Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی کارشناسان معتقدند بازار شبیه قوباغه ای که در آب در حال جوش قرار گرفته متوحه ریسک هایی که وجود دارد نیست. در ماه های اخیر بازارهای مالی عملکرد بسیار مناسب داشته اند اما آیا قیمت سهام اکنون بیش از حد گران شده است؟

چرا تصور می شود شاخص ها وارد "منطقه گران" شده اند؟

بورس24 : در سال جاری میلادی تاکنون، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا حدود 15 درصد و شاخص های مالی در بورس های اروپایی بطور متوسط 7 درصد افزایش یافته اند. در بازارهای آسیایی نیز سرمایه گذاران شاهد رونق بوده اند اما اکنون که تا شروع سال جدید میلادی تنها چند هفته باقی مانده سوال مهم این است که آیا رونق در بازارهای مالی، سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟

تحلیلگران بانک سوسیته جنرال معتقدند بازده بازارهای مالی سال آینده مانند امسال نخواهد بود و سرمایه گذاران باید خود را برای آرامش در بازارها آماده کنند. در سال جاری میلادی، میزان بالای بازده شرکت ها، نرخ پایین تورم، رشد اقتصادهای بزرگ و تداوم سیاست های حمایتی بانک های مرکزی سبب شده بازارهای مالی عملکرد بسیار خوب داشته باشند اما سال آینده این الگو تکرار نخواهد شد. در ادامه به علل این دیدگاه اشاره می کنیم.

سال جاری میلادی شاخص های بورس آمریکا افزایش قابل ملاحظه داشتنه اند. شاخص ها تحت تاثیر سه عامل یعنی وضعیت خوب اقتصاد جهان، امید به کاهش مالیات ها و سوددهی بالای شرکت های بورسی افزایش یافته اند. همچنین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا که عاملی برای رونق بازار مالی این کشور بوده همچنان به شکل حمایتی ادامه پیدا کرده است.

با آنکه بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد ماه آینده یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد اما نرخ های بهره پایین هستند. بدین ترتیب چهار عامل مهم در رونق بورس آمریکا تاثیر داشته اند.

در سال جاری میلادی بخشی بزرگ از رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا حاصل امیدواری سرمایه گذاران به اجرای وعده های ترامپ بوده است. او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داد از مالیات های بکاهد، هزار میلیارد دلار در 10 سال صرف توسعه زیرساخت ها کند و مقررات دست و پاگیر را حذف کند. اگرچه او هنوز نتوانسته به وعده های خود عمل کند اما امید به تحقق این برنامه های سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. گزارش های عملکرد شرکت های بورسی در آمریکا امیدبخش بوده است.

حال تحلیلگران بانک سوسیته جنرال می گویند رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا سبب شده شاخص ها وارد "منطقه گران" شوند. یکی از مدیران بانک سوسیته جنرال می گوید: "سهام بورس آمریکا شبیه قورباغه در حال پخته شدن است" بدین معنا که توانایی تشخیص عوامل خطر وجود ندارد. پیش بینی می شود سال آینده میلادی افزایش سود اوراق قرضه سبب شود عملکرد بورس آمریکا در بهترین حالت رشدی محدود داشته باشد و احتمال کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال 2020 ، به کاهش شاخص های مالی در سال 2019 منجر می شود."

اما شرایط بورس های اروپایی به چه شکل خواهد بود؟ به باور کارشناسان بانک سوسیته جنرال، در اروپا نیز امید به بهبود شرایط اقتصادی به رشد شاخص های مالی منجر شده است. البته در ماه های اخیر شاخص های اقتصادی در منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ این منطقه واقعا در وضعیت بهتری قرار داشته اند و انتظار می رود اوضاع همچنان بهتر شود. البته بهبود شرایط به کاهش سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا و رشد ارزش یورو منجر می شود و این عامل از سوددهی شرکت های بورسی اروپا خواهد کاست.

بانک مرکزی اروپا در سال های اخیر سیاست های فراگیر حمایتی اجرا کرده و این سیاست های موثر بوده اند. مدتی است زمزمه کاهش برنامه های حمایتی شنیده می شود و اگر بانک مرکزی اروپا وارد این مسیر شود ارزش یورو رشد خواهد کرد. ارزش پول واحد اروپایی در سال جاری میلادی تاکنون در برابر دلار به سرعت افزایش یافته است.

تحلیلگران بانک مریل لینچ نیز معتقدند در سال آینده میلادی وضعیت بورس آمریکا به خوبی امسال نخواهد بود و شاخص استاندارد اند پورز در بهترین حالت به 2860 واحد افزایش خواهد رسید. در حال حاضر این شاخص در محدوده 2600 واحد قرار دارد.

به باور تحلیلگران بانک مریل لینچ، در نیمه نخست سال آینده میلادی بورس آمریکا رونق خواهد داشت اما در نیمه دوم شاخص ها کاهش پیدا می کنند. کاهش برنامه های حمایتی بانک مرکزی آمریکا، اصلاح قانون مالیات ها و حرکت سرمایه گذاران به سمت دارایی های دیگر عوامل موثر بر بورس آمریکا هستند.

اگر بانک مرکزی آمریکا سال آینده 3 بار نرخ های بهره را بالا ببرد از نرخ رشد اقتصادی کاسته می شود. همچنین اگر برنامه مالیاتی پیشنهاد شده از سوی ترامپ به تصویب کنگره نرسد شرایط برای شرکت های بورسی بد خواهد بود. در نهایت باید دید واکنش سرمایه گذاران به تحولات اقتصادی چه خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

کارشناسان می گویند تحولات در بورس های بزرگ اروپایی و بازار مالی آمریکا بر دیگر بازارها بویژه بازار طلا تاثیر دارد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 135 دلار رشد کرده و این درحالیستکه بازارهای مالی عملکرد بسیار خوب داشته اند. اگر از سوددهی بورس ها کاسته شود طلا جذابیت پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24