Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روز گذشته به مدد نمادهای بزرگ و شاخص ساز بورس تهران با رشد ۵٠٠ واحدی شرایط را برای ورود به کانال ٨٩ هزار واحدی تسهیل کرد. رشد آهسته اما پیوسته دلار در بازار آزاد ، قرار داشتن قیمت های جهانی در سطوحی قابل قبول ، کاهش نرخ بهره بانکی ، برچیده شدن بساط داعش و کم شدن یکی از ریسک های سیاسی را کارشناسان بازار به عنوان مهمترین دلایل رشد شاخص در هفته های اخیر عنوان می کنند. با این حال اگر پای صحبت سهامداران خرد بنشینیم بخش قابل توجهی از آنها طی سال جاری شرایط بورس را دلچسب توصیف نمی کنند و اغلب پرتفوی آنها همچنان در زیان است! دلیل این مهم می تواند رشد نامتوازن بازار باشد که گواه آن مقایسه شاخص کل و شاخص هم وزن است. به عنوان مثال روز گذشته که نماگر بورس تهران بیش از ۵٠٠ واحد رشد داشت ، شاخص هم وزن در حدود ١.۵ واحد از ارزش خود را از دست داد!

رونمایی از بازار «آذرماه»...

تابلو معاملات

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل با یک حرکت جهنده و رشد 513 واحدی در ارتفاع 88774 واحد به کار خود پایان داد. فولاد به تنهایی با 140 واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش را در رشد شاخص ایفا کرد و پس از آن نمادهای شپنا با 92 واحد و شبندر با 83 واحد در رده های دوم و سوم قرار داشتند. در طرف مقابل خساپا با 17 واحد ، رانفور با 16 واحد و اخابر با 12 واحد اندکی از بار مثبت شاخص کاستند. در بازار فرابورس هم آیفکس با پیشروی 2.5 واحدی از ارتفاع 1012 واحدی گذشت. ارزش کل معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 790 میلیارد تومان بود. نمادهای شپنا ، فولاد و شاوان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. نمودار روزانه شاخص کل از ابتدا تا انتها صعودی بود و البته بخش عمده این رشد در نیم ساعت ابتدایی بازار اتفاق افتاد.

بازار سهام

گروه پالایشی : روز گذشته این گروه همچنان لیدر بی چون و چرای بازار بودند. به واسطه گمانه زنی هایی از تعدیل مثبت نمادهای این گروه جریان نقدینگی به سمت پالایشی ها سرازیر شده و شاهد حجم های بالایی در گروه پالایشی هستیم. البته در طرف مقابل هم شرکت های حقوقی دست خالی ننشستند و عرضه های سنگینی را در محدوده مثبت کامل شاهد هستیم. مهدی صرامی مدیر مالی پالایشگاه اصفهان گفت: نرخ های جدید محصولات به پالایشگاه ها اعلام شده اما به دلیل حضورم در جلسه امروز انجمن صنفی ، از جزییات آن مطلع نیستم. وی ادامه داد: از قرار معلوم ، نرخ محصولات شرکت های پالایشی با افزایش مناسبی همراه شده اند اما نیاز به بررسی جزییات دارد. همچنین ناصر تنگستانی مدیرمالی پالایشگاه شیراز با بیان اینکه هنوز قیمت های جدید شرکت ملی پالایش و پخش توسط پالایشگاه ها مشاهده نشده ، ضمن تایید گفته های صرامی گفت: هم اکنون اطلاعی از چند و چون و جزییات افزایش نرخ محصولات فرآورده ها نیست و باید منتظر دریافت ابلاغیه بود. وی ادامه داد: انتظار می رود طی حداکثر 10 روز آینده ، اثر افزایش قیمت محصولات در صورت های مالی 6 ماهه پالایشگاه شیراز نهایی و اعلام شود. تنگستانی با اشاره به اثر افزایش قیمت جهانی بر شرکت های پالایشی ، خاطر نشان کرد: در حالی قیمت نفت در بودجه سال جاری اکثر پالایشگاه ها حدود 50 دلار بوده که رشد این محصول به بیش از 62 دلار ، رویداد موثری بوده و می تواند منجر به افزایش قیمت محصولات فرآورده های نفتی با ضریب بالاتری شود.

گروه خودرویی : در خودروسازان همچنان بحث بر سر تغییر مدیریتی سایپا داغ است. محسن قاسمی جهرودی درخصوص اولین قدم در خودروسازی سایپا گفت: اولین گام شناسایی فرصت ها و تهدیدهاست،می توانیم خیلی رویایی درباره پلتفرم و برنامه های آتی صحبت کنیم اما سازمانی که 3 هزار و 550 میلیارد تومان زیان دارد،نیاز به نگاهی عمیق تر دارد. وی ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته که البته منظور بنده زمان حضور جمالی نیست، بلکه چندین سال اخیر توسعه شرکت سایپا از طریق سرمایه در گردش انجام شده یعنی پولی که متعلق به قطعه سازان زحمت کش بوده و باید به آنها پرداخت می شد،در چرخه جاری سازمان قرار گرفته است. ا جهرودی در پاسخ به اینکه برنامه وی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان چیست؟ گفت: به همه قطعه سازان قول می دهم عدالت در پرداخت مطالبات از اولین روز حضورم رعایت خواهد شد. وی درخصوص زیان انباشته "خساپا" گفت: بحران های امروز راه حل های یک روزه ندارد و حل آنها نیازمند تدریج و تدبیر مدیریتی است که در این راستا به کمک وزیر صنعت چشم دوخته ایم.امیدوارم بتوانم در زمان رفتن ازاین مجموعه کارنامه خوبی به جا بگذارم.

