Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از امیر محمد رحیمی کارشناس بازارهای مالی در روزهای اخیر بحث هایی در مورد کارآمدی حراج های بانک کارگشایی در شکستن حباب سکه و عدم موفقیت کامل آن به دلیل اخذ موقعیت خرید برخی فعالان بازار طلا در بازار آتی مطرح شده است. در این نوشتارها این طور ادعا شده است که افرادی در حراج بانک کارگشایی سکه می خرند تا قیمتش را بالا ببرند و در بازار آتی سکه سود کنند! این ادعای عجیب ظاهرا به دلیل ناآشنایی کامل نویسنده یا نویسندگان با این بازار و از طرفی تحت تاثیر برخی شایعات و گفته هایی است که بیشتر در محافل گپ و گفت (و نه در بحث های کارشناسی) مطرح می شود مطرح شده است. به نظر اینجانب مطلب فوق بنا به دلایل زیر نادرست بوده و رد می شود...

آتی سکه از بازار نقدی جهت می گیرد نه برعکس! / اعلام ۵ دلیل...

امیر محمد رحیمی

در روزهای اخیر بحث هایی در مورد کارآمدی حراج های بانک کارگشایی در شکستن حباب سکه و عدم موفقیت کامل آن به دلیل اخذ موقعیت خرید برخی فعالان بازار طلا در بازار آتی مطرح شده است. در این نوشتارها این طور ادعا شده است که افرادی در حراج بانک کارگشایی سکه می خرند تا قیمتش را بالا ببرند و در بازار آتی سکه سود کنند! این ادعای عجیب ظاهرا به دلیل ناآشنایی کامل نویسنده یا نویسندگان با این بازار و از طرفی تحت تاثیر برخی شایعات و گفته هایی است که بیشتر در محافل گپ و گفت (و نه در بحث های کارشناسی) مطرح می شود مطرح شده است. به نظر اینجانب مطلب فوق بنا به دلایل زیر نادرست بوده و رد می شود:

اولا بازار آتی هم اکنون با توجه به افزایش بازیگران و به تبع آن حجم معاملات و افزایش موقعیت های باز به بلوغ خود رسیده و این روند ادامه دارد و بنابراین دیگر گذشته است که گروهی با مثلا اخذ موقعیت 1000 قرارداد بتوانند آن را تحت تاثیر قرار دهند.

ثانیا همین دوهفته پیش بود که با نبود بانک کارگشایی قیمت های سررسید شهریور به بالاتر از یک میلیون و 700 هزار تومن رسید. از این رو قطعا می توان گفت عرضه های بانک کارگشایی اثری در شکستن حباب سکه داشته است اما به دلیل حجم محدود عرضه، لازم است برای پایدار شدن این ثبات قیمت ها حجم عرضه بیشتر باشد و اگر این کار انجام نشود قاعدتاً بازار صرفاً براساس عرضه های موقتی و کم حجم بعضاً با هدف تبلیغاتی، نمی تواند یک رفتار با ثبات را نشان دهد.

ثالثا به نظرمی رسد نگارندگان مطالب یادشده از این مساله غافل است که بازار آتی همانطور که از اسمش پیداست بازار آینده است و پیش بینی ها به آن جهت می دهد و دلیل افزایش قیمت در دو هفته پیش و هم اکنون را باید در افزایش قیمت 'دلار و نوسان فصلی آن با توجه به فرارسیدن ژانویه جست و جو کرد.

رابعا روند قیمت سررسید شهریور از روند قیمت سکه نقدی در بازار تبعیت می کند نه قیمت کارگشایی!به عنوان مثال در روز شنبه بعد از اتمام حراج شاهد کاهش قیمت در تمام سررسید ها تا آخر وقت بازار بودیم و قیمت ها تا زیر یک میلیون و 600 تومان هم کاهش داشت دقیقا همین یک شنبه نیز تکرار شد که علت آن نیز کاهش قیمت سکه در بازار در همین فاصله دو ساعته بود.

خامسا روند قیمتی دلار پس از دومین روز عرضه کارگشایی صعودی شد به نحوی که در همین چند روز گذشته شاهد افزایش 70 تومانی در نرخ ارز بودیم و همین مسئله نیز بی تاثیر در افزایش قیمت ها چه در بازار نقد و چه در بانک کارگشایی نبوده است.

در پایان بهتر است واقعیات بیان شود و منصف باشیم و واقعیت امر این است که مدل فروش بانک کارگشایی که به صورت حراج می باشد نمی تواند حباب بازار را به طور کامل تخلیه کند و این عرضه ناقص و قطره چکانی فقط مسکّنی بیش نیست و نتوانسته تقاضای بازار را برطرف کند، تقاضایی که ناشی از خروج پول از بانک ها به واسطه کاهش نرخ سود و نگرانی از کاهش ارزش آن و گسیل آن به بازار دلار و سکه می باشد.

شاید از این رهگذر بتوان نسخه ای را برای بانک کارگشایی ارائه نمود که در آن نسبت به فروش آتی سکه و یا فروش سلف سکه آن هم نه در بستری بسیار منسوخ همچون حراج اشیاء عتیقه و بلکه در یک بستر الکترونیک شفاف و حرفه ای اقدام نماید. حرفه ای ها در بازار نیک می دانند که قبلاً در بورس کالای ایران در دو بازار فیزیکی و گواهی سپرده کالایی و همچنین در بازار آتی این بستر فراهم شده است که از قضا کارایی بالایی هم دارد.

کارشناس اقتصادی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24