Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز مجدد به سراغ «حسینا» خواهیم رفت و عملکرد این شرکت را که امروز با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسیده بود را به روزرسانی خواهیم کرد. حسینا سهمی است که اصلاح خوبی داشته و می تواند به مرور به سمت قیمت های ١.٠٠٠ – ١.٠٢٠ تومانی حرکت کند. حسینا پیش بینی کرده برای سال جاری ۴۶۶ میلیارد ریال سود خالص ( به ازای هر سهم ٩٣٢ ریال ) محقق کند. این مقدار سود از محل ٣.۴۶٢ میلیارد ریال فروش و ...

«رکود زیر سایه تحرکات دلاری !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با 2 روز گذشته داشت و شاهد بازاری بی رمق و کسل کننده بودیم. این وضعیت موجب شده تا انگیزه سرمایه گذاری و دادوستد سهام به شکل قابل توجهی کاهش یافته و انعکاس این مساله را در حجم و ارزش روزانه معاملات شاهد هستیم. تردید‌های سیاسی ناشی از تنش‌ های منطقه‌ ای در کنار ابهامات پیرامون برجام و همچنین نبود یک خوراک اقتصادی خوب در تداوم جو رکود و انتظار فعلی فعالان بازار نقش زیادی داشته است. این فضا در شرایطی شکل گرفته که شب گذشته دلار کانال 4.100 تومانی را سلام گفت. تداوم حرکت رو به جلوی دلار یک عامل حمایت ‌کننده از بخش بزرگی از صنایع فعال در بازار سهام است و حتی صنایع متضرر نیز با یک فاز تاخیر می توانند از تورم شکل گرفته بهره مند شوند. در سوی دیگر کالاهای اساسی پس از رشد هفته ها و ماه های اخیر ، در سطوح خوبی تثبیت شده اند. این 2 عامل محرک مناسبی برای صعود سهام و صنایع صادرات محور می باشد با این حال نگرانی ‌های سیاسی مانع از توجه سهامداران به این عوامل شده است.

اما ادامه وضعیت فعلی خبر خوبی برای بازار نخواهد بود. چراکه این شرایط ممکن است 2 حالت را پیش روی بازار قرار دهد. حالت خوشبینانه این است که نقدینگی موجود باری دیگر در مسیر سهام کوچک که قابلیت سفته بازی دارند ، حرکت کند و حالت بدبینانه این است که کلیت بازار و شاخص ها در مسیر ریزش قرار بگیرند. در حالت خوشبینانه ، نمادهایی نظیر کمنگنز ، چکارن و تکنو لیدر می شوند و معامله گران سهام بزرگ را به مقصد نمادهای کوچک و بی بنیاد ترک خواهند کرد و در حالت بدبینانه ، کل بازار ( تر و خشک ) با هم می سوزند و ممکن است یک ریزش موقت را داشته باشیم.

البته بازار از یک مشکل دیگر هم رنج می برد. متاسفانه چند روزی است که سایت معاملات (tsetmc) برای چندمین بار با مشکلات جدی و عدم مخابره اطلاعات به موقع مواجه شده و تجربه ثابت کرده که بازار معمولا به این مدل خرابی ها واکنش خوبی نشان نمی دهد. مراجعه به دوره هایی که سایت های معاملاتی با مشکل مواجه شده نشان می دهد که بازار معمولا در چنین مواقعی به کما رفته است. ای کاش مسئولین محترم کمی بهجای اینکه به فکر توسعه فیزکی بازار باشند ، تدبیری برای رفع این مشکل بیاندیشند. متاسفانه در حالی سخن از ورود سرمایه گذار خارجی به میان آورده می شود که هنوز زیر ساخت ها برای مقابله با افزایش ارزش معاملات مهیا نیست. اما به سراغ بازار برویم. تمرکز بازار امروز بر روی گروه هایی نظیر لیزینگی ، ذغالی ، خودرویی ، فولادی ها و برخی تک سهم ها بود. همانطور که امروز و روزهای قبل هم اشاره شد ، نبود نقدینگی کافی سبب شده تا باری دیگر شاهد وضعیت رکودی در بازار باشیم. البته بازار امروز به مراتب بهتر از بازار دیروز بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه ذغال سنگ و لیزینگ و منفی گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر بازار بهتری داشته باشیم. حضور دلار در کانال 4.100 تومانی ، رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و بهبود تقاضا در نیمه دوم ساعت معاملات نیز مهمترین دلایلی است که ما را به بهبود ولو اندک بازار در معاملات فردا امیدوار می کند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

هر بار که ارزش معاملات به محدوده 100 میلیارد تومان نزدیک می شود ، از فشار عرضه کاسته شده و بر میزان تقاضا افزوده می گردد. این پنجمین باری است که ارزش معاملات به محدوده 100 میلیارد تومان نزدیک شده و در نتیجه وضعیت عرضه و تقاضا ( در کلیت بازار ) سر و شکل بهتری به خود گرفته است.

