Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش قیمت های جهانی و رشد نرخ شمش و قراضه موجب شد تا بازار فولاد دومین روز افزایشی خود را تجربه کند آن هم در شرایطی که تعرفه واردات کاهش یافته است. همین دوگانگی را می توان دلیلی برای عدم تداوم رشد قیمت ها به شمار آورد ولی واقعیت این گونه نیست زیرا نرخ های پیشنهادی در بورس کالا مخصوصاً برای ورق مدتی است که بدون محاسبه تعرفه واردات مورد محاسبه قرار می گیرد که موجب خواهد شد تغییر نرخ تعرفه تفاوتی در قیمت های بورس کالا ایجاد نکند. این مطلب در نهایت به رشد قیمت ها در بورس کالا به دلیل افزایش نرخ های جهانی منجر شده و برای تداوم افزایش نرخ در بازار داخلی کافی به نظر می رسد. این در حالی است که هنوز بازار نسبت به رشد قیمت ها بدبین است و معاملات بورس کالا نشان دهنده همین بیم و امیدها بوده ولی تداوم این وضعیت و عدم رشد نرخ در کنار ضعف تقاضا آن هم در شرایطی که امیدواری به افزایش تقاضای مناطق زلزله زده تقویت شده و رشد قیمت های جهانی هم احتمالاً ادامه می یابد چهره ای افزایشی برای بازار فولاد را رقم خواهد زد. در بازار پتروشیمی ها نیز رشد قیمت های پایه به افزایش نرخ در بورس و بازار منجر شده و شرایط بهتری را از لحاظ قیمت ها ایجاد می کند. بورس انرژی هم روزی آرام و کم حاشیه را سپری کرد...

این بازار رو به بالاست

بورس24 : افزایش قیمت های جهانی و رشد نرخ شمش و قراضه موجب شد تا بازار فولاد دومین روز افزایشی خود را تجربه کند آن هم در شرایطی که تعرفه واردات کاهش یافته است. همین دوگانگی را می توان دلیلی برای عدم تداوم رشد قیمت ها به شمار آورد ولی واقعیت این گونه نیست زیرا نرخ های پیشنهادی در بورس کالا مخصوصاً برای ورق مدتی است که بدون محاسبه تعرفه واردات مورد محاسبه قرار می گیرد که موجب خواهد شد تغییر نرخ تعرفه تفاوتی در قیمت های بورس کالا ایجاد نکند. این مطلب در نهایت به رشد قیمت ها در بورس کالا به دلیل افزایش نرخ های جهانی منجر شده و برای تداوم افزایش نرخ در بازار داخلی کافی به نظر می رسد. این در حالی است که هنوز بازار نسبت به رشد قیمت ها بدبین است و معاملات بورس کالا نشان دهنده همین بیم و امیدها بوده ولی تداوم این وضعیت و عدم رشد نرخ در کنار ضعف تقاضا آن هم در شرایطی که امیدواری به افزایش تقاضای مناطق زلزله زده تقویت شده و رشد قیمت های جهانی هم احتمالاً ادامه می یابد چهره ای افزایشی برای بازار فولاد را رقم خواهد زد. در بازار پتروشیمی ها نیز رشد قیمت های پایه به افزایش نرخ در بورس و بازار منجر شده و شرایط بهتری را از لحاظ قیمت ها ایجاد می کند. بورس انرژی هم روزی آرام و کم حاشیه را سپری کرد.

آرامش بازار فیزیکی بورس انرژی

پس از موفقیت های پیشین بورس انرژی شاهد هستیم که یک روز آرام و البته کم حاشیه به ثبت رسید تا جایی که معامله 5 هزار و 802.45 تن از انواع حامل های انرژی به ارزش 9.38 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. مهمترین معامله امروز را می توان داد و ستد 3600 تن قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی ( عمده ) به شمار آورد که 4.64 میلیارد تومان تنها ارزش این معامله بود. این در حالی بود که هیچ عرضه ای با رقابت مورد معامله قرار نگرفت و حتی حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی نیز با قیمت پایه مورد داد و ستد قرار گرفت اگرچه حجم عرضه این کالا نزدیک به 380 تن بود که رقم جذابی به شمار نمی رود.

عرضه بیش از 28 هزار تن انواع فرآورده نفتی و پتروشیمی

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، قطران عمده ذوب آهن اصفهان، حلال 404 پالایش نفت شیراز و حلال 503 عمده پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل بود. طی روز کاری آتی (20 آذر 96)، برش سنگین، پنتان و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت تهران، نفتای سبک و حلال 404 پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی زاگرس و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش گاز فجر جم، پالایش گاز سرخون و قشم و گاز مایع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تاسیسات بندرعباس در رینگ بین الملل عرضه خواهد شد. در مجموع، فردا شاهد عرضه بیش از 28 هزار تن انواع فرآورده نفتی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران خواهیم بود.

