Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه سنگ آهنی ، کچاد یکی از سهم هایی است که بر خلاف کگل ، بازدهی خاصی نداشته است. گلگهر در حالی فصل تابستان را با بازدهی شیرین نزدیک به ۶٠ درصدی به پایان رساند که چادرملو در این مدت به زحمت ٢۵ – ٢۶ درصدی بازدهی برای سهامدارانش به ارمغان آورد و البته طی مدت ٢ ماه اخیر ٧ – ٨ درصد آن را از دست داده است. لذا در این شماره از چشم انداز بر آن شدیم تا عملکرد ٧ ماه ابتدایی سال در شرکت چادرملو را زیر ذره بین ...

«چهارشنبه سوری پائیزی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری از یک هفته نیمه تعطیل ، معاملات نسبتا قوی و خوبی را خصوصا در گروه ها و صنایع بزرگ به نمایش گذاشت. البته شاخص کل در حالی با قدم های آرام در حال نزدیک شدن به سقف تاریخی خود می باشد که اگر با فعالان بازار صحبت کنید ، می بیند که بیش از 50 درصد آنها همچنان با زیانهای سنگین دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت دلایل متعددی دارد. اول اینکه سود نقدی از دل شاخص کل خارج نمی شود. دوم اینکه طی مدت 4 سال اخیر ، نمادهای زیادی از فرابورس به بورس ( نظیر شتران و جم ) نقل مکان کردند و همچنین طی این مدت بزرگان زیادی نظیر آپ ، شسپا ، به پرداخت و ... پا به عرضه بورس گذاشته اند. و از همه مهمتر اینکه شاخص سازی های اخیر هم سبب شد تا گاها رشد بازار تصنعی به نظر برسد. بنابراین فارغ از اینکه به لحاظ تکنیکی با سقف تاریخی 90 هزار واحدی فاصله چندانی نداریم اما باید گفت که شاخص واقعی با سقف تاریخی خود فرسنگ ها فاصله دارد ولی طبیعی است که در محدوده 89.500 الی 90.000 واحدی که اخیرا هم تحلیلی از آن ارائه کرده بودیم ، شاهد فشار عرضه باشیم. البته در بازار امروز آتش پالایشی ها شعله ور بود و فولادی ها نیز با گام های قدرتمند نشان دادند که می توانند شاخص را در عبور از مقاومت اشاره شده یاری نمایند.

از دیگر اتفاقات مهم و جالب توجه در بازار امروز ، افزایش مجدد حجم و ارزش معاملات بود که نشان از ورود نقدینگی دارد. همانطور که قبلا هم بارها اشاره کرده بودیم ، بازار به سطوح حمایتی 100 و 220 میلیارد تومانی واکنش های ایده آل و خوبی نشان می دهد. البته به غیر از 2 گروه فولادی و پالایشی که اشاره شد ، در سایر صنایع تحول خاصی نداشتیم. به نظر بازار برای گذر از این دوران نیاز به یک شوک اساسی دارد و شاید رسیدن گزارش های ماهانه که از فردا و بطور جدی تر از هفته آینده استارت آن خواهد خورد در کنار تحرکات دلاری و بازارهای جهانی سبب بهبود وضعیت کلی بورس شود. خصوصاکه نرخ سود بانکی هم کاهش یافته و بازار با وجود بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها ، دیگر بهانه ای برای ریزش ندارد. اما به سراغ بازار روز سه شنبه می رویم. در بازار امروز 2 گروه پالایشی و فولادی در کنار تک سهم ها بیش از سایرین مورد توجه بودند و طرف دیگر فشار عرضه در گروه هایی نظیر سیمانی و خودرویی بالا بود. همانطور که بالاتر هم اشاره شد ، 2 عامل شوک و ورود نقدینگی می تواند زمینه را برای گذر شاخص از مقاومت 90 هزار واحدی مهیا نماید.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه فرآورده های نفتی و ذغال سنگ و منفی گروه لیزینگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر فشار عرضه کمی بیشتر از امروز باشد چراکه امروز در نمادهای بزرگ فشار عرضه کمی بالا بود و تجربه ثابت کرده بازار معمولا بعد از چنین عرضه هایی نیاز به کمی درجا زدن و هضم عرضه های روزهای ماقبل خود دارد. البته انتظار ریزش نداریم و با توجه به قرار گرفتن در روز پایانی هفته طبیعی است که رفتار بازار کمی محتاطانه باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* هلگا اشمید ، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که در راس یک هیات عالیرتبه و به منظور شرکت در سومین دور گفتگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا به کشورمان سفر کرده است ، عصر دیروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. در ابتدای این دیدار وی گزارشی از مذاکرات خود در تهران ارائه داد. در ادامه درخصوص اوضاع کلی سیاسی و جاری کشورهای منطقه از جمله سوریه ، یمن ، قطر و لبنان گفتگو شد و لزوم ادامه گفتگوهای سیاسی برای مقابله با چالش های سیاسی کنونی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت. برجام از جمله موضوعات دیگر مورد گفتگو در این دیدار بود که طی آن خانم اشمید موضع کلیه کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای کامل آن را مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز بر علاقه مندی ایران به تداوم گفتگو و تبادل نظر با اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف تاکید کرد.

هلگا اشمید گفت : جایی برای مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اصفهان گفت : آژانس بین المللی انرژی اتمی ، 9 بار گزارش داده که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است ، من از طرف خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید می کنم که جایی برای مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد.

