Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ادامه نگاهی به وضعیت تکنیکی یکی از سهم های گروه غذایی که ماهیت هلدینگی و سرمایه گذاری دارد ، خواهیم داشت. «وبشهر» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین تکنیکال بورس ٢۴ قرار خواهد گرفت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، این سهم پس از اصلاح یک و نیم ساله ای که داشته ، اخیرا ترند نزولی بلند مدتی خود را شکسته و انتظار می رود پس از پولبک به محدوده حمایتی ١٣٠ – ١٣۵ تومانی ، شاهد آغاز روند ...

«بررسی دلایل رکود بازار !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روزهای یکشنبه و دوشنبه داشت. یعنی نه فشار فروش به قدری بود که کلیت بازار سرخ پوش شود و نه تقاضا و نقدینگی موجود به اندازه ای بود که سبب جهش قیمت ها و برگشت هیجان خرید شود. خصوصا که با گشایش نماد «های‌وب» باری دیگر توجه بازار معطوف به این سهم شده است. به نظر وضعیت کسل کننده فعلی و بی تفاوتی بازار 3 دلیل دارد. اول اینکه تعطیلات 3 روزه آخر هفته را داشتیم. دوم اینکه تا تاریخ 23 آذر ماه ( زمان اظهارنظر گنگره درخصوص برجام ) تنها 5 روز کاری باقیمانده و سوم اینکه بازار اخیرا در گروه های بزرگ و صادرات محور رشد خوبی داشته و طبیعی است که برای مدتی شاهد دست به دست شدن سهم ها و شکل گیری کف های جدید باشیم.

ترمز رشد بازار در حالی بنابر دلایل فوق گرفته شده که دلار طی روزهای اخیر رشد خوبی داشته و کانال 4.200 تومانی نیز فتح شده است. همانطور که مستحضر هستید ، رشد دلار تاثیر خوبی در روند سودآوری شرکتها داشته و از طرف دیگر سبب تحریک تقاضا در اقتصاد کشور می شود. نگاهی به روند حرکتی بازار ارز طی سنوات گذشته نشان می دهد که نرخ دلار معمولا در 3 ماهه فصل پائیز و اولین ماه از فصل زمستان در مسیر رشد قرار گرفته و با گذر از ژانویه و آغاز فصل جدید میلادی به مرور از التهاب بازار ارز کاسته شده و بخشی از رشد دلار نیز خنثی می گردد اما برآیند تحولات فوق سبب افزایش درآمد و رشد سودآوری شرکتها می شود.

بنابراین انتظار می رود پس از یک دوره رکود موقت ، همزمان با انتشار گزارش عملکرد آذر ماه شرکت ها شاهد برگشت طراوت و شادابی به روند معاملات باشیم ؛ چراکه با رسیدن این گزارش ها ، تحلیلگران با دقت بیشتری سود شرکت ها را تا پایان دوره 9 ماهه محاسبه خواهند کرد و انتظار می رود فعالان بازار و سرمایه گذاران با معاملات خود اثرات مثبت یا منفی ناشی از گزارش های دوره ای را در معاملات خود پیشخور کنند. لذا احتمالا هوای بازار هفته آتی کمی ابری همراه با غبار محلی باشد اما انتظار می رود با آغاز آخرین هفته از فصل پائیز ، به مرور شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات و آغاز یک رالی صعودی دیگر باشیم. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که این روزها تا حدودی از گروه ها و صنایع بزرگ فاصله گرفته و عمده تحرکات نیز عطف به تک سهم ها و گروه های کوچک شده است. به نظر وضعیت فعلی دوام زیادی نخواهد داشت و به زودی «تحلیل» و «کدال» جای بازی های نوسانی را خواهند گرفت.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه تایرسازی و محصولات فلزی و مثبت 2 گروه خودروسازی و کانی های فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا و روز شنبه به نظر بازار به همین شکل باشد و نمی توان انتظار زیادی از بازار داشت. خصوصاکه بازارهای جهانی هم در روزهای پایانی هفته کمی افت قیمت داشتند. بنابراین انتظار می رود بازار در روزهای ابتدایی هفته متعادل و حتی با فشار نسبی عرضه همراه باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : توافق هسته‌ ای با ایران کارآمد بوده و سندی است که در قالبی بیش از 100 صفحه تنظیم شده است که بر طبق آن ایران به تعهدات خاصی پایبند شده و به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مورد باز بینی قرار گرفته است. «فدریکا موگرینی» گفت : «تاکنون آژانس 9 بار کنترل موفقیت ‌آمیز (از برنامه هسته ‌ای ایران) داشته است و آنها توافق هسته‌ ای که کارایی دارد را لغو نمی‌ کنند. این (توافق) به اولویت ‌ها در زمینه امنیت اروپا و منطقه ما مربوط می‌ شود. ترامپ راهبردی را در پیش گرفته که بر طبق آن توافق هسته‌ ای با ایران را زیر سوال ببرد. ما دوستان آمریکایی داریم که می‌ دانند ، توافق هسته ‌ای فقط به یک کشور تعلق ندارد بلکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن حمایت می ‌کند و ما انتظار داریم که تمامی طرف‌ ها به آن احترام بگذارند.» وی افزود : «ما با مسکو درباره کره شمالی و توافق با ایران و مسایلی از این دست همکاری خوبی داریم و به همراه هم تلاش می‌ کنیم راهکار تشکیل دو دولت را در زمینه حل بحران فلسطینیان اجرایی کنیم و به مسایلی مانند تروریسم و مهاجرت هم بپردازیم.»

