Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اعلام افزایشی قیمت های پایه در بورس کالا ، رشد قیمت ها در بازار داخلی و خوش بینی به افزایش حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس موجب شد تا بتوان بازار محصولات پتروشیمی را شاگرد اول بازارهای کالایی به شمار آورد. این در حالی است که از هم اکنون می توان به تغییر فازی جدید در بورس و بازار پتروشیمی ها خوش بین بود یعنی پس از رشد قیمت ها ، می توان به افزایش حجم معاملات هم امیدوار بود. این وضعیت می تواند تکانه مهمی برای صنایع پایین دستی هم محسوب شود که به افزایش تقاضای مؤثر و حمایت بنیادین از این بازار می انجامد. البته این خوش بینی ها بیشتر در مورد بازار پلیمرها و سپس بازار ترکیبات شیمیایی مربوط خواهد بود و نشان دهنده وضعیت کلی در صنعت پتروشیمی همچون اوره و یا متانول نیست اگرچه در این بازارها نیز شرایط نامطلوبی را شاهد نیستیم. در بازار فولاد اما هنوز روند پیشین با ثبات قیمت ها تعقیب می شود و بهتر است امیدواری به تغییر فاز بازار را در هفته آینده تعقیب کنیم. گمانه زنی ها از کاهش تعرفه واردات برخی مصنوعات فولادی در کنار موضع گیری در برابر آن نیز از اخبار مهم امروز بود که به آن پرداخته شده است...

پتروشیمی ها؛ شاگرد اول بازار کالا

بورس24 : اعلام افزایشی قیمت های پایه در بورس کالا ، رشد قیمت ها در بازار داخلی و خوش بینی به افزایش حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس موجب شد تا بتوان بازار محصولات پتروشیمی را شاگرد اول بازارهای کالایی به شمار آورد. این در حالی است که از هم اکنون می توان به تغییر فازی جدید در بورس و بازار پتروشیمی ها خوش بین بود یعنی پس از رشد قیمت ها ، می توان به افزایش حجم معاملات هم امیدوار بود. این وضعیت می تواند تکانه مهمی برای صنایع پایین دستی هم محسوب شود که به افزایش تقاضای مؤثر و حمایت بنیادین از این بازار می انجامد. البته این خوش بینی ها بیشتر در مورد بازار پلیمرها و سپس بازار ترکیبات شیمیایی مربوط خواهد بود و نشان دهنده وضعیت کلی در صنعت پتروشیمی همچون اوره و یا متانول نیست اگرچه در این بازارها نیز شرایط نامطلوبی را شاهد نیستیم. در بازار فولاد اما هنوز روند پیشین با ثبات قیمت ها تعقیب می شود و بهتر است امیدواری به تغییر فاز بازار را در هفته آینده تعقیب کنیم. گمانه زنی ها از کاهش تعرفه واردات برخی مصنوعات فولادی در کنار موضع گیری در برابر آن نیز از اخبار مهم امروز بود که به آن پرداخته شده است.

عبور ارزش معاملات برق بورس انرژی از مرز 3000 میلیارد ریال

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 4 میلیون و 255 هزار قرارداد معادل 61 میلیون و 881 هزار کیلووات ساعت به ارزش 16 میلیارد و 433 میلیون ریال بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم باری، بارپیک و میان باری با متوسط قیمت 278، 235، 347 و 321 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. لازم به ذکر است از ابتدای سال96 تا کنون بالغ بر 9 میلیارد و 11 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 3،004 میلیارد و 813 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/12گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/16 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغازگردید.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 3 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 9 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بی رمقی بازار فولاد جدی است