* عراقچی درباره مذاکرات با اتحادیه اروپا در تهران توضیحاتی داد. آقای عراقچی گفت : "این گفت و گوها در شرایط پس از برجام و برداشته شدن تحریم های هسته ای شکل گرفت و روز به روز توسعه می یابد اما در عین حال یک سوال وجود دارد که اگر آمریکا برجام را به هم بزند و تحریم ها را بازگرداند ، ما چه باید بکنیم؟ پاسخ به این سوال نیز یکی از موضوعات گفت و گوی سیاسی بین ما و طرف مقابل بود. در این خصوص تبادل نظرهای بسیار خوبی صورت گرفت".

* سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به بیانیه‌ پایانی اجلاس وزاری اتحادیه عرب واکنش نشان داده است. بهرام قاسمی گفته است : " ایران از دولتمردان عربستان دعوت می ‌کند برای نتیجه بخش بودن این گونه بیانیه‌ ها ، هر چه سریعتر به تهاجم وحشیانه بر علیه هم نوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیر نظامیان یمن اینگونه طعمه آتش کینه توزی آنها واقع نشوند." او همچنین گفته است: "راه حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌ های عقیم عربستان سعودی است ، صدور اینگونه بیانیه ‌های فاقد ارزش نیست بلکه راه حل ، دست برداشتن از دنباله روی از سیاست‌ های رژیم صهیونیستی و پایان دادن به زورگویی و تغذیه تروریسم و پذیرش خواست ملت‌ ها و دولت ‌های منطقه برای نیل به استقلال و آزادی و رشد و پیشرفت و زندگی همراه با کرامت و عزت است." این نشست اضطراری به درخواست عربستان برگزار شده بود.

* سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک پیروزی بزرگ جبهه مقاومت اسلامی بر فتنه تروریسم تکفیری و برچیده شدن بساط خلافت خود خوانده داعش ، از انتشار پیام بسیار مهم سرلشکر قاسم سلیمانی به محضر مقام معظم رهبری تا ساعتی دیگر خبر داد.

* وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه مسیر تحریم ایرانیان و شرکت‌های خارجی همکار با اتباع و نهادهای کشورمان ، دو فرد ایرانی و 4 شرکت ایرانی و آلمانی را تحریم کرد.

ب) در حوزه اقتصاد ، معاون اول رییس‌ جمهور گفت : برنامه آزادسازی قیمت ‌ها باید در دستور کار باشد و لازم است که در کارگروه تنظیم بازار این موضوع به ‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد که امکان آزادسازی قیمت برای چه کالاهایی میسر است. اسحاق جهانگیری با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها در مقاطعی از سال ، تصریح کرد : ممکن است که در برخی مقاطع شاهد افزایش قیمت تعدادی از کالاها باشیم که البته دلایل اقتصادی مختلفی دارد ، اما در مجموع در بازار و عرضه کالا از نظر کمیت و قیمت مشکل خاصی وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه "باید برای تنظیم بازار راهکارها و روش‌های اقتصادی را به‌کار گیریم"، گفت : اقتصاد باید بتواند حرکت منطقی خود را داشته باشد به همین دلیل باید حتی‌الامکان با سازوکارهای اقتصادی به ‌دنبال تنظیم بازار و کنترل قیمت ‌ها باشیم.

ج) در خبری دیگر ، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه رشد قیمت سکه در هفته‌ های اخیر منطق اقتصادی ندارد ، اظهارداشت : با توجه به رشد قیمت دیروز ، حباب سکه به 210 هزار تومان رسیده و به نظر می‌ رسد باید بررسی جامعی در این باره توسط نهادهای نظارتی انجام شود. وی با اشاره به برخی پیش ‌بینی ‌ها مبنی بر حرکت بخشی از سپرده‌ها به سمت بازار سکه پس از کاهش نرخ سود بانکی ، افزود : تا هفته‌ های پیش رشد تقاضا ناشی از ورود تقاضای خرد به بازار سکه بود اما در هفته‌ های اخیر تقاضا‌های عمده به بازار وارد شده است. محمد کشتی آرای تصریح کرد : طبق گزارش‌ هایی که رسیده تقاضایهای عمده در روزهای اخیر به بازار وارد شده است و حجم سکه موجود در بازار جوابگوی تقاضا نیست . وی تصریح کرد : حباب 210 هزار تومانی سکه ، در تاریخ معاملات بی ‌سابقه ‌است زیرا حداکثر حباب سکه در سال‌ های گذشته 80 هزار تومان بود ، بنابراین حباب 200 هزار تومانی یک حباب معنی‌دار است. کشتی آرای درخصوص تغییرات قیمت در روزهای آینده ، گفت : به نظر می‌ رسد این رشد تقاضا موقتی باشد و به زودی التهاب ایجاد شده فروکش کند.

