Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پالایشی هایی که دیروز عرضه شدند و حالا زمزمه های توقف آنها در بازار جدی تر از قبل به گوش می رسد. با توجه به اینکه بازارهای جهانی چنگی به دل نمی زنند ، امروز اگر پالایشی ها و سرمایه گذاری های وابسته همچون پارسان مثبت باشند ، شاخص...

دوپینگ با «پ» ها!

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز دوشنبه شاخص کل با رشد 59 واحدی در محدوده 88261 واحد به کار خود پایان داد. نمادهای فولاد با 56 واحد ، شبندر با 33 واحد و شپنا با 20 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند و در طرف مقابل تاپیکو با 20 واحد ، رمپنا با 17 واحد و خساپا با 15 واحد تاثیرگذارترین نمادها در جهت منفی به روی شاخص بودند. در بازار فرابورس شاخص آیفکس با رشد 1 واحدی در محدوده 1009 واحد قرار گرفت. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس رقمی بالغ بر 330 میلیارد تومان بود که نمادهای شپنا با 146 میلیارد ریال ، فولاد با 76 میلیارد ریال و خساپا با 52 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. نمودار روزانه شاخص کل در نیمه اول تاین نعانلاتی رو به رشد بود اما در راند دوم معاملات گارد اصلاحی به خود گرفت.

بازار سهام

گروه پالایشی : این روزها بازار است و گروه پالایشی! چند روزی است بازوبند لیدری بار دیگر به بازوی گروه پالایشی بسته شده و تقریبا جریان نقدینگی به سمت این گروه سرازیر شده. هر چند در جریان معاملات روز گذشته مطابق انتظارات عرضه ها شدت گرفت و قیمت ها به سمت محدوده صفر تابلو میل کرد اما همچنان روند میان مدت قیمتها در این گروه (فارغ از نوسانات کوتاه مدتی) همچنان صعودی ارزیابی می شود. در بازار شایعاتی مبنی بر احتمال تعدیل و توقف نماد های پالایشی با  ارائه  گزارش قیمت ها از سوی شرکت پالایش و پخش شنیده می شود.

گروه خودرویی : در خودروسازان بازار از تغییر مدیریتی در سایپا استقبال نکرد و همچنان فعالان بازار تمایلی برای خرید نمادهای خودرویی از خود نشان نمی دهند. دیروز خبر تغییر مدیریتی در سایپا رنگ و بوی رسمی به خود گرفت و از قالب گمانه زنی و ... خارج شد. در هفته های گذشته نمادهای خودرویی نشان دادند خوب نوسان می دهند و تقریبا در یک بازه قیمتی 10 درصدی در حال بالا و پایین شدن هستند. بنابراین مادامیکه قیمت چنین رفتاری از خود نشان می دهد بهترین استراتژی خرید در کف و فروش در سقف است.

گروه بانکی : همچنان بخش عمده ای از نمادهای بانکی متوقف هستند و سرمایه سهامداران بلوکه شده. در این گروه در نماد بانک ملت شایعه شناسایی سود بالای ۲ هزار میلیارد تومانی از تسعیر ارز باعث شده تا شاهد افزایش حجم معاملات در این نماد باشیم. بانک ملتی که به نظر میرسد از روزهای بحرانی خود فاصله گرفته و به لحاظ نموداری اگر بالای 100 تومان تثبیت شود می تواند تا رنج قیمتی 110 – 115 تومان هم پیشروی کند. البته شناور سهم بالاست و طبیعتا در مثبت ها حجم عرضه ها به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

گروه فولادی : مبارکه همچنان با نسبت پ بر ای نازل 4.5 در حال داد و ستد هست. هر چند اغلب فعالان بازار معتقدند مبارکه پتانسیل رشد تا حوالی 300 تومان را در میان مدت دارد ، با این حال به نظر می رسد رشد آرام سهم حوالی 260 تومان با مشکل مواجه خواهد شد و احتمالا یک استراحت در محدوده ذکر شده را شاهد خواهیم بود. روی هم رفته منفی های فولاد برای معامله گران ریسک گریز و میان مدت همچنان می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

