Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد شکننده بهای مصنوعات فولادی موجب شد تا امیدواری های پیشین به این بازار تقویت شود. این در حالی بود که اعلام افزایشی قیمت های پایه در بازار کالا و همچنین رشد قیمت پلیمرها در بازار آزاد نیز به این روند افزایشی کمک کند اگرچه بازگشت تقاضا در هفته جاری را می توان دلیل مهمی برای رونق نسبی بازارهای کالایی به شمار آورد. این در حالی بود که معاملات بورس انرژی نیز از شرایط متعادلی برخوردار بوده که پس از رشد ارزش و حجم معاملات در هفته های گذشته وضعیت بهتری را برای این بازار به همراه داشته است. به نظر می رسد هفته جاری زمانی برای تجدید قوای بازارهای کالایی باشد...

تقویت امید در بازارهای کالایی

بورس24 : رشد شکننده بهای مصنوعات فولادی موجب شد تا امیدواری های پیشین به این بازار تقویت شود. این در حالی بود که اعلام افزایشی قیمت های پایه در بورس کالا و همچنین رشد قیمت پلیمرها در بازار آزاد نیز به این روند افزایشی کمک کند اگرچه بازگشت تقاضا در هفته جاری را می توان دلیل مهمی برای رونق نسبی بازارهای کالایی به شمار آورد. این در حالی بود که معاملات بورس انرژی نیز از شرایط متعادلی برخوردار بوده که پس از رشد ارزش و حجم معاملات در هفته های گذشته وضعیت بهتری را برای این بازار به همراه داشته است. به نظر می رسد هفته جاری زمانی برای تجدید قوای بازارهای کالایی باشد.

روزی متعادل در بورس انرژی

معامله بیش از 13 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی با حجم 8378 تن را می توان چهره ای کلی از بازار فیزیکی بورس انرژی به شمار آورد اگرچه این رقم را می توان حجم مطلوبی در این بازار محسوب کرد. این در حالی بود که باز هم حلال 402 با رشد قیمت ها و رقابت برای خرید رو به رو شد که نشان می دهد جذابیت این گروه کالایی هنوز هم ادامه دارد. معامله 3000 تن نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و همچنین داد و ستد 3600 تن قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی را می توان از مهمترین معاملات روز جاری به شمار آورد. البته حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی 8.4 درصد رشد قیمت داشت.

رونق معاملات ثانویه گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 18 میلیون 36 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 58 میلیارد و 375 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین امروز در بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 75 هزار قرارداد معادل 12 میلیون و 950 هزار کیلووات ساعت به ارزش 3 میلیارد و 427 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، بارپیک، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت 283، 359،340 و 247 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/21 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/25 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

15139

15139

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

90000

لیتر

15281

15281

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

15139

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200000

لیتر

17411

16061

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

14861

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100

تن

13805

13805

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

500

تن

16273.4

16269

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

3000

تن

16966

16966

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1200000

لیتر

17576.5

16979

ریال

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی.عمده

3600

تن

12900

12900

ریال

رکوردشکنی بورس انرژی؛

بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته گذشته توانست رکورد ارزش معاملات هفتگی در سال جاری را بشکند که موجب شد تا خوش بینی های جدیدی از رشد معاملات به ثبت برسد. تداوم این شرایط می تواند رکورد ارزش معاملات ماهیانه بورس انرژی در آبان ماه را جابجا کند. همچنین در هفته گذشته شاهد تداوم رقابت برای خرید اغلب عرضه های حلال 402 بودیم که نشان دهنده تداوم نسبی جذابیت خرید این کالا در بورس انرژی است.

هفته گذشته شاهد معامله 136 میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس انرژی بودیم که رکورد بیشترین ارزش معاملات هفتگی در سال جاری به شمار می رود. این وضعیت نشان می دهد که باز هم ارزش معاملات هفتگی در بورس انرژی وارد یک فاز افزایشی شده که می تواند به رشد ارزش معاملات ماهیانه در بازار فیزیکی منجر شود. نگاهی به آمارهای معاملاتی نشان می دهد که ارزش معاملات هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن بیش از 87 درصد و حجم معاملات نیز بیش از 63 درصد رشد کرده است. برتری رشد ارزش معاملات بر حجم داد و ستدها نشان می دهد که از یک سو شاهد رقابت برای خرید و همچنین رشد قیمت ها هستیم و از سوی دیگر کالاهایی با ارزش بالاتر مورد معامله قرار گرفته است. از سوی دیگر حجم عرضه کل در طول هفته گذشته رقمی نزدیک به 87 هزار تن بوده ولی این رقم به نسبت هفته قبل از آن و نرخ 113 هزار و 600 تن از یک کاهش مهم نشان می دهد. این وضعیت اهمیت بسیاری دارد یعنی با فرض کاهش حجم عرضه ، حجم معاملات رشد مطلوبی را تجربه کرده که نشان دهنده رشد جذابیت خرید در این بازار است.

