Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار پلیمرها جرقه های رشد قیمتی مهمی را تجربه کرد که نشان می دهد از هم اکنون این بازار برای رشد قیمت های پایه و افزایش حجم فروش آماده شده است اگرچه کاهش حجم معاملات در بورس کالا در هفته های اخیر هم زمینه ساز رشد قیمت ها در بازار آزاد بوده است. در بازار فولاد ولی هنوز هم شاهد ثبات نسبی نرخ هستیم اگرچه میل به افت نرخ بیش از ثبت قیمتی خودنمایی می کند که نشان دهنده ضعف تقاضای مؤثر در این بازار است. در بازار آتی برای دومین روز پیاپی افت قیمتی تجربه شد که سیگنالی متأثر از کاهش نرخ در بازار نقدی سکه و البته فروش گسترده سکه طلا در بانک کارگشایی است که نشان می دهد ذهنیت بازار بر احتمال کاهش قیمت ها قرار گرفته است. البته رشد پیشین نرخ چندان هم منطقی نبود و این کاهش قیمت ها نشان دهنده تخلیه حباب در بازارهای فیزیکی و آتی است...

جهش پتروشیمی ها

بورس24 : بازار پلیمرها جرقه های رشد قیمتی مهمی را تجربه کرد که نشان می دهد از هم اکنون این بازار برای رشد قیمت های پایه و افزایش حجم فروش آماده شده است اگرچه کاهش حجم معاملات در بورس کالا در هفته های اخیر هم زمینه ساز رشد قیمت ها در بازار آزاد بوده است. در بازار فولاد ولی هنوز هم شاهد ثبات نسبی نرخ هستیم اگرچه میل به افت نرخ بیش از ثبت قیمتی خودنمایی می کند که نشان دهنده ضعف تقاضای مؤثر در این بازار است. در بازار آتی برای دومین روز پیاپی افت قیمتی تجربه شد که سیگنالی متأثر از کاهش نرخ در بازار نقدی سکه و البته فروش گسترده سکه طلا در بانک کارگشایی است که نشان می دهد ذهنیت بازار بر احتمال کاهش قیمت ها قرار گرفته است. البته رشد پیشین نرخ چندان هم منطقی نبود و این کاهش قیمت ها نشان دهنده تخلیه حباب در بازارهای فیزیکی و آتی است.

معامله بیش از 78 میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

معامله 2225 تن متانول پتروشیمیی زاگرس در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شد تا ارزش معاملات این بازار در روز ابتدایی هفته جاری به 2.4 میلیارد تومان برسد اگرچه برای این بازار رقم ضعیفی به شمار می رود اما با توجه به تعطیلی اواسط هفته جاری و برخی مشکلات فنی می توان به بهبود وضعیت معاملات در هفته آینده و حتی اواخر هفته جاری خوش بین بود.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 5 میلیون و 680 هزار قرارداد معادل 78 میلیون و 320 هزار کیلووات ساعت به ارزش 20 میلیارد و 698 میلیون ریال بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم باری و بارپیک با متوسط قیمت 279، 330، 234 و 353 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/02، 96/10/03 و 96/10/04 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/10/30 گشایشیافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/08 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2225

