Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روز شنبه با عرضه ۴٠٠ میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی در بورس انرژی با نرخ سود ١٨ تا ١٩ درصد با امکان بازخرید پیش از سررسید با نرخ ١٧.۵ درصد روزشمار ، بزرگ ترین تأمین مالی صنعت برق در تاریخچه فعالیت بورس انرژی کلید خواهد خورد. با توجه به ویژگی های جذاب این اوراق سلف استاندارد موازی در مجموعه مپنا می توان به موفقیت این اوراق خوش بین بود. معاف از مالیات بودن اوراق ، امکان معاملات ثانویه ، پتانسیل دریافت فیزیکی برق در سررسید و همچنین امکان خرید برای تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی از ویژگی های مهم این شیوه تأمین مالی است. تجمیع این موارد می تواند به تقویت صنعت برق و نقش آفرینی بیشتر بورس انرژی در تأمین مالی صنایع مختلف منتهی شود. با توجه به این موارد از هم اکنون می توان نقش برجسته تری برای بورس انرژی در فاز تأمین مالی و همچنین کشف نرخ صنعت برق در نظر گرفت که ساده ترین خروجی آن تقویت بورس انرژی به عنوان یگانه بازار رسمی حامل های انرژی اشاره کرد. در بازار فولاد نیز روند کاهشی پیشین ادامه یافته و تغییر محسوسی به ثبت نرسید. در بازار داخلی پلیمرها شاهد تقابل بیشتر عرضه و تقاضا هستیم ولی این بازار نیز همچون روز گذشته میل به افت قیمت ها را از خود بروز می دهد...

بزرگترین تأمین مالی تاریخ بازار برق در بورس انرژی

بورس24 : روز شنبه با عرضه 400 میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی در بورس انرژی با نرخ سود 18 تا 19 درصد با امکان بازخرید پیش از سررسید با نرخ 17.5 درصد روزشمار ، بزرگ ترین تأمین مالی صنعت برق در تاریخچه فعالیت بورس انرژی کلید خواهد خورد. با توجه به ویژگی های جذاب این اوراق سلف استاندارد موازی در مجموعه مپنا می توان به موفقیت این اوراق خوش بین بود. معاف از مالیات بودن اوراق ، امکان معاملات ثانویه ، پتانسیل دریافت فیزیکی برق در سررسید و همچنین امکان خرید برای تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی از ویژگی های مهم این شیوه تأمین مالی است. تجمیع این موارد می تواند به تقویت صنعت برق و نقش آفرینی بیشتر بورس انرژی در تأمین مالی صنایع مختلف منتهی شود. با توجه به این موارد از هم اکنون می توان نقش برجسته تری برای بورس انرژی در فاز تأمین مالی و همچنین کشف نرخ صنعت برق در نظر گرفت که ساده ترین خروجی آن تقویت بورس انرژی به عنوان یگانه بازار رسمی حامل های انرژی اشاره کرد. در بازار فولاد نیز روند کاهشی پیشین ادامه یافته و تغییر محسوسی به ثبت نرسید. در بازار داخلی پلیمرها شاهد تقابل بیشتر عرضه و تقاضا هستیم ولی این بازار نیز همچون روز گذشته میل به افت قیمت ها را از خود بروز می دهد.

معامله 732 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، حلال 410 پالایش نفت آبادان و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان و گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین الملل بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (8 آذر ماه) 4,818 تن و به ارزش بیش از 111 میلیارد و 802 میلیون ریال است. گفتنی است طی هفته جاری در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله بیش از 732 میلیارد ریال انواع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ثبت رسید.

طی روز کاری آتی (11 آذر 96)، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، آیزوفید و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، گاز بوتان صنعتی، گاز پروپان صنعتی، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندرامام و آیزوریسایکل و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. شنبه را می‌توان یکی از روزهای پرترافیک بازار فیزیکی در رینگ داخلی دانست.

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (چهارشنبه 8 آبان ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 10 میلیون و 605 هزار قرارداد معادل 162 میلیون و 840 هزار کیلووات ساعت به ارزش 43 میلیارد و 927 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، بارپیک و کم‌باری با متوسط قیمت 278، 321 ، 348 و 234 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. لازم به ذکر است طی هفته جاری بیش از 387 میلیون و 75 هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/08گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/12، 96/09/13 و 96/09/14 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 3 میلیون و 34 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 10 میلیارد و 18 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

