه کرده بود تا کنون تاثیری بر بهای تمام شده این شرکت نداشته است. او اضافه کرد : در ماه های اخیر شرکت از موجودی انبار استفاده کرده اما این ذخیره کم کم رو به پایان است و برای خرید آن باید اقدام کنیم. منتظری گفت : همه شرکت های فولادی که برای تولید محصول به الکترود نیاز دارند از این پس باید الکترود مورد نیاز خود را با قیمت های جدید خریداری کنند. وی درخصوص اثر رشد الکترود بر بهای تمام شده گفت : قیمت خرید الکترود در شرایط فعلی نسبت به اسفند ماه سال قبل به ازا هر کیلو تولید 3.500 تا 4.000 ریال بر بهای تمام شده فولاژ اثر خواهد داشت. این تاثیر در گزارش های میان دوره ای و حتی 6 ماهه شرکت نیز ملموس نیست و در گزارش های آینده نشان داده خواهد شد. در سنگ آهنی ها ، کگل اصلاح خوبی زده و اکنون در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار گرفته است. خرید این سهم در قیمت های کمتر از 290 تومانی گزینه مناسبی به دید نگهداری تا انتشار گزارش 9 ماهه خواهد بود. این شرکت برای سال جاری پتانسیل تحقق سود 600 ریالی و 700 تا 800 ریالی برای سال 97 را ( با توجه به طرح های توسعه ) دارد. بنابراین قیمت های 290 تومانی کگل با توجه به تقسیم سود مناسب ، جذاب خواهد بود. در سوی دیگر کچاد را داریم که احتمالا گزارش 9 ماهه و 12 ماهه جالبی داشته باشد و دلیل توجه به سهم ، همین مساله است. درخصوص این سهم در بند 6 چشم انداز ، توضیحات مفصلی ارائه خواهد شد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس انجمن سنگ آهن اعلام کرد : ایران از سال 97 دیگر صادرات سنگ‌ آهن دانه‌بندی نخواهد داشت ؛ پیش ‌بینی صادرات 21 میلیون تن سنگ ‌آهن دانه‌ بندی و کنسانتره در سال جاری شده است. در حوزه بودجه ، براساس بند درآمدها ، واگذاری دارایی سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی لایحه بودجه سال 97 دولت برای درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن 10 هزار و 500 میلیارد ریال پیشنهاد شده است. همچنین لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 97 درآمد حاصل از بهره مالکانه و حق بهره برداری طرح های منابع طبیعی و انتفاع و تغییر نمایندگی اراضی ملی و دولتی هم رقم 100 میلیارد تومان عنوان شده است. در بخش درآمد حاصل از تبصره های 2 و 3 ماده 6 قانون اصلاح قانون معادن هم15 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

ج) در گروه نفتی و پالایشی با توقف 2 نماد «پالایش نفت لاوان» و «پالایش نفت شیراز» برای تعدیل عایدی ، شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت ها بودیم. البته در ابتدا شاوان متوقف شد و بازار خیلی واکنش نشان نداد اما در ادامه وقتی شراز هم متوقف شد ، بازار باور کرد که خبرهای مثبتی در جریان بوده و در نتیجه به مرور تقاضا به سایر نمادهای این گروه تسری یافته و شاهد شعله ور شدن پالایشی ها بودیم. روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که : در بازار شایعه شده شپنا متوقف می شود و سود خود را تا سطوح 900 ریالی افزایش داده و در حدود 50 درصد آن را پوشش می دهد. به نظر اگر این شایعه رنگ واقعیت به خود بگیرد ، شپنا به راحتی تا قیمت های 470 – 460 تومانی پیشروی کند ؛ خصوصا که انتظار داریم سود شرکت در کوارتر سوم و چهارم معادل کوارتر دوم باشد و این یعنی سود شرکت می تواند تا 1.000 ریال افزایش یابد. گفتنی است ، در بازار امروز شپنا با افزایش تقاضا به قیمت های 440 تومانی رسید و به نظر هدف قیمتی که در بالا اشاره شد ، کاملا در دسترس باشد.

