Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که نرخ فعلی ارز در بازار به هیچ وجه مصنوعی نیست. او شایعاتی که دولت را متهم به افزایش قیمت ارز برای جبران کسری بودجه کرده را کاملا مردود می‌داند ...

جوجه ها را آخر پاییز نشمارید!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت حمل و نقل (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • خچرخش
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل (بخش دوم)

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل و نقلی در چند مطلب می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خچرخش

چرخشگر طی بازه بلند مدت در یک روند نزولی قرار داشت ولی اخیرا با شکست خط روند نزولی قرمز بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. این سهم که احتمالا در محدوده 165 تا 175 تومان فرصت سرمایه گذاری را فراهم خواهد نمود با اهداف قیمتی مناسبی در میان مدت روبرو خواهد بود.

لازم به ذکر است که علیرغم واگرایی مثبت صورت گرفته برای کاهش ریسک حد ضرر 150 تومان برای خریداران و علاقه مندان به این سهم اهمیت خواهد داشت.

مجله خبری

الف) سیاسی

در مهمترین خبر سیاسی این هفته رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌دهد. ترامپ تصریح کرد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا طی روزهای آتی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. وی با بیان این که اختلاف‌نظرهایی پیرامون تعیین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود خواهد داشت، اظهار کرد: ما خواهان آرامش و میانه‌روی در موضع گیری‌ها هستیم. ترامپ پس از سخنرانی خود حکم انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس را امضا کرد. در همین ارتباط عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است. وی اعلام کرد: روئسای جمهور پیشین آمریکا نیز با آگاهی از بازتاب و بازخورد منفی جهانی این اقدام و عملی کردن مصوبه کنگره آمریکا تا کنون از انتقال سفارت آمریکا به قدس سرباز می زدند اما ترامپ و دولت تجار آمریکا با این تندروی ها متوجه پیامدهای اقدام خود نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان شنبه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند.‌ بهرام قاسمی با اعلام این خبر افزود: در این سفر آخرین وضعیت روابط دو جانبه به خصوص در حوزه همکاری های عالی اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری، مسائل منطقه ای و تحولات بین المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.‌

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

نرخ دلار در یک هفته اخیر با افزایش بیش از ۸۰ تومانی از نرخ ۴۲۰۰ تومان عبور کرد تا بالاترین قیمت برای این نوع ارز در سال جاری ثبت شده باشد. از طرف دیگر دلار مبادله‌ای به بیش از ۳۵۰۰ تومان رسیده است و در هیچ دوره زمانی فاصله بین دلار آزاد و دلار مبادله تا این میزان نبوده است. ولی الله سیف،رئیس کل بانک مرکزی در برنامه «نگاه یک» روند نرخ ارز را طبیعی تحلیل کرد و نوسانات اخیر را بیشتر به اثرات فصلی منسوب کرد. مثال او در این باره روند نرخ ارز در ایام مشابه سال گذشته بود، طوری که قیمت دلار سال گذشته در چنین روزهایی به بیش از ۴هزار و ۱۰۰ تومان هم رسید اما آخر سال شمسی با ۳ هزار و ۷۳۰ تومان پرونده بسته شد. سیف توضیح داد: «در حال حاضر وضعیت منابع ارزی کشور هم مطلوب ارزیابی می‌شود و جای نگرانی در این خصوص نیست. اگرچه نوسان در مقابل دلار برای واحد پول همه کشورها از چین گرفته تا سوئیس و حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موضوعی طبیعی و همیشگی است.»رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که نرخ فعلی ارز در بازار به هیچ وجه مصنوعی نیست. او شایعاتی که دولت را متهم به افزایش قیمت ارز برای جبران کسری بودجه کرده را کاملا مردود می‌داند. سیف در این باره گفت: « من در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به یاد ندارم چنین اقدامی صورت گرفته باشد. در دولت یازدهم و دوازدهم هم چنین موضوعی به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.»

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) از جمله عواملی است که رقابت نابرابری را برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است. محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی از جمله عواملی است که رقابت نابرابر را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است. برخی قوانین باید مورد بازنگری قرار بگیرد این در حالی است که قیمت بالای تمام شده رقابت را سلب می کند و از سوی دیگر نرخ ارز قیمت تمام شده را بالا می برد. رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: تک نرخی کردن ارز وعده دولت بوده که شاهد هستیم نرخ ارز با وجود تورم همچنان ثابت است و افزایش پیدا نمی کند و این در قیمت تمام شده کالای صادراتی تأثیر دارد.

صادرات محموله کانتینری هند به روسیه از طریق ایران و جمهوری آذربایجان در گامی برای عملیاتی کردن کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب از ماه میلادی آینده آغاز خواهد شد. این اقدام زمان حمل محموله را نیمی کاهش خواهد داد و با استفاده از مسیر دریایی، از ۳۵ روز به حدود ۱۷ روز کاهش پیدا می‌کند.