تن

11050

11050

ریال

آرامش قیمتی و شائبه برخی ارزان فروشی ها

ثبات قیمت ها هنوز هم کارنامه این بازار است اگرچه می توان این شرایط را آغازی برای ورود بازار به سومین هفته ثبات قیمت ها نامید. رخدادی که اگرچه برخی خوش بینی ها را در بطن بازار تقویت می کند ولی تداوم آن نشان می دهد که رکود تقاضا جدی تر از چیزی است که در گذشته به نظر رسیده است. این شرایط ناخودآگاه به رقابت برای فروش منجر خواهد شد که خروجی آن اعمال تخفیف بیشتر در حین معامله ، تلاش برای کسب مشتری و فروش حداکثری و نهایتاً پدیده ای به نام زیرفروشی خواهد بود. مطلبی که در ماه های گذشته به وفور دیده شده و به نظر می رسد فاصله ای تا جولان دادن آن نداشته باشیم اگرچه شواهد اجرای آن در هفته گذشته نیز به صورت پراکنده تجربه شده بود. این شرایط در نهایت به کاهش بیشتر قیمت ها منجر می شود که از هم اکنون هم قابل رهگیری است. ثبات قیمت ها در لیست های اعلامی رسمی ولی کشف قیمت هایی در بدنه بازار با نرخ های پایین تر ساده ترین خروجی آن است ولی در زمانی که برخی از فروشندگان حتی در لیست های رسمی خود وارد فاز رقابت قیمتی با اعمال قیمت های پایین تر می شوند ، دیگر بازار منتظر اعمال تخفیف در زمان فروش نمی ماند و به کاهش گسترده قیمت ها روی می آورد. این شرایط در نهایت پازل کاهش نرخ در بازار را کامل خواهد کرد. هم اکنون که سرمای هوا و مشکلات آب و هوایی و سخت گیری های حمل و نقل در نیمه غربی کشور در کنار ضعف نسبی قیمت ها در بازارهای جهانی همگی دست به دست هم داده و تعطیلی روز دوشنبه نیز به این مکانیزم افت قیمت ها دامن زده می توان با صراحت بیشتری از آغاز یک روند کاهشی جدید سخن گفت که با ثبات نسبی قیمت شمش تکمیل می شود. البته با توجه به رشد قیمت قراضه در کنار ثبات بهای شمش می توان گفت که تقابل این دو سیگنال تاکنون اجازه نداده که قیمت شمش افزایش یابد ولی در صورت افزایش تقاضای شمش در واحدهای نوردی ، فنر فشرده شده بهای شمش به ناگاه می جهد و می توان به تقویت بازار فولاد کمک کند. تا زمانی که این مکانیزم یعنی رشد تقاضای واحدهای نوردی ، رشد تقاضای شمش و افزایش بهای شمش به صورت کامل محقق نشود نمی توان به تغییر فاز بازار خوش بین بود. با توجه به این شرایط احتمالاً روند کاهش قیمت ها به صورت مقطعی ادامه داشته و البته افت نرخ در نهایت می تواند به ایجاد سطحی جذاب برای خرید منجر شده که به افزایش حجم تقاضا و حمایت از قیمت ها می انجامد ولی این فرآیندها زمان بر است و مشخص نیست که در چه بازه زمانی محقق شود آن هم در شرایطی که رشد قیمت قراضه را شاید بتوان جدی ترین سیگنال حمایتی از بازار به شمار آورد. احتمال تغییر فاز قیمت ها را می توان در اواخر هفته مورد بررسی مجدد قرار داد.

بازار فولاد چشم‌انتظار رشد تقاضا

معاملات فولاد در هفته منتهی به سوم آذرماه در شرایطی به پایان رسید که در خصوص اغلب محصولات فولادی مورد معامله در بازار غیرسمی ثبات قیمتی به چشم می‌خورد، اما در تالار صنعتی بورس کالا یکی از محصولات عرضه شده رشد پایانی را به ثبت رساند.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته‌ای که گذشت بازار آزاد فولاد در حوزه مقاطع ساختمانی (میلگرد و تیرآهن) و مقاطع تخت فضایی آرام و کم رمق را تجربه کرد؛ شرایطی که طی دو هفته اخیر نیز پابرجا بوده است.

به اعتقاد دست‌اندرکاران بازار بخشی از این موضوع به دلیل شرایط اقتصادی و رکود ادامه دار در بازار فولاد است که دامنه آن به چند سال گذشته بازمی‌گردد و بخشی از آن متاثر از شرایط فصلی و سرد شدن هواست؛ چراکه طبیعتا در این روزها تقاضای قابل ملاحظه‌ای وارد بازار نمی‌شود و نمی‌توان انتظار جنب و جوش بیشتر و احیانا رشد قیمت‌ها را نیز داشت. در همین حال قیمت تمام شده مصنوعات فولادی نیز اجازه کاهش شدید قیمت را به تولیدکنندگان نمی‌دهد و به همین دلیل بازار در یک وضعیت ثبات نسبی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

یکی از فعالان بازار هفته قبل با اشاره به رشد معاملات و قیمت مسکن و تاثیر آن بر تحریک تقاضا در بازار فولاد گفته بود، این موضوع به طور قطع روی تقاضای فولاد تاثیر مستقیم و مثبتی خواهد داشت اما نه برای فصل زمستان. اگرچه این نوید را می‌توان داد که پس از زمستان بازار فولاد پر‌تحرکی خواهیم داشت و برای یک تغییر و دگرگونی خوب باید آماده شویم. در فصل زمستان اما ۹۰ درصد پروژه‌ها در حال توقف هستند که سیگنال خوبی برای بازار نیست.