د) در حوزه نفتی ، قائم ‌مقام وزیر نفت گفت : ما در حال مذاکره با مشتریان جدیدی برای فروش نفت هستیم و بیشتر رویکرد ما افزایش صادرات نفت خام به کشورهای اروپایی است. مرضیه شاهدایی اظهار داشت : اینکه برخی مشتریان آسیایی نفت ایران اقدام به کاهش واردات نفت از کشورمان کنند ، به‌ معنای متزلزل شدن صادرات نفت ایران نیست. وی افزود: ما در حال مذاکره با مشتریان جدیدی برای فروش نفت هستیم و بیشتر رویکرد ما افزایش صادرات نفت خام به کشورهای اروپایی است. قائم ‌مقام وزیر نفت تصریح کرد : با به ثمر نشستن مذاکرات با کشورهای اروپایی ، سهم فروش نفت به قاره سبز نسبت به قبل ، در سبد صادرات نفت خام ایران بیشتر خواهد شد. کشور هند یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران است. این کشور پس از تلاش برای تصاحب امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد B با مدل مالی گران برای ایران و پرامتیاز برای هندی‌ ها، و عدم موفقیت در کسب نظر مساعد مسئولان نفتی ایران، اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرد. این اقدام اگرچه به ‌ظاهر به ‌عنوان اقدامی تلافی‌ جویانه در پی عدم موفقیت هندی‌ ها در کسب امتیاز از وزارت نفت ایران نمود کرد اما در حقیقت به‌ دلیل مذاکرات آمریکایی ‌ها با مسئولان نفتی هند به‌ منظور جایگزینی نفت ایران با نفت آمریکا بود. مؤید این امر، پهلوگیری اولین نفتکش حامل نفت آمریکا در بنادر هند در ماه گذشته است. این کشور آسیایی مهرماه نخستین محموله نفتی خود را از آمریکا وارد کرد و هند به‌عنوان یکی از مشتریان جدید نفت آمریکا محسوب می‌ شود. شواهد امر نشان می ‌دهد آمریکا با رونمایی از حیله جدید خود در دشمنی با ملت ایران با تلاش برای تصاحب بازارهای نفتی، گازی و پتروشیمی کشورمان، به‌ دنبال حذف کانون ‌های درآمدزایی ایران است.

ه) در بازارهای جهانی ، قیمت نفت اندکی افزایش یافت اما در فلزات اساسی تحول خاصی نداشتیم و بعضا کاهش های جزئی در برخی از فلزات مشاهده شد. به نقل از رویترز، در حالی که تاثیرات مثبت ناشی از احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا خنثی شده است ، قیمت نفت امروز با تغییر اندکی مواجه بود. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 8 سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 62 دلار و20 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 8 سنت افزایش داشت و به 56 دلار و 50 سنت رسید. تجار گفتند ، به دلیل فضای مبهم موجود در بازار از انجام معاملات بزرگ خودداری می کنند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه از ابتدای امسال با هدف تقویت قیمت ها تولید نفت خود را محدود کرده اند. توافق کاهش تولید در مارس 2018 منقضی می شود ، اما اوپک قرار است در نشست 30 نوامبر خود موضوع تمدید بیشتر توافق را مورد بحث قرار دهد. با توجه به اینکه به رغم کاهش های اخیر ، میزان ذخایر نفت جهان همچنان بالاست ، انتظار می رود اوپک با تمدید توافق موافقت کند ، هرچند که تردیدهایی در مورد تمایل برخی کشورها از جمله روسیه برای تمدید توافق مطرح است.

موسسه مشورتی اف جی ای در یادداشتی نوشت: «اگر کاهش تولید های اوپک و غیراوپکی ها تمدید شود، میزان مازاد ذخایر نفتی جهان در 3 ماهه سوم 2018 به حدود 50 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 ساله خواهد رسید (این رقم اکنون 140 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 ساله است.) و قیمت ها به 65 تا 70 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.» از تولید کنندگانی که به صورت داوطلبانه حاضر به محدود کردن تولید خود شده اند که بگذریم ، بزرگترین دردسر اوپک و متحدانش افزایش فعالیت های حفاری نفت شیل در آمریکاست. موسسه وستوود گلوبال انرژی پیش بینی کرده که میزان سکوهای حفاری فعال در آمریکا در سال 2018 ، 18 درصد افزایش خواهد یافت. در فلزات اساسی تحولات محدود بود بطوریکه مس ، سرب ، روی و آلومینیوم بدون تغییر خاص در قیمت های 6.830 – 2.460 – 3.160 و 2080 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه پالایشی از گروه های مورد توجه در بازار امروز بود. شایعات و خبرهایی درخصوص ابلاغ نرخ نفت و فرآورده ها به شرکت ها و بحث افزایش حاشیه سود نفت گاز و نفت کوره موجب شده تا بازار به تعدیل جدی شرکت ها در گزارش های 6 ماهه امیدوار شود. ضمن اینکه از اول آذرماه قیمت وکیوم باتوم با ارز آزاد و هر دو هفته یک بار توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای عرضه در بورس کالا اعلام خواهد شد ، با توجه به آزادسازی نرخ ارز وکیوم باتوم و تعیین قیمت قیر براساس آن ، قیر نیز از این پس با ارز آزاد محاسبه و عرضه خواهد شد. با این شرایط انتظار می رود شرکت ها در دوره 6 ماهه دست پر باشند و این قطعیت این موضوع می تواند شرایط را برای گزارش های 9 ماهه مناسب و حتی تعدیل در بودجه سال 97 مهیا نماید.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مهدی صرامی مدیر مالی پالایشگاه اصفهان گفت : نرخ های جدید محصولات به پالایشگاه ها اعلام شده اما به دلیل حضورم در جلسه امروز انجمن صنفی ، از جزییات آن مطلع نیستم. وی ادامه داد : از قرار معلوم ، نرخ محصولات شرکت های پالایشی با افزایش مناسبی همراه شده اند اما نیاز به بررسی جزییات دارد. همچنین ناصر تنگستانی مدیرمالی پالایشگاه شیراز با بیان اینکه هنوز قیمت های جدید شرکت ملی پالایش و پخش توسط پالایشگاه ها مشاهده نشده ، ضمن تایید گفته های صرامی گفت : هم اکنون اطلاعی از چند و چون و جزییات افزایش نرخ محصولات فرآورده ها نیست و باید منتظر دریافت ابلاغیه بود. وی ادامه داد : انتظار می رود طی حداکثر 10 روز آینده ، اثر افزایش قیمت محصولات در صورت های مالی 6 ماهه پالایشگاه شیراز نهایی و اعلام شود. تنگستانی با اشاره به اثر افزایش قیمت جهانی بر شرکت های پالایشی ، خاطر نشان کرد : در حالی قیمت نفت در بودجه سال جاری اکثر پالایشگاه ها حدود 50 دلار بوده که رشد این محصول به بیش از 62 دلار ، رویداد موثری بوده و می تواند منجر به افزایش قیمت محصولات فرآورده های نفتی با ضریب بالاتری شود.