با توجه به رشد ارزش معاملات بازار فیزیکی در هفته گذشته ، از ابتدای آبان ماه تاکنون نیز شاهد تقویت محسوس ارزش معاملات ماهیانه هستیم تا جایی که این رقم به نزدیکی 303 میلیارد تومان رسیده است که از رونق معاملات حکایت دارد. اهمیت این نرخ از آن جهتی است که ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی در مهرماه رقمی نزدیک به 315 میلیارد تومان بوده یعنی تا پایان هفته گذشته شاهد پوشش 96 درصدی ارزش معاملات ماه قبل هستیم. با توجه به جذابیت معاملات در هفته های اخیر و همچنین وجود عرضه هایی جذاب در بستر این بازار کالایی شاید افزایش ارزش معاملات به نسبت مهرماه را بتوان قطعی به شمار آورد. این در حالی است که در ماه های اخیر بیشترین رکورد ارزش معاملات ماهیانه رقمی نزدیک به 360 میلیارد تومان بوده یعنی از هم اکنون می توان احتمال شکسته شدن رکورد تاریخی بورس انرژی در آبان ماه را مطرح کرد.

رشد حجم و ارزش معاملات به رغم کاهش حجم عرضه در بازار فیزیکی بورس انرژی را می توان نکته مهمی دانست که نیاز به تحلیلی مجزا دارد. مهمترین دلیل این شرایط را می توان تقویت جذابیت خرید عنوان کرد که موجب شد از یک سو رقابت بیشتری در تالار صورت گرفته و از سوی دیگر عرضه های موجود با نظر مثبت خریداران رو به رو شده که در نهایت حجم و ارزش معاملات را افزایش داده است. شاید رشد قیمت های جهانی نفت خام را بتوان مهمترین دلیل برای تقویت جذابیت خرید به شمار آورد زیرا رکوردشکنی 27 ماهه بهای جهانی نفت خام؛ خوش بینی به تداوم رشد قیمت ها را موجب شده که می تواند سودآوری بیشتری را برای خریداران به همراه داشته باشد.

تداوم رشد حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شده تا برآیند و متوسط ارزش معاملات در یک مسیر افزایشی قرار بگیرد که همین مطلب نشان می دهد که رشد حجم معاملات به صورت مستمر در این بازار صورت گرفته و بر اساس جذب عرضه و تقاضا ، شاهد رشد بنیادین این بازار هستیم که موجب خواهد شد موفقیت های بزرگ تری در آینده این بازار حاصل شود.

همان گونه که ذکر شد؛ نگاهی به نوسان حجم معاملات هفتگی در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان می دهد که شاهد رشد متوسط حجم معاملات هفتگی هستیم که تداوم این شرایط را می توان به سادگی از نوسان معاملات در این بازار مورد بررسی و ارائه قرار داد یعنی ادامه یافتن رشد حجم معاملات هفتگی در آینده چندان دور از ذهن نیست. این در حالی است که اگرچه حجم معاملات با چند فراز و فرود در مسیری افزایشی نوسان می کند ولی کمترین حجم معاملات هفتگی نیز از این سیکل افزایشی تبعیت کرده و در کل ، بازار فیزیکی بورس انرژی در مسیری رو به رشد و البته منطقی و امیدوارکننده حرکت می کند. این وضعیت و نوسان حجم معاملات موجب خواهد شد تا حجم داد و ستد در بازار فیزیکی در هفته های گذشته وارد یک فاز تحکیم و تثبیت شده که مهمترین خروجی آن تقویت جایگاه این بازار مالی در معاملات حامل های انرژی در کشور و حتی منطقه غرب آسیا بوده و همچنین رشد مضاعفی در بستر بازار سرمایه به شمار می رود. این در حالی است که رشد ارزش معاملات نشان می دهد که پس از فاز تحکیم و تثبیت ، بازار فیزیکی بورس انرژی به سمت فتح قله هایی جدید به حرکت درآمده است.

همچون هفته گذشته حلال 402 به عنوان یکی از جذاب ترین عرضه های بازار فیزیکی خودنمایی کرد تا جایی که اغلب عرضه های این کالا با رقابت و رشد قیمتی مورد معامله قرار گرفت اگرچه این وضعیت تنها مختص بازار داخلی نبود بلکه رینگ بین الملل نیز رقابت قیمتی برای خرید حلال 402 را تجربه کرد. بیشترین رشد قیمت برای معامله حلال 402 در بورس انرژی رقمی نزدیک به10 درصد بود. از نکات مهم معاملات هفته گذشته رشد قیمتی نزدیک به20 درصدی سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی بود. همچنین عرضه برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا (نیروگاه خرمشهر ) در بازار فیزیکی نیز خبرساز شد زیرا قیمت های مورد معامله به نسبت نرخ های پایه از کاهشی بیش از 18 درصد برخوردار شد که شرایط مطلوبی را برای خریدار نهایی رقم زد تا جایی که بهای هر کیلووات ساعت برق مورد معامله در بورس انرژی به نرخ 449 ریال رسید که به نسبت قیمت های رایج با فرض هزینه انتقال آن از جذابیت بالایی حکایت دارد.