در شتران هم تقاضای خوبی داشتیم و این سهم با افزایش تقاضا به مصاف مقاومت 370 تومانی رفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر را برای رشد قیمت سهم تا سطوح 400 و 415 تومانی مهیا خواهد کرد. پالایش نفت تهرانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و این گمان می رود که سود شرکت تا سطوح بیش از 600 ریالی تعدیل شود. در شبندر هم تقاضا خوب بود و بالاخره بازار به این سهم هم روی خوش نشان داد. واقعیت این است که اگر عملکرد کوارتر دوم را به نیمه دوم سال تعمیم بدهیم ، سود شرکت تا سطوح بیش از 120 تومانی تعدیل خواهد شد. در این گروه بازار شبریز را هم خوب می خرند. گزارش این شرکت با توجه به P/e بالایی که دارد ، از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود و باید دید شرکت چه سودی را در دوره 6 ماهه به بازار منعکس می کند. در گروه نفتی ، شسپا را داریم که مدتی است مورد توجه بازار قرار گرفته است. عملکرد مناسب شرکت در ماه های اخیر و رشد مبلغ فروش سبب 4 رقمی شدن سهم شده است. شسپا سهمی است که از زمان عرضه اول زیان بالایی را به سهامداران وارد نموده و به نظر می رسد در قیمت های مثبت فردا عرضه کنندگان بیشتری داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در این شماره از چشم انداز به سراغ داروسازان بورس تهران خواهیم رفت و یکی از سهم های این گروه که اخیرا اصلاح خوبی چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ P/e داشته را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سهمی که قرار است امروز بررسی کنیم ، «دشیمی» نام دارد. تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه ، از مهمترین دلایلی است که توجه ما را به دشیمی جلب کرده است. این شرکت با سرمایه 255 میلیارد ریالی در ابتدای سال پیش بینی کرد که با فروش 1.188 میلیارد ریال انواع دارو ( عمدتا آنتی بیوتیک ، داروهای قلبی و عروقی و غیره ) ، رقمی بالغ بر 88 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 346 ریال ) سود محقق کند. اما این رقم را در گزارش 3 ماهه به 410 ریال و در دوره 6 ماهه به 534 ریال به ازای هر سهم افزایش داد. افزایش سود شرکت در هر 2 مرحله به دلیل پیش بینی کاهش بهای تمام شده بوده و تغییری در مبلغ فروش ایجاد نشده است. دشیمی در دوره 6 ماهه موفق شده 57 درصد مقدار تولید و فروش ، 47 درصد مبلغ فروش و 47 درصد سود عملیاتی و 272 ریال معادل 51 درصد از سود خالص خود را پوشش دهد. بررسی عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از کاهش 11 و 8 درصدی مقدار تولید و فروش و افزایش به ترتیب 19 درصدی مبلغ فروش ، 59 درصدی سود عملیاتی و 127 درصدی سود خالص دارد.

فروش سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 293 و 56 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 268 و 72 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 561 و 128 میلیارد ریال بوده است. در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. دشیمی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.188 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 58 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 118 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 117 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 83 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 93 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 91 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 109 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 125 میلیارد ریال و جمع فروش 8 ماه اول سال 796 میلیارد ریال معادل 67 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

به نظر عملکرد دشیمی با توجه به اینکه معمولا داروسازان در نیمه دوم سال فروش بهتری دارند ، مناسب و قابل دفاع باشد ؛ خصوصا که فروش شرکت در مسیر رشد قرار گرفته است. گفتنی است ، دشیمی اکنون در قیمت های 293 تومانی و با P/e = 5.5 واحدی معامله می شود و انتظار داریم سود شرکت در گزارش های آتی با تعدیل مثبت تا سطوح 600 ریالی نیز افزایش یابد. این سهم در قیمت های 285 – 280 تومانی حمایت مهمی دارد و برای رشد قیمت محدوده 360 – 365 تومانی را به عنوان مهمترین مقاومت خود می شناسد.

نگاهی به عملکرد فصلی «دشیمی»

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در گروه سنگ آهنی ، کچاد یکی از سهم هایی است که بازدهی کمتری نسبت به سایر اعضای گروه داشته اما این روزها معاملات بهتری را تجربه می کند و دلیل تشکیل صف تقاضا در معاملات امروز همین مساله می باشد. به عنوان مثال گلگهر از ابتدای تابستان تاکنون در حدود 60 درصد بازدهی داشته اما بازدهی چادرملو با احتساب رشد امروز ، از مرز 30 درصد گذشت و این یعنی سهامداران کگل 2 برابر کچاد Capital Gain داشته اند. لذا در این شماره از چشم انداز بر آن شدیم تا عملکرد 8 ماه ابتدایی سال در مجموعه سنگ آهن چادرملو را زیر ذره بین ببریم.

این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 224 ریالی پیش بینی کرده بود که در آخرین گزارش منتشر شده ، بر همین مقدار سود تاکید کرد و در دوره 6 ماهه 47 درصد مقدار تولید ، 46.5 درصد مقدار فروش ، 40.5 درصد مبلغ فروش ، 55 درصد سود عملیاتی و 116 ریال معادل 52 درصد از سود خالص خود را محقق کرد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در 3 ماهه فصل بهار 6.000 و 2.030 میلیارد ریال ، در 3 ماهه فصل تابستان 5.128 و 1.706 میلیارد ریال و در مجموع 6 ماه نخست سال 11.128 و 3.736 میلیارد ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که عملکرد کچاد در 3 ماه دوم سال چندان جالب نبوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 12 درصدی مبلغ فروش ، 3 درصدی سود عملیاتی و 6 درصدی سود خالص پس از کسر مالیات دارد.

