Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز اولین شنبه از آخرین ماه پاییز را در حالی آغاز می کنیم که چند روزی است بورس تهران شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. از یکسو رشدهای چند صد واحدی شاخص به واسطه رشد نمادهای شاخص ساز را داریم و از طرف دیگر شاهد افزایش سرعت چرخش نقدینگی در بازار هستیم که در نتیجه آن ارزش معاملات خرد هم روند افزایشی محسوسی داشته است. برخی کارشناسان دلیل این اتفاق را نزدیک شدن به موعد گزارشات ٩ ماهه می دانند (هر چند هنوز ٢ ماهی تا گزارشات ٩ ماهه زمان باقیست) و گروه دوم کاهش نرخ سود بانکی را دلیل اصلی این اتفاق ارزیابی می کنند و بر این باورند که سختگیری بانک مرکزی در اجرای طرح کاهش سود بانکی موجب شده تا بخشی از این نقدینگی به سمت بازارهایی چون سکه و بورس هدایت شود. هر چه که هست به نظر...

پیش به سوی «فتح قله جدید»...

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 564 واحدی در محدوده 89399 به کار خود پایان داد. فولاد به تنهایی با 126 واحد ، کگل با 92 واحد و فملی با 57 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند. در طرف مقابل شبندر با 29 واحد ، شتران با 28 واحد و اخابر با 12 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص داشتند. در بازار فرابورس آیفکس تحت تاثیر معاملات زاگرس و مارون تقریبا 5 واحد رشد کرد و در 1017 واحد آرام گرفت. ارزش کل معاملات بالغ بر 552 میلیارد تومان بود که نمادهای کگل با 24 میلیارد تومان ، شپنا با 11 میلیارد تومان و فایرا با 10.7 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص از ابتدا تا انتها صعودی بود.

بازار سهام

گروه معدنی و فلزی : روز کاری گذشته با عقب نشینی پالایشی ها جریان نقدینگی به سمت این گروه شیفت کرد. در این گروه شاهد حجم معاملات سنگین در نماد کگل بودیم. سهمی که به لحاظ نموداری پترن ab=cd صعودی را تکمیل کرده و انتظار می رود در صورت گذر از محدوده 265 تومان ابتدا تا 280 و در نهایت تا 300 تومان پیشروی کند. زمزمه هایی از دعوایی مدیریتی در کگل و ومعادن به گوش می رسد که بعید به نظر خیلی جدی باشد. در نماد فملی ادامه اعتصابات در پرو و شیلی باعث رشد قیمتی مس تا 7000 دلار شد. شرایط نموداری فملی به گونه ای است که احتمالا داخل یک محدوده تراکمی قرار داریم و هیچ بعید نیست شاهد افزایش قیمت سهام شرکت تا رنج 195 – 200 تومان باشیم.

گروه پالایشی : همچنان شاهد خبرهای ضد و نقیض در این گروه هستیم. برخی صحبت از نرخ های 95 می کنند و گروه دیگر تاکید دارند با توجه به نرخ دلار ، نفت و ابلغیه جدید پالایش و پخش ، نمادهای این گروه ظرف هفته جاری یکی یکی جهت تعدیل مثبت عایدی متوقف می شوند. همچنان در ارزندگی پالایشی ها شکی نیست. با این حال باید گفت با توجه به رشد قیمت ها در هفته گذشته کمی ریسک سهامداری با دید کوتاه مدتی افزایش یافته و به نظر باید در این گروه دید میان مدتی تر داشت.

گروه کاغذی : در خبرها داشتیم که رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در بازار به خاطر متوقف شدن ثبت سفارش واردات این کالا، نسبت به افزایش قیمت کتاب ابراز نگرانی کرد. این خبر می تواند باعث توجه بازار به نمادهای این گروه طی معاملات هفته جاری شود. در این گروه چکاپا همچنان متوقف است. در چکارن هم بازی سهم دست گروه از سهامداران حقیقی است. اما چکاوه با توجه به شرایط نموداری و قرار داشتن در محدوده کف کانال می تواند مورد توجه واقع شود.

گروه ماشین آلات : بعد از اتفاقاتی که برای مجموعه هپکو افتاد و عملا فعالیت اقتصادی آن متوقف شده است خبرهای رسیده حکایت از این دارد که یک کنسرسیوم معدنی متشکل از شرکت‌های بزرگ این بخش قصد دارد این مجموعه صنعتی را بخرد. عمده تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در هپکو مونتاژ یا تولید می‌شد کاربرد معدنی داشته و عملا در زنجیره تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی به کار گرفته می‌شود که همین موضوع انگیزه‌ای شده است تا فعالان معدنی بخواهند در این واحد به عنوان بخشی از زنجیره تولید خود سرمایه‌ گذاری کنند و آن را بخرند. به لحاظ نموداری و در اشل بلند مدتی سهم حوالی کف کانال صعودی خود قرار دارد. رنج قیمتی 70 – 75 سطح کم ریسکی برای خرید به نظر می رسد.