در این گروه پالایش نفت لاوان صدرنشین بود و با صف تقاضا پس از عبور از مقاومت 1.380 تومانی در یک قدمی مقاومت 1.550 تومانی قرار گرفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر را برای ادامه رشد سهم تا قیمت های 1.770 تومانی مهیا خواهد کرد. قبلا هم با ارائه نمودار اشاره کرده بودیم که شاوان با گذر از مقاومت 1.380 تومانی ، می تواند عقب ماندگی خود را نسبت به سایر اعضای گروه جبران نماید. به نظر گزارش 6 ماهه شاوان و بحث واگذاری بلوک تامین اجتماعی ، تعیین کننده مسیر سهم در هفته های آتی باشد. شاوان برای فردا روز سخت و مهمی خواهد داشت و باید دید به مقاومت خود چه واکنشی نشان می دهد.

در شبندر هم تقاضای نسبتا خوبی حاکم بود. این سهم پالایشی به نظر اهداف قیمتی 750 تومانی را دنبال می کند. برخی با در نظر گرفتن دلار 3.500 – 3.600 تومانی مبادله ای برای سال 97 در بودجه و قیمت های نفت بالای 60 دلاری سودهای نجومی را برای این غول پالایشی پیش بینی می کنند. شبندری که برای سال جاری و سال آینده تعدیل مثبت خوبی خواهد داشت. در شپنا هم با تثبیت سهم در قیمت های بیش از 360 تومانی و معاملاتی پر حجم ، شاهد رسیدن سهم به یک قدمی کانال 400 تومانی هستیم. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر رشد میان مدتی سهم تا قیمت های 450 – 460 تومانی را مهیا خواهد کرد. شپنا هم به دلیل رشد قیمت فروش محصولات خود به خصوص محصولات کیفی ، جای رشد عایدی و تعدیل خوبی دارد. در شاوان و شبندر شنیده می شود اثرات تسعیر ارز و قیمت وکیومو بحث های صادراتی قوی تر است. در شبریز هم شرایط بد نیست و برخی از تعدیلاتقوی اینسهم صحبت می کنند.

ب) اما گروه فولادی و البته تا حدودی سنگ آهنی ها ، از دیگر گروه های مورد توجه در بازار امروز بودند. تثبیت قیمت فولاد در بازارهای جهانی و همچنین نوسانات دلار در سطوح 4.100 تومانی سبب شده تا بازار به تعدیل مثبت شرکت ها در گزارش های 9 ماهه نیز امیدوار باشد. در بازارهای جهانی بیلت ناحیه تانگشان چین در اوج قیمت 6 سال گذشته قرار دارد. با توجه به شروع فصل زمستان و محدودیت عرضه فولاد ، شرایط پایدار به نظر رسیده و مارجین سود فولادسازان فعلا رکورد دار است. در حوزه سنگ آهن ، عیار 62 درصد در بنادر چین امروز با رشد 1.4 درصدی به 63.5 دلار در هر تن رسید. بازار آرام است و تجار در حال خرید محموله های کشتی ماه دسامبر برای تحویل ژانویه هستند و آماده استقبال ماه فوریه/مارس می شوند.

در این گروه فولاد مبارکه با گذر از مقاومت 243 تومانی ، به سمت قیمت های 270 – 272 تومانی گام بر می دارد. مبارکه ای که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته و این روزها شایعه اعلام سود 650 تومانی در گزارش 9 ماهه را یدک می کشد. در سوی دیگر فولاد کاوه را داریم که با گام هایی شمرده به سمت قیمت های 250 تومانی حرکت می کند. بازار امیدوار است تا کاوه برای سال 97 به سود بیش از 500 ریالی دست یابد و برای امسال هم تعدیل خوبی داشته باشد. مدیرعامل فولاد کاوه اخیرا گفت : تلاش و برنامه محور بودن مدیران و کارکنان شرکت ما را به رکورد تولید 5.301 تن آهن اسفنجی در یک روز رسانده است. در فخوز هم وضعیت بد نیست و این سهم با ورود به کانال 400 تومانی ، می تواند در میان مدت اهداف قیمتی 460 – 480 تومانی را دنبال نماید. به نظر گزارش ماهانه فخوز در مسیر حرکتی سهم نقش مثبت و خوبی داشته باشد.

در سنگ آهنی ها ، کگل در قیمت های 260 تومانی و کچاد نیز در سطوح 160 تومانی نوسان می کنند. طی روزهای آتی گزارش ماهانه شرکت ها خواهد رسید و عملکرد آنها نیز می تواند مسیر حرکتی آذر ماه را ترسیم کند. البته امروز بطور مفصل درخصوص کچاد و پتانسیل های این شرکت صحبت خواهیم کرد. در این گروه ومعادن هم گزینه کم ریسکی است. خصوصاکه این سهم از تحولات مثبت زیر مجموعه های خود ، تاثیر مثبت خوب خواهد گرفت. به نظر ومعادن به مرور تا قیمت های 185 – 180 تومانی رشد نماید. در حال تکمیل گزارش بودیم که کگل هم به دنبال فولادی ها و ومعادن با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه شد. چه بازاری بود امروز ...

