Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اطمینان دادن به سرمایه گذارانی که در اثر کاهش شدید قیمت ها دچار زیان شده اند دشوار است اما به تدریج این گروه باید به آینده امیدوار شوند و حضور بیشتری در بازار داشته باشند. شرایط کلی بازار و اقتصاد ..

لبخند بازار به سرمایه گذاران ریسک پذیر و هوشمند

بورس24 : تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود پیش بینی کردند اقتصاد جهان سال آینده میلادی عملکردی بهتر از سال جاری خواهد داشت و انتظار می رود رشد اقتصادی جهان 4 درصد باشد. در سال جاری میلادی اقتصاد بسیاری از کشورها رشد بالاتری نسبت به سال گذشته داشته است.

در سه ماهه سوم سال جاری، اقتصاد آلمان که بزرگ ترین اقتصاد اروپاست 0.8 درصد و اقتصاد آمریکا 3 درصد رشد کرده است. اقتصاد ژاپن نیز برای هفتمین فصل پی در پی عملکرد مثبت داشته است.

اجرای برنامه های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ یکی از علل چشم انداز بهتر اقتصاد جهان در سال آینده میلادی است. اطمینان سرمایه گذاران به تداوم بهبود شرایط اقتصادی سبب رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ شده است. در سال جاری میلادی تاکنون، شاخص بورس آلمان 13 درصد و شاخص بورس ژاپن 17 درصد رشد کرده است.

البته تحقق نیافتن برنامه های دولت آمریکا در حوزه رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور یک ریسک محسوب می شود. احتمال تصویب شدن برنامه مالیاتی پیشنهاد شده از سوی دولت آمریکا 80 درصد است اما اگر این برنامه تصویب نشود، از محبوبیت ترامپ بیش از پیش کاسته می شود و در این حالت او تلاش خواهد کرد از طریق اجرای برنامه های حمایت گرایانه بر محبوبیت خود بیافزاید و این اقدام ریسک هایی در پی خواهد داشت.

چین

یکی از عوامل مثبت بودن چشم انداز اقتصاد جهان در سال آینده میلادی، تداوم سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی چین است. این نهاد اعلام کرده در سال آینده سیاست های پولی حمایتی خود را ادامه خواهد داد و ثبات ارزش یوان را حفظ خواهد کرد. رییس جمهور چین در سخنرانی خود در نشست کنگره ملی خلق نسبت به آینده ابراز خوشبینی کرد و به سرمایه گذاران اطمینان داد دولت از رونق اقتصاد این کشور حمایت خواهد کرد. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و تداوم ثبات در اقتصاد این کشور عاملی مهم برای رونق بازار این فلزات است.

نگاه مثبت مدیران

مدیران شرکت های تولیدکننده فلزات پایه نسبت به وضعیت بازار این فلزات در سال آینده میلادی خوشبین هستند. مدیر شرکت نکسا ریسورسز درباره افق بازار روی در دو سال آینده بسیار امیدوار است و می گوید: "در بدبینانه ترین حالت، قیمت این فلز در سطوح کنونی باقی خواهد ماند. واضح است که بازار با کسری مواجه است و وضعیت کلی تولید از معادن و کارخانه ها به شکلی است که بعید است این کسری از میان برود. قرار نیست تعداد زیادی معدن جدید به بهره برداری برسد و به توجه به رشد تقاضا در بخش های مصرف کننده، می توان انتظار داشت روند افزایش قیمت ها ادامه یابد."

قیمت روی که ابتدای سال جاری میلادی 2500 دلار بود اکنون در محدوده 3200 دلار در نوسان است و این به معنای رشد 25 درصدی قیمت این فلز است.

کاهش تولید روی در چین عامل اصلی کسری عرضه و افق روشن بازار این فلز است. در این کشور تعدادی از معادن به دلایل زیست محیطی تعطیل شده اند و برخی مراکز تولید، فعالیت خود را متوقف کرده اند تا به عملیات تعمیر و نگهداری بپردازند.

در حوزه تقاضا پیش بینی می شود مصرف روی در اروپا افزایش یابد. در بخش های خودروسازی و ساخت و ساز بر مصرف روی افزوده خواهد شد. از سوی دیگر انتظار می رود کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین با افزایش فعالیت ها در این بخش از اقتصاد ویتنام تااندازه ای جبران شود. میزان تولید روی در برخی کارخانه ها احیرا کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

در بازار آلومینیوم نیز سرمایه گذاران می توانند به کسب سود مناسب امیدوار باشند. گزارش منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار چین نشان می دهد تولید آلومینیوم در این کشور در ماه گذشته میلادی برای چهارمین ماه پی در پی کاهش یافته و به 2.55 میلیون تن رسیده است. این رقم 7.5 درصد پایین تر از اکتبر سال قبل و 2.3 درصد کمتر از ماه سپتامبر است. البته میزان کلی تولید آلومینیوم در 10 ماه نخست سال جاری میلادی در چین 3.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر است.

یکی از معامله گران آلومینیوم می گوید: "کاهش تولید این فلز در زمستان از 15 ماه جاری میلادی آغاز شده و اگرچه فعالان بازار تصور می کنند میزان واقعی کاهش تولید، کمتر از مقدار مورد نظر خواهد بود اما در هر حال با کاهش تولید قیمت ها حمایت خواهد شد."

در حوزه مصرف، تقاضای خارجی برای آلومینیوم چین در ماه گذشته میلادی کاهش یافت. میزان صادرات با 5.4 درصد کاهش نسبت به ماه سپتامبر به 350 هزار تن رسیده است. متال بولتن تخمین زده که میزان ذخیره آلومینیوم در بورس شانگهای در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه سپتامبر 7.3 درصد و نسبت به اکتبر سال گذشته 19 درصد کمتر بوده است. مجموعه عوامل بیان شده نشان می دهد افق بازار فلزات پایه به دلایل مختلف مثبت خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24