پیش بینی بازار امروز

امروز اولین شنبه از آخرین ماه پاییز را در حالی آغاز می کنیم که چند روزی است بورس تهران شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. از یکسو رشدهای چند صد واحدی شاخص به واسطه رشد نمادهای شاخص ساز را داریم و از طرف دیگر شاهد افزایش سرعت چرخش نقدینگی در بازار هستیم که در نتیجه آن ارزش معاملات خرد هم روند افزایشی محسوسی داشته است. برخی کارشناسان دلیل این اتفاق را نزدیک شدن به موعد گزارشات 9 ماهه می دانند (هر چند هنوز 2 ماهی تا گزارشات 9 ماهه زمان باقیست) و گروه دوم کاهش نرخ سود بانکی را دلیل اصلی این اتفاق ارزیابی می کنند و بر این باورند که سختگیری بانک مرکزی در اجرای طرح کاهش سود بانکی موجب شده تا بخشی از این نقدینگی به سمت بازارهایی چون سکه و بورس هدایت شود. هر چه که هست به نظر با با این قیمت دلار ، نرخ های فعلی بازارهای جهانی و همچنین جریان نقدینگی موجود در بازار  ظرف همین هفته شاخص کل از سقف سال 92 عبور خواهد کرد. روی هم رفته امروز هم به لطف معاملات گروه معدنی و فلزی بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود. با این حال یک نکته را هم مد نظر داشته باشید که با عنایت به تعطیلی روز دوشنبه برای برداشت وجه طی هفته جاری امروز آخرین مهلت فروش است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم معاملات فشار عرضه ها بالا شود.

سر تیتر اخبار

*ولیعهد عربستان سعودی گفته است: درسی که از اروپا آموختیم این است که مماشات با ایران نتیجه نمی‌دهد. وی گفت : باید با ایران که رو به گسترش مرزهایش آورده، مقابله کرد.  بن سلمان در مورد یمن نیز ب گفته که نبرد در این کشور به نفع ریاض و متحدانش پیش می‌رود و آنها بیش از ۸۵ درصد این سرزمین را در اختیار دارند. وی در بحث درباره سیاست خارجی از گفت‌وگو درباره مسائل پیرامون استعفای سعد الحریری ، نخست‌وزیر لبنان خودداری کرد اما گفت که اصل ماجرا این است که حریری نمی‌خواهد برای دولت لبنان که تحت کنترل حزب‌الله است، پوشش سیاسی فراهم کند. بن سلمان رئیس‌جمهور آمریکا را فردی مناسب در زمانی مناسب خوانده و گفته که ریاض به حمایت‌های او در حال تشکیل ائتلاف علیه ایران است.

*بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن تمجید از همکاری میان تل آویو و کشورهای عربی، مدعی شد : روابط ما با کشورهای عربی پربارتر خواهد شد. وی گفت : همکاری پربار ما با کشورهای عربی در حال حاضر به صورت مخفیانه صورت می گیرد، اما اطمینان دارم که روابط با آنها پخته تر خواهد شد و این امر به ما اجازه می دهد، دایره صلح را توسعه دهیم. نتانیاهو تصریح کرد: میان اسرائیل و کشورهای عربی در نهایت سازش خواهد شد، چرا که بسیاری از امور مدت هاست در پشت پرده جریان دارد.

*روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت و ارسال متن بیانیه مشترک روسای جمهور سه کشور در مورد سوریه که روز پنجشنبه در سوچی به تصویب رسید، درخواست کردند که این متن بعنوان سند شورای امنیت منتشر شود. این نامه بصورت مشترک به امضای غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه و فریدون سینیرلیگلو سفیر و نماینده دائم ترکیه نزد سازمان ملل متحد رسیده است. در این بیانیه که روز 22 نوامبر و در جریان دیدار سه جانبه روسای جمهور به تصویب رسید بر عزم سه کشور برای ادامه همکاریهای سه جانبه با هدف استقرار صلح و ثبات در سوریه تاکید شده است.

*آغاز ‎حراج سکه بهار آزادی در بانک کارگشایی از روز شنبه/مدیرعامل بانک کارگشایی از حراج سکه های تمام بهار و نیم بهار آزادی در این بانک، از روز شنبه چهارم آذرماه خبر داد. این حراج بر حسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام می شود و از فردا سکه ها در بسته های ۲۰ تایی و بدون محدودیت خرید به متقاضیان عرضه خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24