Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این موضوع در حالی است که در این هفته بار دیگر شاهد بالا رفتن قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده ۴١٢٠ تومان هم بودیم که با توجه به مفروضات بودجه اکثر شرکتهای گروه در محدوده ...

امید به شمردن جوجه ها در آخر پاییز ؟!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت شیمیایی (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • شکلر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت شیمیایی (بخش چهارم)

شرکت هایی که خوراکشان را از صنعت پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می کنند عموما به دلیل قرارگیری بین چرخه های تولید در معرض توجه کمتری هستند اما حقیقت آن است که این شرکت ها به دلیل وابستگی به نرخ نفت و نرخ ارز در زمان نوسان هر یک از این اقلام می توانند حاشیه سود مناسبی برای خود دست و پا کنند. در این مطلب سعی خواهد شد نگاهی به شرایط این گروه از یک زاویه مشخص داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شکلر

سهم پس از تکمیل یک 5 موجی بلند صعودی، در حال اصلاح قیمت در قالب موج احتمالا A می باشد. پیش بینی می شود سهم در محدوده 350 تومان با افزایش تقاضا وارد موج B شده و حداقل تا محدوده 430-450 تومان افزایش قیمت را تجربه نماید.

با این حال برای علاقه مندان به سهام شرکت های شیمیایی از جمله شکلر رعایت حد ضرر الزامی ست و محدوده 315 تومان معادل 10% از قیمت خرید را می توان سطح مناسبی برای کاهش ریسک عنوان نمود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در سیاست بین الملل این هفته شورای امنیت جلسه‌ای برای رای گیری در خصوص تمدید ماموریت تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه برگزار کرد. به دنبال رای گیری انجام شده درباره طرح آمریکا، "واسیلی نبنزیا" نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این طرح را وتو کرد. با وتوی این طرح ضد سوری، این دهمین بار است که روسیه در حمایت از دمشق از حق خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بار دیگر نسبت به لفاظی‌ها و تکرار ادعاهای بی اساس و پیگیری مشی بی ثبات ساز و تفرقه‌افکنانه سعودی‌ها در منطقه هشدار داد. بهرام قاسمی در واکنش به سخنان و ادعاهای تازه وزیر امور خارجه عربستان با یادآوری نتایج به شدت مخرّب اقدامات سعودی‌ها در منطقه، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه طی چند سال اخیر، جز نقض حقوق بشر، تفرقه افکنی میان کشورهای عربی و اسلامی، تکرار و انتشار ادعاهای بی پایه و اساس، محاصره اقتصادی همسایگان، تهدید دیگر کشور ها به کشاندن جنگ به داخل خاک آنها، فتنه افکنی میان اقلیت ها و قومیت‌ها، اعمال فشار بر مقامات سیاسی دیگر کشورها برای استعفا و پایمال کردن کرامت آنها، مداخله در امور دیگران به منظور بی ثبات سازی و تلاش برای بر هم زدن توافقات بین المللی، اقدام مثبتی از دولت عربستان سعودی ندیده اند. همچنین سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه گفت: تکرار نگرانی‌های ساختگی و خصمانه علیه ایران کمکی به خروج عربستان از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای که با آنها دست به گریبان است، نمی‌کند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همواره دو عامل قیمت نفت و دلار تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته اند و و افزایش و یا کاهش آن باعث رونق و رکود در کشورمان شده است. بر همین اساس در بررسی این دو عامل مهم، عامل اول سبد نفتی اوپک پس از ۲ سال و ۶ ماه توانست به بالای ۶۲ دلار در هر بشکه برسد و رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت از ماه می ۲۰۱۴ تاکنون را بشکند. قیمت نفت از هفته دوم شهریور به طور متوسط روند افزایشی داشت هرچند در برخی روزها قیمت نفت کاهش یافت اما این روند قیمت نفت برنت را به بالای ۶۴ دلار و نفت خام آمریکا را بالای ۵۷ دلار رساند. این روند با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر پیش‌بینی افزایش چشم‌انداز تقاضا و همچنین پیش‌بینی اوپک برای افزایش تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده و همچنین شروع دوباره فعالیت پالایشگاه ها پس از تندباد هاروی و بروز نشانه هایی از تقویت تقاضا شروع و با احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و کاهش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا ادامه یافت.