ج) در گروه قندی ، معاملات متعادل اما نسبتا منفی را در امثر نمادها شاهد بودیم. به نظر می رسد بازار از بحث عدم تعیین تکلیف پرداخت یارانه از سوی دولت به شرکت های قندی ، استقبال چندانی نکرده است. در حالی افزایش نرخ شکر به میزان 8 درصد قطعی شده که هنوز وضعیت یارانه دریافتی شرکت ها ، تعیین تکلیف نشده است. دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر درخصوص میزان تعیین یارانه به شرکت های قندی برای هر کیلو شکر گفت : قیمت شکر با افزایش 8 درصدی به 2.720 تومان رسیده و این رقم برای فروش شکر اعلام شده است و شرکت های قندی با این نرخ حق فروش را دارند. اما هنوز درخصوص میزان یارانه شرکت ها که از دولت می گیرند ، صحبتی نشده و حدود 40 تا 50 روز آتی مبلغ آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد : این که آیا این یارانه افزایش خواهد یافت یا خیر هنوز مشخص نیست و نمی توان در مورد آن صحبت کرد. جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و ما به عنوان انجمن صنفی تقاضای خود را برای افزایش قیمت کرده ام اما با آن موافقت نشد. تلاش ما براین بود که قیمت شکربه ازای هر کیلو با یارانه به رقم حدود 2.986 تومان برسد که با آن موافقت نشده و طی 2 ماه آینده اعلام خواهد شد. وی درباره نرخ ارز مورد استفاده شرکت های قندی عنوان کرد : ما برای واردات شکر نرخ ارز مبادلاتی می گیریم و شرکت های قندی شکر خام خود را از طریق واردات تامین می کنند ضمن این که میزان این واردات در دست انجمن صنفی بوده و هرمیزان بی رویه ای مورد تایید نیست. بهمن دانایی درخصوص نحوه سودآوری شرکت های قندی از شکر خام گفت : شکر خام توسط شرکت وارد می شود ، تصفیه شده و با قیمت مصوب به فروش می رود ، سپس اسناد مربوط به فروش به سازمان حمایت ازمصرف کننده برده می شود تفاوت نرخ قیمت شکر خام و شکر فروخته شده به شرکت های قندی مازاد منافع داده می شود که رقم آن با بدهی دولت تهاتر می شود.

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه ما واردات شکر خام را مدیریت کرده ایم ، این موضوع منجر به سود شرکت های قند و شکر شده چرا که تا سال 94 اغلب شرکت های قند و شکر زیان ده بودند ، کنترل واردات باعث شد که شرکت ها از زیان دهی خارج شوند. دانایی درخصوص میزان تعرفه شکر وارداتی گفت : تعرفه شکر خام سال گذشته 26 درصد بود که با پیگیری های ما به 20 درصد کاهش یافت. وی خبر داد : امسال درمقایسه با سال گذشته صنعت قند و شکر هم کشت پاییزه چغندر خواهند داشت و هم واردات شکر خام ؛ این موضوع منجر خواهد شد تا میزان شکر تولیدی توسط شرکت ها افزایش یابد. البته چغندر پاییزه در مقایسه با چغندر بهاره عیار کمتری دارد و ما ترجیح می دهیم از این چغندر برای تولید شکر خام استفاده کنیم.

در این گروه قند قزوین این بار هم موفق به گذر از قیمت های 485 تومانی نشده و نوسانات کم حجمی را تجربه می کند. به نظر قزوین مدتی در این سطوح نوسان می کند و همراه با گزارش های میان دوره ای در قیمت های بیش از 500 تومانی قرار خواهد گرفت. در قشهد معاملات کم حجم بود اما سهم با رشد اندک به کار خود خاتمه داد. قشهد در اولینماهسالمالی جدید 51 میلیارد ریالفروش ثبت کرد. با توجهبهبودجه 1.688 میلیارد ریالی ، پوشش 3 درصد در فروش داشتهاست. قشهدتولید خوبی داشته و بیش از 20 هزار تنموجودی دارد. در این گروه قشیر را باید بیشتر زیر نظر داشت. چراکه به نظر سهم پس از کمی دست به دست شدن می تواند در مسیر قیمت های 340 – 350 تومانی قرار بگیرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی دیگر از تایرسازان بورس تهران خواهیم داشت. تایرسازی که به دلیل فروش دارایی در سال گذشته و مدیریت مناسب در تولید و فروش ، سودآور شده اما به نظر می رسد انتظارات بالای بازار از این سهم به 2 دلیل افزایش واردات لاستیک و موجودی بالای انبار کائوچو ( طی سال جاری ) برآورده نمی شود. البته کماکان نرخ کائوچو در پائین ترین سطح خود می باشد و این رویداد کمک می کند تا بهای تمام شده پتایر رشد نکند. شرکت ایران تایر در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده ای که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 5 درصدی ( نسبت به گزارش حسابرسی نشده ) از سطوح 350 ریالی به 333 ریال کاهش داده و در دوره 6 ماهه 48 درصد مقدار تولید ، 50 درصد مقدار فروش ، 49 درصد مبلغ فروش ، 41 درصد سود عملیاتی و 117 ریال معادل 35 درصد سود خود را پوشش داده است ! مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 25 درصدی مقدار تولید ، 40 درصدی مقدار فروش ، 63 درصدی مبلغ فروش ، 53 درصدی بهای تمام شده ، 23 درصدی سود عملیاتی و 225 درصدی سود خالص دارد.