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* دکتر علی اکبر صالحی ، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت : امیدواریم این اتفاق پیش نیاید ، ولی اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرت زده خواهیم کرد. ریاست سازمان انرژی اتمی با اشاره به بحث مذاکرات هسته ای گفت : در بحث مذاکرات این توجه را داشتیم که ممکن بود آنها زیر قرارداد بزنند. به همین علت پیش بینی هایی را برای برگشت پذیری کرده بودیم. ما با خوش باوری در مذاکره شرکت نکرده بودیم.

* خبرگزاری رویترز مدعی است ایران تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه درباره گفتگو پیرامون برنامه دفاع موشکی تهران را رد کرده است !

* وبگاه بلومبرگ در تحلیلی ایران را «بزرگترین بازیگر» منطقه غرب آسیا خوانده ونوشته تلاش «دونالد ترامپ» ، رئیس‌ جمهور آمریکا برای اعمال فشار بر ایران و منزوی کردن این کشور ، بر اساس «تفکرات منسوخ» است.

* سعد الحریری گفت : هیچ تهدیدی از سوی ولایتی علیه من صورت نگرفت ؛ به زودی به لبنان باز می ‌گردم. الحریری درباره برخی شایعات در خصوص دیدارش با ولایتی ، مشاور رهبر ایران گفت : هیچ تهدیدی از سوی ولایتی علیه من مطرح نشد. او افزود که در دیدار با ولایتی گفته که "دخالت های ایران" در منطقه غیر قابل قبول است. الحریری گفت : برای انجام اقدامات قانونی مربوط به تقدیم استعفا به زودی به لبنان باز می ‌گردم.

ب) در حوزه اقتصاد ، به نقل از صندوق توسعه ملی ، گزارش عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی در 6 ماهه اول سال 96در دسترس عموم قرار گرفت. این گزارش حاوی اطلاعات تفکیکی و تجمیعی از عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان شهریور ماه سال جاری در دو فصل با موضوع تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی می باشد. استفاده‌کنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی فعالان اقتصادی بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی) ، بخش تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی هستند.

ج) در خبری دیگر ، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو با اشاره به تحول و دگرگونی کیفی و محتوایی روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر ، افزایش سطح و تعداد تبادلات هیات‌ های دو کشور در حوزه‌های مختلف را نمونه ‌ای از این توسعه روابط دانست. وی تصریح کرد : خوشبختانه امروز هر دو طرف در حجم و سطحی بالاتر به کشورهای یکدیگر تردد می ‌کنند. 3 سفر رئیس جمهور ایران و 2 سفر رئیس جمهور روسیه به ایران طی 3 سال گذشته و نیز 10 دیدار روسای جمهور دو کشور طی 4 سال گذشته بیانگر همین واقعیت است. سنایی همچنین دیگر خصوصیت روابط ایران و روسیه را فعال بودن تمامی بخش‌ های آن دانست که این امر این روابط را با روابط موجود بین دیگر کشورها متمایز می ‌کند. سفیر ایران در روسیه در ادامه تشدید تقابل بین روسیه و غرب و گردش نگاه روسیه به شرق و جنوب را نیز یکی دیگر از عوامل توسعه روابط این کشور با ایران دانست.

د) در سایر خبرها ، حسینعلی حاجی ‌دلیگانی نماینده مردم شاهین ‌شهر از تهیه طرح دو فوریتی با عنوان «ادغام موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان شرکت فولاد» در «صندوق بانشستگی کشوری» خبر داد. عضو کمیسیون «برنامه ، بودجه و محاسبات» مجلس گفت : این طرح در حال حاضر به امضای 27 نماینده مجلس رسیده است.

ه) در خبرهای بورسی ، مدیرعامل بورس تهران گفت : با توجه به اینکه ارزش معاملات روزانه به بیش از 220 میلیارد تومان در سال جاری رسیده ، گردش معاملات و حجم معاملات قابل قبولی در بازار داشتیم. مطالعه تطبیقی بر روی دستورالعمل عرضه اولیه به روش ثبت سفارش دفتری صورت گرفته است. قالیباف گفت : همه مدل ‌هایی که در کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته ، نشان می ‌دهد بر روی قیمت پایه دامنه نوسان تعیین می‌ شود. یکی از حسن‌های این روش انتشار گزارش ارزیابی قیمت است که عدم تقارن اطلاعاتی نیز پیرو آن کاهش می ‌یابد. دامنه نوسان در دستورالعمل کنونی حداکثر 10 درصد است ، اگر نیاز به باز شدن دامنه نوسان تا 20 درصد باشد پیشنهاد آن ارائه خواهد شد. روشی که برای کشف قیمت انجام می ‌شود مناسب است ، وقتی که تقاضای سهام بیشتر از عرضه باشد در همه کشورها نیز تقسیم به نسبت می ‌شود.