* جنگنده های متجاوز عربستان صعودی کاخ ریاست جمهوری یمن در صنعا را بمباران کردند. در این حمله خسارت هایی به خانه های مردم و اموال عمومی و خصوصی وارد شد. جنگنده های متجاوز همچنین پنج نوبت شهرستان السبعین نزدیک صنعا را بمباران کردند.

* دونالد ترامپ، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. شهر اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسیم. تصمیم من درباره اورشلیم (قدس) با تاخیر بسیار گرفته شد. این تصمیم مربوط به گذشته است اما در 20 سال اخیر توسط سران سابق آمریکا اجرایی نشد. برای صلح در منطقه تلاش می‌ کنیم. مقامات آمریکایی در شهر اورشلیم (قدس) با مقامات اسراییلی دیدار کردند. به وزارت خارجه دستور می‌ دهم ساختمان سفارت آمریکا را به شهر اورشلیم (قدس) منتقل کند. آمریکا در صورت توافق اسرائیل و فلسطینی‌ ها از راهکار دو دولتی حمایت می‌ کند.

* وزارت خارجه ایران اقدام رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرد. وزارت امور خارجه ایران تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس را "به شدت" محکوم کرد و آن را "نقض آشکار قطعنامه های بین‌المللی" دانست. در بیانیه وزارت خارجه آمده که این تصمیم "باعث تحریک مسلمانان و شعله ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و رفتارهای خشم آلود و خشونت آمیز بیشتر خواهد شد". این بیانیه مسئولیت ایجاد چنین تنش هایی را متوجه دولت اسرائیل دانسته است.

ب) در حوزه اقتصاد ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : اطلاع داریم در بحث افزایش پایه‌ های مالیاتی که دولت بنا دارد در بودجه سال 97 یک پایه مالیاتی را تحت عنوان «مالیات بر سود سپرده بانکی» مدنظر قرار دهد که البته باید دید در متن لایحه دولت این موضوع به چه شکل نهایی می ‌شود ، آیا حذف خواهد شد و یا خواهد آمد و اگر در لایحه بیاید به چه صورت خواهد بود و اقداماتی که در این زمینه در حال انجام شدن است در جمله اقدامات اساسی است. محمد رضا پورابراهیمی با اشاره به موضوع بررسی بودجه گفت : تصور ما این است که رویکرد دولت در بحث بودجه ریزی در حال تغییر است که البته این کار با یک تأخیر 5 ساله همراه است و با این تأخیر 5 ساله رویکرد محافظه‌ کاری را کنار گذاشته و می ‌خواهد رویکرد جسورانه داشته باشد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت : یکی از مواردی که ما در جریان آن هستیم و دولت برای تصمیم‌ گیری به آن موضوع ورود پیدا کرده است در ارتباط با یارانه‌ هاست که پرداخت آن و حذف دهک‌ های پر درآمد از دریافت یارانه را دولت دارد به جد پیگیری می ‌کند. پورابراهیمی خاطرنشان کرد : در ارتباط با مدیریت طرح تحول سلامت نیز از محورهایی است که دولت به طور جد روی آن کار می ‌کند که هزینه‌ های این بخش را کمتر کند که بتواند حجم عظیمی از تعهداتی در حوزه سلامت که دولت را زیر فشار قرار داده خارج کند.

ج) در خبرهای بورسی ، وزیر اقتصاد گفت : به مردم اطمینان می‌ دهم دولت به دنبال جذب منابع مالی از محل افزایش نرخ ارز نیست ! ( باورش سخت است ! ) مسعود کرباسیان گفت : تصمیم داریم تا یک ماه آتی نماد بسته ‌ای نداشته باشیم ! ( امیدواریم این گونه شود ! ) برنامه داریم مشکل 14 شرکتی که نماد آنها بسته است را حل کنیم ! ( خیلی وقت است که این برنامه را دارید ! ) مجامع بانک ‌ها در حال برگزاری است و انشالله طی چند هفته آتی همه مجامع بانک ‌ها برگزار خواهد شد. ( طی چند هفته ؟ ) بانک‌ ها طی سال گذشته تاکنون بیش از 15 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروخته ‌اند. ( اثراتش کجاست ؟! ) بانک‌ های ملی و تجارت لیست اموال مازاد خود را داده ‌اند و سپه نیز در حال نهایی ‌سازی گزارش خود است. سایر بانک‌ ها را نیز ملزم کرده‌ایم به سرعت گزارش دهند. شاخص بازار سهام طی مدت اخیر توانست به قله تاریخی خود برسد. طی 100 روز فعالیت دولت شاخص کل 11 درصد رشد داشته و طی این مدت هیچ نوسان جدی نداشته است ! ( 4 سال بازار ریخت ، شما کجا بودید ! )

