Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پیش بینی نوسان قیمت ها و شاخص ها در آینده یک عامل مهم تصمیم گیری درباره ترکیب سبد دارایی است. سرمایه گذاران نیاز دارند درباره آینده دیدگاهی شفاف داشته باشند و خوشبختانه در این زمینه ..

برای باقی ماندن در سود توجه به این نکات ضروری است

بورس24 : در آستانه شروع سال جدید میلادی، نهادهای تحلیلگر و بانک های بزرگ سرمایه گذاری پیش بینی خود درباره وضعیت بازارهای گوناگون را در قالب گزارش هایی ارائه کرده اند. بانک جی پی مورگان در گزارش جدید خود، دیدگاه هایی درباره افق بازار مواد خام و بهترین شیوه سرمایه گذاری در بازار این مواد در سال آینده میلادی ارائه کرده است. در ادامه به مهمترین بخش های این گزارش اشاره می کنیم.

در گزارش بانک جی پی مورگان آمده است: "در سال جاری میلادی بازده مجموعه مواد خام چندان رضایت بخش نبوده و پیش بینی شده سال آینده میلادی نیز وضعیت به همین شکل باشد. سرمایه گذاران برای کسب سود باید دارایی های مناسب را گزینش کنند و به شکل کوتاه مدت در بازار این مواد باقی بمانند تا از نوسان قیمت ها بهره ببرند، نه آنکه طیفی وسیع از مواد خام را بخرند و برای مدتی طولانی در آن باقی بمانند."

"شاخص قیمت نقد مواد خام که از سوی موسسه بلومبرگ محاسبه می شود و در آن قراردادهای آتی در نظر گرفته نمی شود در سال جاری میلادی حدود 5 درصد رشد کرده و این بازده از بازده بازارهای مالی بسیار کمتر بوده است."

در زیر نمودار تغییرات شاخص قیمت مواد خام بلومبرگ در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

چند پیش بینی برای سال آینده میلادی:

بازار نفت. سال آینده بازار نفت متوازن باقی خواهد ماند و عامل این امر، تمدید برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و دیگر کشورهای حاضر در برنامه کاهش عرضه است. بعید است قیمت ها رشد قابل ملاحظه نسبت به ارقام کنونی داشته باشند زیرا از یک سو میزان تولید نفت شیل در آمریکا در حال افزایش است و از سوی دیگر ممکن است میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه، کمتر شود.

در سال جاری میلادی میزان عرضه نفت از سوی اکثر اعضاء اوپک و 11 کشور دیگر تولیدکننده نفت از جمله روسیه، 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و میزان پایبندی به این برنامه بسیار خوب بوده است. عربستان و روسیه بر لزوم تمدید این برنامه تا پایان سال آینده میلادی تاکید کرده اند.

پایان ماه جاری میلادی نشست اوپک برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست در باره این برنامه تصمیم گیری خواهد شد. قیمت نفت از اواسط سال 2014 تا چند ماه پیش به شدت کاهش یافته بود و در چند ماه اخیر قیمت ها اندکی رشد کرده است. قیمت نفت برنت اکنون در محدوده 63.3 دلار در هر بشکه در نوسان است.

در زیر تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

فلزات. قیمت فلزات پایه در سال جاری میلادی افزایش یافته است و با توجه به شرایط امیدبخش اقتصاد چین انتظار می رود وضعیت بازار در سال آینده میلادی مناسب باشد البته در بین این فلزات، آلومینیوم افق روشن تری دارد. تولید مس و نیکل سال آینده افزایش خواهد یافت و احتمال دارد قیمت ها از سطوح کنونی پایین تر قرار گیرد.

تحولات در اقتصاد چین بزرگ ترین تاثیر را بر بازار فلزات پایه دارد زیرا این کشور بزرگ ترین مصرف کننده این مواد خام است. برنامه های توسعه زیرساخت ها در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد و این امر به رشد تدریجی تقاضا برای فلزات پایه منجر می شود. همچنین اگر ارزش دلار کاهش یابد، قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه حمایت خواهد شد. پیش بینی می شود در سه ماهه پایانی سال آینده میلادی متوسط قیمت هر تن مس 5700 دلار باشد. اکنون قیمت این فلز 1200 دلار بالاتر از این رقم است. البته اگر اختلال در عرضه زیاد باشد قیمت ها حمایت می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک سال اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

فلزات گرانبها. قیمت طلا در سال جاری میلادی 135 دلار رشد کرده اما اگر وضعیت بازارهای مالی مناسب باقی بماند و ریسک های ژئوپولیتیک کمتر شود سال آینده قیمت فلز زرد شانسی برای رشد نخواهد داشت. برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند سال آینده نیز مانند امسال شاخص های مالی رشد خواهند کرد اما عده ای معتقدند شاخص های مالی سال آینده اصلاح می شوند.

اگر نگرانی درباره افق اقتصاد جهان بیشتر شود قیمت طلا رشد خواهد کرد و احتمالا به بالای 1350 دلار می رسد. اکنون قیمت این فلز در محدوده 1290 دلار در نوسان است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

محصولات کشاورزی. پس از عملکرد منفی سال جاری میلادی، انتظار می رود قیمت ها در سال آینده افزایش یابد. اختلال در تولید به دلایل مختلف از جمله وضعیت نامناسب آب و هوایی و رشد مصرف دو عامل افزایش قیمت ها خواهند بود.

شاخص دلار. سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری درباره ترکیب سبد دارایی خود، باید به افق ارزش دلار توجه داشه باشند. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد ماه آینده نیز این اقدام را انجام دهد. برای سال آینده نیز انتظار می رود 3 بار نرخ های بهره بالا برده شود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند.

اما تحلیلگران جی پی مورگان معتقدند شاخص دلار در ماه های آینده افزایش نخواهد یافت زیرا از یک سو تاثیر افزایش نرخ های بهره از پیش بر ارزش دلار گذاشته شده و از سوی دیگر ارزش یورو و پوند در برابر دلار به احتمال زیاد بالا خواهد رفت. کاهش ارزش دلار به نفع فعالان بازار مواد خام است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24