و) در بازارهای جهانی ، قیمت نفت اندکی کاهش یافت اما فلزات اساسی موفق شدند رشد محدودی را تا این لحظه به نمایش بگذارند. بر اساس این گزارش ، در حالی برخی از موسسه های خارجی پیش بینی کردند که قیمت نفت تا کریسمس به قیمت های 80 دلاری می رسد که امروز نفت برنت دریای شمال در سطوح 63 دلار و 50 سنتی قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در محدوده 56 دلار و 75 سنتی معامله می شود. در فلزات رنگین وضعیت اندک بهتر بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 6.830 – 2.520 – 3.225 و 2.105 دلاری پیشروی نمودند. بانک مرکزی روز دوشنبه 13 نوامبر 150 میلیارد یوان معادل 22.6 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور در قالب اعتبار کوتاه مدت بانکی تزریق نمود تا کمبود نقدینگی واحدها جبران شود. کامودیتی ها از این خبر انرژی مثبت می گیرند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه ذغالی شاهد تقاضای خوبی بودیم بطوریکه هر 3 نماد با افزایش تقاضا و صف خرید به کار خود خاتمه دادند. افزایش نرخ فروش شرکت ها در مهر ماه و بحث برخی تحرکات در مجموعه تکادو از مهمترین دلایل توجه بازار به این ذغالی ها می باشد. البته لیدر این گروه در بازار امروز کپرور بود که از همان دقایق ابتدایی به صف خرید نشست و در ترکیب سهامداران حقوقی نیز شاهد خروج شرکت جامدسازان آرمان بودیم. کپرور به لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارد و گفته می شود شرکت جدیدا طی قراردادی با چین سرمایه قابل توجهی در قالب فاینانس اخذ نموده است. این سهم با تثبیت در قیمت های بیش از 505 تومانی ، می تواند در گام اول تا قیمت های 620 – 610 تومانی پیشروی داشته باشد.

کپرور در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 967 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 6 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 62 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 91 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 95 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 91 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 69 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 107 میلیارد ریال و مجموع فروش 7 ماه نخست سال نیز 523 میلیارد ریال معادل 54 درصد فروش پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، نرخ فروش ذغال سنگ کنسانتره کک شو در بودجه شرکت 509 هزار تومان به ازای هر تن پیش بینی شده در حالی که نرخ فروش مهر ماه 520 هزار تومان و میانگین نرخ فروش 7 ماه ابتدای سال 497 هزار تومان بوده است. این یعنی نرخ های فروش در حال افزایش بوده و به نظر کپرور می تواند در گزارش های آتی بر میزان سود خود بیافزاید.

در کطبس هم وضعیت بد نبود و این سهم هم اگرچه بارها توسط حقوقی ها عرضه شد اما در نهایت با رشد قیمت به کار خود خاتمه داد. این سهم در قیمت های 315 تومانی مقاومت بسیار مهمی دارد و در صورتی که موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به خاتمه یافتن روند نوسانی و آغاز روند صعودی تا قیمت های 400 تومانی خوشبین بود. در کشرق هم شاهد رشد قیمت بودیم اما P/e بالای سهم و عدم خاصیت نقدشوندگی موجب شده تا بازار تقاضای چندانی برای حضور در این سهم نشان ندهد. محدوده 505 و 726 تومان ، مهمترین سطوح حمایتی و مقاومتی کشرق محسوب می شوند. خیلی درخصوص کشرق نظری نداریم و تصور می شود کپرور می تواند وضعیت قابل دفاع تری داشته باشد.

ب) در گروه فولادی هم تقاضای نسبتا خوبی را شاهد هستیم. بازار توجه به صنعت مذکور را مدیون نماد تازه وارد کاوه می باشد. رشد قیمت دلار در بازار آزاد و رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی احتمالا سبب رشد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا خواهد شد. بنابراین مثبت امروز فولادی ها را می توان به تحولات مثبت رخ داده ، نسبت داد. در این گروه فولاد کاوه با افزایش تقاضا به قیمت های 225 تومانی رسید. همانطور که قبلا هم بارها اشاره شد ، بازار کاوه را برای سود 25 تومانی امسال نمی خرد و اعتقاد تحلیلگران بر این است که کاوه برای سال 97 پتانسیل تحقق سود 50 تومانی را دارد. بنابراین طبیعی است که این سهم آرام آرام و با در نظر گرفتن ایستگاه های استراحتی ، در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار بگیرد. در بازار شایعه شده که کاوه در دوره 9 ماهه یک مرحله تعدیل خواهد داشت. درخصوص این سهم در چشم انداز روز گذشته بطور مفصل بحث کردیم. توصیه می شود حتما این تحلیل را مطالعه نمائید.