برگزاری بزرگ ترین تامین مالی تاریخ بورس انرژی در شنبه آتی

بزرگ ‌ترین تامین مالی در بورس انرژی ایران به ارزش چهار هزار میلیارد ریال برای تامین مالی صنعت برق شنبه آینده برگزار می شود. به گزارش ایرنا، از کارکردها و وظایف اصلی بازار سرمایه، فراهم کردن شرایط برای تامین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که آمار از رشد قابل توجه آن در دولت تدبیر و امید حکایت دارد. در واقع، ضعف نظام بانکی در سال های اخیر سبب شده است به بازار سرمایه به عنوان محلی برای تامین مالی بنگاه ها و طرح های اقتصادی بیش از گذشته توجه شود. بررسی ها نشان می دهد تامین مالی طرح ها از طریق بازار سرمایه از رقم 143 هزار میلیارد ریال در سال 1391، به یک هزار و 220 هزار میلیارد ریال در سال 1395 رسید که بیانگر رشد 750 درصدی است.

در این میان، بورس انرژی محلی برای تامین مالی بخش انرژی کشور به شمار می رود که تاکنون از ابزارهای مالی مختلفی در آن استفاده شده است. بر این اساس، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده تازه ترین تامین مالی صنعت برق کشور قرار است در آغاز هفته آتی انجام شود؛ این تامین مالی قرار است از طریق انتشار «اوراق سلف موازی استاندارد» برای گروه مپنا با هدف تامین سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه های سیکل ترکیبی این شرکت انجام شود. این تامین مالی به عنوان بزرگ ترین تامین مالی تاریخ بورس انرژی و سال 1396 بورس اوراق بهادار به شمار می رود.

به گفته «علی اسلامی بیدگلی» رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، این تامین مالی چهار هزار میلیارد ریالی با قیمت پایه هر واحد حدود 2 میلیون و 800 هزار ریال با سر رسید یک ساله انجام می شود. بروز مشکلات در بانک ها و کاهش توان آنها در تامین مالی طرح ها و صنایع، در سال های اخیر بیش از گذشته توجه ها را به بورس معطوف کرده است.

در دولت یازدهم تلاش شد، ابزارهای جدید مالی در بورس و بازار سرمایه به کار گرفته شود تا این بازار بتواند نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند. تامین مالی بنگاه های بزرگ به کمک بازار سرمایه به جای بانک ها موضوعی است که رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم از آن به عنوان یکی از برنامه ها و اهداف دولت جدید نام برد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین الملل (بازرگانی گاز ایران)

0

تن

-

-75

پریمیوم دلاری(سنا(

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

1998

مترمکعب

434.2

434.2

دلار(سنا)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

25

تن

12293

12293

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

24000

لیتر

16571

16571

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

76

تن

13207

13207

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

0

تن

 

13900

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

50

تن

13800

13800

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

1000000

لیتر

18439

16763

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی.عمده

3000000

لیتر

18439

16763

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

هفته ای نه چندان جذاب در بازار فولاد و امید به جرقه !

اگرچه در روز پنجشنبه هم معاملات محدودی در بازار فولاد داخلی به ثبت می رسد ولی از هم اکنون می توان به اتمام معاملات در هفته جاری توجه کرد آن هم در شرایطی که هفته ای نه چندان مطلوب با تمایل بازار به افت قیمت ها و محدودیت حجم معاملات به ثبت رسیده است. این شرایط اگرچه در سال های اخیر یعنی روزهای پایانی پاییز و اوایل زمستان به صورت سنتی با کاهش حجم معاملات تجربه می شود ولی امسال شرایط تا حدودی متفاوت بوده است. به صورت دقیق تر بازار فولاد در هفته های اخیر با خوش بینی های بیشتری رو به رو بوده ولی به مروز زمان شاهد عقب نشینی بازار و تداوم افت قیمت ها بوده ایم که در نهایت روزهایی دشوار را به ثبت رسانده است. ثبات نسبی بهای شمش و حتی میل به افت قیمت ها در کنار ضعف تقاضای مؤثر چهره اصلی در بازار را تشکیل داد اما در سال جاری به نسبت سال های قبل حجم صادرات افزایش یافته که امیدواری هایی را در بازار ایجاد کرد ولی باز هم نتیجه همان شد که مشاهده می کنیم. به صورت دقیق تر ضعف نسبی در بازارهای جهانی در کنار پایین بودن بهای سنگ آهن در کنار تقویت اقتصادی در جهان و همچنین کاهش ظرفیت های تولید در چین ، همگی انتظار بهبود بازار را ایجاد کرده بودند ولی پتانسیل های صادراتی کشورمان آن گونه که انتظار داشتیم برای بازار داخلی مفید واقع نشد و بخش عمده صادرات فولاد به محصولات میانی همچون اسلب و شمش محدود گشت. این شرایط در کنار افزایش ظرفیت تولید در داخل به شرایط فعلی بازار منجر شده است که البته تداوم این وضعیت در کنار مشکلات ب

