Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسان در قیمت محصولات اصلی پتروشیمی تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله تغییرات قیمت نفت و وضعیت کلی اقتصاد جهان بوده است. سهامداران شرکت های فعال در حوزه تولید ..

وقت حضور فعال تر در سهام پتروشیمی فرارسیده است؟

بورس24 : در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی به نکاتی درباره وضعیت بازار جهانی محصولات پتروشیمی اشاره شده است. در مطلب حاضر به مهمترین نکات این گزارش و تاثیر قیمت نفت بر این بازار می پردازیم.

صنعت پتروشیمی جهان در دو دهه آینده همچنان به نفت خام وابسته خواهد بود و پیش بینی می شود مصرف نفت در این صنعت تا سال 2040 با 40 درصد افزایش نسبت به اکنون، به 16 میلیون بشکه در روز برسد. همچنین انتظار می رود مازاد تولید پلیمرها در کوتاه مدت ادامه پیدا کند.

تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی معتقدند تقاضای آسیا برای مواد خام تحت تاثیر روند رو به رشد شهرنشین شدن جمعیت ها صرفا می تواند ظرفیت های جدیدی که در آمریکا و خاورمیانه برای تولید پلیمرها ایجاد می شود را جذب کند. پیش بینی می شود تا سال 2025 تنها در آمریکا سیزده میلیون تن ظرفیت جدید برای تولید پلیمرها ایجاد شود.

از سوی دیگر فعالان بخش های صنعتی شامل بخش پتروشیمی باید از فناوری های جدید استفاده کنند تا میزان تولید گازهای گلخانه ای در آنها کاهش یابد.

در گزارش "سناریوی جدید سیاست ها" که پیش بینی اصلی آژانس بین المللی انرژی برای سال 2040 است آمده است، تا سال 2040 تقاضای جهانی برای اتیلن، پروپیلن و محصولات آروماتیک حدود 60 درصد افزایش خواهد یافت و کل نفت خام مصرفی در بخش پتروشیمی از 11 میلیون بشکه کنونی به 16 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. این بشترین رشد مصرف در بین بخش های مصرف کننده نفت خام است. تا سال 2040 سهم بخش پتروشیمی از تقاضای جهانی برای نفت از 12 درصد کنونی به 16 درصد افزایش پیدا می کند.

رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی عمدتا از کشورهای درحال توسعه آسیایی نشات می گیرد. پیش بینی می شود مصرف پلاستیک در این قاره تا سال 2040 بیش از 75 درصد افزایش یابد. بیشترین رشد در چین و هند مشاهده خواهد شد.

با آنکه در حال حاضر سرانه مصرف پلاستیک در چین کمتر از اروپاست اما در آینده نزدیک شرایط تغییر خواهد کرد و در بلندمدت سرانه مصرف این ماده در چین بسیار بالاتر از اروپا خواهد شد زیرا اقتصاد چین به تدریج به یک اقتصاد مصرف محور تبدیل می شود.

با این حال در کوتاه مدت آسیا نمی تواند تمام ظرفیت جدید تولید پلیمرها را جذب کند. واقعیت این است که هم در خاورمیانه و هم در آمریکا تولیدکنندگان بزرگ پلیمر برنامه هایی برای افزایش ظرفیت تولید دارند. در آمریکا برنامه ریزی ها برای ایجاد 13 میلیون تن در سال تولید جدید پلیمر انجام شده و پیش بینی شده تا چند سال آینده این ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید. در کوتاه مدت رشد تقاضا به اندازه ای نیست که افزایش عرضه را جبران کند. در نتیجه مجتمع های پتروشیمی باید با ظرفیت پایین فعالیت کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن اتیلن از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه سپتامبر نشان داده شده است:

آندسته از تولیدکنندگان آمریکایی که دارای مزیت رقابتی هستند تلاش خواهند کرد محصولات خود را به آمریکای جنوبی، اروپا و حتی آسیا صادر کنند. افزایش قیمت نفت بر قیمت محصولات پتروشیمی می افزاید و تولیدکنندگانی که به نفت ارزان دسترسی دارند دارای مزیت رقابتی خواهند بود.

در حوزه تقاضا، مدیران مجتمع های پتروشیمی می گویند افق بازار امیدبخش است زیرا نرخ رشد اقتصاد جهان افزایش یافته و اقتصاد چین در وضعیت مناسب باقی خواهد ماند. البته مشکل مازاد عرضه ادامه پیدا خواهد کرد.

هفته گذشته رشد قیمت نفت به افزایش قیمت نفتا منجر شد. این هفته قیمت نفت کاهش یافته اما سطح کلی قیمت ها در مقایسه با دو هفته پیش بالاتر است. هفته پیش قیمت محصولات آروماتیک از جمله بنزن افزایش یافت. تقاضای بالا از سوی چین و رشد قیمت نفت عامل این افزایش قیمت بود.

پایان ماه جاری میلادی نشست اوپک برای تصمیم گیری درباره برنامه کاهش عرضه نفت برگزار می شود و انتظار می رود در این نشست، برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال آینده میلادی تمدید شود. تحقق این پیش بینی افزایش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی را در پی خواهد داشت. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی به بالاتر از 75 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

با توجه به احتمال بالای رشد قیمت نفت و نیز افق روشن اقتصاد جهان بعید نیست قیمت محصولات پتروشیمی در مسیر افزایش حرکت کند. البته رشد قیمت ها تدریجی خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24