به هر ترتیب در شرایطی که بازار آزاد ثبات نسبی قیمت‌ها و رکود تقاضا را تجربه کرد، بورس کالا اما در یک محصول با افزایش قیمت پایانی روبه‌رو شد. در هفته منتهی به سوم آذرماه 211 هزار و 701 تن انواع فولاد عرضه شد و حجم معامله 211 هزار و 591 تن به ثبت رسید.

یکی از محصولاتی که هفته پیش روی تابلو معاملات رفت شمش بلوم فولاد خوزستان بود که یکبار در تناژ 15 هزار تنی با قیمت 1835 تومان و بار دیگر در تناژ 17 هزار تنی با قیمت 1800 تومان عرضه شد.

تناژ 15 هزار تنی با قیمت پایه بالاتر دارای شرایط فروش نقدی و اعتباری و در قالب معامله سلف بود، اما عرضه در تناژ 17 هزار تنی که قیمت پایه پایین‌تر داشت شرایط فروش بصورت نقدی بود. هر دو این عرضه‌ها نیز به فروش رفتند. این کارخانه همچنین تختال را نیز به خریداران عرضه کرد که معامله شد.

عرضه ورق‌های گرم B و C از سوی فولاد مبارکه و رشد قیمت پایانی ورق B دیگر اتفاق هفته قبل رینگ فولاد است.

ورق گرم B با ضخامت 5 و 6 میلی‌متری در حجم 42 هزار و 900 تن با قیمت پایه 2193 تومان عرضه شد که در پی ثبت تقاضای 77 هزار تنی قیمت پایانی این محصول فولاد مبارکه به 2598 تومان افزایش یافت. همچنین ورق گرم C با ضخامت 4 میلی‌‌متری در 2350 تومان به میزان 24 هزار و 200 تن به خریداران عرضه شد که تقاضای کمتر از حجم عرضه شده قیمت پایانی این محصول را تغییر نداد.

فعالان بازار می‌گویند افزایش قیمت پایه و همچنین قیمت پایانی ورق گرم مبارکه در بورس کالا و رسیدن آن به هر کیلو 25986 ریال مبنای منطقی نداشته و به مرور تعطیلی واحدهای جانبی را که از این محصول استفاده می‌کنند در پی خواهد داشت. در صورتی که این فولادساز حجم عرضه ورق گرم B را در بورس کالا افزایش نداده و بازار همچنان عطش خرید این محصول را داشته باشد بنظر می‌رسد این روند رشد قیمتی کماکان در هفته‌های پیش رو نیز ادامه بیابد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته خبر کاهش تولید معادن سنگ آهن چین و البته کنسانتره آن کشور محرک بازار سنگ‌آهن عمل کرد و قیمت این محصول با روند صعودی روبرو شد. شاخص قیمت عیار 62 درصد بنادر چین بعد از رشد 4.3 درصد قیمت چهارشنبه، پنجشنبه نیز 3.9 درصد افزایش یافت.

کارشناسان افزایش 3 درصدی قیمت میلگرد در روز چهارشنبه و یک‌ درصدی روز پنج‌شنبه را علاوه بر خبر کاهش تولید معادن سنگ آهن چین یکی از عوامل رشد قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

عیار 58 درصد نیز پنج‌شنبه یک پرواز 7.15 درصدی در قیمت داشت تا صادرکنندگان ایران و استرالیا (فورتسکو) که عموما دارای عیار متوسط هستند نیز بتوانند از این فرصت رشد بهره‌مند شوند.

