Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی که بازار سرمایه این روزها با رکوردشکنی شاخص کل بورس، مورد اقبال گسترده‌تری از جانب سرمایه‌گذاران بازارهای مالی واقع شده است، نگاه‌ها به سمت سهام اصطلاحاً بنیادی و با پتانسیل رشد قیمتی بالا، معطوف شده است. باتوجه به عدم رشد دسته‌جمعی سهام و دلایل منطقی رشد شاخص‌های بورسی، فرضیه حباب در بازار منتفی است و به‌منظور کسب بازدهی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید با دقت‌نظر بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران همراه شود. در این بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی به‌دلیل برخورداری از پرتفوی‌های متنوع، از ریسک سیستماتیک کمتری برخوردار بوده و در میان آن ها، شرکت‌هایی که پرتفوی بنیادی‌تری داشته باشند، بازدهی بالاتری نسبت به سایر هم‌گروهی‌های خود خواهند داشت. در این رابطه با امیرتقی‌خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن گفت و گو کرده‌ایم که ضمن تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم...

تحلیل و بررسی نماد «وصنعت» در گفت و گو با مدیرعامل / از افزایش سرمایه تا سود انباشته جذاب و ...

بورس24 : در شرایطی که بازار سرمایه این روزها با رکوردشکنی شاخص کل بورس، مورد اقبال گسترده‌تری از جانب سرمایه‌گذاران بازارهای مالی واقع شده است، نگاه‌ها به سمت سهام اصطلاحاً بنیادی و با پتانسیل رشد قیمتی بالا، معطوف شده است. باتوجه به عدم رشد دسته‌جمعی سهام و دلایل منطقی رشد شاخص‌های بورسی، فرضیه حباب در بازار منتفی است و به‌منظور کسب بازدهی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید با دقت‌نظر بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران همراه شود. در این بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی به‌دلیل برخورداری از پرتفوی‌های متنوع، از ریسک سیستماتیک کمتری برخوردار بوده و در میان آن ها، شرکت‌هایی که پرتفوی بنیادی‌تری داشته باشند، بازدهی بالاتری نسبت به سایر هم‌گروهی‌های خود خواهند داشت. در این رابطه با امیرتقی‌خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن گفت و گو کرده‌ایم که ضمن تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

آقای دکتر در شرایطی که بازار سهام در روزهای گذشته با اقبال مواجه بوده است، وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن (با نماد وصنعت) در بورس چگونه بوده است؟

روند مثبت و رو به رشد بازار سهام که با رکوردشکنی تاریخی شاخص کل بورس در عبور از سقف تاریخی 89 هزار و 500 واحدی همراه بوده است، موجب ورود نقدینگی جدید به بورس تهران شده و سرمایه‌گذاری روی سهام بنیادی را با اقبال بیشتری همراه کرده است. در این میان، نماد «وصنعت» نیز با توجه به بازده مناسب تاریخی و همچنین ریسک کم، همواره یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بورس تهران از منظر سرمایه‌گذاران قلمداد شده است. در این بین باتوجه به سیاست‌گذاری‌های جدید و پتانسیل‌های ایجاد شده شرکت، انتظار می رود «وصنعت» نیز در روزهای آتی بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران واقع شود.

به عقیده شما چه ظرفیت‌هایی در شرکت وجود دارد که می‌تواند برای «وصنعت» فرصت رشد ایجاد نماید؟ آیا پتانسیل‌های مدنظر شما در ارتباط با شاخص‌های کلیدی صورت‌های مالی است یا برنامه‌های آتی شرکت؟