بی صبری بازار فولاد برای رشد قیمت ها

افزایش محدود نرخ در بازار داخلی فولاد در روز یکشنبه نشان داد که از یک سو این بازار برای رشد قیمت ها صبر نکرده و البته به نظر می رسد تلاش برخی از واحدهای برجسته تولیدی به منظور رشد قیمت ها بی گدار به آب زدن بود زیرا هنوز بستر کلی در بازار آماده رشد قیمت ها نبوده و حتی بسیاری از واحدهای فولادی دیگر با اعلام قیمت های روز قبل خود گویی در برابر این شرایط موضع گیری کرده و تلاش کردند با افزایش حجم فروش از این آب گل آلود ماهی بگیرند. این وضعیت اگرچه می تواند تکانه مهمی در بازار فولاد محسوب شود ولی هنوز فضا برای رشد قیمت های فراگیر آماده نیست اگرچه در نهایت بطن بازار از رشد قیمت ها حمایت کرده و از آن متأثر شد. این وضعیت نشان می دهد که موجودی انبارها در بازار داخلی به نسبت پایین است زیرا با یک جرقه قیمتی گویی میل به شعله ور شدن پیدا کرده است. البته هنوز نمی توان ادعای مشخصی در مورد قیمت ها در بازار فولاد ارائه کرد ولی بستر بازار برای برخی جرقه های رشد قیمتی مهیاست.

به نظر می رسد بازار فولاد تا حدودی برای رشد قیمت ها آمادگی دارد ولی بی صبری برخی از واحدهای مهم عرضه کننده موجب شده تا ابهامی جدید در این بازار رخ دهد ولی اگر این قبیل واحدها برای رشد قیمت ها عجله نمی کردند می توانستیم با آرامش و صراحت بیشتری در خصوص بازار فولاد صحبت کنیم. هم اکنون با رشد بهای شمش و همچنین انتظار برای افزایش تقاضا می توان شرایط را به سمت آمادگی برای رشد قیمت ها ارزیابی کرد ولی تأثیرگذاری این سیگنال هم زمان بر است و هم به پذیرش این رویکرد در بازار نیاز دارد. این در حالی است که رشد پراکنده نرخ در بستر بازار فولاد نشان می دهد که نمی توان از سیگنال های افزایشی غافل بود اگرچه ممکن است یک یا دو روز آینده نیز رشد قیمت ها را شاهد باشیم ولی شاید هنوز زمان پرش نرخ فرا نرسیده باشد. به نظر می رسد در بازاری متمایل به رشد قیمت ها قرار دهیم ولی خوش بینی ها چندان عمیق نیست اگرچه در نهایت برای تمامی هفته جاری می توان از افزایش نرخ به نسبت ابتدا و انتهای هفته صحبت کرد.

در بورس کالا امروز شاهد عرضه 5000 تن آهن اسفنجی بودیم که با قیمت 990 تومان ، 2500 تومان از آن معامله شد که البته دومین عرضه این کالا از سوی فولاد سیرجان ایرانیان محسوب می شود. ذات این عرضه را باید نکته مهمی ارزیابی کرد زیرا می تواند بخشی از ابهام در بازار مواد اولیه را شفاف سازی کرده و البته عرضه و عدم معامله کامل نیز می تواند این داده را به اهالی بازار ارائه کند که خبری از کمبود این کالا در بازار نیست. البته امروز 110 تن میلگرد سایز 10 فولاد کرمان در بورس کالا با قیمت 2150 تومان بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت.