جرقه های مهم بازار پتروشیمی

رشد قیمت دلار و ضعف معاملات بورس کالا در هفته های اخیر موجب شد تا بازار پتروشیمی در روز شنبه به صورت نامتوازنی وارد یک فاز رشد قیمتی شود که البته در مقایسه با هفته های اخیر شاید بی سابقه باشد. این شرایط به صراحت نشان می دهد که عرضه ها و معاملات بورس کالا برای تغذیه بازار کافی نیست و به عرضه های بیشتری نیاز داریم زیرا بخش مهمی از خریداران بورس کالا نیز به بازار داخلی مراجعه کرده اند. البته بسته شدن ممتد بسیاری از کدهای معاملاتی از سوی تعاونی ها در بورس کالا نیز به این شرایط دامن زد گویی رشد قیمت ها در بازار آزاد را می توان اعتراض بازار به بسته شدن این کدهای معاملاتی به شمار آورد. البته ذات بسته شدن کدهای معاملاتی غیرفعال و بعضاً متخلف می تواند نکته مهم و مثبتی باشد ولی این رفتار بازار هم طبیعی نیست که می تواند به متضرر شدن صنایع پایین دستی منجر شود. نکته جالب توجه آن که در اغلب گریدهای معاملاتی شاهد رشد قیمت ها هستیم که گویی شرایطی غیرطبیعی به شمار می رود زیرا از لحاظ فنی بسیاری از گریدهای پتروشیمی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و نمی توان تمامی آن ها را با یک رویکرد مورد بررسی قرار داد. این رشد قیمتی شاید بیش از شرایط واقعی تقابل عرضه و تقاضا نشان دهنده اعتراض بازار باشد ولی نمی توان به صراحت از دلایل آن سخن گفت. با توجه به تجربه ماه ها و سال های قبل از این قبیل نوسان قیمت ها احتمالاً این جرقه های رشد قیمتی مقطعی بوده و به زودی با ثبت قیمت های پایه جدید و البته نیاز به افزایش حجم معاملات در بورس کالا رو به ثبات می گذارد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ذات رشد قیمت ها می تواند سیگنالی از آمادگی بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید باشد زیرا با خوش بینی به اعلام افزایشی قیمت ها ، بازار هم از هم اکنون برای رشد قیمتی اعلام آمادگی کرده گویی فرش قرمز خود را برای رشد قیمت ها مهیا کرده است.

انتظار تقویت بازار پتروشیمی

هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی ( شیمیایی و پلیمرها ) در بورس کالا بودیم اگرچه بازار داخلی با رشد نرخ رو به رو شد. به نظر می رسد با توجه به ضعف معاملات هفته های اخیر و انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در بورس کالا ، پتانسیل تغییر فاز بازار وجود داشته باشد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی را شاهد بودیم اگرچه حجم معاملات در بورس کالا کاهش یافت. این شرایط نشان می دهد که با بازاری ضعیف رو به رو هستیم زیرا حجم تزریق کالا از بورس به بازار کاهش یافته که در نتیجه آن شاهد رشد قیمت ها بودیم. این در حالی بود که حجم رشد قیمت ها محدود بوده و البته بسیاری از گریدها با رونق چندانی رو به رو نشده بودند. این وضعیت نشان می دهد که به رغم رشد قیمت ها ، حجم خرید در بازار داخلی نیز همچون بورس کالا محدود بوده که نشان دهنده ضعف نسبی در بخش مصرف در صنایع تکمیلی پتروشیمی است. نکته ای که باید با نگرانی به آن نگریست زیرا تمامی صنعت و بازار محصولات پتروشیمی را در بر می گیرد. البته اعلام قیمت های پایه در هفته جاری می تواند به تحربک حجم معاملات در بورس کالا منجر شود که در نهایت به حمایت از تزریق کالا به بازار و بخش مصرف منتهی خواهد شد.

در بازار پلیمرها در هفته گذشته شاهد معامله 51 هزار و 190 تن از انواع پلیمرها بودیم که کمترین حجم در 7 هفته اخیر بود و نشان می دهد این بازار در مسیر کاهش حجم معاملات گام بر می دارد. در صورت تداوم این وضعیت باید نگران این بازار بود ولی به نظر می رسد که بازار تا تغییر فاز حجم معاملات فاصله زیادی نداشته باشد اگرچه در هفته گذشته یک روز تعطیل ثبت شد و در هفته جاری هم یک روز تعطیل وجود دارد. در بازار شیمیایی نیز اوضاع جذابی دیده نمی شود که نشان دهنده ضعف تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی است. با توجه به ویژگی های فنی در بازار محصولات شیمیایی احتمال سرایت دشواری ها از بازار شیمیایی به بازار پلیمرها وجود دارد.