در حال حاضر خالص ارزش دارایی های شرکت فاصله زیادی با ارزش بازار آن دارد و این مهم نشان دهنده آن است که نسبت قیمت به NAV هر سهم وصنعت در بین شرکت‌های هم گروه، از جذابیت سرمایه گذاری برخوردار است. از سوی دیگر بر اساس آخرین صورت مالی ارائه شده در سامانه کدال، سود انباشته شرکت حدود 2396 میلیارد ریال است که با احتساب سرمایه جدید، حدود 532 ریال به ازای هرسهم محاسبه می‌شود. قابل ذکر است که در همین شرایط، مبلغی به‌عنوان ذخیره‌ کاهش ارزش دارایی‌های شرکت لحاظ شده که در صورت ادامه روند مثبت بازار و به تبع آن افزایش ارزش بازار پرتفوی شرکت، پتانسیل بالقوه دیگری برای سهامداران است که باید به آن نیز توجه شود.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، قیمت بازار سهم وصنعت است که هم‌اکنون نزدیک به ارزش اسمی آن قرار دارد. این درحالی است که با مراجعه به روند تاریخی قیمت سهم، مشاهده می‌شود که قیمت در روزهای نزدیک به مجمع عمومی سالانه، به دلیل تقسیم سود مناسب و غلبه تقاضا بر عرضه همواره روند رو به رشدی را تجریه کرده است. لذا با مدنظر قراردادن مجمع عمومی عادی در روزهای پیش‌رو و پیشینه درصد تقسیم سود شرکت، به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران همچون سال‌های گذشته در روزهای قریب به تاریخ مجمع عمومی سالانه به نماد «وصنعت» بیشتر شود.

اما در خصوص برنامه‌های آتی از جمله افزایش سرمایه، اصلاح و به‌روزرسانی پرتفوی و همچنین استفاده از شیوه‌های نوین معاملاتی، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی با توجه به اقدامات کارشناسان شرکت در دست طراحی و اجرا است که اثرات مثبت آن به‌زودی در خالص ارزش دارایی‌های شرکت هویدا خواهد شد.

در خصوص افزایش سرمایه و همچنین برنامه شرکت برای حق‌تقدم‌ها چه روندی مدنظر مدیران شرکت است؟

برنامه شرکت افزایش سرمایه 100 درصدی بوده است که عطف به رای مجمع عمومی فوق‌العاده به صورت دو مرحله صورت خواهد پذیرفت. در مرحله نخست، سرمایه شرکت از 3000 میلیارد ریال به 4500 میلیارد ریال افزایش یافت که 50 درصد آن از محل آورده نقدی تامین شد. با احتساب بخشی از مطالبات حال‌شده سهامدار عمده، حدود 597 میلیون سهم به وسیله حق‌تقدم‌های استفاده‌شده توسط سهامداران فعلی نیز ایجاد شد که در روزهای اولیه بازگشایی آن، افزایش قیمت قابل‌توجهی داشت. در حال حاضر نیز حدود 152 میلیون سهم که در واقع کمتر از 20 درصد آن است، مربوط به حق تقدم‌های استفاده‌نشده می‌باشد و تا پایان مهلت مقرر تبدیل به سهام خواهد شد.

بدیهی است مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان 50 درصد با توجه به شرایط بازار صورت خواهد گرفت که بخش عمده آن از محل سود انباشته خواهد بود. برای ورود سرمایه جدید نیز استراتژی‌های سرمایه‌گذاری لازم از قبل دیده شده است که به محض وقوع، مطابق برنامه‌‌ها به‌منظور کسب بازدهی پیش خواهد رفت.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شرکت چگونه است و بر چه اساس و در چه فواصل زمانی به‌روزرسانی می‌شود؟

جهت‌گیری شرکت بر آن است که با توجه به فرصت‌هایی که بازار پیش‌روی ما قرار می‌دهد، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای منعطف طراحی شوند و بر اساس سناریو و درصد احتمالات هرکدام، از بهترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های بازار استفاده شود. درحال‌حاضر نیز اصلاح ساختار پرتفوی شرکت در دست اقدام است که در کنار اهداف اصلی مدنظر شرکت، به مجموعه قدرت نقدشوندگی بالاتر و امکان انعطاف در ورود و خروج سهام مختلف را می‌دهد. بر همین اساس سعی شده است تا برنامه‌هایی در جهت واگذاری سهام شرکت هایی با کنترل مدیریتی و نیز کرسی ­های هیئت مدیره صورت گیرد. این مهم ضمن شناسایی سود مناسب، باعث کسب نقدینگی برای ورود به سرمایه گذاری های جدید می شود.