همان گونه که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم بازار فولاد باز هم به رکود رو به رو بوده و البته جرقه های رشد قیمتی نیز در بطن بازار تضعیف شده است. این در حالی است که روند کاهشی پیشین با رقابت منفی بین تولیدکنندگان نیز محدودتر از قبل بود یعنی در لیست های فروش رسمی خود کاهش نرخ های کمتری به ثبت رسیدند که نکته مهمی در بستر این بازار به شمار می رود. از سوی دیگر بهای شمش فولادی نیز ثابت بود که به سیگنالی برای آرامش بازار بدل شد. به جز خبر کاهش نرخ تعرفه واردات فولاد با محوریت ورق های فولادی خبر مهم دیگری در این بازار مخابره نشد اگرچه همین خبر که البته شواهد آن از واقعی بودن کاهش نرخ تعرفه حکایت دارد به اندازه کافی برای بازار مخصوصاً ورق های فولادی مهم بوده و هست. این در حالی بود که اسلامیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد از آن انتقاد کرد که نشان دهنده صحت این خبر است. در صورت اجرایی شدن آن فاصله قیمتی بین عرضه ورق در بورس کالا ( با فرمول فعلی ) و انواع ورق های وارداتی کاهش می یابد که به عقب نشینی رانت قیمتی منجر خواهد شد که این نکته از یک سو با کاهش التهاب خرید در بورس کالا رو به رو بوده و از سوی دیگر شرایط بهتری را برای واردات ایجاد خواهد کرد. ذات کاهش تعرفه واردات آن هم برای کشوری همچون ایران که خود را یک صادرکننده مهم محصولات میانی و نهایی محسوب می کند را باید نکته مهم و مثبتی تلقی کرد زیرا رقابت پذیری در بازار داخلی را تقویت کرده و می تواند تمرین مهمی برای حضور در بازارهای صادراتی به شمار رود. شنیده ها حکایت از آن دارد که خود مبارکه برای کاهش تعرفه واردات پیش قدم شده که می تواند به کاهش سودآوری واسطه گری و سفته بازی در این بازار بدل شود.

با توجه به این شرایط و البته کاهش جرقه های رشد قیمتی در کنار تعطیلی پایان هفته احتمالاً این شرایط در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و تداوم آن به معنی تجمیع داده های مثبت در این بازار و میل به رشد نرخ است البته اگر رشد قیمت های جهانی با این روند انتظار همراهی کند. از فردا بازارهای جهانی آغاز به کار خواهد کرد و می توان با دقت بیشتری رخدادهای زیرپوست بازار فولاد را مخصوصاً در کشور چین مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به نظر می رسد بازارهای جهانی با اهرم رشد احتمالی قیمت نفت و کاهش ارزش دلار به سمت رشد نرخی جدید متمایل شوند و در صورت تحقق این احتمال می توان به تغییر فاز قیمتی در بازار فولاد خوش بین بود ولی نمی توان در خصوص زمان اجرایی شدن این طرزفکر نظر قاطعی را ابراز کرد.

تغییر فاز بازار پتروشیمی ها؛ جدی تر از قبل

رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کافی بود که بازار پلیمرها نیز به سوی افزایش نرخی جدید و البته جذاب حرکت کنند که نشان می دهد وضعیت این بازار تغییر کرده و از هم اکنون می توان به رشد بیشتر حجم معاملات در بورس کالا برای هفته جاری خوش بین بود. این در حالی است که بازار به افزایش عرضه ها نیاز دارد تا در نهایت بتواند موفقیت های جدیدی را به ثبت رسانده و جریان افزایشی موجود را در فاز رشد حجم معاملات پس از رشد قیمت ها تجربه کند. به نظر می رسد این جریان جدید قوی تر از شرایط پیشین باشد که پس از معاملات بورس کالا ، می تواند به بازار سهام نیز جهت دهی جدیدی را عرضه دارد. البته این نکته مهم را باید در نظر گرفت که معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی می تواند در مسیر رشد قیمت ها و تقویت حجم معاملات مهم ارزیابی شود ولی این نکته شامل حال تمامی بازار محصولات پتروشیمی نخواهد بود.