در ادامه نگاهی به بودجه شرکت خواهیم داشت. چادرملو پیش بینی کرده برای سال جاری 27.432 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 5.7 میلیون تن کنسانتره آهن خشک به نرخ هر تن 1.937.274 ریال مجموعا 11.133 میلیارد ریال + 3.6 میلیون تن گندله به نرخ متوسط 3.151.274 ریال مجموعا 11.344 میلیارد ریال + 300 هزار تن فولاد به نرخ متوسط 14.657.090 ریال مجموعا 4.397 میلیارد ریال + 711 هزار تن سنگ دانه بندی به نرخ متوسط 784.711 ریال مجموعا 558 میلیارد ریال ) محقق کند.

کچاد در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 27.432 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.873 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 2.180 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 1.947 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 1.305 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.618 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 2.206 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.377 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 3.486 میلیارد ریال و مجموع فروش 8 ماه ابتدای سال نیز 17.992 میلیارد ریال معادل 65.5 درصد فروش پیش بینی شده بوده است. شرکت تا پایان 6 ماه اول سال کمتر از 41 درصد مبلغ فروش را پوشش داده بود اما عملکرد مهر ماه و آبان نیز فوق العاده بوده ( 25 درصد در 2 ماه ) و دلیل این مساله ، آغاز فروش فولاد در این 2 ماه به مبلغ 2.543 میلیارد ریال ( با توجه به بهره برداری تجاری از طرح مزبور ) بوده است.

کنسانتره آهن خشک و گندله مهمترین محصولات شرکت می باشند. نرخ فروش این 2 محصول در بودجه شرکت به ترتیب 1.937.274 و 3.151.274 ریال پیش بینی شده و اما نرخ فروش آبان به ترتیب 2.141.768 و 3.336.809 ریال و میانگین نرخ محقق شده در 8 ماه اول سال به ترتیب 2.095.332 و 3.268.797 ریال بوده است. همانطور که ملاحظه می کنید ، نرخ فروش چه در آبان ماه و چه در میانگین 8 ماهه ، بالاتر از نرخ های پیش بینی شده در بودجه می باشد. همچنین نرخ فروش فولاد ( محصول جدید شرکت ) در حدود 17 درصد بالاتر از نرخ های پیش بینی شده در بودجه می باشد.

بنابراین اگر میانگین نرخ های فروش 8 ماه ابتدای سال را مبنا قرار دهیم و فرض را بر این بگذاریم که کچاد از نظر مقدار تولید و فروش مطابق با بودجه عمل کند ، می توان به افزایش مبلغ فروش شرکت از سطوح 27.432 میلیارد ریالی به 29.450 میلیارد ریال و در نتیجه افزایش سود خالص شرکت تا سطوح 280 – 300 ریالی امیدوار بود. گفتنی است ، شرکت در دوره 6 ماهه حاشیه سود ناخالص 33 درصدی محقق نموده در شرایطی که حاشیه سود پیش بینی شده 25 درصد است. لازم به ذکر است ، کچاد اکنون در قیمت های 185 تومانی و با P/e = 8 واحدی ، در حدود 20 میلیون صف خرید دارد و نسبت قیمت به درآمد تحلیلی سهم 6 واحد می باشد. محدوده 170 و 210 تومانی مهمترین سطح حمایتی و مقاومتی کچاد محسوب می شوند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فلزی و معدنی ، فایرا در قیمت های درصد منفی و پس معاملات بیش از 20 میلیون سهمی به تعادل رسید اما در مجموع فشار عرضه در این سهم بالا بود. در شرایطی بلوک های 51 میلیون سهمی وتوصا در حال خاتمه یافتن است که این بار صندوق فولاد نیز قصد خروج از ترکیب سهامداری این شرکت را دارد. بر این اساس ، صندوق کارکنان فولاد 19.53 درصد ( معادل یک میلیارد و 15 میلیون ) از سهام شرکت آلومینیوم ایران را به قیمت پایه هر سهم 2.000 ریال برای سوم دی ماه ( بصورت یکجا و نقد ) آگهی کرده است. حال باید منتظر ماند و دید تکلیف بلوک جدیدی که توسط صندوق کارکنان فولاد عرضه می شود به کجا ختم خواهد شد. آیا این بار اصالت خریدار یا خریداران احتمالی تایید می شود یا خیر ! بر فرض تایید آیا خریدار یا خریداران احتمالی همان خریداران عرضه های وتوصا هستند ؟ خریدار این بلوک اگر خریدار بلوک های قبلی در بازار باشد ، روند معاملات سهم را مدیریت خواهد کرد.