این تغییر استراتژی چند درصد پرتفوی شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد؟ به بیانی دیگر آیا نمود عملیاتی این تغییر، در پرتفوی مشاهده می شود؟

با نگاهی به روند پرتفوی شرکت طی سال های گذشته، می توان به روشنی چرخش به سمت صنایعی که اقبال بازار بر آن بوده، مشاهده نمود. به طور خاص در سال 90، سهم سه صنعت سیمان، خودرو و کاشی و سرامیک، بیش از 55 درصد بهای تمام شده پرتفوی بورسی بوده، که البته در دوره مذکور از پربازده ترین صنایع در بورس تهران بوده است. این در حالی است که سهم سه صنعت بزگ پتروشیمی و فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی با اینکه بیش از 36 درصد از ارزش بازار بورس تهران در سال 90 را در اختیار داشتند، تنها 4 درصد از بهای تمام شده پرتفوی وصنعت را تشکل داده بودند.

اما در حال حاضر دو اتفاق بزرگ در پرتفوی شرکت ایجاد شده. مورد اول اینکه شرکت توانسته به سمت صنایع پر بازده حرکت کند. با اقبال بازار به صنایع کالا محور، وصنعت نیز طی سال­های گذشته سهم سه صنعت کالا محور مذکور را از 4 درصد به حدود 28 درصد افزایش داد. همچنین طی این سال های تلاش شد خروج از صنعت سیمان و خودرو با شناسایی سود بالایی همراه باشد که عایدی قابل توجهی نصیب سهامداران شود.

اتفاق دوم تنوع بخشی بیشتر پرتفوی شرکت است. همانطور که مشاهده می شود، طی 5 سال گذشته ورود شرکت به سایر صنایع همچون رایانه با توجه به افزایش ارزش بازار و سودآوری صنعت افزایش یافته و دلیل آن نیز انعطاف پذیری در چرخش بین صنایع و مدیریت ریسک نقدینگی است. به طوری که استراتژی شرکت ورود به سهم هایی با نقدشوندگی بالا و همچنین حفظ نقدینگی برای ورود است.

برنامه‌های آتی شرکت درخصوص سرمایه‌گذاری‌های جدید چیست و چشم‌انداز سهم «وصنعت» را چگونه می‌بینید؟ به‌عبارتی فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی که باید بیشتر مدنظر سرمایه‌گذاران باشد، شامل چه مواردی است؟

در حیطه سرمایه گذاری، همانطور که به تفضیل بیان شد، برنامه اصلی شرکت خروج از بنگاهداری و کرسی هیئت مدیره و در عوض انعطاف پذیری و افزایش سهم سرمایه گذاری های کوتاه مدت، مطابق اساسنامه است.

لزوم افزایش کارایی در عملیات پرتفوگردانی موجب حرکت وصنعت به سمت استفاده از ابزارهای نوین شده است. امروزه سهم معاملات الگوریتمی از کل معاملات در بازار های پیشرفته همچون آمریکا حدود90 درصد است. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با انجام مطالعات گسترده بازار در حوزه کسب و کار فین‌تک‌، تلاش کرده است تا زیر ساخت‌های لازم را به‌منظور انجام معاملات الگوریتمی در حوزه اوراق فرآهم آورد. همچنین در این حوزه به جهت هم افزایی و افزایش بهره‌وری، همکاریی هایی به صورت مشارکت در حال انجام است. همچنین مشارکت هایی در حوزه بین المللی به ­صورت مستقیم و یا در غالب سوآپ سهم جهت جذب سرمایه­گذاران خارجی نیز در دست بررسی است.

علاوه بر این، عدم حضور تامین سرمایه در مجموعه صنعت و معدن این فرصت را در اختیار وصنعت قرار داده تا با اتکا به اساسنامه بتواند تجربه حضور در پروژه های تامین مالی خصوصا برای شرکت های زیر مجموعه همچون صنایع شیمیایی ایران، و همچنین عملیات متعهد پذیره نویسی را داشته باشد. حضور در این حوزه ها با ایجاد درآمد های مطمئنی همچون اخذ کارمزد متعهد پذیره نویس، می تواند سودآوری شرکت و علاوه بر آن ثروت سهامداران را افزایش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24