در فولاد مبارکه شاهد برگشت سهم به قیمت های بیش از 230 تومانی بودیم. این شرکت روز گذشته در گزارش حسابرسی شده ای که منتشر نمود ، سود هر سهم خود را با 1.5 درصد تعدیل مثبت از سطوح 538 ریالی به 546 ریال افزایش داد که البته این تعدیل عملیاتی نبود اما نشان داد که فولاد پتانسیل تحقق سود 600 ریالی را هم دارد. بهنظر فولاد در دوره 9 ماهه سود خود را تا سطوح بیش از 500 ریالی افزایش خواهد داد ؛ چراکه از طریق فروش سلف می توان تا حدودی سود را برای کل سال پیش بینی کرد. در آستانه شروع محدودیت های زمستانه کاهش سقف تولید فولاد در شهرهای بزرگ چین به 50 درصد از چهارشنبه این هفته ، بازار فولاد در حال واکنش مثبت به این تحول بوده و شاخص های بازار فولاد شانگهای روندی صعودی دارد. قیمتها در هفته گذشته نیز رشد 4 درصد رشد کرده است. همزمان با محدودیت عرضه ، خبری از محدودیت ساخت و ساز و تقاضای فولاد چین نیست و تقاضا بسیار قوی است. موجودی انبارهای میلگرد 6.5 درصد افت هفتگی دارد و از موجودی شمش بیلت نیز 1.2 درصد کم شده است.

این خبرها می تواند سبب افزایش نرخ فروش شمش و در نتیجه افزایش مبلغ فروش و رشد سودآوری شرکت های سنگ آهنی شود. بنابراین باید گفت هر گونه تحول مثبت و یا منفی در فولادی ها ، خیلی سریع به روی سنگ آهنی ها منتقل خواهد شد. در این گروه کگل از نظر بنیادی وضعیت بسیار خوبی داشته و بازار انتظار سود 600 ریالی اش را دارد و در کچاد هم بواسطه بهره برداری از خط تولید فولاد ، می توان گزارش های بهتری را در نیمه دوم سال انتظار داشت. به نظر کچاد برای سال 97 به راحتی قابلیت رسیدن به سود 400 ریالی را داشته باشد. بنابراین خرید سهم در منفی ها ریسک زیادی نخواهد داشت. به زودی نگاهی به عملکرد ماه به ماه کچاد خواهیم داشت.

ج) در گروه خودرویی پس از معاملات ضعیف 2 روز کاری اخیر ، امروز نیز شاهد بازار بهتر و عرضه و تقاضای مناسب تری بودیم. بازار کماکان در انتظار سفر رئیس جمهور کشور فرانسه به ایران است. افزایش بهام شده ناشی از رشد قیمت فولاد ، مهمترین معضل خودرویی هاست که می تواند با رایزنی و بحث افزایش نرخ در فروش محصولات حل و فصل شود اما فعلا در مقطع فعلی این عامل سبب کاهش حاشیه سود شرکت ها شده است. شاخص گروه خودروسازی اخیرا به محدوده حمایتی 15.500 واحدی واکنش خوبی نشان داده و پیش بینی می شود به مرور شاهد حرکت شاخص گروه مزبور به سمت سطوح 18.500 – 18.800 واحدی باشیم.

در این گروه ایران خودرو بعد از اینکه در عبور از مقاومت 275 تومانی ناتوان ظاهر شد ، روند نوسانی را در بازه قیمتی 260 – 270 تومانی در پیش گرفته است. 2 بحث خریدهای کروز و جدی شدن تمدید قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، از مهمترین دلایل توجه بازار به خودرو می باشد. در صورتی که سمند از ترکیب سهامداری ایران خودرو خارج شود ، می توان به تعدیل مثبت شرکت ناشی از کاهش هزینه مالی امیدوار بود. در خگستر هم وضعیت بد نیست. این سهم برای بازگشت به مدار رشد ، نیاز به شکست مقاومت 270 تومانی و برگشت به سطوحی بالاتر از این سطح دارد. زمزمه هایی درخصوص برنامه شرکت برای اعمال افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته و فروش یکی از شرکت های قطعه ساز ، از مهمترین دلایل توجه بازار به خگستر می باشد. خگستر در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 270 تومانی ، می تواند به کانال 300 تومانی بازگردد.

