Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کمتر از یک ماه و نیم به آغاز سال جدید میلادی باقی مانده و در این روزها نهادهای تحلیلگر از جمله بانک جهانی به بررسی عملکرد بازار مواد خام و پیش بینی اوضاع این بازارها در سال آینده میلادی می پردازند. در مطلب حاضر نکات بسیار مهم در این حوزه برای سهامداران مطرح شده که ..

هیجان سهامداران، وسوسه بازار مواد خام؛ بمانیم؟

بورس24 : بانک جهانی در گزارش جدید خود پیش بینی کرده در سال آینده میلادی، قیمت مواد خام صنعتی یعنی انرژی و فلزات پایه، تثبیت خواهد شد اما قیمت محصولات کشاورزی پایین باقی خواهد ماند.

قیمت مواد خام که در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید در سال های اخیر افت و خیزهایی داشته و سال آینده سال تثبیت قیمت ها خواهد بود. در بازار نفت، افزایش تولید نفت شیل در آمریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت ها داشته و خواهد داشت و در بازار فلزات پایه، رونق و ثبات در اقتصاد چین عامل محرک بازار بوده و انتظار می رود در سال آینده نیز این تاثیر مشاهده شود. چین بزرگترین مصرف کننده این فلزات است و انتظار می رود در سال آینده میلادی، نرخ رشد اقتصاد این کشور تقریبا برابر با سال جاری باشد.

بازار نفت

ظهور آمریکا به عنوان یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی نفت عاملی مهم برای پیش بینی قیمت نفت است. آمریکا اکنون از لحاظ تولید نفت با عربستان و روسیه برابری می کند. پیش بینی می شود امسال متوسط قیمت نفت ۵۳ دلار بوده و پیش بینی می شود سال آینده این رقم ۵۶ دلار باشد.

از ابتدای سال جاری میلادی اعضای اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه، برنامه کاهش عرضه نفت را با هدف بالا بردن قیمت ها اجرا کرده اند و این برنامه تا مارس سال آینده اجرا خواهد شد. در پایان ماه جاری میلادی نشست اوپک برگزار می شود و پیش بینی شده در آن، برنامه کاهش 1.8 میلیون بشکه ای عرضه نفت تا پایان سال آینده تمدید شود. این برنامه در ماه های اخیر یک عامل افزایش قیمت نفت بوده اما انتظار می رود افزایش تولید نفت شیل در آمریکا سبب شود بخشی از تاثیر برنامه یاد شده بر قیمت ها خنثی شود.

پیش بینی می شود نوسان در بازار نفت در سال آینده نیز ادامه پیدا کند زیرا اختلال در تولید برخی کشورهای بی ثبات از جمله لیبی، نیجریه و ونزوئلا از میان نخواهد رفت. احتمال دارد میزان کاهش عرضه نفت که اکنون 1.8 میلیون بشکه است بیشتر شود. البته اگر برنامه کاهش عرضه که در ماه مارس پایان می یابد تمدید نشود، قیمت نفت تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت. همچنین افزایش تولید نفت شیل در آمریکا عامل فشار بر قیمت‌هاست.

شرکت های تولیدکننده این نوع نفت توانسته اند هزینه تولید خود را کاهش دهند و به همین دلیل، اکنون حتی با قیمت پایین تر نفت فعالیت آنها سودده است. نشست پایان ماه جاری سرنخ هایی از وضعیت بازار نفت در ماه های آینده در اختیار فعالان بازار نفت قرار خواهد داد. عربستان و روسیه اعلام کرده اند با ادامه اجرای برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال آینده میلادی موافق هستند. همچنین دبیر کل اوپک گفته است هیچکس با تمدید این برنامه مخالف نیست.

در نگاهی فراگیرتر باید گفت، قیمت انرژی که شامل گاز طبیعی و زغال سنگ می شود، پس از رشد ۱۸ درصدی در سال جاری میلادی سال آینده 4 درصد افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود قیمت گاز طبیعی سال آینده ۳ درصد رشد کند. اما قیمت ذغال سنگ پس از رشد ۳۰ درصدی در سال جاری، سال آینده کاهش خواهد یافت. سیاست های دولت چین در خصوص مبارزه با آلودگی هوا بر تحولات بازار زغال سنگ تاثیر خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

فلزات

در دو دهه اخیر مصرف فلزات پایه در چین از ۱۰ درصد کل مصرف جهانی، به بیش از ۵۰ درصد رسیده و به همین دلیل، تغییرات قیمت این فلزات از وضعیت اقتصادی چین و سیاست های دولت این کشور تاثیر می پذیرد. انتظار می رود سال آینده میلادی شاخص قیمت فلزات که شامل سنگ آهن و فولاد هم می شود تثبیت شود. تاثیر کاهش قیمت سنگ آهن با افزایش قیمت دیگر فلزات جبران خواهد شد.

پیش بینی می شود قیمت سنگ آهن که ماده خام اصلی برای تولید فولاد است سال آینده ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. اما کاهش عرضه سبب افزایش قیمت نیکل، سرب و روی خواهد شد. البته اگر رشد تقاضا برای فلزات در چین کند شود یا از سخت گیری دولت این کشور در خصوص مسائل زیست محیطی کاسته شود قیمت فلزات پایه رشد قابل ملاحظه نخواهند داشت. در سال جاری میلادی قیمت این فلزات رشد چشمگیری داشته است

در زیر تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

با آنکه انتظار می رود سال آینده میلادی قیمت برخی محصولات کشاورزی به دلیل محدود شدن سطح زیر کشت افزایش یابد اما عرضه در بازار محصولات کشاورزی در مجموع کافی است و احتمال افزایش قیمت ها اندک است. نسبت های ذخیره به مصرف برای برخی محصولات کشاورزی به بالاترین میزان در چند سال اخیر رسیده است. در چند ماه آینده ممکن است پدیده ال نینو در نیمکره شمالی مشاهده شود اما تاثیر منفی آن بر برخی محصولات کشاورزی با تاثیر مثبتی که بر برخی دیگر دارد جبران می‌شود.

در مجموع می توان گفت وضعیت مناسب آب و هوایی، عرضه کافی و قیمت پایین سبب نمی شود در تمام نقاط کره زمین مواد غذایی در اختیار همه قرار داشته باشد. در برخی کشورهای آفریقایی، خشکسالی به کمبود شدید مواد غذایی منجر شده است. همچنین جنگ در یمن، سودان جنوبی و نیجریه سبب شده میلیون ها نفر در این کشورها دچار سوء تغذیه شوند.

با توجه به پایان دوره رونق شدید بازار مواد خام که چند سال پیش شروع شد، انتظار می رود بازارها برای چند سال در شرایط با ثبات قرار داشته باشند. در بلندمدت قیمت محصولات کشاورزی و فلزات پایه اندکی کاهش می یابد اما قیمت انرژی رشد خواهد کرد. در حوزه مصرف، انتظار می رود به تدریج رشد مصرف انرژی و دیگر مواد خام به ویژه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه کند شود.

عامل مهم دیگری که بر قیمت مواد خام تاثیری بزرگ دارد تغییرات شاخص دلار است. در سال جاری میلادی تاکنون این شاخص عملکرد منفی داشته اما در هفته های اخیر این روند معکوس شده است. رشد شاخص دلار عاملی برای فشار بر قیمت مواد خام است زیرا مواد خام به دلار قیمت گذاری می شوند و افزایش ارزش دلار سبب می شود قیمت این مواد به ارزهای دیگر بالا رود و از تقاضا برای آنها کاسته شود.

درباره افق شاخص دلار دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. همه چیز به وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا و برنامه بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره وابسته است. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24