Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر رفتار برخی سرمایه گذاران نشان داده نگرانی هایی درباره افق بازار فلزات پایه وجود دارد و سوالات زیادی در ذهن سهامداران شرکت های فعال در بازار این فلزات مطرح است. در مطلب حاضر به ..

زمان بررسی مجدد سبد دارایی فرارسیده است؟!

بورس24 : کاهش قیمت نفت و نگرانی ها در باره کند شدن رشد تقاضا برای فلزات پایه در چین سبب شد عملکرد بازار فلزات یاد شده در ماه گذشته میلادی (نوامبر) منفی باشد. تحلیلگران کامرتس بانک معتقدند سرمایه گذاران و فعالان بازار فلزات پایه درباره چهار عامل یعنی افزایش ارزش دلار، کند شدن رشد تقاضا در چین، افزایش نرخ های بهره در آمریکا و افت قیمت نفت نگران هستند.

قیمت مس و دیگر فلزات پایه اخیرا در مسیر کاهش حرکت کرده است. قیمت فلز سرخ به زیر متوسط 50 روزه رسیده و اکنون سوال مهم این است که آیا روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد. دیدگاه کلی کارشناسان درباره افق بازار این فلزات مثبت است اما علت این خوشبینی چیست؟

نخستین نکته کاهش ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی است. ذخیره مس در بورس فلزات لندن 192 هزار تن است که پایین ترین میزان از اواسط سال گذشته است. همچنین رقم کنونی 40 درصد پایین تر از 313850 تن است که در ماه سپتامبر مشاهده شد. البته ذخیره مس در بورس شانگهای افزایش و این یک عامل نگرانی سرمایه گذاران است.

در حوزه عرضه، کارشناسان معتقدند در ماه های آینده عرضه و تقاضا متوازن خواهد بود بدین معنا که کاهش تولید و افزایش مصرف در چین به افزایش کسری در بازار منجر نمی شود. در حال حاضر برنامه دولت چین برای اصلاح وضعیت بازار مسکن مهمترین عامل ابهام زا است.

رشد اقتصاد چین در فصول آینده اندکی پایین تر از اکنون خواهد بود و این امر می تواند رشد تقاضا برای مس و دیگر فلزات پایه را در این کشور آهسته کند. اما باید به یاد داشت که بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ جهان در ماه های اخیر عملکرد بسیار خوب داشته اند و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. این بخش مصرف کننده بزرگ فلزات پایه است.

نکته دیگر کاهش قیمت نفت است. روز گذشته در نشست اوپک برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده تا پایان سال آینده میلادی تمدید شد. این خبری مثبت است که از کاهش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد اما بازار نفت به این تصمیم اوپک واکنش بزرگ نشان نداد و قیمت ها رشد قابل ملاحظه نداشت. اما این باور وجود دارد که در ماه های آینده همزمان با افزایش مصرف جهانی نفت قیمت ها رشد خواهد کرد. بویژه اگر پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا باقی بماند شرایط بازار نفت خوب خواهد بود. رشد قیمت نف یک عامل افزایش قیمت فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

برنامه کاهش عرضه نفت از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده و یک عامل رشد نسبی قیمت ها همین برنامه است. از پیش انتظار می رفت در نشست روز گذشته برنامه یاد شده تمدید شود. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا مهمترین عامل فشار بر قیمت هاست که سبب شده بازار رونق پیدا نکند.

برنامه بانک مرکزی آمریکا برای محدود کردن سیاست های حمایتی پولی خود یک عامل نگرانی برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه است. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون 2 نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد دو هفته دیگر باز هم نرخ های بهره را بالا ببرد. پیش بینی شده در سال آینده میلادی نیز نرخ ها بالا برده خواهد شد. افزایش نرخ های بهره عاملی برای رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت مواد خام است.

اما شاخص دلار در سال جاری میلادی کاهش یافته و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند زیرا ارزهای معتبر دیگر بویژه یورو و پوند در حال رشد هستند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

یکی از دلیل کاهش قیمت فلزات پایه در ماه گذشته میلادی رشد هیجانی قیمت ها بوده است. این باور وجود داشت که مصرف به سرعت افزایش خواهد یافت و به همین دلیل قیمت ها رشد کرد اما اکنون که مشخص شده رشد مصرف تدریجی است قیمت ها کاهش یافته است. در نهایت باید به این نکته اشاره شود که میزان کاهش تولید برخی فلزات پایه در چین طبق برنامه کاهش آلودگی هوا، به اندازه پیش بینی شده نبوده است. این مورد درباره دو فلز روی و آلومینیوم صادق است.

در ماه های آینده عاملی که سبب سقوط قیمت فلزات پایه شود وجود نخواهد داشت. با آنکه دولت چین تلاش کرده از فعالیت ها در بخش ساخت و ساز بکاهد اما میزان سرمایه گذاری ها بالا باقی مانده و قرار نیست از آن کاسته شود. وعده هایی که رییس جمهور چین در نشست کنگره ملی خلق این کشور در حوزه رونق اقتصاد داد عملی خواهد شد.

روز گذشته در پایان ماه نوامبر قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6720 دلار و 3160 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 11250 دلار، 2030 دلار و 2450 دلار نوسان کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24