داد و ستد بیش از 36 میلیون کیلووات ساعت در بازار برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 4 میلیون و 405 هزار قرارداد معادل 36 میلیون و 705 هزار کیلووات ساعت به ارزش 11 میلیارد و 661 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، بارپیک و کم باری با متوسط قیمت 285، 319، 345 و 244 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/19گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/23 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16724

16724

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16725

16725

ریال

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

0

تن

-

476

دلار(سنا)

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

414000

لیتر

19317

19317

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

20

تن

15483

15483

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200

تن

18439

18439

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

120000

لیتر

16264

16264

ریال

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی.عمده

3600

تن

12900

12900

ریال

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی.عمده

2000

مترمکعب

16535

16535

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

تداوم رشد قیمت ها در بازار فولاد

افزایش بهای جهانی مصنوعات فولادی در کنار توجه بسیاری از واحدهای تولیدی به رشد بیشتر قیمت ها در نهایت موجب شد تا بازار فولاد وارد یک فاز افزایشی شود اگرچه هم اکنون ابهاماتی در خصوص دورنمای رشد قیمت ها وجود دارد ولی می توان گفت که تغییر فاز روانی بازار برای تداوم رشد قیمت ها کافی خواهد بود. این در حالی است که معاملات مصنوعات فولادی در بورس کالا نه تنها در روز یکشنبه بلکه در روزهای اخیر از جذابیت چندانی برخوردار نبوده که نشان می دهد زیرساخت های مورد نیاز برای رشد قیمت ها چندان هم فراهم نیست اگرچه تداوم این وضعیت در هفته جاری برای تغییر فاز قیمت ها در بورس کالا ؛ پس از بازار فولاد کافی خواهد بود. افزایش قیمت قراضه و رشد نسبی و البته محدود بهای شمش در نهایت موجب شد تا رشد قیمت های جهانی در بازار داخلی نیز تأثیرگذار باشد تا جایی که بازار مقاطع فولادی هم از رشد نرخ منتفع شد. این شرایط به احتمال زیاد ادامه می یابد یعنی در هفته جاری احتمالاً شاهد تداوم رشد قیمت ها باشیم.

دو روز رشد قیمتی پس از 4 هفته رکود خود نشان می دهد که بازار فولاد از پتانسیل رشد قیمت های انتظاری برخوردار است اگرچه حجم تقاضا محدود بوده و فعالان بازار هم چندان به رشد قیمت ها در کنار ضعف خرید متمایل نشده اند که این عدم تمایل در عدم رشد قیمت شمش و همچنین ضعف نسبی حجم معاملات قابل مشاهده است. این در حالی است که هنوز خریدهای واسطه گری و سفته بازی یا همان خریدهای انباری هم به صورت جدی آغاز نشده ولی به نظر نمی رسد که شاهد عقب گرد قیمت ها باشیم آن هم در شرایطی که قیمت های جهانی به سمت رشد نرخ متمایل گشته و فعالان بازار هم از احتمال رشد قیمت ها ترسیده اند. این شرایط نشان می دهد که هم اکنون بازار در فاز بیم و امید قرار داشته و هنوز خوش بینی به رشد قیمت ها را نمی توان به صراحت مشاهده کرد.

تجربه نشان داده که تغییر ذهنیت فعالان بازار از رکود به رونقی همراه با افزایش قیمت ها به زودی صورت نمی گیرد بلکه در ابتدا بازار باید عمق رکود را درک کرده ، از معاملات عقب نشینی کند و سپس با یک تکانه قیمتی و یا اخباری مهم وارد یک فاز رونقی شکننده می شود گویی رشد قیمت ها به صورت جرقه های پراکنده دیده شده ولی پس از آن بازار وارد فازی توأم با بیم و امید شده یعنی برخی به رشد قیمت ها خوش بین بوده و برخی دیگر به عدم رشد قیمت ها بدبین هستند ولی کمتر کسی از عقب گرد نرخ سخن می گوید. این شرایط که هم اکنون نیز در حال تجربه شدن است را باید مهمترین دوران در رشد قیمت ها به شمار آورد زیرا مجوز رشد قیمتی در همین فاز صادر می شود. به نظر می رسد تکانه های رشد قیمت ها در بازار مواد اولیه جدی تر باشد که می تواند در کنار تداوم جلسات فولادی ها به افزایش قیمتی کمک کند. با توجه به این موارد احتمال افزایش نرخ بیش از کاهش قیمت هاست ولی باز هم روز آینده می تواند چهره واضح تری از این بازار را مخابره کند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

