Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این شماره از چشم انداز قصد داریم وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در گزارش ٣ ماهه ٣٩۶ ریال اعلام کرده بود و ١۴٠ ریال آن معادل ٣۵ درصد را پوشش داده بود که در گزارش ۶ ماهه سود خود را با تعدیل مثبت ١٢ درصدی تا سطوح ۴۴۴ ریال افزایش داده و ٢۴٠ ریال معادل ۵۴ درصد آن را پوشش داده است. به عبارت ساده تر باید گفت ، کگل در ...

«تغییر مختصات بازار !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته پس از یک تعطیلی میان هفته ای و ناگهانی وضعیتی بهتر از روز یکشنبه داشت و با گذر از یک ساعت ابتدایی بازار شاهد سرعت گرفتن چرخش نقدینگی و افزایش دادوستد سهام میان فعالان بازار و سرمایه گذاران بودیم. به نظر می رسد نقدینگی وارد شده به قدری قوی است که به خوبی می تواند جلوی هر عرضه ای بایستد و هر مفلس و مستمندی که نیاز به نقدینگی دارد را پاسخ دهد. این وضعیت از آن جهت اهمیت دارد که ما در مقاطعی از زمان شاهد خبرها و تحرکات مثبت در برخی از سهم ها و صنایع بودیم اما نبود نقدینگی کافی سبب می شد تا برخی از حقوقی ها با عرضه های آبشاری خود ، روند شکل گرفته را تخریب کنند.

درخصوص وضعیت بازار و شاخص باید گفت که برخی با دیدن وضعیت عرضه و تقاضا در این 2 روز ، ساز انتهای روند صعودی و قرار گرفتن بازار در یک مسیر اصلاحی طولانی مدت را کوک کرده اند !! نکته جالب اینجاست که همین افراد مدام در تحلیل های خود می گویند : با روند دوست باشید ! خلاف روند حرکت نکنید ! با روند نجنگید ! وضعیت نقدینگی را رصد کنید ! بعد جالب اینجاست که همین افراد به ظاهر تحلیلگر به دنبال چرخش روند هستند ! پیشتر هم به این نکته اشاره کرده بودیم که اگر معاملات بر اساس داده های بنیادی و به دور از هیجان باشد ، این دست تحلیل های پوچ و تو خالی نمی توانند سبب ضرر و زیان شما شوند. بنابراین اینکه با دیدن هر مثبتی هیجان زده شویم و یا با هر رنگ قرمزی پژمرده شویم ، از مسیر اصلی دور خواهیم شد. لذا بطور جد توصیه می کنیم فضای مجازی و حرف و تحلیل دیگران را مبنای معاملات خود قرار ندهید.

نکته مهم دیگر که باید توجه داشت ، بحث ورود و خروج نقدینگی است. روند معاملات بازار طی روزهای اخیر به وضوح نشان داد پولی که به دل بازار زده ، اعتبار نیست و جریان واقعی پول است. شک نکنید پول اعتباری این چنین به دل شپنا ، فولاد ، کگل ، وبانک و ومعادن نمی زند. این حجم از پول وقتی در سهم های بزرگ و خوش بنیاد قرار می گیرد ، عملا کف سهم را بالا آورده و همان محدوده قیمتی ( با یک تلورانس 4 – 5 درصدی ) تبدیل به کف جدید می شوند. بنابراین باید قبول کرد که مختصات بازار تغییر کرده و حتی اگر پول قوی تری وارد بازار شد ، نباید تعجب کرد ! به نظر می رسد با مهار نرخ بهره و کشیده شدن افسار بانکها در پرداخت سود بدون حساب و کتاب ، بسیاری از سرمایه گذاران در پی جابجایی سرمایه خود هستند و شاید بنا به دلایلی صلاح باشد که بازار سرمایه تبدیل به «نهری عریض» برای ورود سرمایه های سرگردان شود.