گروه قند و شکر : قندی ها که زمانی به بتای منفی بازار معروف بودند ، این روزها همانند اغلب نمادهای بازار حال و روز خوشی ندارند! در خبرهای مرتبط با این گروه دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرد که با وجود تصویب افزایش ۸ درصدی قیمت شکر هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است و اعتراض و نارضایتی صنایع در سال آینده قطعا یکی از عوامل کاهش تولید خواهد بود.بهمن دانایی گفت : با وجود شروع کار کارخانه‌ها و خرید محصول از کشاورز، پولی به تولیدکنندگان داده نشده و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده در انبار کارخانه‌ها بلاتکلیف مانده است. وی افزود: در سال گذشته قیمت تمام شده شکر کیلویی ۲۷۵۶ تومان بود که دولت به صنایع اعلام کرد محصول‌شان را کیلویی ۲۵۲۰ تومان بفروشند و ۲۳۶ تومان مابه‌التفاوت از دولت دریافت کنند. با اعمال مصوبه افزایش ۸ درصدی قیمت فروش شکر بدون احتساب مابه‌التفاوت به حدود ۲۷۲۲ تومان می‌رسد.دانایی یادآور شد: اکنون شکر کیلویی ۲۵۲۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد که با اجرای مصوبه جدید حدود کیلویی ۲۰۰ تومان به این نرخ اضافه می‌شود و کیلویی ۲۷۲۲ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.

پیش بینی بازار امروز

در حالیکه این روزها بورس تهران در فضای سکون و بی رمقی عجیبی فرو رفته است بازار سکه و آتی داغ شده و به نظر می رسد بخشی از نقدینگی خارج شده از بانک ها به این سمت شیفت کرده. در حالیکه اونس روند اصلاحی در پیش گرفته و دلار هم حوالی 4050 – 4100 در حال نوسان است قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید تا حوالی 1.430 میلیون تومان رشد داشته است. در همین راستا محمد کشتی آرای با بیان اینکه رشد قیمت سکه در هفته‌های اخیر منطق اقتصادی ندارد، اظهارداشت: "با توجه به رشد قیمت امروز، حباب سکه به 210 هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد باید بررسی جامعی در این باره توسط نهادهای نظارتی انجام شود.  وی با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر حرکت بخشی از سپرده‌ها به سمت بازار سکه پس از کاهش نرخ سود بانکی، افزود: تا هفته‌های پیش رشد تقاضا ناشی از ورود تقاضای خرد به بازار سکه بود اما در هفته‌های اخیر تقاضای‌های عمده به بازار وارد شده است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: طبق گزارش‌هایی که رسیده تقاضای‌های عمده در روزهای اخیر به بازار وارد شده است و حجم سکه موجود در بازار جوابگوی تقاضا نیست." فعالان بازار هم اعتقاد دارند قیمت فعلی سکه با قیمت دلار همخوانی ندارد و در شرایط فعلی بازار سکه را با دلار 4700 تومانی می خرد! از فضای سایر بازارها فاصله می گیریم و به بورس می پردازیم. بورسی که این روزها روند آن بی چون و چرا به روند قیمتی پالایشی ها بستگی دارد. پالایشی هایی که دیروز عرضه شدند و حالا زمزمه های توقف آنها در بازار جدی تر از قبل به گوش می رسد. با توجه به اینکه بازارهای جهانی چنگی به دل نمی زنند ، امروز اگر پالایشی ها و سرمایه گذاری های وابسته همچون پارسان مثبت باشند ، شاخص هم مثبت خواهد بود. در غیر اینصورت با مختصات فعلی نمی توان انتظار خاصی از بازار داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24