Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در آستانه سال جدید میلادی و همرمان با تغییراتی که در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا رخ داده، سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام بسیار مایلند افق این بازارها را در سال جدید پیش بینی کنند. نشانه هایی از تغییرات قابل ملاحظه در بازار ..

بروز نشانه ها از تحولات بزرگ در برخی بازارها!

بورس24 : در سال جاری میلادی، شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کرده اند و به باور برخی تحلیلگران اکنون سطح شاخص ها بسیار بالاتر از حد منطقی قرار دارد. رشد شاخص ها حاصل امیدواری سرمایه گذاران به تحقق وعده های ترامپ در خصوص کاهش مالیات ها، تغییر در قوانین دست و پاگیر و اختصاص بودجه عظیم به توسعه زیرساخت هاست. تلاش هایی از سوی دولت ترامپ برای عمل به این وعده ها انجام شده و به نظر می رسد برنامه پیشنهاد شده ترامپ در حوزه مالیات ها به تصویب نهایی نزدیک شده است.

بررسی عملکرد 9 سال اخیر بانک مرکزی آمریکا برای پیش بینی آینده بسیار ضروری است. این نهاد قصد دارد در سیاست های پولی خود تغییراتی ایجاد کند و این تغییرات بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت.

برنامه انبساطی پولی بانک مرکزی آمریکا 9 سال پیش آغاز شد و بررسی تاثیر این برنامه بر اقتصاد آمریکا ضروری است. بانک مرکزی آمریکا اخیرا در مسیر کاستن از سیاست های حمایتی خود قدم برداشته و قصد دارد نرخ های بهره را باز هم بالا ببرد زیرا به باور اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد، وضعیت شاخص های اقتصادی به اندازه کافی مناسب است و لازم نیست برنامه های حمایتی مانند قبل ادامه یابد. در مطلب حاضر با ارائه چند نمودار به بررسی تاثیر سیاست های حمایتی پولی بانک مرکزی آمریکا بر اقتصاد این کشور می پردازیم.

اقتصاد آمریکا 9 سال پیش دچار رکود عمیق بود و تولید ناخالص داخلی این کشور با سریع ترین سرعت در پنجاه سال اخیر کاهش می یافت. همچنین صدها هزار شغل از میان رفته بود. نرخ بهره استقراض بانک ها نردیک صفر بود اما بانک مرکزی برای سامان دادن به وضعیت وخیم آن زمان، به کاستن از نرخ های بهره به سطوح پایین تر اقدام کرد. بانک مرکزی سیاست های انبساطی را آغاز کرد و در این سال ها هزاران میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی و اوراق بهادار با پشتوانه رهنی را خریده است.

بین سال خای 2008 تا 2015 تراز بانک مرکزی یعنی کل دارایی های آن از 900 میلیارد دلار به 4500 میلیارد دلار افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات تراز بانک مرکزی آمریکا طی سال های اخیر نشان داده شده است:

مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند سیاست های حمایتی این نهاد سبب شده اقتصاد آمریکا از رکودی شدید نجات پیدا کند. جوزف گاگنون، اقتصاددان ارشد موسسه اقتصاد بین المللی پیترسون که مدت ها در بانک مرکزی آمریکا کار می کرده و به آغاز برنامه حمایتی این نهاد کمک کرده می گوید: "تحقیقات نشان می دهد سیاست های انبساطی پولی عامل نجات اقتصاد از رکود بوده و در کاستن از نرخ های بهره بلندمدت موفق شده است اما درباره تاثیر این سیاست ها بر رشد اقتصادی و نرخ های بهره کوتاه مدت اختلاف نظر وجود دارد."

در 9 سال اخیر اقتصاد آمریکا از رکود خارج شده اما نرخ رشد در سطح دو درصد باقی مانده است. در زیر نمودار تغییرات نرخ رشد اقتصاد آمریکا از سه ماهه نخست سال 2007 تا سه ماهه نخست سال جاری میلادی نشان داده شده است:

بسیاری از سرمایه گذاران منتظر افزایش شدید نرخ تورم در اثر اجرای سیاست های انبساطی بوده اند اما نرخ تورم پایین باقی مانده است. در زیر نمودار تغییرات این نرخ در 9 سال اخیر در مقیاس سالانه نشان داده شده است:

سیاست بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ های بهره سبب شده استقراض و هزینه کردن برای دولت ارزان باشد. در حال حاضر بدهی عمومی آمریکا 20 هزار میلیارد دلار است و برخی نگران هستند که این حباب بدهی همزمان با کاهش سیاست های حمایتی بترکد. در زیر نمودار تغییرات بدهی عمومی دولت در 9 سال اخیر نشان داده شده است:

اکنون که 9 سال از آغاز برنامه حمایتی پولی بانک مرکزی آمریکا می گذرد این باور وجود دارد که بانک مرکزی باید تراز مالی خود را کاهش دهد. این نهاد از چند ماه پیش برنامه به سررسید رساندن اوراق قرضه بدون تمدید آن را آغاز کرده و انتظار می رود در سال آینده میلادی این روند ادامه پیدا کند.

بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در نشست هفته آینده خود، یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. کمتر از دو ماه دیگر جانت یلن، رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا جای خود را به جروم پاول می دهد. او نیز مانند خانم یلن معتقد است نرخ های بهره باید به تدریج و با توجه به شرایط اقتصادی بالا برده شود.

در ماه های آینده تاثیر تغییرات در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا بر بازار مالی این کشور، شاخص دلار و قیمت طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت. برخی اقتصاددان ها در بانک های بزرگ به سرمایه گذاران هشدار داده اند که با احتیاط رفتار کنند و احتمال کاهش شدید شاخص های مالی در بورس آمریکا را در نظر بگیرند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24