گروه لیزینگی : لیزینگ صنعت و معدن اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به آذر 97 را روی خروجی کدال قرار داد. براین اساس ، ولصنم با سرمایه 200 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی قبل را 285 ریال براورد کرده بود اما در گزارش جدید ، این سود با تعدیل 26 درصدی همراه شد و با 74 ریال کاهش به 211 ریال رسید. این شرکت بورسی،سود هر سهم منتهی به شهریور سال جاری(حسابرسی نشده) را 220 ریال اعلام کرده است. با این حال به لحاظ نموداری سهم روی ترند صعودی خود قرار دارد و بعید نیست یک برگشت موقت تا حوالی 160 تومان را در قالب موج b تجربه کند.

گروه رایانه : رایانه ای ها که امسال به واسطه عرضه شرکت های جدید و برخی تحولات بنیادی سال خوبی را پشت سر گذاشتند ، چند روزی است به حاشیه رانده شدند! در نماد های وب جلسه ای میان مدیریت شرکت و مسولان بورس برگزار شد و از قرار با تغییراتی در برخی موارد که در شفاف سازی سازمان بورس اعلام خواهد شد ( از جمله در مورد خرید 100 درصد شرکت پارس آنلاین) و نماد آماده بازگشایی در هفته آینده می شود .نتیجتا جمع بندی بنده از این جلسه اینگونه بود : های وب بعنوان یکی از ذی نفعان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعیین ساز و کار مکانیزم شفاف سازی شرکتهای این حوزه با بورس مشارکت فعالانه ای در آتی داشته باشد تا بر اساس آن امکان شفاف سازی حداکثری با هدف بوجود آوردن اطلاعات مکفی و دقیق برای تصمیم گیری توسط فعالان بازار فراهم گردد. / های وب موظف است نسبت به خلاصه سازی قراردادهای USO با توجه به این مطلب که صرفا نکاتی که باعث ایجاد خدشه در حفظ اسرار کسب و کار شرکت نشود ،اقدام نماید. /های وب نسبت به ارایه الحاقیه توافق نامه با پارس آنلاین در خصوص تغییر مبلغ سهام به وجه نقد اقدام و نسخه ای از آن الحاقیه را به سازمان ارسال کند./ برداشت شخصی بنده این هست که نماد در هفته بعد باز شود.

پیش بینی بازار امروز

روز گذشته به مدد نمادهای بزرگ و شاخص ساز بورس تهران با رشد 500 واحدی شرایط را برای ورود به کانال 89 هزار واحدی تسهیل کرد. رشد آهسته اما پیوسته دلار در بازار آزاد ، قرار داشتن قیمت های جهانی در سطوحی قابل قبول ، کاهش نرخ بهره بانکی ، برچیده شدن بساط داعش و کم شدن یکی از ریسک های سیاسی را کارشناسان بازار به عنوان مهمترین دلایل رشد شاخص در هفته های اخیر عنوان می کنند. با این حال اگر پای صحبت سهامداران خرد بنشینیم بخش قابل توجهی از آنها طی سال جاری شرایط بورس را دلچسب توصیف نمی کنند و اغلب پرتفوی آنها همچنان در زیان است! دلیل این مهم می تواند رشد نامتوازن بازار باشد که گواه آن مقایسه شاخص کل و شاخص هم وزن است. به عنوان مثال روز گذشته که نماگر بورس تهران بیش از 500 واحد رشد داشت ، شاخص هم وزن در حدود 1.5 واحد از ارزش خود را از دست داد! اما فارغ از همه این مباحث ، امروز اول آذر ماه و در آخرین روز کاری از هفته بورس تهران روز پرهیجانی را در پیش دارد. از یکسو با توجه به روند معاملات پالایشی ، رشد نسبی قیمت فلزات و احتمال همراهی گروه فلزی و معدنی با پالایشی ها این احتمال وجود دارد که تنها با یک رشد 200 – 300 واحدی وارد کانال 89 هزارتایی شویم و چه بسا شاخص کل تا آستانه سقف قبلی رشد کند. از طرف دیگر عرضه های سنگین در نمادهای پالایشی و شرایط مبهم آنها مضاف بر اینکه معمولا در آخرین روز کاری هفته عرضه ها افزایش می یابد ، کمی ذهن بازار را درگیر کرده است. روی هم رفته به نظر می رسد امروز هم بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود و هیچ بعید نیست که شاخص به محدوده 89000 واحد هم نفوذ کند. با این حال به نظر عرضه ها در محدوده مثبت کامل سنگین خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24