تغییر فاز بازار پتروشیمی ها

جرقه های رشد قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی مؤثر افتاد تا جایی که بعد از 3 هفته کاهش نرخ ، امروز در بازار آزاد شاهد رشد قیمت ها بودیم که موفقیت مهمی برای این بازار به شمار می رود. این در حالی بود که روز گذشته نیز شاهد جرقه هایی از رشد قیمت ها بودیم که به عنوان پیش قراول اعلام قیمت های پایه جدید خودنمایی کرد که در نهایت وضعیت بهتری را در این بازار به ثبت رساند. این وضعیت می تواند با رشد قیمت های پایه در بورس کالا و همچنین رقابت برای خرید گریدهای جذاب ، خودنمایی بیشتری در بازار آزاد داشته باشد که در نهایت به تقویت تحرک در این بازار و افزایش جذابیت خرید در بورس کالا منتهی می شود. پس از چند هفته کاهش قیمت ها ، همین رشد نرخ می تواند سیگنال مهمی برای این بازار باشد تا جایی که از یک سو در برابر تداوم افت قیمت ها موضع گیری کرده و از سوی دیگر می تواند به خریداران سیگنالی مهم را برای فرارسیدن زمان خرید اعلام دارد. به نظر می رسد از امروز شرایط جدیدی پیش روی بازار پتروشیمی ها ایجاد شده باشد که شاید در صورت رشد بیشتر قیمت ها ، حتی رکوردهای معاملاتی جدیدی هم در بورس کالا برای داد و ستد پلیمرها به ثبت برسد. اعلام افزایشی قیمت های پایه در بورس کالا خود نکته مهمی بود که از این روند افزایشی حمایت کرده و می تواند خوش بینی های جدیدی را در این بازار ایجاد کند زیرا بازار به نرخ های بالای موجود دل خوش کرده و می تواند به سمت خرید ترغیب شود. این در حالی است که موجودی انبارها در بازار داخلی به آرامی به سمت کاهشی جدید متمایل شده که این وضعیت می تواند به تقویت حجم خرید در بورس کالا و البته رشد قیمت ها در بازار داخلی کمک کند. تمامی این موارد در حالی است که هنوز بازار خود را برای تغییراتی بنیادین و البته گسترده آماده نکرده که همین نکته از شتاب رشد قیمت ها می کاهد. هنوز باید ضعف نقدینگی در بازار را جدی گرفت.

پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی صدر نشین شدند

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ۱۴ و ۲۱ آبان ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، بیشترین افزایش قیمت متعلق به پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی با ۶.۱ درصد رشد است. در ادامه پلی استایرن مقاوم با ۳.۱ درصد رشد وABSبا ۳ درصد رشد قیمت قرار دارند. همچنین پلی استایرن معمولی نیز نسبت به هفته گذشته ۲.۸ درصد افزایش قیمت داشته است. این کالا از رقم ۵ هزار و ۴۵۹ تومان به ۵ هزار و ۶۱۲ تومان رسیده است.

در ادامه پلی اتیلن سنگین فیلم هم با ۱.۹ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۴۲۳ تومان به ۴ هزار و ۵۰۷ تومان رسیده است.

همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری ۰.۹ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته است، پلی اتیلن سبک خطی و سبک فیلم نیز به ترتیب ۰.۹ و ۰.۷ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

کمترین افزایش قیمت نیز متعلق به پلی پروپیلن های شیمیایی با ۰.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل است.

در همین حال بیشترین کاهش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به استایرن بوتاین رابرهای تیره و روشن به ترتیب با ۲.۱ و ۱.۹ درصد کاهش نسبت به هفته قبل است. همچنین پی وی سی ها نیز متاثر از افت قیمت ها در بازار جهانی روندی نزولی خود را همچنان ادامه دادند، به طوری که با ۰.۰۷ درصد کاهش روبه رو شدند.

در محاسبه قیمت محصولات پلیمری، قیمت دلار نسبت به هفته گذشته ۰.۵ درصد افزایش به رقم ۴ هزارو ۶۰ تومان رسید.

رشد قیمت اورتوزایلین و افت اوره

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ۱۴ و ۲۱ آبان ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی، بیشترین افزایش قیمت متعلق به اورتوزایلین با ۴ درصد رشد است. در ادامه متانول با ۲.۸ درصد رشد و منواتیلن گلایکول با ۲.۷ درصد رشد قیمت قرار دارند.

همچنین پارازایلین نیز نسبت به هفته گذشته ۲.۴ درصد افزایش قیمت داشته است. این کالا از رقم ۳ هزار و ۱۹۹ تومان به ۳ هزار و ۲۷۸ تومان رسیده است. در ادامه زایلین مخلوط هم با ۲ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قرار دارد، این کالا از رقم ۲ هزار و ۴۴۴ تومان به ۲ هزار و ۴۹۳ تومان رسیده است.

همچنین دی اتیلن گلایکول و سودمایع نیز ۱.۹ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته است، کریستال ملامین، دی اتیل هگزانول و ایزوبوتانول نیز ۰.۵ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

در همین حال بیشترین کاهش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به اوره صنعتی با ۲.۴ درصد افزایش نسبت به هفته قبل است، این کالا از رقم یک هزار و ۱۰۷ تومان به یک هزار و ۸۰ تومان رسیده است.

همچنین نرمال بوتانول نیز با ۱.۸ درصد کاهش به رقم ۳ هزار و ۲۳۹ تومان رسیده است. در ادامه اوره پریل با ۱.۲ درصد کاهش قیمت و تولوئن دی ایزوسیانات نیز با ۱.۶ درصد کاهش نسبت به هفته قبل قرار دارند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24