Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش بهای مصنوعات فولادی پس از رکود عمیق این بازار در هفته های قبل موجب شد تا از یک سو پیش بینی بورس ٢۴ از رشد قیمت ها محقق شده و از سوی دیگر شرایط جدیدی پیش روی این بازار ایجاد شود که حداقل خروجی آن فاصله گرفتن از روند کاهشی پیشین قیمت هاست. هنوز بازار فولاد به رشد قیمت ها خوش بین نیست که در عدم معامله عرضه ها در روز شنبه خودنمایی کرد و البته تغییر جو روانی از رکود به رونق بستر مهمی برای تداوم افزایش نرخ به شمار می رود. این در حالی است که شاهد رشد قیمت ها در بازارهای جهانی هستیم و همین سیگنال برای تداوم رشد قیمت ها در بازار داخلی شاید کافی باشد اگرچه این روند کلی با فراز و فرودهایی نیز همراه خواهد بود...

تکانه جدید بازار فولاد

بورس24 : افزایش بهای مصنوعات فولادی پس از رکود عمیق این بازار در هفته های قبل موجب شد تا از یک سو پیش بینی بورس24 از رشد قیمت ها محقق شده و از سوی دیگر شرایط جدیدی پیش روی این بازار ایجاد شود که حداقل خروجی آن فاصله گرفتن از روند کاهشی پیشین قیمت هاست. هنوز بازار فولاد به رشد قیمت ها خوش بین نیست که در عدم معامله عرضه ها در روز شنبه خودنمایی کرد و البته تغییر جو روانی از رکود به رونق بستر مهمی برای تداوم افزایش نرخ به شمار می رود. این در حالی است که شاهد رشد قیمت ها در بازارهای جهانی هستیم و همین سیگنال برای تداوم رشد قیمت ها در بازار داخلی شاید کافی باشد اگرچه این روند کلی با فراز و فرودهایی نیز همراه خواهد بود.

در بورس انرژی شاهد یک روز جذاب در رینگ داخلی بودیم که موجب شد رقمی نزدیک به 32 میلیارد تومان در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گیرد که برای روز ابتدایی هفته آن هم پس از چند روز تعطیلی شاید رقمی بسیار جذاب به شمار رود. در بازار محصولات پتروشیمی هنوز میل به رشد قیمت ها وجود دارد اگرچه افزایش حجم معاملات هفته گذشته در بورس کالا موجب خواهد شد تا توانمندی افزایش نرخ در بازار داخلی محدود شود.

روز خوب بورس انرژی در بازار داخلی

اولین روز معاملاتی بورس انرژی پس از تعطیلات پایان هفته گذشته با جذابیت محسوسی رو به رو شد تا جایی که در عرضه های داخلی بازار فیزیکی شاهد داد و ستد 16 هزار و 787 تن از انواع فرآورده های نفتی ، گازی و پتروشیمی به ارزش بیش از 31.55 میلیارد تومان بودیم که به صراحت از جذابیت این بازار حکایت دارد. بزرگ ترین معاملات روز شنبه را می توان داد و ستد 2275 تن متانول پتروشیمی زاگرس ، 5016 تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام ، 3014 تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S-500) و 500 تن نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی به شمار آورد که بخش مهمی از حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. این در حالی بود که معامله 1047 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی اگرچه با برتری تقاضا بر عرضه ها رو به رو بود ولی در نهایت با قیمت های پایه مورد معامله قرار گرفت که نشان می دهد در بازار داخلی این کالا همچون گذشته جذابیت محسوسی نداشته ولی رشد عرضه ها در روزهای اخیر موجب شده تا از یک سو از جذابیت خرید آن کاسته شده و از سوی دیگر محصولات بیشتری در بازار داخلی برای معامله و مصرف وجود داشته باشد.

