Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این اتفاق منجر به این می‌شود که صادرات‌شان رونق بگیرد و بتوانند وضعیت تولید داخلی‌شان را ساماندهی کنند...

تحرکات زیرپوستی در بازار

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت حمل و نقل (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • کیسون
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل (بخش اول)

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل و نقلی در چند مطلب می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کیسون

این سهم دربار نخست در محدوده 160-140 تومان در بولتن مرداد ماه معرفی گردید و برای خرید به عنوان گزینه ای کم ریسک مطرح شد. اما اکنون پس از گذشت حدود 3 ماه در محدوده 220 تومان تحلیل سهم را بروز رسانی خواهیم کرد. همانگونه که مشاهده می شود پس از تکمیل یک الگو مطابق شکل فوق و اصلاح قیمتی و زمانی سهم در یک روند کانالیزه صعودی به سمت مقاومت مهم 240 تومان در حرکت است.

این سهم که در تلاش نخست موفق به شکست سطح نشد تا کف کانال افت کرد. حد ضرر برای سهامداران کوتاه مدت در محدوده 210 تومان قرار دارد و این در حالی ست که تلاش سهم برای شکست مقاومت و ورود به روند صعودی میان مدت همچنان ادامه دارد. تا زمان عدم شکست 240 تومان نوسان ادامه خواهد داشت و شکست به بالای مقاومت یا فعال شدن حد ضرر می تواند به ترتیب رشد قیمتی یا اصلاح را در کوتاه مدت به همراه داشته باشد لذا توجه به سطوح معرفی شده از اهمیت زیادی به خصوص برای سهامداران کوتاه مدتی دارد. برای سهامداران میان مدتی حد ضرر 190 تومان می تواند مد نظر باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

معاون اول رییس جمهور ظهر پنج شنبه به منظور شرکت در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، وارد شهر سوچی روسیه شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رییس جمهورمان را در این سفر همراهی می کند. اسحاق جهانگیری در این اجلاس در خصوص استفاده بهینه از ظرفیت‌های حوزه شانگهای در جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای سخنرانی خواهد کرد و به تبیین ظرفیت های کشورمان در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، فنی و ... بویژه در دوران پسابرجام خواهد پرداخت. پیش از این و در هفته قبل جهانگیری جهت حضور و سخنرانی در چهارمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) به بولیوی سفر کرده بود. وی در سخنرانی خود در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار شد،مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی گاز مطرح و خاطر نشان کرد: به رغم تلاش برخی از دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه خاورمیانه، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در سطح منطقه به عمل می‌آورد. معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این نشست نیز با روسای جمهور کشورهای بولیوی، ونزوئلا و گینه استوایی و همچنین وزیر خارجه لیبی دیدار و گفت گو کرد.

در سیاست بین الملل رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که کره شمالی روز چهارشنبه به وقت محلی یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که موشک از استان «پیونگان جنوبی» و به سمت شرق شلیک شده و ارتش کره جنوبی و آمریکا در حال بررسی اوضاع هستند. در همین ارتباط سفیر ایالات متحده در سازمان ملل چهارشنبه شب در جلسه اضطراری شورای امنیت، با بیان اینکه «اگر جنگ شود، کره شمالی نابود می‌شود»، از همه کشورها خواست پیش از رسیدن به هرگونه اقدام نظامی، روابطشان را با کره شمالی قطع کنند. این جلسه اضطراری چند ساعت بعد از آزمایش موشکی چهارشنبه بامداد کره شمالی برگزار شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در این هفته آمارهایی از سوی بانک مرکزی و گمرک ایران به ترتیب در مورد میزان تورم و تجارت خارجی منتشر شد. در بخش اول آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و متوسط در آبان ماه نسبت به ماه قبل افزایشی بوده است. نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم ۳/ ۱ درصد به بیشترین مقدار طی یک سال و نیم اخیر رسیده است. همچنین نرختورمنقطه به نقطه پس از طی کردن هفت ماه مسیر کاهشی در آبان ماه روند افزایشی به خود گرفته و در نهایت نرخ تورم متوسط نیز نسبت به مهر ماهافزایشیافته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ تورم در دو گروه خوراکی‌ها و مسکن در تغییر مسیر تورم میانه پاییز نقش ایفا کرده است. دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته، عمدتا نرخ تورم در آذر ماه با شوک افزایشی روبه‌رو می‌شد که این روند در سال‌جاری یک ماه زودتر به وقوع پیوسته است. بررسی آمارها در سال‌های گذشته حاکی از آن بود که اصولا در ماه آذر هر سال نرخ تورم به شکل طبیعی افزایش می‌یابد، از این رو از ماه آذر به‌عنوان یکی از قله‌های تورمی سالانه یاد می‌شود.