ایران‌ خودرو به احتمال زیاد از هفته آینده تولید دومین محصول پسابرجامی و مشترک خود با پژو را آغاز می‌ کند ، تولیدی که البته آزمایشی به حساب می ‌آید. خودرویی سدان که با قیمتی زیر 100 میلیون تومان روانه بازار خواهد شد. بر این اساس ، در صورت موفقیت‌آمیز بودن تولید آزمایشی پژو 301 ، تولید انبوه این خودرو به احتمال زیاد از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد تا دومین خودرو پسابرجامی ایران‌ خودرو وارد سبد محصولات این شرکت شود. هرچند هنوز تصمیم قطعی و نهایی در مورد قیمت 301 گرفته نشده ، با این حال طبق اخبار رسیده از ایران ‌خودرو ، این محصول در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان عرضه خواهد شد. گفته می ‌شود این محصول با داخلی‌ سازی بیش از 40 درصد به تولید خواهد رسید. در حال حاضر ایران‌ خودرویی ‌ها ظاهرا تولید پژو 2008 را به‌ عنوان اولین محصول پسابرجامی و مشترک خود با پژو آغاز و 16 هزار دستگاه از این محصول را نیز پیش فروش کرده‌ اند. آن طور که مسوولان ایران‌ خودرو اعلام کرده‌اند ، دیگر محصول تولیدی مشترک با پژو در کشور پس از 2008 و 301 ، مدل 208 است.

در سایپا ، بازار میلی به خرید پر حجم در قیمت های بیش از 110 تومانی نشان نمی دهد اما سهم در قیمت های کمتر از 110 تومانی معاملات و تقاضای خوبی دارد. قطعی شدن مجموعه سایپا از ترکیب سهامداری خکاوه می تواند باری دیگر توجه بازار به این سهم را افزایش دهد. طی روزهای اخیر ، مدیرعامل سایپا گفت : ظرفیت تولید گروه سایپا طی 6 سال آینده با افزایش 114 درصدی به یک میلیون و 500 هزار دستگاه خواهد رسید. این مقام مسئول با بیان اینکه 40 درصد بازار خودروی ایران متعلق به گروه سایپا می باشد ، گفت : سیاست گروه این است که 50 درصد از محصولات با برند گروه سایپا تولید شود و 50 درصد مابقی را در مشارکت با شرکای خارجی به تولید برسانیم. جمالی افزود : سیتروئن اولین شریک خارجی گروه سایپا است و نزدیک به 300 هزار دستگاه از تولیدات گروه به محصولات سیتروئن اختصاص داده شده است. با رنو هم از گذشته شراکت تجاری داشته ایم و نزدیک به 200 هزار دستگاه از تولیدات به این شرکت اختصاص یافته است.

همچنین با شرکت برلیانس چین هم برای تشکیل شرکت مشترک مذاکره کرده ایم. وی افزود : شرکت چانگان هم به عنوان شریک جدی گروه سایپا تلقی می شود و در حال حاضر محصول CS35 چانگان در ایران تولید می شود و برنامه ریزی سایپا اختصاص ظرفیت حداقل 200 هزار دستگاه طی 3 سال آینده است. با توجه به ظرفیت بازار خودروی ایران و حضور مناسب خودروی CS35 ، در صورت حمایت دولت چین و تحقق پیشنهادهای گروه سایپا ، ظرفیت های تولیدی مناسبی را در اختیار چانگان قرار خواهیم داد. جمالی با بیان اینکه مدل همکاری با سیترئن را می توان با چانگان به اجرا گذاشت ، ادامه داد : امیدوارم در مذاکرات جدید با چانگان بتوانیم به سرعت به سوی مشارکت پیش رویم چراکه دولت ایران این روش از سرمایه گذاری مشترک را در تولید خودرو در دستور کار دارد. جالب است که پس از برداشته شدن تحریم ها ، می بینیم که سایپایی ها به سمت تولید خودروی چینی حرکت کرده اند !

در این گروه پارس خودرو بیش از سایر نمادها مورد توجه بود. گویا طی روزهای اخیر جلساتی در مجموعه سایپا برای حمایت از این سهم برگزار شده و قصد دارند خپارس را به قیمت های بیش از 100 تومانی بازگردانند. البته این بحثی که اشاره شد ، صرفا در حد شنیده می باشد و صحت ان برای ما محرز نشده است اما به هر جهت خپارس از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته و پتانسیا تعدیل مثبت در نیمه دوم امسال را دارد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز مجدد به سراغ «حسینا» خواهیم رفت و عملکرد این شرکت را که امروز با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسیده بود را به روزرسانی خواهیم کرد. حسینا سهمی است که اصلاح خوبی داشته و می تواند به مرور به سمت قیمت های 1.000 – 1.020 تومانی حرکت کند. حسینا پیش بینی کرده برای سال جاری 466 میلیارد ریال سود خالص ( به ازای هر سهم 932 ریال ) محقق کند. این مقدار سود از محل 3.462 میلیارد ریال فروش و درآمد ارائه خدمات ( پس از کسر بهای تمام شده 2.670 میلیارد ریالی و سایر هزینه ها ) به دست می آید. گفتنی است ، مبلغ فروش و سود خالص پیش بینی شده نسبت به گزارش 12 ماهه سال 95 ، با رشد به ترتیب 3 و 5.5 درصدی ( ناشی از افزایش تعرفه ) پیش بینی شده است.