عامل دوم دلارآمریکا به عنوان مهمترین ارز موجود در بازار از حدود دو ماه پیش به سمت افزایش قیمت رفته و در اواخر مهر ماه از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد که بالاترین نرخ در سال جاری بوده است. به گفته کارشناسان عامل اصلی افزایش قیمت شاخص ارزی، رشد نرخ حواله درهم بود که هیجان در میان معامله‌گران بازار داخلی را بالا برد. رسیدن حواله درهم به قیمت ۱۱۲۷ تومان موجب شد بهای شاخص ارزی تا ۴۱۲۰ تومان رشد کند. در این وضعیت، عده‌ای نیز افزایش قیمت را غیرقابل اجتناب دانسته و عنوان کردند با نزدیک شدن به آخرین ماه پاییز تقاضا در بازار بالا رفته و به تبع آن قیمت تحریک شده است. حتی عده‌ای باور دارند، تقاضا در پاییز سال‌جاری بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود. به گفته آنها از یکسو روابط تجاری بهبود یافته و به تبع آن واردات کشور افزایش یافته است و از سوی دیگر، عده زیادی به امید تکرار روند افزایشی آذرماه‌های سال‌های اخیر برای خرید دلار وارد بازار می‌شوند.

گزارش‌های آماری از اقتصادهای برتر خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران بعد از ترکیه و عربستان در سومین جایگاه اقتصادهای برتر خاورمیانه ایستاده است. طبق این گزارش که بر گرفته از گزارش بانک جهانی است نشان می‌دهد که ترکیه به عنوان صدرنشین اقتصاد برتر خاورمیانه با ١٢ هزار دلار درآمد ناخالص ملی و ٨٥٩ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در صدر قرار دارد این در حالی است که ترکیه همچون دو رقیب دیگر خود در خاورمیانه از ذخایر نفت و گاز بی‌بهره است و صنایع پوشاک و نساجی در این کشور بیشترین سهم بازار صنعتی را دارد.

حجم مطالبات معوق بانکی همچنان رو به افزایش است؛ تا جایی که بررسی‌های تازه اتاق بازرگانی تهران نیز نشان می‌دهد که از سال ١٣٩٠ تا شهریور ١٣٩٦ میزان مطالبات غیرجاری و نسـبت آن بـه کـل تسـهیلات بانکی دچار تغییراتی شده است به‌طوری که حجم مطالبات معوق بانکی به ١١٨,٥‌هزار‌میلیارد تومان در شهریور امسال رسیده است. براین اساس، حجممطالباتغیرجاری از‌ ۵۰.۴ هزار‌ میلیاردتومان در شهریور سال ٩٠ به ١١٨.٥ هزار ‌میلیاردتومـان در شـهریور٩٦افزایشیافته که به معنی ٢.٤ برابرشدن آن است. همچنین بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران حاکی از آن است که حجم مطالبات غیـرجـاری در شـهریور ١٣٩٦ درمقایسـه‌بـا شهریور ١٣٩٥ با رشد ٢٠.١ درصدی همراه بوده است. در گزارش اتاق بازرگانی تهران آمده است که با اعمال نسبت ٦٠ درصد برای سهم مطالبات مشکوک‌الوصول از کل مطالبات غیرجاری، حجم این طبقـه از مطالبـات غیرجاری در شهریور ١٣٩٦حدود ٧١‌هزار ‌میلیاردتومان برآورد می‌شود. مطالبات معوق بانکی که در ادبیات بانکداری به‌عنوان مطالبات غیرجاری شناخته می‌شود، نتیجه بروز ریسک اعتباری است. حال اگر این ریسک به حداقل ممکن برسد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر ریسک اعتباری آن افزایش یابد، بانک‌ها با پیامدهای منفی و ورشکستگی روبه‌رو خواهند شد..