مفروضات اساسی پیش بینی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 96 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 96 بدین شرح می باشد : الف- نرخ فروش محصولات بر اساس آخرین نرخ فروش در عملکرد واقعی 6 ماهه با احتساب 3 درصد افزایش نرخ فروش برای 6 ماهه دوم پیش بینی شده است. ب- نرخ خرید مواد اولیه برای 6 ماهه دوم سال بر اساس آخرین نرخ خرید در عملکرد واقعی 6 ماهه اول محاسبه و پیش بینی شده است. ج- مقدار تولید و فروش محصولات برای 6 ماهه دوم سال بر اساس میزان عملکرد واقعی 6 ماهه اول محاسبه و پیش بینی شده است.

دلایلی تغییرات اطلاعات پیش بینی سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 نسبت به اطلاعات قبلی (حسابرسی شده) بدین شرح می باشد : 1- کاهش مبلغ فروش ناشی از کاهش نرخ فروش محصولات بایاس و افزایش سهم فروش این محصولات که نرخ پایین تری نسبت به محصولات رادیال دارد ، بوده است. 2- تغییرات درصد حاشیه فروش ناخالص عمدتاً ناشی از نوسانات نرخ مواد اولیه طی سال 96 بوده است. 3- کاهش هزینه های عمومی و اداری ناشی از کاهش هزینه تبلیغات با توجه به وضعیت رقابتی در سال 96 بوده است.

اما سری به عملکرد ماه به ماه شرکت بزنیم. ایران تایر در شرایطی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 2.247 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 96 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 190 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 216 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 198 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 205 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 201 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 201 میلیارد ریال و جمع فروش 7 ماه نخست سال 1.309 میلیارد ریال معادل 58 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. پتایر در آخرین گزارش منشر شده ، پیش بینی کرده که با مفروضات ذیل به فروش 2.256 میلیارد ریالی دست یابد :

* فروش 7.350 تن تایر بایاس × به ازای هر تن 103.015.646 ریال = 757 میلیارد ریال

* فروش 11.276 تن تایر رادیال سیمی × به ازای هر تن 132.161.936 ریال = 1.490 میلیارد ریال

گفتنی است ، نرخ فروش تایر بایاس در شهریور ماه 94.044.776 ریال ، در مهر ماه 96.163.073 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 7 ماه ابتدای سال 100.620.471 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش تایر رادیال سیمی در شهریور ماه 127.426.302 ریال در مهر ماه 128.858.556 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 7 ماه ابتدای سال 129.983.910 ریال بوده است و جالب اینحاست که شرکت نرخ های فروش را در بودجه جدیدی که منتشر نموده ، افزایش داده است !! تایر رادیال سیمی 66 درصد و تایر بایاس 34 درصد از سبد فروش شرکت را تشکیل می دهند.

این بررسی نشان می دهد که پتایر برای تحقق بودجه خود ، نیاز به 2 عامل افزایش نرخ فروش و کنترل بهای تمام شده دارد. واردات بی رویه تایر در ماه های اخیر سبب شده تا شرکت محصولات خود را با نرخ های کمتر به فروش برساند. در مجموع باید گفت ، افت نرخ تایر خبر خوبی برای پتایر نیست اما کاهش بهای مواد اولیه و رشد تیراژ تولید و فروش می تواند روزهای بهتری را برای پتایر رقم بزند و شاهد رشد سودآوری شرکت در سالهای آتی باشیم. لازم به ذکر است ، پتایر اکنون در قیمت های 340 تومانی و با P/e = 10.2 واحدی معامله می شود. این سهم در قیمت های 325 – 330 تومانی حمایت بسیار مهمی دارد و باید دید چه واکنشی به این سطح نشان خواهد داد.

نگاهی به عملکرد فصلی «پتایر» و افت حاشیه سود در 3 ماهه فصل تابستان

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در گروه سنگ آهنی ، کچاد یکی از سهم هایی است که بر خلاف کگل ، بازدهی خاصی نداشته است. گلگهر در حالی فصل تابستان را با بازدهی شیرین نزدیک به 60 درصدی به پایان رساند که چادرملو در این مدت به زحمت 25 – 26 درصدی بازدهی برای سهامدارانش به ارمغان آورد و البته طی مدت 2 ماه اخیر 7 – 8 درصد آن را از دست داده است. لذا در این شماره از چشم انداز بر آن شدیم تا عملکرد 7 ماه ابتدایی سال در شرکت چادرملو را زیر ذره بین ببریم.

این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 224 ریالی پیش بینی کرده بود که در آخرین گزارش منتشر شده ، بر همین مقدار سود تاکید کرد و در دوره 6 ماهه 47 درصد مقدار تولید ، 46.5 درصد مقدار فروش ، 40.5 درصد مبلغ فروش ، 55 درصد سود عملیاتی و 116 ریال معادل 52 درصد از سود خالص خود را محقق کرد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در 3 ماهه فصل بهار 6.000 و 2.030 میلیارد ریال ، در 3 ماهه فصل تابستان 5.128 و 1.706 میلیارد ریال و در مجموع 6 ماه نخست سال 11.128 و 3.736 میلیارد ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که عملکرد کچاد در 3 ماه دوم سال چندان جالب نبوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 12 درصدی مبلغ فروش ، 3 درصدی سود عملیاتی و 6 درصدی سود خالص پس از کسر مالیات دارد.