د) در بازارهای جهانی ، افت جزئی قیمت نفت و نوسانات منفی در فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز ، در حالی که بازار انتظار دارد میزان ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یابد و پس از آنکه هفته گذشته اوپک و متحدانش توافق کاهش تولید را برای 9 ماه دیگر تمدید کردند ، قیمت نفت با کاهش جزئی مواجه شد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 62 دلار و 30 سنت و نفت خام آمریکا به 56 دلار و 70 سنت رسید. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان هفته گذشته با هدف پایان دادن به مازاد ذخایر نفتی جهان و بالا بردن قیمت ها توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کردند. موسسه گلدمن ساکس اعلام کرد ، عربستان و روسیه تعهد قوی خود به تمدید کاه تولید را نشان دادند. این موسسه پیش بینی خود از قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا را برای سال 2018 افزایش داده و به ترتیب به 62 و 57 دلار و 50 سنت رسانده است. این بانک آمریکایی اضافه کرده : «اما ما معتقدیم تا سال 2019 ، واکنش نفت شیل و دیگر تولید کنندگان به رشد قیمت ها موجب تشویق اوپک و روسیه برای کاهش ظرفیت ذخیره این کشورها خواهد شد و قیمت ها را پایین خواهد آورد.» در فلزات اساسی هم وضعیت به همین شکل بود و قیمت ها با کاهش روبرو شدند؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 6.600 – 2.460 – 3.100 و 2.020 دلاری عقب نشستند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی تقاضای خوبی حاکم بود و اکثر نمادها با افزاش تقاضا و رشد قیمت روبرو شدند. اما نکته مهم اینجاست که رشد قیمت ها توام با صف خرید و هیجان نیست و معاملات متعادل دنبال می شود. برخی معتقدند دلیل رشد تقاضا در خودرویی ها ، بحث خریدهای کروز است و در بازار شایعه شده که قرار است چند درصد از سهام تحت تملک نگارنصر و سرمایه گذاری سمند در بازار و به کروز واگذار گردد. فارغ از اینکه این شایعه صحت داشته باشد یا خیر ، باید گفت ایران خودرو از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته و با توجه به تولید و فروش ماه های اخیر ، انتظار می رود شرکت در دوره 9 ماهه تعدیل مثبت خوبی داشته باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، به نقل از وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، محمد شریعتمداری با بیان اینکه تولید اتومبیل سواری در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش یافته ، گفت : در 7 ماهه امسال تولید اتوبوس ، ون و مینی بوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 83 درصد افزایش یافته و تولید کامیون و کشنده در این بازه زمانی 18 درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته وزیر صنعت تولید کمباین در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 123 درصد افزایش یافته است. شریعتمداری ادامه داد : در زمینه تولید تراکتور در 7 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 24 درصدی روبرو بوده ایم. وی با بیان اینکه تمامی این موارد نشانه حرکت صنعت در ساخت و تولید خودروی سبک ، سنگین و تخصصی است افزود : این اقدام با تلاش صنعتگران کشور با شتاب بیشتر و عمق ساخت داخل بیشتری ادامه می یابد.

در این گروه خگستر بهترین تقاضا را داشت که البته با عرضه های آبشاری حقوقی ها به تعادل رسید. زمزمه هایی درخصوص جدی شدن بحث افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته و اثرپذیری از اتفاقات مثبت در مجموعه ایران خودرو موجب شده تا این سهم در مسیر قیمت های 300 – 310 تومانی قرار بگیرد. در ایران خودرو هم تقاضای خوبی حاکم بود. این سهم مقاومت 280 تومانی را پیش رو داشته و در صورتی که موفق به گذر از این سد گردد ، در مسیر قیمت های 300 – 305 تومانی قرار خواهد گرفت. فروش بلوک سمند و نگارنصر اثرات مثبتی بر بودجه شرکت خواهد داشت.