فراموش نکنیم هر چه به شهریور ماه سال آینده نزدیک تر شویم ، نقدینگی بیشتری میل به خروج از بانکها پیدا کرده و این پولها باید در سایر بازارهای مالی سر و سامان داده شوند و چه بازاری بهتر از بورس ... ! اما بیش از این پر حرفی نمی کنیم و به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که این روزها به دلیل ورود نقدینگی سر و شکل بهتری به خود گرفته و شاهد رویارویی جالب توجه طرز تفکر تحلیلگران و فعالان بازار هستیم. در مجموع باید گفت که بازار شکل و شمای جالب تر و واقعی تری به خود گرفته و تازه می توان گفت که کار بازار آغاز شده است. در بازار امروز توجه به گروه هایی نظیر فولادی ، سنگ آهنی ، پالایشی و هلدینگ ها بیشتر بود و در گروه های خودروسازی و رایانه فشار عرضه بالا بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه چند رشته ای ( هلدینگ ها ) و فلزات اساسی و منفی 2 گروه خودروسازی و رایانه قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر فشار عرضه ها بیشتر باشد ؛ خصوصا که در نیمه دوم بازار امروز حجم معاملات بالا بود و در سوی دیگر تعطیلی پایان هفته را داریم. به نظر بازار پس از رشد خیره کننده و غیر منتظره اخیر ، نیاز به یک دوره دست به دست شدن و تجدید قوی برای پرش مجدد داشته باشد. در شرایط فعلی ، اصلاح پرتفوی و توجه به گزارش های ماهانه ای که می رسد ، می تواند در تصمیمات و سرمایه گذاری های فعالان بازار نیز موثر باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* به نقل از «اسکای‌نیوز» ، کاخ سفید در بیانیه ‌ای اعلام کرد «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه طی گفت‌وگویی تلفنی ، درباره رویارویی با آنچه «فعالیت‌ های بی ‌ثبات ‌کننده» ایران در سوریه ادعا شده است، توافق کرده اند. کاخ سفید افزود ، دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون همچنین با تأکید بر اینکه فرآیند مذاکرات سازمان ملل در ژنو برای صلح سوریه تنها مذاکرات مشروح برای دستیابی به یک راه ‌حل سیاسی در این کشور است ، از این مذاکرات اعلام حمایت کردند. طبق این بیانیه ، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه همچنین درباره بحران کره‌ شمالی رایزنی و تأکید کردند که تمامی کشورها بایستی تحریم‌ ها و فشارها علیه کره‌ شمالی را اجرا کنند. این دومین بار در کمتر از دو هفته اخیر است که دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون درخصوص نقش ایران در سوریه گفت‌وگو می‌ کنند.

* یک منبع آگاه به اسپوتنیک اعلام کرد : دور هشتم مذاکرات آستانه در خصوص سوریه به احتمال بسیار در ماه آتی میلادی و در تاریخ 21 و 22 دسامبر ( 30 آذر و اول دی ) برگزار می شود. به گفته این منبع آگاه ، شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه پیشتر با این تاریخ موافقت کرده بودند. مذاکرات آستانه با کوشش ایران ، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار می شود و تاکنون نتایج موفقیت آمیزی به دنبال داشته است.

ب) در حوزه اقتصاد ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : با توجه به بررسی لایحه بودجه سال آینده در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه ، احساس می ‌شود رویکردها و سمت‌ گیری‌ های لایحه بودجه ، غیرمحافظه کارانه است که این موضوع نویدبخش انجام حرکت‌ های مثبت در اقتصاد کشور است. پورابراهیمی افزود : با توجه به بررسی‌ های انجام شده در این جلسه ، رویکرد کاهش هزینه ‌ها و حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی و مدیریت هزینه‌های کلان کشور در لایحه بودجه سال 97 مدنظر قرار داده شده و به طور مثال به موضوعاتی مانند هدفمند کردن واقعی پرداخت یارانه‌ها توجه شده است. نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به لزوم مدیریت هزینه‌ ها در طرح تحول سلامت افزود : با توجه به دقتی که برای مدیریت هزینه‌ ها در لایحه بودجه سال 97 انجام شده پیش ‌بینی می ‌شود که تأثیرات خوب آن در زمان اجرای بودجه مشهود باشد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در این جلسه کمیسیون اقتصادی اعلام آمادگی کرد تا قبل از بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس نشست ‌های مشترکی را با مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار کند تا مسائل اقتصاد کلان در بودجه به صورت جدی لحاظ شود.

ج) در خبری دیگر ، جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می دهد صادرات فرانسه به ایران طی سال جاری میلادی رشد قابل توجهی داشته است. این کشور اروپایی در 9 ماهه سال جاری میلادی یک میلیارد و 53 میلیون یورو صادرات به ایران داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 129 درصد رشد کرده است. فرانسه در 9 ماهه سال قبل تنها 458 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. صادرات فرانسه به ایران در 9 ماهه امسال از صادرات به ایران در 12 ماهه سال 2016 و همچنین سال های 2015 ، 2014 ، 2013 و 2012 نیز بیشتر بوده است. بر اساس این گزارش واردات فرانسه از ایران در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 119 درصدی داشته و به یک میلیارد و 878 میلیون یورو رسیده است. فرانسه در 9 ماهه سال قبل 857 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. مجموع تجارت دو کشور در 9 ماهه امسال نیز با رشد 122 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به دو میلیارد و 931 میلیون یورو رسیده است. تجارت دو کشور در 9 ماهه سال قبل یک میلیارد و 315 میلیون یورو اعلام شده بود.