معامله بیش از 81 میلیون کیلو وات ساعت برق در بورس انرژی ایران

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 812 هزار قرارداد معادل 81 میلیون و 50 هزار کیلووات ساعت به ارزش 22 میلیارد و 373 میلیون ریال بود. به گزارش وبسایت بورس انرژی؛ در روز جاری نمادهای بارپایه، میان باری، بارپیک و کم باری با متوسط قیمت 283، 319، 345 و 237 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/15، 96/10/16 ، 96/10/17و 96/10/18 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/11/14 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/22 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16724

16724

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16725

16725

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2275

تن

12901

12901

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

5016

تن

18624898.8

16500000

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

3014

تن

21051353.7

18500000

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

23052

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

22271

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

50

تن

22427

22427

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

120

تن

22427

22427

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

13932

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

18905

18905

ریال

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

13101

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1386000

لیتر

19317

19317

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

72

تن

15483

15483

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

16264

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

148

تن

18439

18439

ریال

تحقق پیش بینی بورس24 ؛ تکانه های جدی از رشد قیمت ها در بازار فولاد

افزایش قیمت ها در بازار فولاد از سمت تولیدکنندگان اصلی استارت خود تا پیش بینی بورس24 از رشد قیمت ها محقق شود اگرچه این افزایش نرخ هنوز نه قدرتمند است نه می تواند فراگیر شود ولی باز هم بازار فولاد این رشد قیمت را پذیرفته است. این شرایط نشان می دهد که خوش بینی به بازگشت نسبی تقاضا وجود دارد ولی در روزهای سرد سال آن هم همگان با بارش برف در بسیاری از نقاط کشور نمی توان به قدرت نمایی این رشد قیمتی چندان هم امیدوار بود ولی باز هم چهره جدیدی از این بازار ترسیم شده که می تواند تغییرات مهمی را در این بازار ایجاد کند. ذات رشد قیمتی به معنای آن است که بازار فولاد از روند کاهشی پیشین فاصله گرفته یعنی میل به سقوط آزاد قیمت ها محدود شده مخصوصاً در شرایطی که افزایش نرخ از سمت بازارهای جهانی کلید خورده است. رشد قیمت قراضه و حمایت از بهای شمش در کنار افزایش محدود تقاضای داخلی و همچنین افزایش قیمت شمش پیشنهادی مواردی بود که در نهایت به رشد قیمت ها انجامید. البته باید به روند حرکت قیمت ها در هفته گذشته نیز اشاره کرد. به عنوان مثال در هفته های قبل شاهد کاهش بهای میلگرد و مصنوعات ساختمانی بودیم ولی قیمت شمش به این میزان کاهش پیدا نکرد و البته رشد قیمت قراضه نیز فضا را برای کاهش قیمت شمش محدود کرد. در نهایت این شرایط به منزله فنری برای جهش قیمت میلگرد بود که در روز شنبه خودنمایی کرد. این در حالی است که افزایش قیمت شمش در روز شنبه خود سیگنال جدیدی برای رشد قیمت فولاد به شمار می رود که می تواند در روزهای آینده خودنمایی کند اگرچه تأثیرگذاری آن محدود خواهد بود.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره داشت که هر 3 عرضه در بورس کالا به معامله ختم نشد و این بدان معناست که بازار فولاد به رشد قیمت ها بدبین است. همین جو روانی را باید مهمترین دلیل برای عدم رشد نرخ به شمار آورد اما اگر بازار در روز یکشنبه نیز مثبت باشد می توان به تداوم افزایش قیمت ها امیدوار بود.

با توجه به تمامی این موارد بازار فولاد چندان هم به رشد قیمت ها متمایل نبوده و احتمال تخلیه پتانسیل رشد قیمتی در روز شنبه وجود دارد ولی در صورتی که بازار بتواند به روند افزایشی قیمت ها هرچند محدود در روز یکشنبه ادامه دهد بازار وارد یک فاز افزایشی جدیدی خواهد شد.

ابهام در جرقه های رشد قیمتی فولاد

نوسانات افزایشی ضعیفی در بازار مقاطع طویل فولادی در حال شکل‌گیری است که بطور حتم متأثر از تغییرات اخیر بازارهای جهانی و به تبع آن افزایش قیمت بیلت صادراتی ایران است، کما اینکه از پلنر شنیدیم که شمش تولیدی فولادسازان شبه دولتی ما در قیمتهای 480-490 دلار/تن فوب ظاهرا مشتری داشته و معامله شده است.

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ کمتر از دو هفته پیش این قیمتها تا کف 450 دلار/تن فوب هم تنزل کرده بود، اما بازار دریای سیاه بالاخره تسلیم تکانه های افزایشی بازار داخلی چین شده و روند نزولی قیمتها به سرعت تغییر مسیر داده بطوریکه امروز گزارشات حاکی از نرخ 500 دلار/تن فوب شمش پیشنهادی در دریای سیاه است.