از دیگر نمادهای مورد توجه در خودرویی ها می توان به پارس خودرو اشاره داشت. سهمی که آینده روشنی بواسطه عملکرد مناسب اش در ماه های گذشته داشته و انتظار می رود به مرور شاهد حرکت این سهم به سمت قیمت های ارزش اسمی باشیم. پارس خودرو در آبان ماه فروش خوبی را محقق کرده و اگر همین مقدار فروش را در آذر ماه تکرار کند ، با تعدیل مثبت روبرو خواهد شد. در خبهمن هم تقاضا بد نیست و او هم می تواند یکی از نمادهای مورد توجه باشد. خصوصاکه P/e کمتری نسبت به همگروهی ها داشته و با توجه به تغییرات مدیریتی اخیر پتانسیل رشد سود در سالهای آتی را دارد. در این گروه قطعه سازها هم می توانند مورد توجه باشند. به عنوان مثال روز سه شنبه خمهر موفق شد بعد از اصلاح قیمت نزدیک به 2 ساله ، سقف کانال نزولی خود را بی اعتبار کند و در مسیر قیمت های 180 تومانی قرار بگیرد.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات متعادل و نسبتا مثبتی را شاهد بودیم. البته در این بین برخی از نمادها نظیر کچاد ، کنور ، ارفع و کاوه نیز وضعیت و تقاضای بهتری داشتند. 2 عامل رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و تحرکات مثبت دلاری از مهمترین دلایل توجه نصفه و نیمه بازار به نمادهای این گروه می باشد. در معاملات فولاد چین قیمت میلگرد و ورق رشد حدود 2 درصدی را تجربه نمودند. همچنین قیمت فولاد تانگشان نیز 12 دلار رشد داشته و به 604 دلار در هر تن رسیده است. همین عوامل باعث شد تا سنگ آهن در بورس دالیان شاهد تداوم رشد قیمت باشد و قیمت بنادر نیز به بالاترین سطح از تاریخ 9 سپتامبر ( 3 ماه گذشته ) برسد. البته هنوز تا پیک قیمت فاصله زیادی باقی مانده است.

در این گروه کچاد با افزایش تقاضا به قیمت های بیش از 180 تومانی رسید. بهره برداری از خط تولید و فروش فولاد و زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت شرکت در دوره 9 ماهه ، سبب شده تا این سهم ضمن جبران عقب ماندگی خود نسبت به سایر اعضای گروه ، در مسیر قیمت های 200 تومانی قرار بگیرد. در ومعادن هم وضعیت بد نیست و به نظر این سهم می تواند با کمی نوسان به قیمت های بیش از 180 تومانی راه یابد اما برای تحقق این امر نیاز به رشد زیر مجموعه های خود نظیر کگل ، فملی ، کنور و ... دارد. شاید کگل با توجه به بحث تعدیل مثبت در گزارش 9 ماهه و سود تحلیلی 600 – 650 ریالی ، گزینه جذاب تری نسبت به ومعادن باشد ؛ خصوصاکه سود سال های بعد در کگل بواسطه بهره برداری از زیر مجموعه ها ، افزایشی خواهد بود.

در فولادی ها ، بازار قیمت های 220 تومانی فولاد کاوه را خوب می خرد. قبلا هم گفتیم که شرکت برای سال آتی می تواند تا 50 تومان سود داشته باشد. در فولاد ارفع حمایت حقوقی ها ادامه داشته و خوشبینی به استفاده از قانون رفع موانع تولید این سهم را به محدوده مقاومتی 455 – 456 تومانی رسانده است. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، فضا را برای ادامه رشد سهم تا سطوح 480 – 500 تومانی مهیا خواهد کرد. در این گروه فولاژ واقعا از توجهات به دور است ! سهمی که رشدی نداشته و حالا در حال اصلاح می باشد. انتظار داریم فولاژ در 3 ماهه سوم سال گزارش بهتری داشته باشد. و در نهایت فولاد مبارکه را داریم که خریداران خوبی در قیمت های کمتر از 270 تومانی دارد. انتظار داریم این غول فولادی به مرور و تا زمان انتشار گزارش 9 ماهه ، تا قیمت های 300 تومانی پیشروی داشته باشد.

ج) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات ضعیفی را شاهد هستیم و این در حالی است که با فرار نقدینگی از بانکها ، گفته می شود تحرکاتی در بخش مسکن نیز ایجاد شده است و دور از ذهن نیست که بخشی از نقدینگی خارج شده از بانکها در مسیر این بازار قرار گیرد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفت : صدور پروانه ساختمان 10 درصد و ارزش افزوده بخش مسکن 7 درصد امسال در مقایسه با پارسال افزایش یافته است. بهروز ملکی افزود : شمار ثبت ‌نام ‌کنندگان در صندوق پس‌انداز مسکن ‌اولی به ‌زودی به 300 هزار نفر می ‌رسد. مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی افزود : به متقاضیان مسکن ‌اولی ساخت مسکن در بافت‌ های فرسوده تسهیلات 8 درصدی داده می ‌شود و انبوه‌سازان هم در این بافت ها می ‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. ملکی گفت : چنانچه سیاست ‌های دولت در حوزه پولی تغییر کند بازار مسکن تأثیر خواهد پذیرفت.