د) در بازارهای جهانی ، نفت با افت جدی و فلزات رنگین با فشار عرضه های بیشتر روبرو شدند. به نقل از رویترز ، هرچند که احتمال تمدید توافق کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش موجب شده تا قیمت نفت طی هفته اخیر در بازارهای جهانی روندی افزایشی را طی کند اما احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا موجب شد تا امروز قیمت نفت با کاهش مواجه باشد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 57 دلار و 90 سنت و نفت برنت دریای شمال به 63 دلار و 40 سنت رسید. میزان تولید نفت آمریکا با افزایشی 15 درصدی از اواسط سال 2016 تاکنون به 9.66 میلیون بشکه در روز رسیده که فاصله چندانی از میزان تولید نفت روسیه و عربستان ندارد. به گفته تجار، سرعت گرفتن فعالیت های حفاری در آمریکا بدان معناست که تولید نفت این کشور بیش از این نیز افزایش خواهد یافت. در پی افزایش قیمت ها در هفته های اخیر ، شرکت های انرژی آمریکایی هفته گذشته تعداد سکوهای حفاری نفتی را افزایش دادند و برای اولین بار در ماه جولای تاکنون ، میزان سکوها شاهد رشد ماهیانه بود. بانک بارکلیز در یادداشتی نوشت: «ما انتظار داریم در نشست 30 نوامبر تمدید 6 یا 9 ماهه توافق کاهش تولید مورد توافق قرار گیرد ، اما مهمتر از مدت زمان تمدید ، میزان سهمیه کاهش تولید است.» اما در فلزات اساسی فشار عرضه بالاتر بود و شاهد افت حدود 1 درصدی اکثر فلزات بودیم ، بطوریکه مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 6.855 – 2.445 – 3.150 و 2.120 دلاری عقب نشستند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه فولادی و سنگ آهنی در ادامه رشد انفجاری روزهای اخیر ، امروز نیز با افزایش تقاضا و ثبت یک رشد قیمت دیگر مواجه شدند. تقریبا اکثر شرکت های این گروه گزارش های آبان ماه خود را منتشر کرده اند. وجه مشترک این گزارش ها ، تثبیت نرخ های فروش و افزایش نسبی در برخی از محصولات بود اما به لحاظ مقداری در برخی از شرکتها افت جزئی مشاهده می گردید. انتظار می رود شرکتهای این گروه در پایان دی ماه و در گزارش های جدیدی که به بازار منعکس می کنند ، از یک مرحله تعدیل مثبت شیرین دیگر که می تواند بواسطه گذر از 9 ماه سال با جسارت بیشتری همراه باشد ، رونمایی کنند. بنابراین توصیه می شود در فروش نمادهای این گروه خیلی عجله نکنید ؛ چراکه به نظر موقعیت های ایده آل تری برای کسب سود مناسب تر فراهم خواهد شد.

در این گروه فولاد مبارکه تقریبا قوی ترین گزارش را داشت و سهم در معاملات امروز با افزایش تقاضا از مقاومت 270 – 272 تومانی خود گذر کرد و در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار گرفت. فولاد مبارکه ای که کف سود 650 ریالی اش قطعی بوده و با خرید سهام فولاد اکسین قصد تکمیل زنجیره تولید و فروش خود و تبدیل شدن به یک هلدینگ فولاد و معدن را دارد. در سوی دیگر فولاد کاوه را داریم. شرکتی که در آبان ماه 1.404 فروش در آبان ماه رقم زده و عملکرد قوی تری نسبت به مهر ماه داشته است. این شرکت شمش فولاد را 18.640 ریال در بورس کالا و 19.129 ریال در دریچه صادرات به فروش رسانده و 40 هزار تن موجودی انبار دارد. در مجموع باید گفت که کاوه با گذر از 8 ماه ابتدای سال 9.294 میلیارد ریال معادل 56 درصد از فروش خود را محقق کرده و باید دید در ماه های آتی چه می کند. به نظر شرکت کمی از بودجه عقب می باشد اما بازار کاوه را برای سود 500 ریالی سال 97 می خرد. در ذوب اما فشار عرضه بالا بود. این سهم پس از رشد 7 – 8 درصدی روزهای اخیر ، نیاز به تجدید قوا و دست به دست شدن برای آغاز یک رالی صعودی قوی تر دارد. رسیدن عملکرد آبان ماه ذوب شاید بتواند سهم را مجددا در مدار رشد قرار دارد.