آب و هوایی می تواند آغاز هفته آینده را نیز با محدودیت های قیمتی رو به رو سازد. این در حالی است که هفته آینده با تعطیلی چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه را می توان هفته ای نیمه تعطیل به شمار آورد که به دشواری های بازار در نگاه اول می افزاید. این در حالی است که تقاضای موجود هفتگی در 4 روز ابتدایی هفته خودنمایی خواهد کرد که شاید به تقویت بازار منجر شود آن هم در شرایطی که در هفته جاری شاهد برخی شواهد ریز و درشت از افزایش حجم تقاضا و بهبود معاملات بودیم. این مطلب یعنی خوش بینی به احتمال رشد تقاضا در روزهای پیش رو در کنار افزایش بهای قراضه و همچنین جرقه های رشد قیمت ها در بازارهای جهانی می توانند تنها نقاط قوت این بازار باشند که البته با فرض عقب نشینی قیمتی روزهای اخیر و البته بدبینی بازار به تداوم کاهش قیمت ها می تواند در هاله ای از ابهام فرو رود. در هر حال تا پایان آواربرداری زلزله فاصله چندانی باقی نمانده و ورود محموله های فولادی به مناطق زلزله زده هرچند محدود می تواند به تغییر فاز این بازار کمک کند ولی تمامی این موارد در ذات خود به جرقه های مهمی برای تغییر فاز بازار نیاز دارد. هفته آینده شاید زمان این تغییر نباشد ولی باید گفت که برخی جرقه ها می تواند به تغییر فاز قیمتی بازار فولاد کمک کرده و حتی سریع تر از انتظار به بهبود بازار منتهی شود.

موارد فوق در حالی است که حجم بالای معاملات شمش این سیگنال را مخابره می کند که هفته ها و ماه های آینده عرضه های مطلوبی در بازار خودنمایی خواهد کرد یعنی در میان مدت تا دراز مدت گویا بازار قصد دارد با زلزله زدگان همدردی کند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

18,000

18,000

10000

10000

10000

تختال C

فولاد هرمزگان جنوب

سلف

19,300

19,300

30000

10000

10000

تختال C

فولاد هرمزگان جنوب

سلف (مچینگ(

19,300

19,300

0

20000

20000

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

18,350

18,350

14000

14000

14000

تقابل عرضه و تقاضا در بازار پتروشیمی

پس از معاملات نسبتاً جذاب روز سه شنبه ، بازار پلیمرها با تقابل بیشتر عرضه و تقاضا رو به رو شده اگرچه هنوز هم روند کاهشی قیمت ها شاید وسعت بیشتری در بازار آزاد پلیمرها را به خود اختصاص داده است. این مطلب نشان می دهد که وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا جذاب و حتی قابل دفاع است اگرچه در بازار پلی پروپیلن ها هنوز هم شاهد برتری تقاضا بر عرضه ها هستیم آن هم در شرایطی که وخامت اوضاع در روزهای اخیر افزایش یافته است. این وضعیت نشان می دهد که نیاز به افزایش عرضه ها بیش از پیش برجسته شده و بازار به عرضه گریدهای جذاب بیشتری نیاز دارد.

معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا همچون هفته های گذشته با آرامشی نسبی رو به رو شد اگرچه زایلین مخلوط و منو اتیلن گلایکول با رشد قیمت ها مورد معامله قرار گرفت . البته دی اتیل هگزانول آن گونه که پیش بینی می شد با جهش نرخ هایی جدی رو به رو گردید تا جایی که نرخ های پایه 3815 تومان در نهایت به 5150 تومان افزایش یافت که نشان دهنده جهش جدی در این بازار بود. ضعف عرضه این کالا و محدودیت های فنی در کنار تقاضای واقعی را می توان از دلایل اصلی آن به شمار آورد.

برخی از مهمترین معاملات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

48,712

48,712

4512

3888

3888

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

نقدی

38,149

51,501

1650

3003

1650

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

13,449

13,449

0

2075

2075

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

13,449

13,449

10000

2000

2000

اوره گرانول

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

9,343

9,343

2000

1220

1220

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

22,934

22,934

874

713

690

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

سلف

25,167

26,089

500

660

500

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

33,497

33,814

550

638

550

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

36,796

36,796

2000

500

500

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

33,497

33,497

726

484

154

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

37,000

37,000

550

451

429

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24