به نظر می رسد عدم استقبال از شمش عرضه شده امروز فولاد خراسان با پایه قیمت 1835 تومان علیرغم تقاضای بسیار ضعیف بازار این روزهای محصولات نهایی، یک اشتباه استراتژیکی از سوی مصرف‌کنندگان این کالا باشد؛ هر چند با توجه به شرایط فعلی بازار داخلی و بازار ضعیف تقاضا؛ نمیتوان به این تصمیم خرده گرفت.

در ادامه، واکنش تولیدکنندگان شمش حوزه خصوصی یا حوزه القایی به این نوسانات؛ بطور حتم برای نوردکاران مهم و قابل توجه خواهد بود.

بطور حتم تصمیم به برگزاری جلسات هم اندیشی دو حوزه شمش و نورد هم به منظور رایزنی در خصوص این تحولات میباشد؛ اما انچه که همواره بازار داخلی ایران را به چالش کشیده و تا کنون مورد بحث حوزه های مختلف زنجیره تامین فولاد بوده است؛ سیاست اتخاذی تولیدکنندگان حوزه القایی است که به سرعت بازار داخلی را تحت تاثیر نوسانات مقطعی خود قرار میدهد؛ از طرفی این حوزه هم به نحوی تحت تأثیر نوسانات تولیدکنندگان بزرگتر حوزه شمش فولادی یا همان شبه دولتی قرار دارند و تجربه نشان داده که حداقل طی یکسان اخیر این تاثیرپذیری ها همانند یک زنجیره به هم پیوسته گریز ناپذیر بوده است.

در این میان مشکل اساسی که همواره شاخه های انتهایی را مورد آسیب قرار میدهد شوک های زود گذر و ناپایدار به واسطه تقاضای ضعیف بازار داخلی و رقابت منفی تامین‌کنندگان خصوصی در لایه های مختلف شمش و نورد است که در برابر تغییرات به وجود آمده ناپایدار و شکننده بوده اند.

دو جهت متضاد قیمتی در بازار فولاد

بازار محصولات فولادی در حالی معاملات خود در میانه آذرماه 96 را پشت سر گذاشت که در بازار شاهد ثبات و در برخی محصولات ریزش قیمتی بود و در بورس کالای ایران نیز رشد قیمت سه محصول عرضه شده از سوی فولاد مبارکه و ذوب آهن رقم خورد.

به گزارش کارگزاری آبان، رکود بازار مقاطع ساختمانی به ویژه در حوزه میلگرد و تیرآهن موجب شده تا تقاضای شمش نیز در طول هفته‌های اخیر کاهش یابد به ویژه آنکه روزهای معاملاتی بازار فولاد نیز تنها به 4 روز منتهی شده که متاثر از تعطیلات روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه در سه هفته اخیر بوده است. به بیان دیگر کاهش روزهای معاملاتی، سردی هوا و عقب‌نشینی خریداران، بازاری بی رمق و کم تحرک را برای بازار فولاد در روزهای اخیر رقم زده که ماحصل آن ثبات یا در برخی مصنوعات فولادی ریزش قیمت‌هاست.

‌در خصوص شمش فولادی، فعالان بازار معتقدند تعطیلاتی که در میان هفته‌های اخیر پشت سر گذاشتیم اگرچه موجب کاهش تقاضای مقاطع و شمش شد اما عرضه آهن قراضه را نیز کاهش داد که انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو و در شرایطی که صحبت از افزایش قیمت آهن اسفنجی می‌شود افزایش قیمت آهن قراضه و اسفنجی قیمت شمش فولاد را نیز با رشد مواجه سازد.

در این میان ثبات قیمتی شمش در بورس کالای ایران نیز چند هفته‌ای است که به چشم می‌خورد. بر این اساس هفته قبل نیز فولاد خوزستان10 هزار تن شمش را با قیمت 1800 تومان (همان نرخ هفته‌های پیشین) به تابلو آورد که 8 هزار و 500 تن از این محصول در همین نرخ خریداری شد.