در سنگ آهنی ها ، کگل پس از شکست مقاومت 270 تومانی و یک عقبگرد کوچک در مسیر رشد قرار گرفته و قصد ورود به کانال 300 تومانی و رشد تا قیمت های 320 تومانی را دارد. درخصوص این سهم در بند شماره 6 چشم انداز بطور مفصل بحث خواهیم کرد. در سوی دیگر کچاد را داریم که با افزایش تقاضا از سد مقاومتی 170 تومانی عبور کرده و به سمت قیمت های 200 – 210 تومانی گام بر می دارد. انتظار می رود این شرکت در ماه های باقی مانده از سال به کمک فروش فولاد ، درآمد و سود خوبی را رقم بزند. و در نهایت ومعادن را داریم که در حال نزدیک شدن به مقاومت 180 – 185 تومانی است. به نظر حرکت سهم از این مقطع به بعد کمی کُند شود چراکه معادن برای رشد قیمت بیشتر نیاز به تحرک بیشتر در زیر مجموعه های خود دارد. در مجموع به نظر کگل و کچاد در قیمت های فعلی چابک تر از معادن باشند اما هر 3 سهم از نظر بنیادی وضعیت مناسبی دارند.

ب) در گروه پالایشی با رسیدن گزارش عملکرد 6 ماهه پالایش نفت بندرعباس ، شاهد افزایش نسبی تقاضا و رشد قیمت ها بودیم اما به نظر می رسد بازار آنطور که باید و شاید از این گزارش استقبال نکرده است. به نظر پالایشی ها بعد از رشد سنگین اخیر ، نیاز به مدتی دست به دست شدن و تجدید قوا برای آغاز رشد مجدد داشته باشند. البته در این بین توقف هر یک از نمادها برای تعدیل عایدی می تواند باری سبب افزایش هیجان و تحرکات مثبت در پالایشی ها گردد ، خصوصاکه اخیرا حجم های خوبی در این گروه جابجا شده و انتظار اصلاح زیادی نمی توان داشت.

از شبندر آغاز می کنیم که با گزارش 6 ماهه خود تلاش می کند تا در قیمت های بیش از 700 تومانی تثبیت گردد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 847 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 6 ماهه 629 ریال معادل 74 درصد آن را پوشش داده است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در 3 ماه اول به ترتیب 45.618 و 4.355 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 50.743 و 6.299 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 96.361 و 10.654 میلیارد ریال بوده است. این بررسی به وضوح نشان می دهد که حاشیه سود شرکت در کوارتر دوم افزایشی بوده است. مقایسه عملکرد شرکت در 6 ماه ابتدایی سال جاری با 6 ماهه نخست سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 30 درصدی مبلغ فروش ، 339 درصدی سود عملیاتی و 336 درصدی سود خالص دارد. نگاهی به جدول ذیل ، بهبود عملکرد شرکت را نشان می دهد. این شرکت با توجه به عملکرد 3 ماهه دوم می تواند سود 847 ریالی خود را طی 2 مرحله تا سطوح 1.500 ریالی افزایش دهد. به نظر P/e = 6 واحدی رقم خوبی برای این دست سهم ها باشد ... !! البته شرکت اعلام کرده که تعدیل ما کمتر از 20 درصد خواهد بود و همین شفاف سازی موجب فشار عرضه در دقایق پایانی بازار شد.

در شپنا روند صعودی سهم با سرعتی کُندتر از هفته گذشته دنبال می شود. پالایش نفت اصفهانی که این روزها شایعه سود 85 تا 95 تومانی را یدک می کشد. به نظر شپنا مطابق با تحلیلی که در چشم انداز شماره اخیر ارائه شد ، می تواند به مرور تا قیمت های بیش از 470 تومانی پیشروی داشته باشد. اما در شبریز میل به اصلاح قیمت دیده می شود. شبریزی که P/e بالایی گرفته و برای رهایی از این وضعیت نیاز به یک تعدیل مثبت جدی در گزارش 6 ماهه دارد. به نظر شبریز یک اصلاح می زند و سپس با سک شیب ملایم در مسیر قیمت های 900 تومانی قرار می گیرد. در این گروه شتران هم گزارش خوبی خواهد داشت و شاید این گزارش بتواند باری دیگر انرژی از دست رفته را بازیابی کرده و سهم را به قیمت های بیش از 400 تومانی برساند.

ج) در گروه خودرویی آغاز متعادل توام با معاملات خنثی را داشتیم اما با افزایش یافتن تقاضا بر روی نمادهای گروه فلزی ، معدنی و سهام بزرگ هلدینگی ، شاهد تشدید فشار عرضه و عقب نشینی بازار در نمادهای این گروه بودیم. به نظر می رسد تا مادامی که تقاضا در گروه های بزرگ ادامه داشته باشد ، شاهد روند نوسانی و اصلاحی در خودرویی ها باشیم. البته انصافا قیمت ها در نقاط خوبی قرار دارند اما همینک کل توجه بازار عطف به سهام بزرگ eps محور شده است.

