Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نقش و جایگاه تأمین مالی بورس انرژی ایران در صنایع مرتبط با برق، نفت ، گاز و پتروشیمی را به صورت کلی می توان در ٣ بخش اصلی معاملات سلف ، اوراق سلف استاندارد موازی و صندوق پروژه تقسیم بندی کرد. در معاملات سلف تولیدکننده می تواند با فروش سلف کالاهای خود یعنی ثبت معامله و دریافت وجه قرارداد و سپس تولید و تحویل کالا در یک بازه زمانی معینی ( حداکثر ٣ ماه ) در ابتدا از تأمین مالی بهره برده و با قطعی بودن معامله و فاصله گرفتن از ریسک فروش اقدام به تولید کرده که شرایط مطلوبی را برای شرکت های عرضه کننده پدید می آورد...

بورس انرژی و تامین مالی پروژه های مهم...

بورس24 : نقش و جایگاه تأمین مالی بورس انرژی ایران در صنایع مرتبط با برق، نفت ، گاز و پتروشیمی را به صورت کلی می توان در 3 بخش اصلی معاملات سلف ، اوراق سلف استاندارد موازی و صندوق پروژه تقسیم بندی کرد. در معاملات سلف تولیدکننده می تواند با فروش سلف کالاهای خود یعنی ثبت معامله و دریافت وجه قرارداد و سپس تولید و تحویل کالا در یک بازه زمانی معینی ( حداکثر 3 ماه ) در ابتدا از تأمین مالی بهره برده و با قطعی بودن معامله و فاصله گرفتن از ریسک فروش اقدام به تولید کرده که شرایط مطلوبی را برای شرکت های عرضه کننده پدید می آورد.

در اوراق سلف موازی استاندارد تولیدکننده می تواند بر اساس تحویل کالا در زمان معینی مثلاً یک سال آینده از هم اکنون با عرضه اوراق از پتانسیل تأمین مالی برخوردار شده و با نگاهی به دورنمای قیمت‌ها نرخ سودی منطقی مثلاً بین 18 تا 19 درصد را برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده و در تاریخ معین و پس از تولید و فروش کالا، سود حاصل را به خریدار ارائه نماید. در این شیوه تأمین مالی، اغلب شرکت هایی به عنوان متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان ایفای نقش می کنند یعنی هم تعهد پرداخت را متحمل شده و هم حاضر هستند اوراق را قبل از سررسید در بازار ثانویه خریداری کرده و نرخ سود روزشمار را با نرخی کمتر از تعهد اصلی مثلاً 17.5 درصد به خریدار پرداخت کنند. این شیوه تأمین مالی در بورس انرژی ایران از سال 94 آغاز شده و تاکنون موفقیت های بزرگی را به همراه داشته است. تجربه موفق اوراق سلف استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران و یا اوراق سلف استاندارد برق مپنا در بورس انرژی از جذابیت عرضه این اوراق حکایت دارد.

صندوق پروژه ابتکار جدیدی است که برای اولین بار در بورس انرژی اجرایی شده و پروژه های نیمه کاره و یا حتی پروژه هایی که هنوز آغاز به کار نکرده اند می توانند با عرضه این اوراق از توانایی تأمین مالی بهره برده و پس از تکمیل، یا سهام شرکت را به خریدار عرضه کرده و یا سود حاصل از تکمیل پروژه و در آمدزایی آن را پرداخت کنند.

هم اکنون هر 3 بستر تأمین مالی در بورس انرژی وجود دارد و شرکت های مختلف از این مزایا بهره برده اند.

ادامه دارد...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24