مجتمع فولاد خراسان

نقدی (مچینگ(

18,350

18,350

0

2000

2000

شمش بلوم (150*150)5SP

مجتمع فولاد خراسان

نقدی

18,350

18,350

5000

3000

3000

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

21,500

21,500

110

220

110

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

22,100

22,100

748

748

748

ابهام در دورنمای بازار فولاد داخلی

آینده نسبتا مبهم سمت و سوی بازار داخلی مقاطع طویل فولادی در ماههای پایانی سال به واسطه تغییر جهت بازارهای جهانی و احتمال شعله ور شدن مجدد مناقشات بین دو حوزه نورد و شمش مواردی بود که اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد به آن اشاره داشته است.

همزمان با افزایش سریع قیمت های جهانی شمش به ویژه قیمتهای دریای سیاه و افزایش فاصله قیمتهای داخلی با متوسط نرخ این کالا در بازارهای صادراتی، که مقارن با مصوبه کاهش تعرفه وارداتی این کالا گردید؛ نارضایتی فولادسازان خصولتی نیز از وضعیت بازار داخلی افزایش پیدا کرد بطوریکه در نشست مشترکی که بین تولیدکنندگان حوزه های مختلف شمش برگزار گردید؛ زمزمه افزایش قیمت ها و تلاش برای ارتقاء قیمتهای داخلی به منظور نزدیک شدن به قیمتهای جهانی در دستور کار آنها قرار گرفت؛ در این خصوص اما چند نکته حائز اهمیت دیده می شود :

1) هر چند که در حال حاضر قیمتهای داخلی شمش پایین تر از متوسط نرخهای جهانی است؛ اما با توجه به جلسه اخیر بنظر میرسد که نگاه فولادسازان شبه دولتی در مقایسه قیمتهای داخلی و خارجی؛ به نرخ تمام شده واردات فرضی شمش کشور ثالث است، در صورتیکه همانطوریکه پیش تر هم بارها عنوان شده، این نوع مقایسه با توجه به اینکه کشور ما در وضعیت صادراتی این کالا قرار داشته بطوریکه نه تنها تعرفه صادراتی از آنها گرفته نشده بلکه پاداش هم شامل آنها می گردد؛ لذا در مقایسه قیمتها؛ نرخ صادراتی خود آن ها میبایست ملاک ارزیابی باشد؛ نه نرخ وارداتی کشور ثالث با احتساب هزینه های جانبی از قبیل کرایه حمل و تعرفه و ...

2) هر چند که شعار تولیدکنندگان شمش در جلسه اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، به وضوح آماده باش و تلاش برای افزایش قیمتهای داخلی بوده است، اما بنظر نمیرسد که این موضوع در کوتاه مدت قابل حصول باشد؛ چراکه در وضعیت فعلی ماهیت تقاضا به دلیل فصل سرما در حداقل خود و ضعیف تر از گذشته قرار داشته و تحریک تقاضای بازار داخلی به سختی محقق خواهد شد؛ وانگهی در سمت حوزه تولیدکنندگان شمش القایی هم با وجود اینکه این روزها به دلیل قیمتهای رقابتی و بالای قراضه آهن خود را در فشار قرار داده اند؛ معلوم نیست که با این وضعیت تقاضای فصلی ضعیف بازار داخلی و وجود ضعف هایی که در خصوص تامین نقدینگی برای آنها وجود دارد، تا چه اندازه بتوانند همراهی کننده تولیدکنندگان شبه دولتی در سناریوی احتمالا افزایشی پیش رو باشند.

3) در زمانی نه چندان دور، همزمان با اوج گرفتن قیمتهای نه چندان رقابتی و بالای شمش فولادسازان شبه دولتی در بازار داخلی، شاهد شدت گرفتن مناقشات دو حوزه نورد و تولیدکنندگان شمش شبه دولتی بودیم که سرانجام با میانجیگری وزارت صمت توافقاتی در خصوص نحوه تنظیم نرخهای شمش عرضه داخلی صورت گرفت؛ در روزهای آینده باید دید با توجه به افزایش قیمتهای جهانی و افزایش انتظار فولادسازان شبه دولتی؛ آیا این توافقات نادیده گرفته خواهد شد یا خیر، و اینکه در صورت نادیده گرفته شدن این توافقات توسط صنایع بالادستی، عکس العمل حوزه نورد به این مسئله چه خواهد بود ؟ آیا این مناقشات مجددا شعله ور خواهد شد ؟.