فرمان بازار محصولات پلیمری در دستان دلار

مقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۵ و ۱۲ آذرماه نشان می دهد که روند قیمت ها متاثر از دلار افزایشی بوده است. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ قیمت اکثر کالاها نسبت به هفته قبل رشد داشته است، قیمت دلار نیز طی هفته قبل با ۰.۴ درصد افزایش به نرخ ۴ هزار و ۱۱۲ تومان رسیده است.

در همین حال بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری، به پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ اختصاص داشت، این کالا به میزان ۱۴۴ تومان نسبت به هفته قبل گران شد.

همچنین در رتبه های بعدی پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی وsbبا ۲.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، در ادامه و در گروه پلی استایرن ها، استایرن بودتاین رابر تیره و روشن و همچنین پلی استایرن مقاوم به ترتیب با ۲.۱ و ۲ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشتند.

همچنین در گروه بطری ها، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با ۰.۸ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، پی وی سی ها نیز روندی افزایشی داشتند، به طوری که ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند. گرید ۵۷ و ۶۰ نسبت به هفته قبل ۱۳ تومان و گرید ۶۵ نیز ۱۲ تومان رشد داشت. در ادامه پلی پروپیلن های نساجی ۰.۳ درصد افزایش قیمت داشتند، به طوری که پلی پروپیلن های نساجی به رقم ۴ هزار و ۳۶۱ تومان و پلی پروپیلن شیمیایی نیز به ۴ هزار و ۹۱۶ تومان رسیدند.

در گروه پلی اتیلن ها هم، پلی اتیلن سنگین بادی، تزریقی و دورانی ۰.۵ درصد رشد قیمت داشتند، همچنین پلی اتیلن های سبک خطی و فیلم نیز ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند. در ادامه تنها پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۱۰۰روندی نزولی داشت و با ۰.۱ درصد افت نسبت به هفته قبل روبه رو شد، این کالا از رقم ۵ هزار و ۳۲۰ تومان به ۵ هزار و ۳۱۵ تومان رسید.

ریزش قیمت اوره پریل و صنعتی

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۵ و ۱۲ آذرماه نشان می دهد که این کالاها با افت و خیز قیمت روبه رو شده اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به متانول با ۴.۹ درصد رشد است. این کالا از یک هزارو ۲۲۹ تومان به یک هزار و ۲۹۰ تومان رسید.

در رتبه بعدی استایرن منومر با ۳.۳ درصد رشد قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۸۷۱ تومان به ۵ هزار و ۳۶ تومان رسیده است. همچنین در ادامه منواتیلن گلایکول با ۱.۸ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارد، دی اتیلن گلایکول هم ۱.۲ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشت، به طوری که از رقم ۳ هزار و ۱۸۶ تومان به ۳ هزار و ۲۲۷ تومان رسیده است.

در گروه گازها هم پروپان با ۲.۹ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل به ۲ هزار و ۲۲۷ تومان رسید. همچنین اسیدترفتالیک هم نسبت به هفته قبل ۱.۲ درصد رشد قیمت داشت، در ادامه پارازایلین، اورتوزایلین، زایلین مخلوط و بنزن هم روندی افزایشی داشتند.

کاهش قیمت ها

در همین حال تعدادی از محصولات شیمیایی نیز روندی کاهشی داشتند، به طوری که در صدر آنها اوره پریل با ۱۲.۸ درصد افت قرار دارد، این کالا به میزان ۱۳۶ تومان افت قیمت داشت. در رتبه دوم اوره صنعتی با ۹ درصد افت نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا به رقم ۸۴۹ تومان رسیده است. همچنین سودمایع نیز با ۳.۴ درصد افت نسبت به هفته قبل به رقم یک هزار و ۲۹۹ تومان رسید. آروماتیک سنگین، کریستال ملامین، تولوئن دی ایزوسیانات نیز روندی کاهشی داشتند.

در گروه گازها هم بوتان و گاز مایع صنعتی روندی نزولی داشته و با افت قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24