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این گروه که در ابتدای هفته به صورت متعادل پیگیری می شد در اواسط هفته با اعلام خبر احتمال تصویب افزایش تعرفه واردات خودرو، با روند مثبتی پیگیری شد. این روند همزمان با افزایش قیمت نرخ ارز و رسیدن آن به حدود4118 تومان در انتهای هفته کاملا شیب نزولی به خود گرفت و شاهد معاملات منفی و رنگ قرمز در آخرین روز بازار بودیم. در این گروه خگستر اعلام کرده که در نظر دارد 30 درصد از سهام شرکت صنایع تولیدی نیرو گستران خراسان را از طریق مزایده عمومی واگذار نماید که حدود 12763 میلیون ریال از این محل سود شناسایی خواهد کرد. در صورت تحقق این امر حدود 8 ریال به سود هر سهم شرکت اضافه خواهد شد.

از مهمترین خبرهای این گروه اعلام تامین مالی از راههای گوناگون توسط ریاست سازمان بورس بود در همین باره رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد می‌شود، گفت: 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سال‌های گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار داشته‌اند و می‌توانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند. محمدی با اشاره به امکان بسیار مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو، افزود: باتوجه‌به امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو به‌عنوان اولین خودرو در بورس کالا عرضه شد و قرار است دنا نیز به‌عنوان دومین محصول خودرویی در بورس کالا عرضه شود. براساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درمورد تامین مالی خودروسازان از طریق بورس می‌توان به آن توجه داشت، موضوع طولانی‌مدت بودن این تامین مالی است که نکته بسیار مهمی برای خودروسازان قلمداد می‌شود.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی پس از رسیدن به سقف قیمتی خود در حالی این روزها با کاهش قیمت روبرو است که سه عامل کاهش رشد تولیدات صنعتی چین به 6.2% ، خروج سرمایه گذاران از بازار و افزایش نرخ بهره بانکی چین به سطح 4.5%+ (این موضوع میتواند نقدینگی بازار را کاهش دهد)تاثیر بسیاری در این کاهش داشته اند. این در حالی است که این هفته مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره لایحه کاهش مالیاتها را مصوب و نتیجه را به مجلس سنا ارسال کرد، این مهم که باعث کاهش ارزش دلار شد در مقابل عوامل گفته شده در بالا قدرت آنچنانی در تغییر وضعیت فعلی روند قیمتها ندارد.

در فولادی ها اما با توجه به شرایط سختگیرانه زیست محیطی چین و خارج کردن از مدار کورده های فولادی با افزایش قیمتها روبرو هستیم که میتواند قیمت بازار داخل را نیز با افزایش روبرو کند. این اتفاق البته برای سنگ آهنی ها با توجه به پایین آمدن تقاضای چین شیب منفی را برای آنها ایجاد کرده است.

معاملات این گروه در بازار سرمایه متعادل پیگیری شد که البته این اتفاق برای زیرمجموعه فولادی متفاوت بود و شاهد روند مثبت برخی از آنها از جمله فولاد مبارکه که با تعدیل مثبت جزئی روبرو شد، بودیم. این زیر مجموعه با توجه به روند مثبت بیلت در بازارهای جهانی آینده روشنتری نسبت به دیگر زیرمجموعه ها در حال حاضر دارد.

آمار به دست آمده از تولیدکننده‌های بزرگ معدنی در هفت ماهه امسال نشان می دهد که مجموعه تولیدات زنجیره فولاد با رشد همراه بوده و در عوض آلومینیوم کاهش خفیف و مس کاهش ۳۰ درصدی تولید را تجربه کردند. بر اساس آمار تولید آلومینیوم، این محصول از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی سه درصدی داشت و به رقم ۱۹۴ هزار و ۹۱۳ تن رسید. اما تولید کاتد مس در هفت ماه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به زمان مشابه سال قبل افتی ۳۰ درصدی داشت و رقم ۷۷ هزار و ۶۰۰ تن را به ثبت رساند در حالی که تولید کنسانتره مس با رشد سه درصدی نسبت به قبل ۶۴۴ هزار و ۱۶۰ تن رسید.