وی افزود : محتمل‌ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل ، افزایش قیمت به‌ اندازه تورم در همان فصل خواهد بود. ملکی با بیان اینکه قیمت کالا و خدمات در مقایسه با پارسال 50 تا 60 درصد افزایش یافته است ، افزود : در حوزه مسکن هم طبیعتاً باید همین افزایش رخ می ‌داد در حالی که افزایش نرخ مسکن کمتر از میانگین شاخص کل است. حسام عقبایی کارشناس مسکن هم گفت : قیمت خرید و فروش مسکن تا پایان آبان 10 درصد رشد داشته و پیش‌ بینی می‌ کنیم در زمستان در مقایسه با تابستان رشد 10 درصدی قیمت مسکن وجود داشته باشد. وی گفت : افزایش صدور پروانه ساختمانی در سال 96 نشانه افزایش تولید مسکن است. عقبایی افزود : در آبان 96 در حدود 48 هزار و 500 قرارداد خرید و فروش در سراسر کشور منعقد شد که 16 هزار و 600 قرارداد آن در تهران بود که این تعداد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است. عقبایی افزود : با وجود تغییر و تحولات بازار، نرخ مسکن تا پایان سال به سونامی و جهش قیمت نخواهد رسید و رشد نامتعارف را در این بخش نخواهیم داشت.

در این گروه ثفارس بیش از سایرین مورد توجه بود و با افزایش تقاضا ناشی از شفاف سازی منتشر شده به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. ثفارس اعلام کرده با توجه به خرید کل سهم پروژه باران از شرکت رویال ساختمان آریا به ارزش 385 میلیارد ریال در تاریخ 96.5.28 که اطلاعات آن در تاریخ مزبور به اطلاع سهامداران رسید ، این شرکت جهت افزایش سطح کیفیت پروژه و افزایش زیر بنای مازاد بر مقدار مندرج در پروانه ساختمانی ، قرارداد جدیدی با سازنده (شریک) به مبلغ 200 میلیارد ریال منعقد نمود که مقرر شد بهای معامله بصورت پرداخت 100 میلیارد ریال نقدی و مابقی به صورت فروش 80 واحد از واحدهای پروژه آسمان صدرا تهاتر گردد (لازم به ذکر است که تعداد 80 واحد پروژه آسمان صدرا به ارزش 141 میلیارد با سازنده (شریک) تهاتر و فروش گردیده است و مازاد بر مبلغ قرارداد به شرکت پرداخت می گردد. ضمنا با توجه به موارد فوق برآورد می گردد پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 از مبلغ 340 ریال به 400 ریال افزایش یابد که مراتب فوق متعاقبا اعلام می گردد. این سهم در صورت شکست مقاومت 260 تومانی ، می تواند به مرور تا سطوح 300 تومانی پیشروی داشته باشد.

در ثغرب قیمت های کمتر از 900 ریالی با توجه به قراردادهای جدید مشارکتی شرکت در تبریز ، مناسبی ارزیابی می گردد. اما نمی دانیم بازار با چه تفکری سهم را می فروشد. در ثالوند هم اصلاح خوبی رقم خورده و با توجه به پروژه های آماده فروش و nav بالا ، انتظار می رود برگشت قیمت سهم به کانال 300 تومانی را داشته باشیم. به نظر تحرکات قوی در ساختمانی ها زمانی آغاز شود که وساخت به عنوان لیدر گروه در مسیر رشد قرار بگیرد. وساختی که برای تغییر مسیر نیاز به اصلاح تا قیمت های 220 تومانی دارد. در بازار شایعه شده که وپترو برای سال 97 برنامه جدی برای خروج از ترکیب سهامداری وساخت را دارد و در سوی دیگر زمزمه هایی برای خروج وساخت از ترکیب سهامداری بانک اقتصاد نوین به گوش می رسد. اما فعلا همه اینها در حد شایعه است ... !

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در این شماره از چشم انداز به سراغ فملی خواهیم رفت. سهمی که با شکست سقف مثلث اصلاحی ، در مسیر رشد قرار گرفته و می تواند پس از کمی نوسان در ابتدای کانال 200 تومانی به سمت سقف کانال صعودی خود حرکت کند. انتشار عملکرد مناسب فروش شرکت در آبان ماه در کنار رشد قیمت دلار و نوسانات فلز مس در سطوح 6.700 الی 7.000 دلاری از مهمترین دلایل قرار گرفتن سهم در مسیر قیمت های 230 تومانی می باشد. این شرکت در جدیدترین گزارشی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با سرمایه جدید 60 هزار میلیارد ریالی در سطوح 254 ریالی پیش بینی نموده و در دوره 6 ماهه 52 درصد مقدار تولید ، 34 درصد مقدار فروش ، 40 درصد مبلغ فروش ، 60 درصد سود عملیاتی و 153 ریال معادل 60 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است.