یازدهمین جلسه هیأت دولت به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، بعد از ظهر چهارشنبه به ریاست حجت‌­الاسلام والمسلمین روحانی برگزار شد و تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را به اتمام رساند. این لایحه هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ عوامل متعددی از جمله بحث معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها (که بیشترین تاثیر را برای نماد خودرو به همراه دارد)و اعلام افزایش تیراژ تولید خودرو و نزدیک شدن آن به روند بلند مدت خود در سال 90، در این هفته بیشترین تاثیر مثبت را بر این گروه گذاشتند و باعث شدند تا شاخص گروه با رشد روبرو بشود. این موضوع قیمت خودرو و خپارس را به ترتیب با 6 و 3.5 درصد رشد روبرو کرد اما خساپا با توجه به تغییرات مدیریتی روندی خنثی طی کرد. برای قطعه سازان هم در اکثر نمادها شاهد روند مثبت و رو به بالا بودیم.

در مهمترین خبر این هفته وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سیاست‌های واردات خودرو گفت: برنامه و سیاست‌های خود را درباره واردات خودرو تقدیم دولت کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم. وی ادامه داد: ما برنامه‌های خود را در زمینه واردات خودروهای SKD و خودروهایی که تعهد تولید داخل دارند و هر روز به میزان آن‌ها اضافه می‌شود به دولت اعلام کرده و منتظر تصمیم نهایی هیات وزیران هستیم.در توضیح بیشتر این صحبتهای وزیر، از هفته گذشته برای جلوگیری از خروج ارز و بالا رفتن قیمت آن سایتهای واردات خودرو متوقف شده است و زمزمه هایی از افزایش تعرفه واردات به گوش می رسد.

در فلزات اساسی؛ نگرانی از افت تقاضای چین همزمان با احتمال قدرت گیری دلار ناشی از تصویب لایحه مالیاتها در مجلس سنا در روز چهارشنبه آتی (13 دسامبر) باعث شد تا این هفته شاهد افت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی باشیم. از همین رو قیمت مس به نزدیکی های 6500 دلار و روی به زیر 3100 دلار رسید.

اما در بازار سرمایه در این گروه در ابتدای هفته ذوب گزارش ماهانه خوبی منتشر کرد. این شرکت در ٨ ماهه منتهی به آبان ٩۶، ۴٨ درصد از مقدار تولید و ۶۶ درصد از مقدار فروش بودجه را محقق کرد. در این شرکت شاهد رشد نرخ فروش محصولات در آبان ماه در مقایسه با میانگین ٨ ماهه هستیم. در ادامه اما خبر مهمی در بازار منتشر شد که به نفع فولاد سازان نبود، این خبر حاکی از آن بود که تعرفه واردات شمش و ورق کاهش یافته است لیکن این خبر باعث افت قیمتها در بورس کالا نشد که البته بالا بودن نرخ ارز و هزیه های بالای حمل فولاد به داخل کشور تاثیر بسزایی در آن داشت. در گزارش فملی در پایان دوره 8 ماهه معادل 58 درصد از پیش بینی درآمد عملیاتی را محقق کرد. در این ماه نرخ فروش کنسانتره مس و کاتد با افزایش روبرو بود که به ترتیب 40 و 20 درصد بالاتر از نرخ های پیش بنی شده در بودجه می باشد.

در محصولات شیمیایی ؛ قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به خصوص در دو محصول تاثیر گذار بر بازار سرمایه کشور یعنی متانول و اوره کاملا متفاوت بود و در حالی که متانول با رشد آرام در حال نزدیک شدن به 390 دلار است اوره با کاهش قیمت به حدود 225 دلار رسیده است. این اتفاقات باعث شده است تا در آخرین گزارش پیش بینی سود زاگرس یکی از شرکتهای مطرح در تولید متانول شاهد تعدیل مثبت 40 درصدی آن باشیم در این گزارش نرخ متانول 330 دلار و نرخ تسعیر ارز 4000تومان برای 4 ماه باقی مانده سال در نظر گرفته شود. در این گروه اکثر نمادها متعادل و خنثی معاملات خود را پی گرفتند.

در گروه قند و شکر؛ این هفته خبری در خصوص ممنوعیت واردات شکر منتشر گردید. در همین خصوص علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی وزیر کشاورزی گفت: "با توجه به موجودی انبارها و تولید بالای شکر در سال جاری )که هم اکنون در فصل برداشت آن و تحویل به کارخانه های قند و شکر هستیم) به نظر می‌رسد در نیمه دوم امسال هیچ نیازی به واردات شکر نداریم؛ بنابراین وارداتی اتفاق نمی‌افتد." این صحبتها در حالی مطرح شد که گفته می شود در زمینه تولید چغندر قند در حال خودکفایی شدن هستیم و این موضوع میتواند این گروه را با شرایط جدید روبرو کند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24