Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کامودیتی ها در این هفته بار دیگر روند صعودی به خود گرفتند که این مهم برای برخی فلزات از جمله مس با توجه به اعتصاب کارگران در معادن روند تندتری نیز داشت...

تحولات در یک قدمی سقف تاریخی شاخص!؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت شیمیایی (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • شسینا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت شیمیایی (بخش پنجم)

شرکت هایی که خوراکشان را از صنعت پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می کنند عموما به دلیل قرارگیری بین چرخه های تولید در معرض توجه کمتری هستند اما حقیقت آن است که این شرکت ها به دلیل وابستگی به نرخ نفت و نرخ ارز در زمان نوسان هر یک از این اقلام می توانند حاشیه سود مناسبی برای خود دست و پا کنند. در این مطلب سعی خواهد شد نگاهی به شرایط این گروه از یک زاویه مشخص داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شسینا

صنایع شیمیایی سینا سهمی با شناوری متوسط است که در بولتن بنیادی وضعیت آن بررسی شد. این سهم که با کف حمایتی نسبتا محکمی در 1محدوده های 850 و به خصوص 760 تومان روبروست در حال حاضر پس از تلاش آخر برای شکست خط روند نزولی در نزدیکی 1000 تومان در حال نوسان است.

شکست خط روند نزولی با عبور از 1100 تومان میسر خواهد شد و به نظر می رسد فنر سهم برای گذر این محدوده جمع شده است. در صورت شکست این سطح پیش بینی می شود در گام نخست سهم تا محدوده 1230 تومان رفته و برای سهامداران میان مدت حتی اهداف قیمتی بالاتری می توان متصور شد که در صورت لمس نخستین هدف تحلیل بروزرسانی خواهد شد. حد ضرر برای علاقه مندان به سهم در نزدیکی 750 تومان قرار دارد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

مهمترین خبر سیاسی هفته اخیر آزادسازی کامل سوریه از دست تکفیری های داعش بود که ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه قدس ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به رهبری پایان داعش در عراق و سوریه را اعلام کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامه سردار سلیمانی درباره پایان سیطره داعش پاسخ دادند: این تنها ضربه به گروه ستمگر و روسیاه داعش نبود، ضربه‌ی سخت‌تر به سیاست خباثت‌آلودی بود که ایجاد جنگ داخلی در منطقه و نابودی مقاومت ضدّ صهیونیستی و تضعیف دولتهای مستقل را به وسیله رؤسای شقیّ این گروه گمراه هدف گرفته بود. ضربه بود به دولتهای قبلی و کنونی امریکا و رژیمهای وابسته به آن در این منطقه که این گروه را به وجود آوردند و همه گونه پشتیبانی کردند تا سلطه‌ی نحس خود را در منطقه‌ی غرب آسیا بگسترانند و رژیم غاصب صهیونیست را بر آن مسلط سازند. شما با متلاشی ساختن این توده ی سرطانی و مهلک نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. این نصرتی الهی و مصداق: و ما رمیتَ اذ رمیت و لکن الله رمی بود که به خاطر مجاهدت شبانه روزی شما و همرزمانتان به شما پاداش داده شد .