در این گروه خگستر تقاضای بهتری نسبت به همگروهی های خود داشت و با رشد قیمت تا سطوح 260 – 265 تومانی پیشروی نمود. رسیدن تعدیل مثبت شرکت در گزارش اصلاحیه 6 ماهه ، از مهمترین دلایل توجه به خگستر می باشد. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 46 درصدی از سطوح 187 ریالی به 274 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 93 ریال معادل 34 درصد سود خود را پوشش داده است. پیش بینی افزایش 147 میلیارد ریالیخالص درآمدهای متفرقه ( بنابر اطلاع رسانی های قبلی و تصمیمات اتخاذ شده ، سود فروش سرمایه گذاری در سهام شرکت های مجموعه های پرسی توسعه صنایع خودرو و نیرو گستران خراسان به ترتیب با مبالغ 135 و 12 میلیارد ریال در پیش بینی سال 96 منظور گردید. ) دلیل اصلی تعدیل در خگستر می باشد. این سهم در صورت گذر از مقاومت 272 تومانی ، می تواند تا قیمت های 300 تومانی پیشروی داشته باشد.

اما در زامیاد وضعیت چندان جالب نبود و شاهد برگشت این سهم به قیمت های کمتر از 70 تومانی بودیم و این در شرایطی است که معاون مهندسی و توسعه محصول شرکت زامیاد گفت : سبد محصولات این شرکت با ورود خودروهای جدید مسافری و تجاری سنگین و سواریSUV به تدریج از سال آینده تکمیل خواهد شد. فرید ترابی با اشاره به استمرار تولید کامیون های ایویکو در شرکت زامیاد و چشم انداز همکاری با این برند مطرح اروپایی یادآور شد : با توجه به تغییر شرایط کسب و کار در کشور و افزایش رقابت طی سال های اخیر در حوزه خودروهای تجاری و کار ، به دنبال افزایش خودکفایی در ساخت داخل و همکاری مشترک با این شرکت و افزایش سهم بازار هستیم که در این راستا با مدیران ارشد ایویکو مذاکرات لازم طی هفته گذشته صورت گرفته است.

وی همچنین از تولید محصولات جدید این شرکت در سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد : مذاکراتی به منظور تولید برخی محصولات مسافری و باری در شرکت زامیاد انجام شده که با توجه به نهایی شدن انتخاب نوع محصول ، اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. ترابی در ادامه از تولید وانت نیسان زامیاد با اتاق جدید خبر داد و گفت : بر اساس استانداردهای جدید ابلاغی ، وانت نیسان زامیاد با اتاق جدید (و منطبق با این استانداردها) از ابتدای سال 98 به صورت رسمی تولید و به بازار عرضه خواهد شد. همچنین وانت پادرا دیگر محصول شرکت زامیاد در بخش تجاری سبک نیز با ایجاد تغییرات گسترده و رعایت استانداردهای جدید تولید خواهد شد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این گزارش قصد داریم نگاهی به عملکرد ماهانه و همچنین گزارش 6 ماهه فاسمین داشته باشیم. سهمی که پس از ماه ها درجا زدن در قیمت های 400 – 420 تومانی ، موفق شده از سد مقاومتی خود عبور نموده و مجددا در مسیر رشد قرار بگیرد. گفتنی است ، فاسمین در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 40 درصدی از سطوح 501 ریالی به 701 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 54 درصد مقدار تولید ، 65 درصد مقدار فروش ، 57 درصد مبلغ فروش ، 68 درصد سود عملیاتی و 408 ریال معادل 58 درصد سود خالص خود را پوشش داده است.

افزایش 9.5 درصدی مبلغ فروش ناشی از افزایش مقدار و نرخ فروش ، افزایش 57 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و رشد 36 میلیارد ریالیخالص درآمد های متفرقه از دلایلی است که منجر به رشد سود فاسمین گردیده است. گفتنی است ، فاسمین در نیمه نخست سال گذشته 13.700 تن شمش روی به فروش رساند در حالی که فروش 6 ماه ابتدای سال جاری 17.660 تن بوده است. این یعنی شرکت شرایط را مغتنم شمرده و از فرصت ایجاد شده در راستای افزایش فروش و در نتیجه رشد سود خالص نهایت بهره را برده است. بررسی عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته ، نشان از رشد به ترتیب 79 درصدی مبلغ فروش ،100 درصدی سود عملیاتی و 118 درصدی سود خالص دارد.