در ادامه نگاهی به بودجه شرکت خواهیم داشت. چادرملو پیش بینی کرده برای سال جاری 27.432 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 5.7 میلیون تن کنسانتره آهن خشک به نرخ هر تن 1.937.274 ریال مجموعا 11.133 میلیارد ریال + 3.6 میلیون تن گندله به نرخ متوسط 3.151.274 ریال مجموعا 11.344 میلیارد ریال + 300 هزار تن فولاد به نرخ متوسط 14.657.090 ریال مجموعا 4.397 میلیارد ریال + 711 هزار تن سنگ دانه بندی به نرخ متوسط 784.711 ریال مجموعا 558 میلیارد ریال ) محقق کند.

کچاد در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 27.432 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.873 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 2.180 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 1.947 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 1.305 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.618 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 2.206 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.377 میلیارد ریال و مجموع فروش 7 ماه ابتدای سال نیز 14.506 میلیارد ریال معادل 53 درصد فروش پیش بینی شده بوده است. شرکت تا پایان 6 ماه اول سال کمتر از 41 درصد مبلغ فروش را پوشش داده بود اما عملکرد مهر ماه فوق العاده بوده و دلیل این مساله ، فروش اولین پارت از فولاد در سال جاری به مبلغ 1.242 میلیارد ریال ( با توجه به بهره برداری تجاری از طرح مزبور ) بوده است.

کنسانتره آهن خشک و گندله مهمترین محصولات شرکت می باشند. نرخ فروش این 2 محصول در بودجه شرکت به ترتیب 1.937.274 و 3.151.274 ریال پیش بینی شده و اما نرخ فروش مهر به ترتیب 2.141.768 و 3.336.804 ریال و میانگین نرخ محقق شده در 7 ماه اول سال به ترتیب 2.089.116 و 3.255.916 ریال بوده است. همانطور که ملاحظه می کنید ، نرخ فروش چه در مهر ماه و چه در میانگین 7 ماهه ، بالاتر از نرخ های پیش بینی شده در بودجه می باشد. همچنین نرخ فروش فولاد ( محصول جدید شرکت ) در حدود 18 درصد بالاتر از نرخ های پیش بینی شده در بودجه می باشد.

بنابراین اگر میانگین نرخ های فروش 7 ماه ابتدای سال را مبنا قرار دهیم و فرض را بر این بگذاریم که کچاد از نظر مقدار تولید و فروش مطابق با بودجه عمل کند ، می توان به افزایش مبلغ فروش شرکت از سطوح 27.432 میلیارد ریالی به 29.450 میلیارد ریال و در نتیجه افزایش سود خالص شرکت تا سطوح 270 – 280 ریالی امیدوار بود. گفتنی است ، شرکت در دوره 6 ماهه حاشیه سود ناخالص 33 درصدی محقق نموده در شرایطی که حاشیه سود پیش بینی شده 25 درصد است. لازم به ذکر است ، کچاد اکنون در قیمت های 160 تومانی و با P/e = 7 و نسبت قیمت به درآمد تحلیلی کمتر از 6 واحدی معامله می شود. محدوده 152 و 175 تومانی مهمترین سطح حمایتی و مقاومتی کچاد محسوب می شوند. به نظر کچاد از سال آتی حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه خودرویی معاملات ضعیف و با فشار نسبی عرضه همراه بود. به نظر بحث تغییرات مدیریتی به مذاق بازار خوش نیامده است. البته در مجموعه ایران خودرو هنوز بحث تغییرات مدیریتی قطعی نشده اما در نارنجی پوشان این اتفاق رخ داده است. طی روزهای آتی گزارش عملکرد ماهانه خودرویی ها خواهد رسید و این گزارش ها می تواند در روند حرکتی آن ها موثر باشد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، محسن قاسمی جهرودی ، مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا از اولین برنامه های خود برای این شرکت خبر داد. جهرودی در پاسخ به اینکه اولین قدم شما در گروه خودروسازی سایپا چه خواهد بود، گفت : اولین گام ، شناسایی فرصت ها و تهدیدهاست. ما می توانیم خیلی رویایی درباره پلتفرم و برنامه های آتی صحبت کنیم اما سازمانی که 3.550 میلیارد تومان زیان دارد نیاز به نگاهی عمیق تر دارد. او ادامه داد : متاسفانه در سال های گذشته که البته منظور بنده زمان آقای جمالی تنها نیست بلکه چندین سال اخیر است ، توسعه های شرکت سایپا از طریق سرمایه در گردش این شرکت انجام شده یعنی پولی که متعلق به قطعه سازان زحمت کش بوده و باید به آنها پرداخت می شده و در چرخه جاری سازمان قرار می گرفته است. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه باید بحران نقدینگی به طور عمیق شناسایی شود، تصریح کرد : نباید اجازه داد بدهی های سایپا بیشتر از این شود. او در پاسخ به اینکه با زیان انباشته سایپا چه خواهید کرد ؟ گفت: بحران های امروز سایپا راه حل های یک روزه ندارد و حل آنها نیازمند تدبیر و تدریج مدیریتی است و در این راستا به کمک وزیر صنعت چشم دوخته ایم و امیدوارم بتوانم در زمان رفتنم از مجموعه سایپا ، کارنامه خوبی از خود بجای بگذارم.