در بازار مقاطع نیز در حالی که برخی عرضه‌کنندگان در پاسخ به استعلامات خرید، تخفیفاتی در نرخ نهایی محصولات خود می‌دادند که به این ترتیب چهره بازار بعضا ریزشی بود، اما در بورس کالای ایران شاهد افزایش قیمت نهایی دو سبد مخلوط ذوبی بودیم که ارزنده بودن قیمت پایه عامل آن عنوان شد.

بدین ترتیب سلف سبد مخلوط ذوب‌آهن در دو تناژ مجزا به ترتیب در حجم‌های 5 و 22 هزار تن با قیمت‌های 2250 و 2200 تومان عرضه شد که قیمت ارزنده این دو تناژ موجب ثبت تقاضای دو برابری برای این عرضه‌ها و در نتیجه رشد قیمت پایانی به ترتیب به 2253 و 2270 تومان شد.

همچنین دیگر عرضه فولادی که هفته گذشته رشد قیمت پایانی را تجربه کرد ورق گرم B عرضه شده از سوی فولاد مبارکه بود که طبق آن 51 هزار و 700 تن از این محصول در قالب معامله‌ای سلف به تابلو آمد و بیش از 76 هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد که در نتیجه قیمت پایه آن از 2190 تومان به قیمت پایانی حدود 2500 تومان افزایش یافت.

دست‌اندرکاران بازار می‌گویند احتمال افزایش قیمت این کالا در خارج از ایران به علت پایان سال میلادی زیاد است ولی این رونق فصلی است. از سوی دیگر میانگین قیمت ورق گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلی‌متر در طول هفته ثابت ماند و از بیش از 2500 تومان تکان نخورد اما تقاضای ضخامت 3 میلی‌متر به علت ساخت کانکس برای زلزله زده‌ها به شدت افزایش یافته و رشد قیمت این محصول در بازار آزاد و بورس کالا از این منظر طبیعی است.

در مجموع هفته قبل 168 هزار و 161 تن فولاد عرضه و حجم معامله 159 هزار و 181 تن به ثبت رسید. برخی عرضه‌ها از سوی فولاد مبارکه به تابلو آمد و ذوب آهن، فولاد خوزستان، فولاد کرمان و فولاد آذربایجان باقی عرضه‌کنندگان رینگ فولاد بودند.

به موازات رخدادهای بازار آزاد فولاد و بورس کالا، هفته گذشته همچنین اعلام شد طبق مصوبه هیئت وزیران و در راستای حمایت از صنایع داخلی تعرفه واردات ورق فولادی بصورت پلکانی کاهش یافت. بدین ترتیب تعرفه واردات فولاد ١٠ درصد برای ورق گرم زیر ٣ میلی‌متر، ١۵ درصد برای ورق گرم بالای ٣ میلی‌متر،٢٠ درصد برای ورق سرد و ٢۶ درصد برای ورق‌های پوشش‌دار. پیش از این در بهمن ماه سال گذشته، انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای به وزیر صنعت وقت و همچنین معاون اول رئیس جمهور، رعایت قاعده پلکانی در تعرفه واردات انواع ورق را خواستار شده بود. فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده ورق گرم کشور نیز در نامه دی ماه سال ٩۵ به وزیر صنعت، موافقت خود با کاهش تعرفه واردات ورق گرم در راستای تامین نیاز داخل و حمایت از صنایع تکمیلی را اعلام کرده بود. سندیکای لوله و پروفیل نیز در مکاتبات و جلسات متعدد خواستار کاهش تعرفه واردات ورق گرم زیر ٣ میلی‌متر شده بود.