در ادامه سری به گزارش ماه به ماه فاسمین خواهیم زد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.850 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 139 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 355 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 650 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 364 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 315 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 385 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 219 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 360 میلیارد ریال و جمع فروش 8 ماه ابتدای سال 2.786 میلیارد ریال معادل 72.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

نکته مهم در فاسمین اینکه شرکت نرخ فروش هر تن شمش روی را 100.749.940 ریال ( روی 2.600 دلار × دلار 38.750 ریال ) پیش بینی نموده در شرایطی که نرخ فروش در شهریور ماه 127.264.025 ریال ، در مهر ماه 127.886.270 ریال ، در آبان ماه 126.866.576 ریال و متوسط نرخ فروش در 8 ماه ابتدای سال 108.537.316 ریال بوده است. این یعنی چنانچه فاسمین در ماه های باقیمانده از سال موفق به فروش شمش روی با متوسط نرخ 123.000.000 ریال ( روی 3.000 دلار × دلار 41.000 ریال ) گردد ، می تواند مبلغ فروش خود را تا سطوح بیش از 4.200 میلیارد ریالی و در نتیجه eps خود را تا محدوده بیش از 1.000 ریالی تعدیل نماید. نکته مهم دیگر در فاسمین اینکه شرکت در حدود 2.800 تن شمش روی تولید کرده اما هنوز به فروش نرسانده و در انبار موجود دارد. اگر این مقدار را در قیمت روز شمش روی ضرب کنیم ، می بینیم که فاسمین رقمی بالغ بر 370 میلیارد ریال موجودی انبار دارد و این خبر خوبی برای سهامداران شرکت می باشد.

با توجه به شرایط مطروحه ، ممکن است یک تعدیل مثبت دیگر در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده فاسمین داشته باشیم ؛ به شرط آنکه روی در بالای سطوح 3.000 دلاری دوام یاورد. این سهم اکنون در قیمت های 4.400 – 4.500 ریالی و با P/e = 6.4 واحدی معامله می شود. البته P/e تحلیلی سهم بین 4 تا 4.5 واحد می باشد. محدوده تراکمی 4.200 – 4.100 ریالی مهمترین حمایت و محدوده 4.750 و سپس 5.200 ریالی مهمترین مقاومت های پیش روی سهم محسوب می شوند. قبلا به این مساله اشاره شد که بازار نمادهای گروه فلزی را بر اساس قیمت روز بازارهای جهانی معامله می کند ! بنابراین تحولات بازارهای جهانی و گزارش 6 ماهه حسابرسی شده می تواند مسیر این سهم در هفته های آتی را تعیین نماید.

نگاهی به عملکرد فصلی «فاسمین»

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز قصد داریم وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در گزارش 3 ماهه 396 ریال اعلام کرده بود و 140 ریال آن معادل 35 درصد را پوشش داده بود که در گزارش 6 ماهه سود خود را با تعدیل مثبت 12 درصدی تا سطوح 444 ریال افزایش داده و 240 ریال معادل 54 درصد آن را پوشش داده است. به عبارت ساده تر باید گفت ، کگل در کوارتر اول 140 ریال سود و در کوارتر دوم یا فصل تابستان 100 ریال سود داشته است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 11.103 میلیارد ریال و 4.421 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 11.022 و 4.381 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 22.125 و 8.802 میلیارد ریال بوده است. گزارش بدی نیست و با توجه به فروش سلف شمش فخوز ، انتظار می رود که گلگهر در نیمه دوم سال فروش و سود قوی تری داشته باشد اما انتظارات از 6 ماه ابتدای سال بیشتر بود. هنوز هم معتقدیم که گل گهر با نرخ های فعلی ، قابلیت رسیدن به سود 550 – 600 ریالی را داراست و احتمالا گزارش 9 ماهه بهتری را خصوصا با توجه به عملکرد مهر و آبان در کگل داشته باشیم.