این سهم فرابورسی که الزام به ارائه بودجه در پایان فصول میانی سال ندارد ، در 3 ماهه اول سال 950 میلیارد ریال فروش ( معادل 27.5 درصد فروش پیش بینی شده ) ، در 3 ماه دوم 1.027 میلیارد ریال فروش ( معادل 29.5 درصد فروش پیش بینی شده ) و در کل دوره 6 ماهه 1.977 میلیارد ریال فروش رقم زده و در نهایت 500 ریال معادل 53 درصد از سود پیش بینی شده خود را محقق کرده است. ریز درآمد شرکت در 7 ماه نخست سال ( مطابق با اطلاعاتی که شرکت بر روی کدال قرار داده ) بدین شرح می باشد : فروش فروردین 260 میلیارد ریال – فروش اردیبهشت 355 میلیارد ریال – فروش خرداد 335 میلیارد ریال – فروش تیر ماه 415 میلیارد ریال – فروش مرداد 373 میلیارد ریال – فروش شهریور ماه 238 میلیارد ریال – فروش مهر ماه 414 میلیارد ریال. ( کل فروش 7 ماه = 2.391 میلیارد ریال معادل 69 درصد رقم پیش بینی شده )

فروش شهریور ماه شرکت کمی ضعیف و نگران کننده بود اما فروش مناسب مهر ماه این نگرانی را بر طرف کرد. به هر جهت با این وضعیت فروش ، انتظار تعدیل مثبت خوبی را از حسینا داریم. نکته مهم اینکه فروش و سود عملیاتی شرکت نسبت به 6 ماهه دوره مشابه سال گذشته رشد به ترتیب 41 و 94 درصدی را نشان می دهد. گفتنی است ، فروش حسینا در پایان شهریور ماه سال گذشته 1.404 میلیارد ریال بوده است.

لازم به ذکر است ، شرکت در خرداد ماه درخصوص قرداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری در جزیره نگین بوشهر شفاف سازی کرد. قرارداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری با ظرفیت TEU 300.000 در جزیره نگین بوشهر ، در تاریخ 96.3.21 برای ساخت و بهره برداری به مدت 32 سال از زمان ابلاغ قرارداد از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ، امضاء گردید. مجموع سرمایه گذاری این طرح برابر با 2.548 میلیارد ریال می باشد که در فاز اول آن 1.521 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد. واضح است که آثار مالی قرارداد از سال مالی آتی نمود پیدا خواهد کرد و این یعنی سود شرکت علاوه بر اینکه پتانسیل تعدیل مثبت در سال جاری را دارد ، از سال های آتی روند رو به رشد قوی تری خواهد گرفت.

حسینا همچنین در شهریور ماه اعلام کرد : پیرو مکاتبات قبل درخصوص پروژه ساخت ترمینال اختصاصی کالا و کانتینر در محوطه 15 هکتاری بندر شهید رجایی ، عملیات عمرانی ساخت محوطه به اتمام رسیده و احداث انبار سرپوشیده و ساختمان های اداری آن در دست ساخت است. در هفته دولت بخش مربوط به دپو و نگهداری کانتینر این پروژه که قابلیت بهره برداری دارد ، توسط مدیرت عامل سازمان بنادر و دریانوردی مورد افتتاح قرار گرفته است. ضمنا یادآور می گردد که درآمد و هزینه های مربوط به ارائه خدمات در این ترمینال در برنامه و بودجه سال جاری پیش بینی شده است.

در مجموع باید گفت که حسینا وضعیت بنیادی مناسبی داشته و می تواند یک گزینه مناسب و کم ریسک برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در گروه حمل و نقلی باشد. این سهم اکنون با P/e حدود 8 واحدی و در قیمت های 745 تومانی داد و ستد می گردد. پیش بینی می شود حسینا تعدیل مثبت خوبی در بودجه 9 ماهه سال 96 و سپس بودجه سال 97 داشته باشد. نگاهی به عملکرد فصلی ، به وضوح تغییرات در حسینا را نشان می دهد.