جذابیت معاملات PVC در بورس کالا افزایش یافته و شاهد رشد قیمت ها در این گروه کالایی هستیم آن هم در شرایطی که عرضه ها جوابگوی تقاضای بازار نیست. در صورت ادامه این وضعیت عرضه در بورس کالا ، احتمال رشد بیشتر قیمت PVC وجود دارد. در بازار پلی پروپیلن ها ولی شاهد آرامش بیشتری هستیم اگرچه محدودشدن سقف خرید نیز به کاهش تقاضا منجر خواهد شد. با توجه به این وضعیت و تداوم شرایط عرضه های فعلی ، پتانسیل آرامش بیشتر در این بازار وجود دارد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته :

  • رشد نسبی قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آزاد
  • افزایش 7.08 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 71 هزار و 990.7 تن که بیشترین حد در دو هفته اخیر بود.
  • رشد 0.86 درصدی تقاضای خرید پلیمرها و ثبت رقم 102 هزار و 736.48 تن که بالاترین رقم در 3 هفته اخیر است.
  • کاهش 7.53 درصدی حجم معامله پلبمرها در هفته گذشته و ثبت رقم 51 هزار و 189.98 تن که کمترین رقم در 7 هفته اخیر است و نشان دهنده تداوم افت حجم معامله هفتگی پلیمرهاست.
  • ثبت 1.42 برابری تقاضا در برابر عرضه ها که رقم نسبتاً پایینی به شمار می رود.
  • معامله 71.11 درصدی عرضه پلیمرها در هفته گذشته که کمترین رقم در 7 هفته اخیر است.
  • نگرانی در بازار از ورود به یک فاز جدید از رکورد اگرچه هنوز هم حجم معامله این بازار در سطحی بالاتر از 50 هزار تن ( حد رونق و رکود در بازار پلیمرها ) بود.
  • تعیین سقف خرید برای پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی که می تواند سیگنالی برای تزریق آرامش به بازار و فاصله گرفتن از التهاب قیمتی این گروه کالایی به شمار رود.
  • کاهش نسبی التهاب در بازار پلی پروپیلن ها اگرچه هنوز هم جرقه های رشد قیمتی بزرگی در این بازار دیده می شود.
  • خودنمایی جرقه های مهمی از ورود بازار PVC به فاز التهاب که با فرض انتظار برای افزایش تقاضای این کالا در روزهای سرد سال می تواند به سیگنالی نگران کننده تبدیل شود اگرچه این شرایط چند هفته است که میهمان بازار بوده ولی جدی تر از قبل ارزیابی می شود.
  • کاهش محسوس جذابیت خرید در بازار پلی استایرن ها تا جایی که گریدهای 200 ، 300 و 400 از تولیدات پتروشیمی تبریز مورد معامله قرار نگرفت.
  • معاملات گسترده پلی اتیلن های سنگین تزریقی به صورت نقدی – مچینگ که موجب شد التهاب در این بازار به حداقل برسد.
  • تداوم آرامش در بازار گریدهای سبک فیلم و سنگین بادی
  • تداوم التهاب در معاملات 0209 خطی پتروشیمی امیرکبیر اگرچه همین گرید از تولیدات پتروشیمی شازند با آرامش بیشتری همراه بود.
  • ادامه التهاب قیمتی در گریدهای مختلف پلی اتیلن ترفتالات بطری پتروشیمی تندگویان
  • آرامش نسبی در بخش بزرگی از بازار پلیمرها در بورس کالا اگرچه فعالیت اصلی در بازار گریدهای جذاب در حال خودنمایی است.
  • کاهش 24.39 درصدی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه 35 هزار و 524.9 تن که کمترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • افت 53.13 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 22 هزار و 373 تن که کمترین حد از اواخر مردادماه تاکنون محسوب می شود.
  • ضعف محسوس تقاضا در برابر عرضه ها که موجب شده تقاضا 13 هزار تن کمتر از عرضه باشد که در نوع خود کم نظیر است.
  • تزریق یک جو نگران کننده در بازار محصولات پتروشیمی با فرض نگرانی از افت بیشتر تقاضا در صنایع تکمیلی که می تواند جریان ضعیف جدیدی را در این بازار ایجاد کند.
  • کاهش 45 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا پس از رشد 48 درصدی هفته قبل از آن که موجب شده شرایط این بازار تا حدودی مبهم ارزیابی شود.
  • ضعف نسبی معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا با ثبت معامله 19 هزار و 815 تن که کمترین رقم از اواخر شهریورماه تاکنون به شمار می رود.
  • معامله 55.788 درصد عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که کمترین رقم از پایان شهریورماه تاکنون است.
  • انتظار برای اعلام قیمت های پایه در بورس کالا در شرایطی که در هفته گذشته به دلیل تعطیلات قیمت ها اعلام نشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24