این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 40.137 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 9.5 میلیون تن گندله به نرخ هر تن 3.272.462 ریال مجموعا 31.088 میلیارد ریال + 2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی به نرخ متوسط 2.542.743 ریال مجموعا 5.085 میلیارد ریال + 2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن داخلی به نرخ متوسط 1.950.074 ریال مجموعا 3.900 میلیارد ریال + 63 میلیارد ریال گندله ریزدانه ) محقق کند. گفتنی است ، فروش کگل در فروردین ماه 3.108 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 4.062 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 3.277 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.442 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 3.437 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 3.818 میلیارد ریال ، در مهر ماه 3.781 میلیارد ریال ، در آبان ماه 3.745 میلیارد ریال و در مجموع 8 ماه ابتدای سال 29.326 میلیارد ریال معادل 73 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم جالبی است و پتانسیل های شرکت برای تعدیل مثبت در گزارش های آتی را نشان می دهد.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش گندله به عنوان مهمترین محصول شرکت در شهریور ماه 3.912.335 ریال ، در مهر ماه 3.336.454 ریال ، در آبان ماه 3.324.828 ریال و در میانگین دوره 8 ماهه 3.277.713 ریال بوده است. در این بین اختلاف قیمت بین شهریور با مهر و آبان کمی تو ذوق می زند و غیر منطقی است. البته اخیرا محمود سیدی مدیر مالی کچاد گفته بود : علت اختلاف قیمت در آمار تولید و فروش ماهانه ، به این علت است که در گزارشها ، نرخ ها به صورت علی الحساب و بر اساس میانگین درج می شوند. سپس در پایان هر دوره 3 ماهه ، قیمت ها بر اساس میانگین 3 ماهه اصلاح می‌ گردد. بنابراین اگر نرخ شمش فولاد خوزستان در محدوده قیمت های فعلی معامله شود می توان به رشد سودآوری شرکت نسبت به بودجه مدون خوشبین بود و در پایان دوره 9 ماهه بودجه اصلاح خواهد شد.

به نظر در مجموع میانگین نرخ فروش گندله ( 77 درصد سبد فروش کگل را گندله تشکیل می دهد ) تا پایان سال بالاتر از نرخ پیش بینی شده در بودجه باشد ؛ خصوصاکه فروش فخوز بصورت سلف بوده و شرکت باید گزارش های ماهانه خود را بر اساس نرخ های جدید اصلاح کند. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 30.000 میلیارد ریالی به 48.000 میلیارد ریال ( معادل 60 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور 1- تامین خالص سرمایه در گردش 2- توسعه بخش شرقی معدن شماره یک 3- مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر4- اجرای طرح های توسعه افزایش دهد. گفتنی است ، کگل اکنون با P/e حدود 6.7 مرتبه ای و در مرز قیمت های 300 تومانی معامله می شود. محدوده 320 و 345 تومانی مهمترین مقاومت های پیش روی کگل محسوب می شوند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه حمل و نقلی ، توریل با رشد قیمت و افزایش تقاضا روبرو شد و سایر نمادها نیز معاملاتی متعادل و کم نوسان داشتند. در این گروه حکشتی یکی از سهم هایی است که اگر قرار به رشد سهم های بزرگ باشد ، مورد توجه قرار خواهد گرفت. مدیرعامل کشتیرانی در نشست اقتصادی ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه امروزه ایران مناسب ترین کشور برای جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی در زمینه های مختلف در منطقه است ، اظهار کرد : به دنبال اجرایی شدن برجام زمینه مثبتی برای سرمایه گذاری خارجی در طرح های استراتژیک ایران به وجود آمده ، آمار و ارقام نیز حکایت از افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای اروپایی در درون ایران دارد که نتایج ملموس و سازنده ای نیز به همراه داشته است.

وی با یادآوری اینکه ایتالیا همیشه بهترین شریک استراتژیک در اروپا برای ایران بوده از وجود پتانسیل های زیاد برای افزایش ظرفیت های همکاری در زمینه ها و جنبه های مختلف بین دو کشور خبر داد و افزود : مسئله اصلی این است که ما با برخی از موانع در روابط سیستم های بانکی بین ایران واروپا روبرو هستیم. برخی معتقدند که مشکل از سیستم های بانکی ایران است ، اما واقعیت این است که در حال حاضر و در راستای اقدامات جدید انجام گرفته سیستم بانکی در ایران به طور قابل ملاحظه ای با استانداردهای بین المللی هماهنگ شده وبهبود پیدا کرده است و درآینده نزدیک باید شاهد تسهیل بیشتر روابط بانکی بین بانک ‌های ایران و بانک ‌های سطح اول کشورهای اروپایی باشیم. محمد سعیدی با بیان اینکه کشتیرانی نقش حیاتی و مهم را در حمل و نقل دریایی بین ایران و اروپا برعهده دارد ، گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای جاده ابریشم ، نقش بسیار استراتژیکی و حیاتی را در اتصال کشورهای مشترک المنافعCIS و کشورهای اروپایی به چین از طریق مسیرهای دریایی ریلی و زمینی ایفا می کند. مدیرعامل کشتیرانی یادآور شد : ایران از دومین اقتصاد برتر در خاورمیانه برخوردار است، تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) در سال 2016 در حدود 412 میلیارد دلار بوده است.