اجلاس سه جانبه روسای‌جمهوری ایران، روسیه و ترکیه که در سوچی روسیه برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای بر عزم برای ادامه همکاری فعالانه در راستای برقراری صلح و ثبات در سوریه به پایان رسید. آنان تصریح کردند، متعاقب سال‌ها تلاش بین‌المللی برای شکست گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل در سوریه، موفقیت‌های حاصل شده طی یازده ماه پس از شکل گیری رژیم آتش‌بس در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ باعث کمک به نابودی داعش، جبهه النصره و سایر سازمان‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل شده است. ایشان همچنین توافق کردند، ایران، روسیه و ترکیه تا شکست نهایی این گروه‌ها به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه 9 بار آژانس انرژی اتمی گفته که ایران به تعهدات خود عمل کرده است اعلام کرد: من از طرف خانم موگرینی خیلی واضح می‌گویم که امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد و برای همه طرف‌ها برجام الزام‌اور است و سران اتحادیه اروپا در آخرین نشست صحبت‌های شفافی داشتند مبنی بر این‌که همه ملزم به رعایت برجام هستند. اشمید خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا متعد به همه تعهدات خود است. برجام استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را محقق کرده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بانک مرکزی گزارش شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران برای مهرماه را منتشر کرد. بر این اساس، رشد شاخص بهای صادراتی در اولین ماه پاییز استمرار یافت. به نقل از دنیای اقتصاد این شاخص که نمایانگر تغییرات قیمت کالاهای صادراتی کشور است، ماه‌های پرنوسانی را می‌گذراند. اگر به حافظه تاریخی شاخص نگاه شود، از دی ماه سال گذشته تا شهریور امسال، شاخص یا نزول کرده یا رشدهای کم‌رمقی را ثبت کرده است. اما جهش نرخ ارز در شهریور ماه موجب شد تا بهای کالاهای صادراتی نیز جان تازه‌ای بگیرد. در آخرین ماه تابستان، شاخص پس از رکود ۷ماهه، رشد ۶/ ۳ درصدی را ثبت کرد. این رشد در ابتدای پاییز تشدید شد. رصد آمارها نشان می‌دهد که هرگاه نرخ ارز همگام با متغیرهای واقعی اقتصاد حرکت نکرده، بهای کالاهای صادراتی نیز دچار سکون شده است. مثلا در سال گذشته تا آذر ماه، شاخص بهای صادراتی تورم نقطه‌به‌نقطه منفی را ثبت کرده بود. اما صعود نرخ ارز در دو ماه آذر و دی، سبب شد تا بهای صادراتی نیز رشد قابل‌توجهی کند. اگر تغییرات بهای کالاهای صادراتی پایین‌تر از نرخ تورم اقتصاد باشد، طبیعتا انگیزه صادرکنندگان را نیز کاهش خواهد داد. عقب‌ماندگی شاخص بهای صادراتی از نرخ تورم، بیشتر از هر چیزی ناشی از سرکوب نرخ ارز است. هنگامی که نرخ ارز همگام با تغییرات نرخ تورم داخل و خارج تغییر نکند، بیش از هرکس، صادرکننده ضربه می‌بیند چراکه باید کالاهای داخلی را با نرخ تورم موجود تامین کند و هزینه بپردازد، اما از آن طرف به‌دلیل عقب‌ماندگی نرخ ارز، کالای تولیدی صادرکننده قیمت واقعی خود را پیدا نمی‌کند.

رییس جمهوری لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را جهت طی تشریفات قانونی به مجلس تقدیم کرد. در مقدمه توجیهی لایحه«اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»آمده است: با توجه به اشکالات قانون مبارزه با پولشویی از جمله عدم تناسب جرم و مجازات، فقدان بازدارندگی و اثربخشی مجازات‏ها، تحدید دایره شمول جرم منشا به جرایم داخل کشور، نبود امکان پیگرد جرم پولشویی به صورت مستقل از جرم منشا، نبود رویه های اجرایی مناسب جهت توقیف اموال و ابزار حاصل از ارتکاب جرایم مربوط و با توجه به ضرورت پیش ‏بینی ساختار عملیاتی مبارزه با پولشویی «واحد اطلاعات مالی FIU» در سطح قانون و انتزاع وظایف اجرایی از شورای عالی مبارزه با پولشویی و به منظور اصلاح قانون مذکور در راستای برآورده کردن نیازهای داخلی و نیز تطبیق با استانداردهای بین المللی، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می شود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در هفته اخیر در حالی با شیب منفی پیگیری شد که افزایش قیمت ارز با توجه به افزایش هزینه ها از یک سو و بلاتکلیفی قراردادها با خودروسازان خارجی از سوی دیگر، از مهمترین دلایل آن به شمار می رفتند. روند منفی قیمتی البته در انتهای هفته با توجه به رسیدن اکثر قیمت سهام به محدوده حمایتی با رشد روبرو شد و شاهد افزایش قیمت جزئی آنها بودیم.