نگاهی به عملکرد فصلی «حسینا» و بهبود عملیات شرکت طی 4 فصل اخیر

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در ادامه سری به یکی از سهم های خوب استان مرکزی به نام «تکمبا» خواهیم زد. در گروه ماشین آلات ، کمباین سازی شرکتی است که عملکرد خوبی در نیمه ابتدای سال داشته و انتظار می رود در 5 ماه باقی مانده از سال نیز سود خوبی محقق کند. این شرکت در گزارش جدیدی ( حسابرسی شده ای ) که طی روزهای اخیر منتشر کرد ، سود هر سهم خود برای سال 96 را با تعدیل مثبت 77 درصدی از سطوح 43 ریالی به 79 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 56 ریال معادل 71 از سود خالص خود را پوشش داد تا بازار به تعدیل بعدی شرکت هم امیدوار بماند. افزایش 9 درصدی مبلغ فروش به علت پیش بینی افزایش تعداد فروش کمباین 1055 از 610 دستگاه به 703 دستگاه و کمباین برنج از 100 دستگاه به 210 دستگاه از مهمترین دلایل تعدیل مثبت کمباین می باشد. البته افزایش هزینه های عمومی ، اداری و فروش به دلیل اعمال هزینه مطالبات مشکوک الوصول و رشد اندک هزینه مالی مانع از تعدیل جدی تر در تکمبا شد. با این حال باید گفت که شرکت در 6 ماه نخست سال 57 درصد مبلغ فروش و 68 درصد سود عملیاتی خود را پوشش داده و در نیمه دوم سال می تواند تعدیلات دیگری داشته باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 52 درصدی مقدار تولید ، 51 درصدی مقدار فروش ، 83 درصدی مبلغ فروش ، 166 درصدی سود عملیاتی و 900 درصدی سود خالص دارد.

اما در ادامه سری به عملکرد ماهانه شرکت می زنیم. کمباین سازی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.174 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه شرکت 48 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 97 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 166 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 136 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 120 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 100 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 70 میلیارد ریال و تجمیع فروش 7 ماه ابتدای سال 737 میلیارد ریال معادل 62.7 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، تکمبا در دوره 6 ماهه سال گذشته تنها 291 میلیارد ریال فروش محقق کرده بود که نسبت به عملکرد 6 ماهه اول سال جاری 56 درصد کمتر بوده است. فروش 3 ماه دوم شرکت بیش از کل فروش 6 ماه اول سال گذشته بوده است ! به نظر عملکرد جالبی است و اگر شرکت به روی بهای تمام شده و هزینه مالی کنترل داشته باشد ، تعدیلات دیگری خواهد داشت. این شرکت حاشیه سود عملیاتی خود را در حالی 16 درصد پیش بینی کرده که این رقم در دوره 6 ماهه 18 درصد ( 2 درصد بالاتر از بودجه ) بوده است. تکمبا اکنون در قیمت های 820 ریالی و با P/e حدود 10 واحدی معامله می شود. این سهم به لحاظ تکنیکی در قیمت های 87 تومانی مقاومت داشته و در صورتی که موفق به تثبیت در سطوحی بالاتر از محدوده اعلام شده گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 98 – 100 تومانی رشد نماید. بزرگترین مشکل در تکمبا ، عدم حضور یک بازیگر قوی و شناوری بالا است که مانع از رشد قیمت سهم شده است.

نگاهی به عملکرد فصلی «تکمبا»

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهیزاتی ، فاراک قدرت رشد خود را از دست داده و باری دیگر شاهد فشار عرضه و اصلاح قیمت سهم هستیم. قبلا هم اشاره شد که پس از این حجم از معاملات و سوقط سنگین ، سهم برای تغییر مسیر و برگشت ، نیاز به یک دوره ریکاوری و کف سازی دارد. اما در این گروه مپنا تقاضای بهتری دارد و با سرعتی آهسته و پیوسته در حال حرکت به سمت قیمت های 900 و سپس 1.000 تومانی می باشد. خبر تهاتر بدهی شرکت های زیر مجموعه با امور مالیاتی در کنار قراردادهای جدید شرکت ، از مهمترین دلایل توجه بازار به مپنا می باشد. با تصویب هیات وزیران ، مطالبات گروه مپنا بابت مطالبات شرکت های تابعه شامل شرکت تولید برق پرند مپنا ، شرکت تولید برق سنندج مپنا و شرکت تولید برق توس مپنا از شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اصل بدهی شرکت مذکور‌ به سازمان های امورمالیاتی کشور و خصوصی‌سازی تهاتر شد. مجموع تهاتر انجام شده با سازمان های خصوصی سازی و امور مالیاتی حدود 631 میلیارد تومان بوده است.

ب) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، نمادهایی نظیر کفرا ، کسرا و کتوکا بیش از سایر نمادها مورد توجه هستند. طی روزهای اخیر درخصوص وضعیت بنیادی کفرا و وضعیت تکنیکی کسرا بطور مفصل صحبت کردیم. کفرا از نظر بنیادی حرف های خوبی برای گفتن دارد و با رشد درآمد شرکت های تولید کننده فولاد می توان به تعدیل عملیاتی شرکت در سال 97 امیدوار بود. در کسرا سهم اخیر ترند نزولی میان مدتی خود را شکسته و انتظار می رود سهم پس از کمی دست به دست شدن ، در مسیر قیمت های 400 تومانی قرار بگیرد. البته کرازی و کخاک هم گزینه بدی نیستند. کرازی خوش معامله می باشد و کخاک بواسطه طرح های توسعه ، روند سودآوری رو به رشدی دارد. در مجموع توصیه می شود نمادهای این گروه را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