در بخش دوم تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری حاکی از تراز تجاری منفی چهار میلیارد دلاری برای ایران، افزایش صادرات به عراق و چین و کاهش صادرات به امارات متحده عربی است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه سال‌جاری به ۲۸ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱.۲۱ درصد کاهش داشته است، اما سیر نزولی کاهش صادرات غیرنفتی در ماه گذشته ۲.۱۷ درصد بود.

در ماههای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار در مقابل دیگر ارزها در داخل کشور بوده ایم که این موضوع ارزش پول کشور را کاهش داده است و نگرانی ها یی را برای برخی کارشناسان و تجار بوجود آورده است. در این باره اما نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران نظری متفاوت دارد و معتقد است که دولت‌ها در ایران پایین آمدن ارزش پول ملی را منفی می‌بینند در حالیکه امروز کشورهایی مثل چین و ترکیه با این اقدام صنعت گردشگری‌شان را رونق داده‌ و صادرات‌شان را بهبود بخشیده‌اند وی ادامه داد: این اتفاق منجر به این می‌شود کهصادرات‌شانرونق بگیرد و بتوانند وضعیتتولید داخلی‌شانرا ساماندهی کنند. به عنوان نمونه کشورهای ترکیه و چین در مقاطعی ارزش پول ملی خود را با برنامه کاهش داده اند تا بتواند صادرات خود را در رقمی که مد نظر دارند نگه دارند. احمد کیمیایی اسدی تصریح کرد: این نشان ‌می‌دهد که دولت‌ها در ایران به موضوع ارز به این شکل نگاه می‌کنند که ارزش پول ملی پایین نیاید. در ابتدای دولت یازدهم نرخ دلار حدود ۳۷۰۰ تومان بود و تا حدود دو ماه پیش هم همین قیمت بود و اکنون مدت کوتاهی است که گران شده است. مسئله ارز ارتباط مستقیم با صادرات ما دارد و می‌تواند تولیدمان را رونق ببخشد. ما می‌توانیم مانند دیگر کشورها این اقدام را با برنامه انجام دهیم چون به طور کلی به نفع‌مان خواهد بود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در حالی این هفته کاملا متعادل و خنثی پیگیری شد که نسبت به مدت مشابه در هفته قبل شاهد رشد حجم و ارزش آن بودیم. این اتفاق البته در شرایطی بود که آمار فروش وتولید خودروسازان در 8 ماهه منتشر شد که براساس آن سایپا در یکماهه آبان مبلغ 899 میلیارد تومان درآمد از فروش محصولاتش کسب کرد، این رقم 8 درصد بودجه را پوشش می دهد، از طرفی طی 8 ماهه نیز فروش را 6,596 میلیارد تومانی اعلام کرد که معادل 57 درصد بودجه است. همچنین ایران خودرو نیز در 8 ماهه معادل 79 درصد مقدار تولید و 76 درصد مقدار فروش بودجه را محقق کرد، این میزان تولید و فروش درآمدی معادل 13,764 میلیارد تومان نصیب شرکت کرد که معادل 54 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده است. همچنین خگستر با 47% تعدیل مثبت پیش بینی 6 ماهه خود را مجدد اعلام کرد. طی این گزارش بنابر اطلاع رسانی های قبلی و تصمیمات اتخاذ شده، سود فروش سرمایه گذاری در سهام شرکت های مجموعه های پرسی توسعه صنایع خودرو و نیرو گستران خراسان به ترتیب با مبالغ 134995 و 11927 (به صورت خالص) در پیش بینی سال 1396 منظور گردید.