پیش بینی افزایش 22 درصدی مبلغ فروش ( از سطوح 64.970 میلیارد ریالی به 79.427 میلیارد ریال ) در کنار کاهش هزینه مالی از 512 میلیارد ریال به 115میلیارد ریال ، از مهمترین دلایل تعدیل مثبت در فملی می باشد. در گزارش جدید فملی ، نرخ تسعیر دلار 38.500 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 6.200 دلار جهت 6 ماهه باقیمانده سال منظور شده است و این در شرایطی است که در گزارش قبلی نرخ تسعیر دلار 37.500 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 5.600 دلار جهت 9 ماهه باقیمانده سال منظور شده بود. البته امروز که این گزارش را قلم می زنیم ، مس در سطوح 6.700 دلاری و دلار نیز در سطوح 4.180 تومانی قرار دارد و این یعنی تعدیلات در فملی می تواند ادامه داشته باشد ؛ به شرطی که شرکت از در ماه های آتی بتواند بر سرعت تولید و فروش خود بیافزاید. فملی به لحاظ مقدار فروش کمی ضعیف عمل کرده اما در نهایت می توان به تحقق سود 370 – 380 ریالی ( با سرمایه جدید ) امیدوار بود. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از کاهش 12 درصدی مبلغ فروش ، افت 21 درصدی بهای تمام شده و در نتیجه افزایش 21 و 49 درصدی سود عملیاتی و سود خالص دارد.

در ادامه سری به عملکرد ماه به ماه فملی خواهیم زد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 79.427 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 5.070 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 5.131 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 5.243 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 4.665 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 4.533 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 5.710 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.690 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 11.110 میلیارد ریال و مجموع فروش 8 ماه ابتدای سال 46.308 میلیارد ریال معادل 58.3 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

اما گزارش عملکرد فملی 3 نکته مهم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت : نکته اول اینکه طی تماسی که با شرکت داشتیم ، گویا بخشی از صادرات شرکت به دلیل مشخص نبودن عیار ، با تاخیر در صورت های مالی می نشیند و این یعنی گزارش های ماهانه شرکت چندان قابل اتکا نیست. نکته دوم در فملی اینکه نرخ فروش کاتد ( مهمترین محصول شرکت ) در آبان ماه به ازای هر تن 285 میلیون ریال بوده در حالی که نرخ فروش این محصول در مهر ماه و شهریور ماه به ازای هر تن 260 میلیون ریال ، در مرداد ماه 248 هزار ریال و میانگین 8 ماهه 245 هزار ریال و نرخ پیش بینی شده در بودجه در حدود 237 هزار ریال می باشد. این یعنی نرخ های امروز فروش با نرخ پیش بینی شده در بودجه شکاف حدود 20 درصدی دارد. و نکته سوم اینکه فملی در حدود 16 هزار تن کاتد در انبار دارد که اگر با نرخ های فعلی ( نرخ تسعیر دلار 41.800 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME «بازار فلزات لندن» 6.600 دلار ( حساب کنیم ، به رقم بالغ 4.420 میلیارد ریال می رسیم.

شرکت در شفاف سازی که 14 شهریور ماه منتشر نمود ، اعلام کرد که در صورت رشد نرخ LME (بازار فلزات لندن) تا سطوح 6.500 – 6.600 – 6.700 – 6.800 – 6.900 – 7.000 دلار ( با فرض عدم رشد دلار ) سود خود را می تواند به ترتیب تا سطوح 377 – 389 – 401 – 413 – 425 – 436 ریالی تعدیل کند و جالب اینجاست که برای اهرم دلار هم هیچ ارزشی قائل نشد ! بنابراین این شفاف سازی مبنای مناسبی برای اتکا و معامله نیست ! گفتنی است ، فملی اکنون در قیمت های 2.100 ریالی و با P/e حدود 7.7 واحدی معامله می شود. محدوده 195 و 230 تومانی نزدیک ترین سطوح حمایتی و مقاومتی فملی محسوب می شوند. انتظار می رود فملی در ماه های آتی عملکرد بهتری داشته باشد.

6) تحلیل تکنیکال :