ب) در گروه ارتباطات و انفورماتیک ، فشار عرضه بالا بود و تقریبا اکثر نمادها با افت قیمت روبرو شدند. از مهمترین اتفاقات بازار امروز می توان با افزایش عرضه در نماد «های‌وب» و متعادل شدن این سهم اشاره داشت. گفتنی است ، صف خرید های‌وب در ابتدای ساعت معاملات عرضه شد و 168 میلیون سهم بین معامله گران حقیقی و حقوقی به ارزش نزدیک به 100 میلیارد تومان معامله شد. فارغ از اینکه سهم در قیمت های فعلی ارزندگی برای خرید دارد یا خیر باید گفت که این حجم از معامله آن هم بعد از رشد سریع و سیر اخیر ، اقلا کار را برای چند روز سخت می کند. این یعنی اگر فرض را بر این بگیریم که های‌وب باز هم جای رشد دارد ، اما سهم برای رشد بعدی نیازمند دست به دست شدن و کف سازی می باشد. خیلی توصیه و نظری نسبت به خرید و یا فروش سهم نداریم چراکه ابهامات در های‌وب بالاست.

ج) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی 2 نماد وبشهر و غمارگ بیش از سایرین مورد توجه بودند. در غمارگ صف خرید داشتیم و در وبشهر معاملات پر حجمی را شاهد بودیم. درخصوص وبشهر قبلا صحبت کرده بودیم و گفته بودیم که با توجه به شکست خط روند نزولی ، روزهای روشنی در انتظار سهم خواهد بود. به نظر وبشهر می تواند به مرور تا قیمت های 170 تومانی پیشروی نماید. در گروه لبنیاتی در حالی عده ای به سراغ غپاذر تازه وارد با P/e فضایی رفته اند که نمادهایی با نسبت قیمت به درآمد جذاب تر نیز وجود دارند. در این گروه غگلپا نیز در قیمت های جذابی برای خرید قرار دارد.

د) در گروه فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری ، ونفت در قیمت های کمتر از 160 تومانی می تواند مورد توجه باشد. سهمی که طی مدت اخیر اصلاح خوبی زده و البته با پالایشی ها رشدی نکرده است. در گذشته نوسانات این سهم وابستگی زیادی به آذرآب داشت و حال که این نماد متوقف است ، بازی های نوسانی کمتری به روی ونفت شکل می گیرد. با توجه به اینکه ونفت NAV خوبی دارد ، انتظار داریم به مرور روند اصلاحی خاتمه یافته و شاهد تحرکات مثبتی به روی سهم باشیم. در کنار ونفت ، نمادهایی نظیر وبشهر ، وصنا ، وغدیر ، وخارزم و وصندوق نیز می توانند مورد توجه باشند.

ه) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری 2 نماد وتوسم و وبانک این روزها بحث معاملات بلوکی را یدک می کشند. مطابق با اخبار رسیده ، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) قصد دارد 533 میلیون برگه سهم «وبانک» را که معادل 3.28 درصد از سهام منتشر شده این شرکت است به قیمت هر سهم 1.966 ریال روز چهارشنبه همین هفته 22 آذر ماه به صورت یکجا و نقد یا اقساط به فروش برساند .گفتنی است قیمت هر سهم «وبانک» در پایان معاملات امروز 196 تومان بود. واقعا وبانک در قیمت ها فعلی سهم ارزنده و کم ریسکی است اما قرار گرفتن کلیه سهامداران در سود سبب شده تا بازار در هر قیمتی فروشنده سهم باشد. در کنار وبانک ، وصندوق را داریم که خیلی در این قیمت ها باقی نخواهد ماند خصوصاکه اکثر زیر مجموعه ها رشد کرده و انتظار تحرکات مثبت در وصندوق را داریم.

و) از دیگر اتفاقات مهم در بازار امروز می توان به گشایش نماد چکاپا بعد از یک توقف طولانی مدت 50 روزه اشاره داشت. این سهم در معاملات امروز با رشد 10 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و برخی معتقدند بلوک های بین بازیگران چکاپا و ذوب جابجا شده است ! نمی دانیم این شایعه چقدر صحت دارد اما بحث رشد نرخ ورق از دلایلی است که سبب توجه بازار به این سهم و همچنین چکاوه شده است. به نظر خرید چکاوه در قیمت های فعلی ( با توجه به تحلیلی که روز گذشته در همین بخش ارائه شد ) گزینه به مراتب جذاب تری باشد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.200 – 4.212 تومان

ب) یورو : 5.020 – 5.035 تومان

ج) درهم امارات : 1.153 – 1.163 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.400.000 – 1.415.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24