اما در اتفاق مهم این هفته شاهد تغییر مدیرعامل سایپا توسط وزیر صنعت و معدن بودیم به گفته برخی منابع این اتفاق به واسطه مرتفع نشدن مشکلات سایپا رخ داد. همچنین خبرها از تغییر مدیر عامل ایران خودرو نیز به گوش می رسد.

در فلزات اساسی؛ همزمان با کاهش موجودی ذخایر بورس لندن و تضعیف قیمت دلار (با توجه به اینکه سرنوشت طرح اصلاح ساختار مالیاتی آمریکا در کنگره با تردید جدی مواجه است) کامودیتی ها در این هفته بار دیگر روند صعودی به خود گرفتند که این مهم برای برخی فلزات از جمله مس با توجه به اعتصاب کارگران در معادن روند تندتری نیز داشت. اما معاملات این هفته بازار سرمایه در این گروه با توجه به رشد قیمت کامودیتی ها روند صعودی داشت. همچنین در گروه کانه های فلزی هم پس از مدتها شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم.

در محصولات شیمیایی ؛ در هفته جاری معاملات متعادلی و البته با شیب مثبت را از نمادهای گروه شاهد بودیم. علت اصلی این مهم رشد قیمت دلار و همچنین رشد و ثبات قیمتی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی بود که باعث تعدیل مثبت برای شرکتهای این گروه خواهد شد. در همین زمینه این هفته شخارک در گزارش فروش آبان ماه خود توانست 11 درصد کل فروش پیش بینی سال خود را در یک ماه محقق سازد که به واسطه افزایش نرخ فروش صورت گرفته است.

در اخبار این گروه؛ همسو با سیاست کلان وزارت نفت مبنی بر ساخت طرح‌های NGL و تکمیل زنجیره‌های ارزش گاز، شمارش معکوس برای بهره برداری پالایشگاه گاز جزیره قشم با ظرفیت جمع آوری روزانه 80 میلیون فوت مکعب گازهای همراه میدان نفتی هنگام آغاز شده است. این طرح جدید قرار است در بزرگترین جزیره خلیج فارس با هدف تبدیل گاز متان به محصولات با ارزشی همچون پلی‌پروپیلن، بنزین پیرولیز و گاز مایع ساخته شود و همزمان با بهره برداری از طرح فرآورش گاز میدان نفتی هنگام بخشی از گاز این میدان مشترک صرف تامین خوراک این طرح جدید GTPP در قشم خواهد شد. برای این طرح آبان ماه امسال تفاهم نامه مشترکی بین سازمان منطقه آزاد قشم و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با هدف توسعه صنعت پتروشیمی در قشم امضا شده است.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ قیمت نفت در این هفته با توجه به امیدواری به طرح اوپک و نوپک در محدودیت عرضه و همچنین قطع واردات نفت از کانادا به آمریکا از طریق خط لوله با افزایش روبرو شد که در پی آن نفت برنت به 63 دلار رسید. این موضوع به همراه افزایش قیمت ارز مبادله ای در بازار باعث شده تا فعالان بازار سرمایه انتظار افزایش سودآوری از سهام این گروه را داشته باشند که در نتیجه آن شرکتهای این گروه در بازار سرمایه روند صعودی داشتند و همانند گروه فلزات اساسی در جذب سرمایه ها موفق بودند.

اما از اخبار مهمم این گروه جدی شدن عرضه نفت خام در بورس کالا می باشد که این اتفاق نرخ فرآوره ها را در بازار روشن خواهد کرد و اتفاق مثبتی برای گروه می باشد.

نرخ وکیوم باتوم برای فروش در آذر ماه در مقایسه با ماه قبل با توجه به آزاد سازی قیمت آن رشد 36 درصدی را داشته است که این اتفاق باعث صف فروش شدن نماد شپاس شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24