در همین حال رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به کاهش تعرفه واردات فولاد با ابراز نگرانی نسبت به آینده صنعت فولاد و اشتغال‌زایی در این بخش گفت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته حدودا 20 درصد بوده که در مقایسه با میانگین تعرفه 45 درصدی صنعت خودرو و اکثر صنایع تکمیلی فولاد که از تعرفه‌های بالای 40 درصد استفاده می‌کنند، این تعرفه 20 درصد برای فولاد معقول و کارشناسی شده بود، چراکه تعرفه‌ها باید به صورت پلکانی در رشته‌های مختلف صنعت باشد. وی اظهار کرد: تقاضای انجمن فولاد به عنوان تشکل صنفی فولادسازان کشور از دولت این است که این تصمیم ناصحیح را اصلاح کند و تعرفه ناچیز 20 درصدی صنعت فولاد را به حالت تعادل قبلی بازگرداند.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته به این دلیل که خریداران سنگ‌آهن در بازار واردات چین به این نتیجه رسیده‌ بودند که قیمت‌ها باید کمی تصحیح شود خریدها افت داشت و قیمت این ماده اولیه کمی پایین آمد. اما سنگ‌‌آهن روز جمعه با رشد مواجه تا افت هفته قبل را جبران کند. قیمت سنگ آهن در بنادر چین روز جمعه یک رشد 3.65دلاری داشت و مجددا به مرز 70دلار برگشت و عمده کاهش قیمت میان هفته جبران شد. در بورس دالیان نیز قیمت‌ها با 1.8دلار افزایش به 76.5 دلار رسید.

موجودی هفتگی 44 بندر چین جمعه با رشد هفتگی 790 هزار تن به 141.1 میلیون تن افزایش یافت که نزدیک به بالاترین سطح 4 ماه گذشته بود که بنظر می‌رسد به عنوان مانع برای رشد قیمت‌ها هم راستای فولاد عمل کند. در این میان قیمت فولاد نیز از حدود 11 صبح روز جمعه روند صعودی به خود گرفت و محرک قیمت‌های سنگ آهن عمل کرد. فولادسازان نگران از رشد قیمت‌ها، اقدام به خرید و ذخیره سنگ‌آهن در انبارهای خود می‌کردند که این عامل محرک قیمت‌ها شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد 28تا14-A3

مجتمع فولاد خراسان

نقدی

19,100

-

110

0

0

سبد میلگردA3-12,32

مجتمع فولاد خراسان

نقدی

19,600

-

110

0

0

شمش بلوم (150*150)5SP

مجتمع فولاد خراسان

نقدی

18,350

-

3000

0

0

افزایش جدی حجم معامله پلیمرها و عقب گرد نگران کننده بازار محصولات شیمیایی

افزایش حجم معاملات پلیمرها ، رشد قیمت ها در بورس و بازار و کاهش حجم داد و ستد محصولات شیمیایی در بورس کالا از جمله رخدادهای مهم در هفته گذشته بود اگرچه تعطیلات پایان هفته موجب شد تا واقعیت های این بازار کمتر از شرایط عادی خودنمایی کند. به گزارش کارگزاری آبان؛ با توجه به حجم معاملات جذاب هفته قبل می توان به تثبیت بازار در هفته پیش رو امیدوار بود اگرچه باز هم قیمت های پایه که در روز یکشنبه اعلام خواهد شد ملاک اصلی قیمت گذاری به شمار می رود.

هفته گذشته زمان جذاب و مهمی برای بازار پلیمرها بود زیرا شاهد رشد 18.16 درصدی حجم معاملات بودیم و موجب شد تا حجم داد و ستد در این گروه کالایی به بیشترین حد در یکسال اخیر افزایش یابد. این وضعیت نشان دهنده وجود تقاضای مؤثر در بازار داخلی است اگرچه رشد حجم عرضه گریدهای جذاب با فرض وجود تقاضا در بازار در نهایت موجب شد که این رکوردشکنی جذاب به ثبت برسد. هم اکنون تقریباً برای تمامی گریدهای جذاب در بورس کالا تقاضای مطلوبی وجود دارد و در صورتی که حجم عرضه ها باز هم افزایش یابد می توان به ثبت رکوردهای جدیدی امیدوار بود. با توجه به افزایش حجم معاملات در بورس کالا می توان انتظار داشت که تزریق کالا از بورس به بازار آزاد افزایش یابد.

