Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تسهیلات جدید خرید مسکن تا پایان سال جاری قابل دریافت و استفاده است.بانک مسکن متناسب با منابع مالی در اختیار خود، چنین تسهیلاتی را طراحی کرده است و از آنجا که اعتبارات بانک در بلند مدت قابل اتکا نیست، برای پرداخت تسهیلات جدید، تاریخ مصرف تعیین شده است...

قسط وام جدید مسکن چقدر است !؟ / جزئیات تسهیلات خرید خانه

بورس24 : تسهیلات جدید خرید مسکن، بیشترین استفاده را برای دهک 7 جامعه متقاضی مسکن، به همراه دارد.بانک مسکن با تصویب یک محصول مالی جدید، از هفته آینده، دو نوع وام جدید بدون سپرده به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می­ کند.

نوع اول، وام 10 میلیون تومانی است که به صورت بدون سپرده، قابلیت دریافت به همراه وام 80 میلیون تومانی اوراق را دارد و در مجموع، یک خریدار آپارتمان در تهران می تواند از این طریق، 90 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کند.

نوع دوم، وام 20 میلیون تومانی بدون سپرده است که به زوجین متقاضی وام 120 میلیون تومانی تعلق می گیرد و در مجموع، معادل 140 میلیون تومان قدرت خرید برای این گروه از متقاضیان ایجاد می کند.

هر دو نوع وام های جدید در عمل، قابلیت جمع شدن (استفاده توام) با تسهیلات اوراق مسکن را دارد.تا اینجا، ظاهر تسهیلات جدید خرید مسکن بیانگر اقدام مناسب و موثر بانک مسکن در تامین مالی سمت تقاضا برای رسوب زدایی از بازار املاک خالی از سکنه و در نتیجه تحریک معاملات مسکن است.

اما در مدلی که این بانک برای پرداخت تسهیلات جدید در نظر گرفته، مسیر صعب العبور دریافت وام خرید مسکن، به گردنه غیر قابل عبور تبدیل شده است به این معنا که اقساط فوق العاده سنگین وام های جدید، استفاده از این تسهیلات برای اقشار مختلف متقاضی خرید مسکن را تقریباً غیر ممکن می کند.

قسط ماهانه وام 80 میلیون تومانی در حال حاضر با توجه به دوره بازپرداخت 12 ساله و نرخ سود 17.5 درصد این تسهیلات، حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است. این میزان قسط چون که از توانایی دهک های متوسط رو به پایین ( دهک های 4 و 5) خارج است، بخش کمی از تقاضا امکان استفاده از این تسهیلات را دارد.

با این حال، با اضافه شدن وام 10 میلیونی به این تسهیلات، از آنجا که دوره بازپرداخت وام 10 میلیونی، 5 ساله و نرخ سود آن 18 درصد تعیین شده است، مبلغ قسط ماهانه به یک میلیون و 750 هزار تومان افزایش پیدا می کند.

در نتیجه دایره متقاضیانی که این تسهیلات در استطاعت آن ها باشد، تنگ­ تر شده است.همین وضعیت برای وام 140 میلیون تومانی مطرح است.

قسط وام 140 میلیون تومانی ماهانه حداقل 2 میلیون تومان برآورد می شود.این در حالی است که ارزش واقعی تسهیلات جدید با توجه به بهای خرید اوراق تسهیلات، به مراتب کمتر از ارزش اسمی آن ها است.

در حال حاضر ارزش واقعی وام 90 میلیون تومانی با توجه به قیمت اوراق در بازار معاملات این اوراق، حدود 77 میلیون تومان است! به بیان ساده تر، حداقل 12 میلیون تومان از ارزش اسمی تسهیلات خرید مسکن در این مدل،‌ صرف خرید امتیاز اوراق تسهیلات خواهد شد.همچنین ارزش واقعی وام 140 میلیون تومانی خرید مسکن نیز حدود 121 میلیون تومان برآورد می شود.

کارشناسان اقتصاد مسکن درباره مخاطبان واقعی وام های جدید خرید مسکن اعلام کردند: با توجه به سطح درآمد و توان مالی خانوارهای ساکن تهران در پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات، وام های جدید به صورت خاص، مورد استقبال دهک 7 جامعه قرار خواهد گرفت.

در این میان، البته گروه دیگری از کارشناسان بازار ملک با تاکید بر این که دهک 7 جامعه تقاضای مسکن، به دنبال واحدهایی با ارزش به مراتب بیشتر از 400 میلیون تومان است، معتقدند: وام های جدید، به دلیل پوشش نه چندان قوی قدرت خرید چنین آپارتمان هایی بعید است حتی مورد استفاده دهک 7 قرار بگیرد.

وام های جدید خرید مسکن از بابت قسط ماهانه، هیچ سازگاری قابل توجه با متقاضیان این تسهیلات ندارد.این وام ها مناسب خرید واحدهای کم متراژ ارزیابی می شود اما خریداران این واحدها، توان پرداخت قسط بیش از یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان را ندارند.از طرفی، اگر چه دهک های متوسط رو به بالا، توان پرداخت قسط 2 میلیون تومانی در ماه را دارند اما در صورتی از دریافت تسهیلاتی با چنین قسطی استقبال می کنند که مبلغ وام دریافتی شان، دست کم 200 میلیون تومان باشد.

تسهیلات جدید خرید مسکن تا پایان سال جاری قابل دریافت و استفاده است.بانک مسکن متناسب با منابع مالی در اختیار خود، چنین تسهیلاتی را طراحی کرده است و از آنجا که اعتبارات بانک در بلند مدت قابل اتکا نیست، برای پرداخت تسهیلات جدید، تاریخ مصرف تعیین شده است.

در شهرهای بزرگ و کوچک نیز تسهیلات جدید برای متقاضیان انفرادی به ترتیب به 80 میلیون و 70 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.برای زوجین در این دو گروه شهری نیز تسهیلات جدید در سقف های 120 و 100 میلیون تومان پرداخت می شود.

سطح قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور مشخص می کند تسهیلات جدید در برخی شهرها به خصوص شهرهای کوچک و کم جمعیت، نزدیک به 80 درصد بهای خرید خانه را تامین می کند اما در شهرهای بزرگ، پوشش وام بین 50 تا 60 درصد و در تهران برای واحد مسکونی متوسط متراژ با متوسط قیمت مسکن (واحد 75 متر مربعی که با احتساب میانگین قیمت هر متر مربع، حدود 350 میلیون تومان ارزش فروش آن است)، وام جدید کمتر از 30 درصد قدرت خرید متقاضیان را پوشش می دهد.

هر چند این میزان قدرت خرید تا حدودی مناسب است اما مشکل پرداخت قسط سنگین، مانع استفاده از این وام به حساب می آید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24