Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران با تجربه می دانند که هیجان و سرخوشی بی دلیل خطرات بزرگ در پی دارد. در ماه های اخیر بارها شاهد رشد شدید قیمت فولاد و سنگ آهن بوده ایم. در مطلب حاضر ضمن اشاره به دلایل ... دیدگاه چند بانک بزرگ در باره افق بازار بیان شده است.

باقی ماندن در بازار فولاد و سنگ آهن اشتباه است؟

بورس24 : روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین به بالای 70 دلار افزایش یافت. قیمت سنگ آهن با عیار 58 درصد نیز رشد کرد و در سطخ 57.7 دلار قرار گرفت. قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر تحت تاثیر افزایش قیمت فولاد و برخی عوامل دیگر افزایش یافته و اکنون بار دیگر این سوال مطرح است که افق بازار به چه شکل خواهد بود.

واقعیت این است که اکثر بانک های بزرگ نسبت به افق بازار این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد خوشبین نیستند بدین معنا که انتظار دارند قیمت ها در ماه های آینده کاهش یابد.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود به کاهش تقاضای چین برای سنگ آهن و افزایش عرضه این ماده خام از سوی برزیل و استرالیا به عنوان دو عامل کاهش قیمت ها در سال آینده میلادی اشاره کرده است. از دید تحلیلگران این بانک، قیمت سنگ آهن در سه ماه، شش ماه و دوازده ماه آینده به ترتیب 60 دلار، 55 دلار و 50 دلار خواهد بود. اگر این پیش بینی تحقق یابد، سال آینده مانند امسال قیمت ها کاهش خواهد یافت.

در سال جاری میلادی نوسان قیمت سنگ آهن بسیار زیاد بوده است. قیمت ها در ماه فوریه یعنی اوایل سال به بالای 94 دلار رسیده بود اما در ماه ژوییه به زیر 53 دلار کاهش یافت. در ماه های اخیر قیمت ها افت و خیزهایی داشته و اخیرا به دلیل رشد قیمت فولاد افزایش یافته است.

اما تغییرات قیمت فولاد تنها یک عامل موثر بر قیمت سنگ آهن است. از دید تحلیلگران بانک گلدمن ساکس، بازار سنگ آهن مانند بازار هر ماده خام دیگر تحت تاثیر عرضه و تقاضای خاص خود است.

پیش بینی می شود سال آینده میلادی بر عرضه سنگ آهن افزوده شود. برزیل و استرالیا سال آینده به ترتیب 403 میلیون تن و 872 میلیون تن سنگ آهن صادر خواهند کرد.

هفته گذشته یک دلیل افزایش قیمت سنگ آهن، رشد قیمت فولاد در چین بود. وزارت حفاظت از محیط زیست این کشور پیش بینی کرده اول تا چهارم ماه جاری میلادی آلودگی هوا در برخی شهرهای شمال چین افزایش می یابد و به تولیدکنندگان فولاد دستور داده شده از تولید خود بکاهند. این دستور در زمانی داده شده که ذخیره میلگرد در انبارها در پایین ترین میزان در شش سال اخیر قرار دارد. طبیعی است که قیمت ها بالا می رود. تولیدکنندگان فولاد برای آنکه از کاهش تولید معاف شوند از سنگ آهن با عیار بالا استفاده می کنند و قیمت این نوع سنگ آهن رشد می کند.

همچنین از پانزدهم ماه گذشته میلادی تا پانزدهم ماه مارس سال آینده میزان تولید فولاد در شهرهای شمالی چین تا 50 درصد کاهش می یابد تا از آلودگی هوا کاسته شود.

اما وضعیت بازار سنگ آهن در ماه های آینده چگونه خواهد بود؟ دو بانک یو بی اس و مورگان استنلی معتقدند برنامه دولت چین برای کاستن از آلودگی هوا که به کاهش تولید فولاد منجر می شود از تقاضا برای سنگ آهن می کاهد و سبب کاهش قیمت ها خواهد شد. اما تحلیلگران بانک یو بی اس می گویند تاثیر کلی این برنامه در زمستان امسال با افزایش تولید فولاد در دیگر نقاط چین و دیگر کشورها جبران می شود در نتیجه قیمت سنگ آهن کاهش قابل ملاحظه نخواهد داشت.

به باور تحلیلگران یو بی اس، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در ماه جاری میلادی و سه ماهه نخست سال آینده 60 دلار خواهد بود. اما موسسه مک کواری پیش بینی کرده سال آینده قیمت ها به 54 دلار کاهش خواهد یافت. نگاه کارشناسان کپیتال اکونومیکس بدبینانه تر است. آنها معتقدند قیمت ها پایان سال آینده در محدوده 50 دلار قرار می گیرد.

از نظر دویچه بانک، در سه ماهه نخست سال آینده میلادی متوسط قیمت هر تن سنگ آهن 55 دلار و در سه ماهه دوم 70 دلار خواهد بود. پیش بینی شده نوسان قیمت ها سال آینده مانند امسال بزرگ باشد و در بهار همزمان با افزایش تقاضای چین و کاهش موجودی انبارها، قیمت سنگ آهن رشد خواهد کرد.

با توجه به آنچه بیان شد قیمت سنگ آهن اخیرا تحت تاثیر هیجان های بازار قرار داشته و رشد کرده است نباید انتظار داشت روند افزایش قیمت ها ادامه یابد. در بلندمدت رشد عرضه از افزایش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد و در خوشبینانه ترین حالت، طی چند ماه آینده قیمت ها در محدوده های کنونی باقی می ماند. آمار و ارقام تولید فولاد در چین و عرضه سنگ آهن، سرنخ های مهم در باره افق بازار سنگ آهن در اختیار قرار می دهد.

در نهایت باید به این نکته اشاره شود که بطور معمول در زمستان تقاضا برای فولاد و قیمت این ماده خام کاهش می یابد و رشد قیمت ها در بازار سنگ آهن تااندازه ای از میان خواهد رفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24