عقب نشینی حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی این هفته شدیدتر از هفته قبل خودنمایی کرد تا جایی که کمترین حجم معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون به ثبت رسید. این در حالی بود که با کاهش عرضه ها و رشد تقاضا رو به رو بودیم که نشان می دهد عرضه های موجود جوابگوی خریداران نیست اگرچه اوج برتری تقاضا بر عرضه را می توان در گریدهای جذابی همچون ایزوبوتانول ، دی اتیل هگزانول و منواتیلن گلایکول مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال در هفته گذشته برای خرید 1210 تن دی اتیل هگزانول 2948 تن تقاضا ثبت شد و قیمت ها از پایه 3829 تومان تا 5169 تومان افزایش یافت. و یا برای خرید 330 تن سلف ایزوبوتانول 5863 تن تقاضا به ثبت رسید که نشان می دهد بخش مهمی از تقاضا تنها برای این قبیل کالاهای جذاب وارد رینگ معاملاتی شده است. با توجه به این شرایط می توان از روزهای سخت بازار پتروشیمی ها سخن گفت اگرچه این شرایط با افزایش حجم عرضه ها مستعد تغییر است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

* افزایش نسبی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با افزایش قیمت های پایه در بورس کالا

* رشد 12.26 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 81 هزار و 473.45 تن که بیشترین رقم از اواخر تیرماه سال جاری تاکنون بوده است.

* رشد 8.45 درصدی تقاضای پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم 126 هزار و 977.15 تن که بیشترین رقم در 7 هفته اخیر به شمار می آید.

* رشد 18.16 درصدی حجم معاملات و رسیدن به 65 هزار و 679.65 تن که بیشترین حجم داد و ستد هفتگی از ابتدای سال جاری تاکنون محسوب می شود.

* معامله 80.61 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که پس از نشان دادن شرایطی متعادل در بورس کالا، بیشترین حجم معاملاتی در 3 هفته اخیر است.

* ثبت 1.55 برابری تقاضا در برابر عرضه پلیمرها در بورس کالا که باز هم رقمی نسبتاً مطلوب و متعادل به شمار می رود.

* افزایش قیمت ها در بازار آزاد که در کنار افزایش قیمت های پایه در بورس کالا و رشد عرضه ها به رشد حجم معاملات و جذابیت بازار پلیمرها منجر شد.

* تقویت حجم تولید در صنایع پایین دستی که موجب شد حجم تقاضا تقویت شود.

* آرام تر شدن بازار پلی اتیلن ترفتالات بطری هرچند که گرید 821 و 781 هنوز هم با التهاب و رشد قیمت ها مورد معامله قرار می گیرد یعنی این بازار هنوز پتانسیل شعله ور شدن دارد.

* تداوم آرامش در بازار پلی اتیلن های سبک فیلم اگرچه هنوز جرقه هایی از رشد قیمت ها دیده می شود.

* کاهش التهاب در بازار سنگین اکستروژن EX3 و گریدهای لوله CRP100 که کمی عجیب به نظر می رسد و هنوز می توان نگران رشد قیمت ها بود اگرچه معاملات گسترده به صورت سلف – مچینگ و یا نقدی مچینگ به آرامش در بازار کمک کرده است.

* آرامش در بازار پلی استایرن های انبساطی پتروشیمی تبریز برای چندمین هفته پیاپی

* کاهش التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی با افزایش عرضه ها اگرچه هنوز هم برخی گریدهای جذاب با رشد قیمت ها مورد معامله قرار می گیرد.

* تقویت جذابیت خرید و افزایش رقابت و رشد نرخ در بازار پلی پروپیلن های نساجی

* افزایش جذابیت خرید در بازار PVC مخصوصاً گریدهای سوسپانسیون تا جایی که می توان گفت التهاب در این بازار حتی به نسبت هفته های قبل افزایش یافته است.

* کاهش بیشتر حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی که موجب شد وضعیت این بازار باز هم با کاهش حجم معاملات رو به وخامت بگذارد.

* کاهش 9.63 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 31 هزار و 561.9 تن که کمترین حجم عرضه از ابتدای سال جاری تاکنون به شمار می رود.

* افزایش 14.97 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی که به دلیل کاهش حجم عرضه ها ، به رشد جذابیت خرید منجر شده است.

* کاهش 20.61 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 13 هزار و 465 تن که نشان دهنده رکود واقعی در این بازار است.

* ثبت کمترین حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی از اوایل سال جاری تاکنون

* رقابت برای خرید ایزوبوتانول ، دی اتیل هگزانول و منواتیلن گلایکول در بازار محصولات شیمیایی در هفته قبل

* معامله 42.66 درصدی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که کمترین رقم حداقل در یکسال و نیم اخیر است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24