هیئت تجاری بلندپایه سوئیسی و آلمانی با هدف انعقاد قراردادهای بلندمدت(خرید بیلت، اسلب و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز از جمله سنگ آهن و الکترود) از تمام فرایندهای شرکت فولاد خوزستان بازدید کردند و در جریان وضعیت آنها قرارگرفتند.

در محصولات شیمیایی ؛ معاملات شرکتهای این گروه در حالی کم هیجان و خنثی در این هفته پیگیری شد که قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی پس از افزایش قیمت به یک ثبات نسبی رسیده اند و شرایط مناسبی را برای شرکتهای داخلی ایجاد کرده اند. این موضوع در حالی است که در این هفته بار دیگر شاهد بالا رفتن قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده 4120 تومان هم بودیم که با توجه به مفروضات بودجه اکثر شرکتهای گروه در محدوده 3700 تومان، می تواند عامل دیگری در تعدیل مثبت برخی از نمادها باشد.

از مهمترین اتفاقات و اخبار این گروه مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان اینکه سال آینده ساخت طرح تبدیل پروپان به پلی پروپیلن جم آغاز می‌شود، اعلام کرد: تا خرداد ماه سال آینده عرضه محصول ABS-RUBBER پتروشیمی جم در بازار آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود با بهره برداری از این طرح به طور متوسط سالانه حدود200 هزار تن ABS و 60 هزار تن رابر به ظرفیت تولید محصولات پلیمری صنعت پتروشیمی ایران افزوده شود.

از پتروشیمی خراسان هم خبر رسید که در هفت ماهه نخست امسال تولید اوره و کریستال ملامین حدود 220 هزار تن بوده که بیش از ظرفیت اسمی بوده است. این اتفاق به علت تعمیرات اساسی سال گذشته و نوسازی این شرکت صورت گرفته است.

در مجمع پتروشیمی پردیس هم که این هفته برگزار شد اعلام شد در آینده نزدیک تمام فروش اوره در داخل توسط بورس کالا و با قیمت آزاد صورت خواهد پذیرد. در 3 سال اخیر قیمت اوره تحویلی به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی به صورت ثابت و 6125 ریال بوده است، این در حالیست که آخرین نرخ های فروش اوره در بورس کالا بالاتر از 11 هزار ریال صورت پذیرفته است.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ معاملات این گروه در این هفته در حالی متعادل پیگیری شد که که قیمت نفت در محدوده سقف قیمتی دو سال گذشته خود نوسان می کند و قیمت ارز مبادله ای هم با افزایش به حدود 3800 تومان رسیده است که این دو اتفاق می تواند برای شرکتهای گروه مثبت باشد و افزایش تقاضا و تعدیل سود را برای نمادهای گروه را در پی داشته باشد.

در این گروه مدیرعامل شرکت نفت ایرانول از افزایش بیش از 50 درصدی سود خالص، کاهش 50 درصدی خام فروشی در سال اقتصاد مقاومتی ( تولید و اشتغال ) و افزایش سهم بازار در شش ماهه اول سال جاری خبر داد . وی تاکید کرد: خوشبختانه با اجرای برنامه های استراتژیک ، شرکت در تمامی زمینه ها با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده و با تدوین استراتژی1404 امیدواریم بتوانیم در سال های آتی درکشور و منطقه در کلیه زمینه ها صاحب بالاترین دستاوردها باشیم. وی تاکید کرد: بهره برداری از تولید روغن موتور الوند پس از 36 سال و راه اندازی برج خنک کننده در پالایشگاه آبادان در سال جاری و آماده بهره برداری شدن پروژه پایانه صادراتی ایرانول در ماهشهر با ظرفیت 25 هزار تن از پروژه های مهم این شرکت در سال جاری است .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24