ب) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، کسرا پس از اصلاح روزهای اخیر ، امروز نیز مورد توجه بود و با افزایش تقاضا و معاملاتی پر حجم به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. به نظر می رسد کسرا در میان مدت پتانسیل حرکت به سمت قیمت های 400 تومانی را داشته باشد. در کرازی باید گفت که سهم در نقاط خوبی قرار گرفته و می توان به برگشت و تغییر روند سهم امیدوار بود. البته هر 2 سهم بیشتر باب نوسان گیری هستند و اگر سراغ بنیادی های گروه هستید ، باید سراغ کخاک و کفرا و کهمدا بروید اما برای بازی های نوسانی ، کرازی و کسرا و بعضا کاذر گزینه های خوش معامله تری هستند. در کسرا صحبت تعدیل مثبت به گوش می رسد. به نظر کسرا و کرازی در یک بازه زمانی 2 – 3 ماهه می توانند بازدهی 25 درصدی داشته باشند اما در کخاک که شاید قوی ترین سهم از نظر بنیادی باشد ، انتظار بازدهی بیش از 100 درصدی در یک پروسه زمانی 2 ساله را داریم.

ج) در گروه سرمایه گذاری و هلدینگی ، غدیر می تواند یکی از گزینه های کم ریسک و جذاب برای خرید و سرمایه گذاری باشد ؛ خصوصاکه انتظار می رود پارسان در گزارش 12 ماهه از محل درآمد و سود پالایشی ها تعدیل داشته باشد. غدیر در اولین گزارشی که برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 97 منتشر نموده ، سود هر سهم خود را در سطوح 210 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به سود 205 ریالی در بودجه سال 96 ، تعدیل مثبت 2 درصدی را نشان می دهد. پیش بینی شناسایی 120 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری ها ( در صورت مناسب بودن شرایط بازار سرمایه برای فروش سرمایه گذاری ها و جهت تامین نقدینگی و چابک سازی پرتفوی شرکت ، فروش 1 درصد از سهام شرکت نفت و گاز پارسیان ، 8 درصد سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر ، 8 درصد سهام شرکت تامین سرمایه نوین و سایر شرکت ها پس از برگزاری مجامع شرکت های مزبور پیش بینی می گردد. ) در کنار کاهش 25 میلیارد تومانی هزینه های مالی از مهمترین دلایل تعدیل جزئی در غدیر می بشد. به نظر نه تنها سود سال 96 بلکه سود سال 97 پتانسیل تعدیل مثبت داشته باشند.

د) در گروه تایرسازی معاملات کند و بی رمق دنبال می شود ؛ البته در بازار امروز تقاضا بر روی پکرمان قوی تر بود و این سهم در نهایت با رشد قیمت و صف خرید به کار خود خاتمه داد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، به دنبال مشکلات واردات تایر برای تولیدکنندگان داخلی و به منظور حمایت از تایرسازان ، افزایش تعرفه واردات و همچنین افزایش قیمت تایر در دست بررسی است. طبق لیست منتشر شده ، در صورت موافقت هیات وزیران تعرفه واردات تایر سواری از 32 به 40 و تعرفه واردات تایر باری و اتوبوسی از 20 به 32 درصد افزایش خواهد یافت. امانی معاونت مالی شرکت گروه صنعتی بارز درخصوص تاثیر افزایش تعرفه بر وضعیت فروش شرکت گفت : موضوع افزایش تعرفه واردات در حال پیگیرى مى باشد. از این رو فعلا نمی توان در رابطه با آثار مالی این موضوع بر شرکت های تایرساز اظهارنظر قاطع نمود. با توجه به اینکه گروه صنعتی بارز علاوه بر آنکه در حوزه تولید تایر رادیال سواری سرآمد است ، تنها تولیدکننده تایر رادیال باری و اتوبوسی کشور نیز می باشد ؛ در صورت عملیاتی شدن افزایش تعرفه ها متاثر خواهد شد. تاثیر روانی افزایش تعرفه واردات در کوتاه مدت موجب تحریک تقاضای بازار خواهد شد ؛ ولی تاثیر واقعی این موضوع معمولاً 4 تا 6 ماه پس از افزایش تعرفه ها نمایان می گردد. همچنین درخواست افزایش قیمت شرکت ها نیز در دست بررسی می باشد. البته تولیدکنندگان به دنبال ایجاد هیجان شدید در بازار و فشار مجدد مصرف کننده به کاهش تعرفه ها نیستند. وی در خاتمه تصریح کرد : با در نظر گرفتن کلیه شرایط ، چشم انداز بازار فروش در نیمه دوم سال روشن است. چنانچه سیگنال هایی از رشد سودآوری نسبت به بودجه مدون مشاهده شود ،بطور قطع ازطریق سامانه کدال اطلاع رسانی رسمی انجام خواهد شد.

ه) در گروه انفورماتیک و ارتباطات ، آپ اندکی مثبت بود و سایر نمادهای نیز روند نوسانی و اصلاحی را به نمایش گذاشتند. در این گروه گفته می شود در هفته آتی ، بازگشایی های وب را خواهیم داشت. زمان تقریبی بازگشت به بورس با جلسه بعد از ظهر دیروز مدیرعامل شرکت یعنی ایمان میری با مسئولان سازمان بورس همراه شده و از قرار با تغییراتی در برخی موارد که در شفاف سازی سازمان بورس اعلام خواهد شد ( از جمله در مورد خرید 100 درصد شرکت پارس آنلاین) ، "های وب" آماده بازگشایی در هفته آینده می شود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.080 – 4.092 تومان

ب) یورو : 4.840 – 4.857 تومان

ج) درهم امارات : 1.125 – 1.132 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.313.000 – 1.429.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24