افزایش قیمت پتروشیمی ها

رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار افزایش قیمت دلار آزاد موجب شد تا قیمت های پایه در بورس کالا افزایشی شود که همین سیگنال کافی بود تا بازار نیز از این روند افزایشی تبعیت کرده و میل به رشد قیمت ها را از خود بروز دهد. این در حالی بود که رشد قیمت های روز جاری پس از افزایش نرخ روز شنبه محقق شد آن هم در شرایطی که قیمت های بازار زودتر از قیمت های پایه اعلام شدند که نشان می دهد بازار داخلی برای رشد نرخ ها در بورس کالا فرش قرمز پهن کرده بودند. این شرایط در کل موجب شد تا بازار پتروشیمی ها میل به رشد قیمت ها را جدی تر از قبل ارزیابی کرده که می توان سیگنال مثبتی برای این بازار تلقی شود اگرچه نمی توان به عمق و وسعت این رشد نرخ ها امید چندانی داشت زیرا حجم معاملات هفته قبل بالابودن و به معنی آن است که بازار با عرضه های بیشتری رو به رو بوده است.

استایرن بوتادین رابرها صدرنشین شدند

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۱۲ و ۱۹ آذرماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۵.۴ و ۵.۶ درصد رشد است. در رتبه بعدی هم پلی استایرن های معمولی و مقاوم با رشد ۳.۹ و ۳.۳ درصدی نسبت به هفته گذشته قراردارند، پلی اتیلن سنگین بادی نیز ۲.۲ درصد نسبت به هفته قبل گران شد و به رقم ۴ هزار و ۵۵۵ تومان رسید.همچنین در ادامه پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز با ۱.۸ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند.

در ادامه و در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن های سنگین فیلم و اکستروژن نیز روندی افزایشی داشتند به طوری که با ۱.۶ درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

در همین حال پلی پروپیلن های نساجی و پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز روندی افزایشی داشتند، به طوری که گریدهای بطری ۱.۶ درصد گران شدند و پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی نیز نسبت به هفته قبل ۱.۲ درصد افزایش نرخ داشتند.پی وی سی ها هم با ۱.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شده و ۴۱ تا ۴۵ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند. کمترین رشد قیمت نیز در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن سبک فیلم با ۰.۱۱ درصد رشد قیمت است، این کالا به رقم ۴ هزار و ۷۵۳ تومان رسیده است.

در همین حال قیمت دلار نیز ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل گران شد و از رقم ۴ هزار و ۱۲۸ تومان به ۴ هزار و ۱۶۴ تومان رسید.

رشد قیمت اسیداستیک و اوره صنعتی

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۲ و ۱۹ آذرماه نشان می دهد که اکثر کالاها با افزایش نرخ روبه رو شده اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به اسیداستیک با ۶.۷ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل است.در رتبه دوم متانول با ۶.۱ درصد رشد قرار دارد، این کالا به رقم یک هزار و ۳۶۸ تومان رسیده است.

در ادامه اوره صنعتی هم با ۳.۵ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا از ۸۴۹ تومان به ۸۸۰ تومان رسیده است.

همچنین بنزن و آروماتیک سنگین نیز به ترتیب ۲.۱ و ۲.۵ درصد نسبت به هفته قبل گران شد. در ادامه اورتوزایلین هم با ۲ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شد.این کالا از رقم ۲ هزار و ۸۳۹ تومان به ۲ هزار و ۸۹۷ تومان رسیده است.

همچنین دی اتیل هگزانول هم با ۱.۷ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا به رقم ۳هزار و ۸۹۶ تومان رسیده است.منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول هم روندی افزایشی داشته و به ترتیب ۱.۹ و ۰.۷ درصد رشد قیمت داشته است.

در ادامه اسیدترفتالیک و پارازایلین نیز روندی افزایشی داشتند. در همین حال تعداد محدودی از محصولات شیمیایی نسبت به هفته قبل با کاهش قیمت روبه رو شدند که درصدر آنها سودمایع با ۳.۱ درصد افت قراردارد، این کالا از رقم یک هزار و ۲۹۹ تومان به یک هزار و ۲۵۸ تومان رسیده است. همچنین زایلین مخلوط و تولوئن دی ایزوسیانات نیز با افت قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، به طوری این دو کالا با ۰.۵ درصد افت داشتند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24