Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

استارت اولیه خروج از رکود در بازار معاملات مسکن تقریبا از ابتدای سال گذشته زده شد. رشد محسوس معاملات خرید از نیمه سال ٩۵ اتفاق افتاد و باعث شد معدل فروش آپارتمان در تهران در یکسال ٩۵ رشد ۶ درصدی را نسبت به یکسال ٩۵ تجربه کند. اکنون اما رشد فروش نرخ های بالای ١۵ درصد را ثبت می کند بنابراین دمای بازار معاملات ملک گرمتر از سال گذشته شده است...

متقاضیان تبدیل به احسن در بازار مسکن فعال شدند

بورس24 : یک گروه تازه از خریداران مسکن با ورود به بازار معاملات، باعث رشد در حجم خرید و فروش ملک مسکونی در تهران شدند.

تحقیقات میدانی از بازار معاملات مسکن و گفته ­های دلالان ملک مشخص می­ کند: گروهی که با انصراف از سپرده گذاری در بانک ها طی ماه های اخیر مسیر بازار مسکن را پیش گرفته اند، عمدتاً افرادی هستند که پیش­تر نیز راغب به جابجا شدن از محل سکونت خود به قصد خرید آپارتمان بهتر –به لحاظ مساحت یا محله- بودند اما همواره نرخ های جذاب سود بانکی بر این رغبت اثر منفی می گذاشت و مانع از خروج آن ها از بازار سپرده گذاری بانکی می­ شد.

با این حال، از ابتدای پاییز امسال به دلیل هماهنگی معنادار بانک ها در اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار و تعهد واقعی شان به پرداخت سود حداکثر 15 درصد به سپرده های جدید، میزان تقاضا برای خرید مسکن در تهران رو به افزایش گذاشته است.

مشاوران املاک می گویند فایل هایی که از ابتدای سال گذشته برای فروش آپارتمان در بنگاه ها ایجاد شده بود، در همین دو ماه اخیر و به رغم پایان فصل اصلی نقل و انتقال، با مراجعه و استقبال پرحجم مشتری مواجه شده است.برخی از مالکان همین فایل ها طی چند روز گذشته موفق به فروش واحد خود شده اند.

بخشی از فروشنده ها و خریداران مسکن، ترکیب همان گروه متقاضیان تبدیل به احسن را تشکیل می دهند که تا کنون به دلیل نبود تقاضای موثر برای خرید آپارتمان آن ها، امکان جابجا شدن و خرید آپارتمان بهتر از خود آن ها نیز سلب شده بود و در نتیجه، یک پتانسیل معاملاتی در بازار ملک امکان حرکت نداشت. اما اکنون اقبال به خرید مسکن باعث شده این گروه بتواند با فروش آپارتمان خود، در نقش متقاضی جدید وارد بازار شود و به همین ترتیب چرخه خرید و فروش آپارتمان رونق بگیرد.

بانک ها از تابستان سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار موظف شده بودند به سپرده گذاران بانکی نرخ سود حداکثر 15 درصد پرداخت کنند اما این مصوبه تا اواخر تابستان امسال در غالب بانک ها اجرایی نشد. بانک ها در این فاصله، سود های حداقل 20 درصدی به عناوین مختلف به سپرده گذاران پرداخت کردند. این میزان نرخ سود در مقایسه با تورم متوسط 10 درصدی از یک سو و بازدهی نزدیک به صفر بازارهای رقیب (مهمترین بازار موازی بازار پول برای سرمایه گذاری، بازار مسکن است که سال گذشته در عمده ماه ها با زیان 2 تا 3 درصدی در سرمایه گذاری روبرو بود) باعث شد سپرده گذاری در بانک ها به انتخاب اول افراد تبدیل شود.

اما در حال حاضر کم شدن فاصله نرخ سود بانکی و نرخ تورم از یک سو و همچنین رشد مثبت قیمت مسکن از سوی دیگر باعث اقبال به خرید ملک شده است.بازدهی بازار مسکن در نیمه پاییز امسال حدود 6 درصد گزارش شد که نسبت به دو سال قبل، یک نرخ نسبتاً مطلوب و امیدوار کننده است.

استارت اولیه خروج از رکود در بازار معاملات مسکن تقریبا از ابتدای سال گذشته زده شد. رشد محسوس معاملات خرید از نیمه سال 95 اتفاق افتاد و باعث شد معدل فروش آپارتمان در تهران در یکسال 95 رشد 6 درصدی را نسبت به یکسال 95 تجربه کند. اکنون اما رشد فروش نرخ های بالای 15 درصد را ثبت می کند ، بنابراین دمای بازار معاملات ملک گرمتر از سال گذشته شده است.در حال حاضر ماهانه بیش از 13 هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می شود.

تداوم پیش رونق در این بازار طی ماه های مکرر در سال جاری باعث شده تقاضای خاموش یعنی افرادی که تا کنون از آب شدن یخ معاملات ملک خبر نداشتند، نسبت به جنب و جوش جدید آگاه شوند و در نتیجه به نوعی، برای جابجا شدن یا اولین خرید خود، تحریک و مصمم شوند.این اتفاق در عین حال تاثیر قابل ملاحظه بر قیمت ها نیز گذاشته است.

متوسط قیمت رسمی آپارتمان در تهران –قیمت آپارتمان های فروش رفته و قید شده در مبایعه نامه ها- در حال حاضر 10 درصد نسبت به پارسال همین موقع افزایش پیدا کرده است. پیش تر، تغییرات نقطه ای قیمت مسکن کمتر از این رقم بود.

دلالان ملک اعلام می کنند : قیمت های پیشنهادی ، بیش از این رقم افزایش یافته است و احتمال دارد با دهان به دهان شدن گرانی، فرمان نوسان قیمت مسکن از محدوده نرخ تورم خارج شود.

کارشناسان اقتصاد مسکن انتظار دارند تا پایان امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به اندازه نرخ تورم، رشد کند. البته این انتظار به آن معنا نیست که قیمت همه آپارتمان ها به یک اندازه افزایش یابد بلکه واحدهای پرمخاطب (آپارتمان های ریز متراژ زیر 60 متر مربع و حداکثر 80 مترمربع) احتمال دارد با رشد قیمت بیشتری نسبت به سایر آپارتمان های متراژ بزرگ مواجه شود.

در حال حاضر بیش از 70 درصد معاملات خرید مسکن به آپارتمان های با مساحت کمتر از 90 متر مربع اختصاص دارد.واحدهای بالای 150 مترمربع، سهم کمتر از 5 درصدی از معاملات خرید مسکن دارند.از طرفی،‌ در حال حاضر میزان رشد قیمت در واحدهای کم سن،‌ بیشتر از میزان رشد قیمت سایر گروه های سنی املاک است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24