ج) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، وپترو امروز هم از نمادهای مورد توجه بود. رشد قیمت سهم های زیر مجموعه از رتکو گرفته تا شدوص و شکربن و سهام شرکت متانول ساز سبب شده تا این سهم هم به روند اصلاحی خود خاتمه داده و در مسیر رشد قرار بگیرد. در وپترو یک بحث دیگر هم مطرح هست و آن هم اینکه برخی صحبت از واگذاری بلوک وساخت ( شایعه قدیمی و تکراری ) می کنند. به نظر خیلی نمی توان به این شایعه تکیه زد اما وپترو با تغییرات اخیر و تحولات مثبت در پلوله می تواند به مرور در مسیر قیمت های 200 تومانی قرار بگیرد. در این گروهزمزمه و بحث فروش بلوکوتوسمتوسط وبانکهم جدی شده است و به نظر باید روند معاملاتی در این 2 سهم را با دقت بیشتری دنبال نمود.

د) در گروه لیزینگی هم وضعیت نسبتا خوبی را شاهد بودیم. در این گروه ولساپا پیشتاز بود و معاملات پر حجم و جذابی را به نمایش گذاشت. برخی معتقدند که ولساپا در نیمه دوم سال نمی تواند انتظارات را برآورده کند. البته درست هم می گویند چراکه عملکرد لیزینگ شرکت در ماه های اخیر جالب نبوده اما باید به این مساله توجه داشت که ولساپا پس از افزایش سرمایه خیلی سریع به دلیل کسب منابع می تواند فروش خود را افزایش داده و برای سال 97 و 98 رشد درآمد و سود را رقم بزند. البته در وایران هم مشابه این اتفاق را خواهیم داشت و برای چندمین بار تاکید می کنیم که اگر علاقه به حرکت روی خودرویی ها ندارید ، این 2 نماد را زیر نظر داشته باشید.

ه) در گروه حمل و نقلی ، حریل در حال کف سازی در قیمت های 160 تومانی است. در سوی دیگر حکشتی را داریم که در مسیر اصلاح قرار گرفته و به نظر تا قیمت های 360 – 370 تومانی افت کند. حکشتی سهمی است که دارایی های خوبی دارد اما سود خوبی برای تقسیم ندارد و دلیل عدم اقبال بازار به سهم همین مساله است اما با توجه به رشد صادرات شرکت ها و همچنین تغییر و تحولات در زیر مجموعه ها ، می توان به بهبود وضعیت شرکت امیدوار بود خصوصاکه کشتیرانی برنامه عرضه 2 شرکت از زیر مجموعه های خود را دارد. در خبرهای مرتبط به این گروه ، پس از آنکه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد : بنادر جنوبی ایران در طول ماه‌ های گذشته از سال جاری توانسته ‌اند عملکرد قابل توجهی را درتخلیه و بارگیری دریایی به ثبت برساند ، آمارهای جدید حاکی از آن است که دو بندر شمالی ایران نیز عملکرد قابل توجه را در این حوزه به ثبت رسانده است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر در طول 7 ماهه ابتدایی سال جاری میزان تخلیه و بارگیری محموله‌ های اقتصادی در دو بندر امیرآباد و نکا به رشد 56 درصدی رسیده‌ اند. در طول این مدت این دو بندر شمالی توانسته‌ اند بیش از دو میلیون تن کالا را تخلیه یا بارگیری کنند. در طول زمان 7 ماهه مد نظر میزان کشتی ‌های ورودی و خروجی به بنادر امیرآباد و نکا رشدی 43 درصدی را به ثبت رسانده و به 499 فروند کشتی رسیده است. بندر نکا در طول این مدت توانسته در حوزه تخلیه و بارگیری مواد نفتی رکوردی قابل توجه به ثبت رساند و با افزایش بیش از 12 برابری به بیش از 231 هزار تن کالا رسیده است. در حوزه حمل و نقل کالاها از بنادر به دیگر بخش‌های کشور بندر امیرآباد توانسته با توجه به اتصال شبکه ریلی عملکرد خود در راه‌آهن کشور را به دو برابر افزایش دهد ، اما با توجه به این‌که بندر نکا به خطوط ریلی متصل نیست رشد عملکرد این بندر به افزایش حمل و نقل جاده‌ ای در این منطقه منجر شده و از این‌رو با رشد 32 درصدی حمل و نقل جاده‌ای از ابتدای سال تاکنون بیش از 81 هزار دستگاه کامیون از این منطقه کالاهای خود را بارگیری کرده و به سمت دیگر مناطق کشور حرکت کرده‌ اند.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.100 – 4.115 تومان

ب) یورو : 4.835 – 4.855 تومان

ج) درهم امارات : 1.112 – 1.120 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.365.000 – 1.378.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    بادرود به شما، من شک دارم که تکمبا بیشتر از 86 - 87 تومان بالاتر برود !

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24