ب) در گروه هلدینگی و سهام شرکت های چند رشته ای ، شاهد معاملات بهتری در نمادهای بزرگ وبانک ، وصندوق ، وامید و وغدیر هستیم. انتظار داریم این دست سهم ها در میان مدت بازدهی معقولی و خوبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند. البته در بازار امروز وبانک بواسطه انتشار شفاف سازی بیشتر مورد توجه بود و تا قیمت های بیش از 200 تومانی پیشروی کرد و معاملات پر حجمی را به نمایش گذاشت. وبانک در نظر دارد حسب تصمیمات متخذه ، 48.89 درصد سهام تحت مالکیت خود در شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) را به صورت بلوکی، یکجا و نقد یا نقد و اقساط از طریق بورس و اوراق بهادار تهران عرضه نماید. شایان ذکر است در بودجه های ارائه شده پیش بینی هایی درخصوص سود فروش سهام و سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام صورت گرفته است. لیکن درصورت تحقق فروش سهام مذکور، تاثیرات احتمالی مراتب برEPS شرکت ، متعاقباً اعلام می گردد.

ج) در گروه لاستیک و تایرسازی نیز معاملات متعادل و کم رمق دنبال می شود. گزارش ضعیف پکویر و عدم توجه بازار به سهم های منتفع از نوسانات ریال موجب شده تا سهام شرکت های لاستیکی چندان مورد توجه نباشند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان کشور گفت : بارها تاکید داشتیم که تولیدکنندگان تایرهای داخلی به اندازه نیاز کشور تایرهای مربوط به خودروهایی مانند سمند ، انواع پژو و انواع پراید یعنی گروه های 13 ، 14 و 15 را تولید می کنند بنابراین نیازی به واردات این گروه از تایرها نداریم. ما همواره خواهان این موضوع بودیم که واردات این گروه از تایرها به داخل کشور ممنوع شود و همچنان نیز بر این خواسته خود اصرار داریم. وی بیان داشت : بیش از 70 درصد از تایرهایی که در بخش سواری در کشور مصرف می شود توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود بنابراین لازم است برای حمایت از آنها واردات این محصولات ممنوع شده و از تولیدات داخلی استفاده شود.

او اضافه کرد : سالانه حدود 700 تا 800 میلیون دلار به منظور واردات تایر به داخل کشور صرف می شود. در حالی که با این مبالغ می توان 4 و حتی 5 کارخانه تایرسازی جدید احداث کرد که ضمن اشتغال زایی و پاسخگویی کامل نیازهای داخلی نسبت به صادرات آن ها نیز اقدام نمود. دبیر انجمن تایرسازان با اشاره به میزان تعرفه واردات خودرو و تایر گفت : در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به داخل کشور بین 55 تا 60 درصد است که تعرفه موثر آن به حدود 80 درصد می رسد. در حالیکه با افزایش 8 درصدی اخیر، تعرفه واردات تایرهای سواری از 32 درصد به 40 درصد و تعرفه واردات تایرهای باری از 20 درصد به 28 درصد افزایش یافته است.

د) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، 2 نماد کفرا و کرازی را خوب می خرند. هر 2 سهم علی الخصوص کرازی اصلاح خوبی داشته اند و به نظر در میان مدت پتانسیل رشد داشته باشند. در سوی دیگر کخاک را داریم که از نظر بنیادی یکی از بهترین ها در بازار است و انتظار می رود در بلند مدت سود شیرینی برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد. گفته می شود پنجمین سری از تجهیزات کارخانه تولید بتن سبک گازی (AAC ) به شرکت صنایع خاک چینی ایران وارد شده است. این شرکت در 8 ماه ابتدای سال 488 میلیارد ریال معادل 77 درصد از فروش 631 میلیارد ریالی پیش بینی شده خود را محقق کرده است. لذا توصیه می شود این سهم را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

ه) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی ، وبشهر با حمایت حقوقی ها در مسیر رشد قرار گرفت و با صف خرید به کار خود خاتمه داد. به نظر تکرار تحرک امروز در وبشهر بتواند سایر نمادهای این گروه را در مسیر رشد قرار دهد. چراکه وبشهر وزن زیادی در شاخص گروه غذایی دارد. در این گروه غبشهر گزینه خوبی برای پول های بزرگ می باشد و البته نوسان گیران می تواند زیر مجموعه صنایع شیر را با توجه به قطعی شدن افزایش نرخ 4 قلم مواد لبنیاتی زیر نظر داشته باشند.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.100 – 4.115 تومان

ب) یورو : 4.925 – 4.945 تومان

ج) درهم امارات : 1.127 – 1.133 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.350.000 – 1.363.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مجید ابراهیمیان
    مجید ابراهیمیان

    وضع شرکتهای روغنی خوب نیست
    واردات پالم ممنوع شده زیرا بیش از درصد تعیین شده وارد شده بود

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24