در فلزات اساسی؛ افزایش نرخ بهره در چین و همزمان کاهش ارزش سهام در بازارهای این کشور، همچنین گزارش خانم یلن از وضعیت مطلوب اقتصاد آمریکا و بالا رفتن شاخص دلار باعث شد تا این هفته فعالان بازارهای جهانی به سیو سود خود بپردازند و در نتیجه با افزایش عرضه، قیمتها روند نزولی را در اکثر کامودیتی ها طی کردند. این موضوع البته برای سنگ آهنی ها متفاوت بود و با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا شاهد رشد قیمتی محدودی برای آن بودیم. برای فولادی ها هم که مدت زیادی است محدودیت تولید در چین باعث رشد قیمتی این محصول شده است که روند مثبتی هم برای تولیدکنندگان آن در داخل کشور داشته است.

اما معاملات این گروه در بازار سرمایه کشور روند متعادل با شیب مثبتی را طی کرد. فولاد مبارکه از خرید سهام شرکت فولاد اکسین خوزستان خبر داد. ارفع در گزارش تولید و فروش خود در 8 ماه 57 درصد فروش بودجه را پوشش داده است.در همین باره باید اشاره کرد که در اکثر گزارشات شرکتهای فولادی شاهد افزایش نرخ محصولات در آبان ماه بودند.

در محصولات شیمیایی ؛ با افزایش نرخ بهره در چین بازارها تحت فشار عرضه قرار گرفته اند و این عامل با وجود افزایش قیمت نفت، باعث رشد نیافتن نرخ های محصولات پتروشیمی در بازار و در مواردی حتی نزول آن شده است. این موضوع برای اوره روند کاهشی و رسیدن به محدوده 230 دلار را برای آن رقم زد و برای متانول البته تغییرات چندانی را شاهد نبودیم. این اتفاقات نشان می دهد که در حال حاضر نباید انتظار افزایش قیمتها را داشته باشیم و البته روند کاهشی آنچنانی را هم برای آنها متصور نیستیم.

در این گروه شیراز در گزارش تولید و فروش در 8 ماهه 62 درصد بودجه خود را پوشش داده است و با وجود افزایش نرخهای فروش در آبان ماه روند نزولی که اوره در حال حاضر دارد کمی شرایط را برای این شرکت سخت کرده است.

از مهمترین اخبار این گروه مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید هر یک از محصولات اوره و متانول در کشور بالغ بر ۵میلیون تن در سال است و در سال ۹۵ درآمد حاصل از صادرات متانول و اوره به ترتیب حدود ۱.۳میلیارد دلار و ۶۵۰میلیون دلار بوده که معادل سهم ۱۲درصدی متانول و ۷ درصدی اوره از ارزش سبد صادرات محصولات پتروشیمی و نشان دهنده جایگاه ویژه این دو محصول استراتژیک در درآمدهای صادراتی این صنعت است. وی تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌ای برای ساخت واحد‌های تبدیل گاز به الفین ها و مشتقات آن توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه شده است و انتظار می‌رود که با تکمیل طرح‌های توسعه ای ظرفیت اوره به حدود ۱۰.۵ میلیون تن در سال و متانول به ۴۳ میلیون تن در سال برسد.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ روند مثبت این گروه که از ابتدای هفته بر نماهای آن حاکم بود در ادامه با توجه به اعلام شبندر مبنی بر تعدیل مثبت این شرکت کمتر از بیست درصد، با افزایش عرضه روبرو شد. این شرایط اکثر نمادهای گروه را به فاز استراحت برد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24