در ادامه نگاهی به وضعیت تکنیکی یکی از سهم های گروه غذایی که ماهیت هلدینگی و سرمایه گذاری دارد ، خواهیم داشت. «وبشهر» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین تکنیکال بورس24 قرار خواهد گرفت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، این سهم پس از اصلاح یک و نیم ساله ای که داشته ، اخیرا ترند نزولی بلند مدتی خود را شکسته و انتظار می رود پس از پولبک به محدوده حمایتی 130 – 135 تومانی ، شاهد آغاز روند صعودی و حرکت سهم به سمت مقاومت های قیمتی 178 و 216 تومانی باشیم. مقاومت هایی که اگر در میان مدت شکسته شوند ، مسیر را برای تداوم روند صعودی تا محدوده سقف کانال فرضی ترسیم شده یعنی محدوده 264 تومانی فراهم خواهند نمود. شکل گیری واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اندیکاتور RSI تائید کننده تغییر روند سهم و نشان دهنده کاهش قدرت فروشنده بوده و در نتیجه خرید سهم در قیمت های منفی و در نزدیکی سطوح حمایتی اشاره شده ، کم ریسک ارزیابی می گردد. با این حال معامله گران باید محدوده 117 تومانی را به عنوان حد ضرر لحاظ نمایند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، کفرا بعد از رشد اخیر ناشی از انتشار گزارش مناسب تولید و فروش آبان ماه با فشار عرضه و افت قیمت روبرو شد. در این گروه بر روی کرازی هم تاکید کرده بودیم. این سهم نیز اصلاح طولانی مدتی داشته و اخیرا از روی حمایت خود برگشت زده و در مسیر رشد قرار گرفته است. بطور کلی اعتقاد ما بر این است که نمادهای خوبی در این گروه چه برای سرمایه گذاری و چه برای نوسان گیری وجود دارد. کسرا یکی دیگر از این نمادهاست که وضعیت تکنیکی مناسبی دارد و در سوی دیگر کخاک را داریم که پتانسیل های بنیادی فوق العاده ای دارد. بطور کلی توصیه می شود روند معاملاتی نمادهای این گروه را زیر نظر داشته باشید چراکه انتظار می رود سود این شرکت ها در سال 97 نیز افزایشی باشد.

ب) در گروه حمل و نقلی توریل باری دیگر اصلاح می زند و به محدوده حمایتی 173 – 180 تومانی نزدیک می شود. با توجه به حجم معاملات بالایی که اخیر داشتیم ، می توان گفت که سهم جای افت زیادی نخواهد داشت. در سوی دیگر حسیر را داریم که در محدوده 280 تومانی حمایت مهمی دارد. این سهم حمل و نقل ریلی با خبر اضافه شدن واگن های مسافری به ناوگانش می تواند مجددا مورد اقبال بازار قرار بگیرد. در این گروه حتوکا هم در قیمت های خوبی است و توصیه می شود روند معاملاتی سهم را در قیمت های کمتر از 170 تومانی زیر نظر داشته باشید. در سایر نمادها ، حسینا هم گزینه مناسبی است ؛ سهمی که این روزها شایعه توقف برای تعدیل مثبت را یدک می کشد.

ج) در گروه سیمانی معاملات ضعیف و منفی دنبال می شود اما شاخص گروه در نقاط خوبی قرار گرفته و به نظر به مرور باید شاهد کف سازی برای تغییر روند در سیمانی ها باشیم. دبیر انجمن صنفی سیمان با بیان اینکه اگر سرما افزایش پیدا کند و کارخانجات سیمان مجبور به قطعی گاز شوند ، دولت باید مازوت لازم را در اختیار کارخانجات قرار دهد ، گفت : در حال حاضر بازار کشش افزایش قیمت سیمان را ندارد. عبدالرضا شیخان با اشاره به پیشنهاد برخی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایان مبنی بر تعطیلی کارخانجات سیمان در فصل سرما به شرط پرداخت ضرر کارخانجات سیمان با تعطیلی کوره‌ ها ، اظهار داشت : در سال 93 و94 که کارخانجات سیمان برای صرفه جویی در سوخت و تأمین نیاز گاز خانگی اقدام به قطعی گاز کارخانجات کردن و صرفه جویی 100 میلیون دلاری را برای کشور به وجود آوردند به نحوی که حتی وزارت نفت نیز این رقم را اعلام و در ادامه مطرح شد که 29 میلیون دلار بابت این صرفه جویی به کارخانجات سیمان پرداخت شود. دبیر انجمن صنفی سیمان با تأکید براینکه از آن تاریخ تاکنون طلب 29 میلیون دلاری کارخانجات سیمان از دولت پرداخت نشده است ، گفت : اگر سرما افزایش پیدا کند و کارخانجات سیمان مجبور به قطعی گاز شوند ، دولت باید مازوت را جایگزین گاز کرده و آن را در اختیار کارخانجات قرار دهد. شیخان در مورد تغییرات قیمتی سیمان در بازار نیز افزود : قیمت سیمان با توجه به رکود بازار منطقی است و کارخانجات مطابق عرضه و تقاضا اقدام به فروش محصولات خود می کنند حتی تعدادی کمتر از سقف قیمتی تعیین شده سیمان های خود را می ‌فروشند که این موضوع نشان می ‌دهد بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

د) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی ، معاملات متعادل و ضعیف دنبال می شود. در هفته های اخیر موضوعات مهمی در مسیر شرکت های تولید کننده لبنیات قرار گرفته است. بحث افزایش نرخ شیر خام و به تبع آن محصولات شرکت های لبنیاتی از یک سو ، توزیع شیر در مدارس و افزایش تعرفه صادرات به عراق از مهمترین موضوع هایی است که در خصوص شرکت های لبنی مطرح شده است. مدیر صادرات شرکت صنایع شیر ایران درخصوص افزایش نرخ شیر خام و تاثیر آن بر شرکت های لبنی گفت : نرخ خرید شیر خام در مدت اخیر افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. ضمن اینکه از آنجا که تولید ، صرفه اقتصادی ندارد ؛ حجم تولید کاهش داشته و در نتیجه شرکتها با تمام ظرفیت ، مبادرت به تولید نمی کنند. در نظر داشته باشید که 82 درصد از بهای تمام شده محصولات لبنی را شیر خام تشکیل می دهد و قیمت شیر خام حدود 16 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر به سبب افزایش نرخ ارز، هزینه مواد بسته بندی هم افزایش یافته و با این وضعیت ، با توجه به افزایش بهای تمام شده ، افزایش قیمت محصولات لبنی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی گفت : بهترین راه برای رفع مشکلات چرخه تولید لبنیات ، تامین خوراک دام ارزان قیمت برای دامداری ها جهت کاهش بهای تمام شده شیر خام می باشد. مهدی نوری درخصوص صادرات لبنیات گفت : با افزایش تعرفه ها ، صادرات به عراق توجیه پذیر نیست اما تلاش می شود بازارهای صادراتی جدید جایگزین عراق شود ؛ اتفاقات مثبتی هم رخ داده و به بازارهای برخی کشورهای آسیای دور ورود کرده ایم اما حجم این بازارها کوچک است و به اندازه عراق ، تقاضا نخواهند داشت. وی درخصوص طلب شرکت های لبنی از آموزش و پرورش و نحوه وصول آن گفت : موضوع شیر مدارس به علت مطالباتی که شرکت های لبنی بابت تامین سهمیه شیر مدارس در سال گذشته از وزارت آموزش و پرورش دارند و هنوز وصول نشده ، به نتیجه نرسیده است. زمزمه هایی از تهاتر مطالبات شرکت های لبنی با سهام برخی شرکت ها مطرح شده بود که البته گزینه جذابی به نظر نمی رسد. در این گروه نمادهایی نظیر غگلپا و غگلستا اصلاح سنگینی داشته اند و اکنون بر روی نقاط حمایتی خوبی قرار گرفته اند.

ه) از مهمترین اتفاقات بازار روز چهارشنبه می توان به گشایش نماد «های‌وب» با صف خرید بیش از 200 میلیونی اشاره داشت که البته بازارگردان و سهامدار عمده در حدود 40 میلیون از صف را عرضه کرد اما در نهایت صف سنگین تقاضا باقی ماند. با این شرایط به نظر می رسد باید شاهد تداوم رشد قیمت سهم به اندازه 10 درصد دیگر و تا سطوح 560 تومانی باشیم. این شرکت اخیرا اطلاعات جدیدی را بر روی سامانه کدال قرار داد. های‌وب در نامه توضیحات در مورد کاهش تعرفه توضیحات را داده و دلایل عدم تعدیل را بیان کرده و در نهایت گفته حتی کاهش تعرفه در سنوات گذشته موجب افزایش درآمد شرکت شده است. شرکت قرارداد uso را که پیش از این گفته می شد زیان ده است و ابهام دارد ، شفاف کرده است. های وب در مورد خرید پارس آنلاین و شرکت های تابعه گفته است که 882 میلیارد تومان دارایی فوق را خریداری کرده و این عدد در تعهد های وب است. نکته بسیار مهم این گزارشات این است که سود این شرکت ها 800 میلیارد ریال است و 44 درصد آن طی 6 ماهه محقق شده است. یعنی به ازای هر سهم با خرید این دارایی ، سود های وب 200 ریال افزایش خواهد یافت. های وب در واقع ابهامات را تا حدودی بررسی و پاسخ داده است. از ابهام در قراردادها تا بحث خرید پارس آنلاین ولی به دلیل عدم قطعیت خرید و قرارداد 200 ریال تعدیل را لحاظ نکرده است.

و) در گروه تجهیزاتی ، مپنا مورد توجه بود و با افزایش تقاضا تا قیمت های درصد مثبت هم پیشروی کرد اما قدرت کافی برای تشکیل صف خرید نداشت. مپنا سهمی است که به نوعی نسبت به بازار عقب افتاده است چراکه شاخص در شرایطی از سقف تاریخی خود عبور کرده که مپنا هنوز در حدود 50 درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد ! این شرکت اخیرا قراردادهای خوبی منعقد نموده و در طرف دیگر بخشی از مطالبات خود را از دولت دریافت کرده است. بنابراین انتظار می رود مپنا با سرعتی آهسته و پیوسته به رشد آغاز شده خود ادامه داده و به مرور به قیمت های 1.000 تومانی برسد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.180 – 4.200 تومان

ب) یورو : 5.080 – 5.100 تومان

ج) درهم امارات : 1.150 – 1.160 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.424.000 – 1.437.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24